Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24 - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اعلام کرد که هشت بنای تاریخی پایتخت ثبت ملی شد.

«محسن شیخ الاسلامی» گفت: این آثار شامل ورزشگاه امجدیه، زورخانه پولاد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، پادگان ۰۶ منطقه پاسداران، حمام سرپولک، میراث صنعتی نظامی سلطنت آباد در صنایع دفاع منطقه پاسداران و دو منزل مسکونی در منطقه ۱۱ و ۱۲ شهرداری تهران هستند که در جلسه شورای عالی ثبت در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی این آثار ثبت شده تحت حفاظت و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران قرار دارند و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که به تخریب یا تغییر هویت آن منجر شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: مرمت و بازسازی این آثار ثبت شده نیز صرفا با تایید و نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ممکن خواهد بود.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه شرایط، ضوابط نگهداری و حریم آثار ثبت شده به مالکان و دستگاه های متولی ابلاغ خواهد شد افزود: حفظ و صیانت از هویت شهر تهران یک همت و عزم عمومی می خواهد که این تغییر نگرش در صیانت از میراث فرهنگی در محوطه های نظامی نیز دیده می شود.

معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: ثبت میراث معنوی و طبیعی از بخش های مغفول مانده در استان تهران است به همین منظور تلاش خواهیم کرد در سال ۹۸ آثار معنوی و طبیعی بیشتری مورد توجه و ثبت قرار گیرند.
براساس گزار ش ها ۲هزار و ۴۰۰ اثر واجد ارزش و تاریخی در پایتخت وجود دارد که افزون بر ۴۰۰ اثر ثبت ملی شده اند.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۹۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق روح تازه در کالبد بناهای تاریخی پایتخت

حامد سلیمی روز یکشنبه به ایرنا گفت: در سال ۱۴۰۱ لایحه ای به منظور سیاستگذاری و اجرای صدور پروانه مرمت و احیا بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران توسط شهرداری تهران، تدوین و به شورای اسلامی شهر ارسال شد که پس از برگزاری جلسات متعدد و بررسی های تخصصی با حضور اعضای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران مقرر شد تا تصمیم گیری درخصوص تمامی لوایح مرتبط به بافت و بناهای تاریخی به صورت متمرکز صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا تجمیع لوایح مرتبط به بافت و بناهای تاریخی، در دستورکار اداره کل معماری و ساختمان قرار گرفت و در قالب طرح به شورای اسلامی شهر تهران ارسال و در نهایت اسفند ماه سال ۱۴۰۲ با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید.

سلیمی با بیان اینکه یکی از مهم ترین بخش های این طرح، صدور پروانه مرمت و احیا است اظهار داشت: بر این اساس شهرداری تهران به منظور حفاظت از ابنیه و بافت تاریخی شهر تهران کاهش زمان و تسهیل در فرآیند مرمت و احیای آن ها نسبت به صدور پروانه مرمت و احیا اقدام خواهد کرد همچنین زیرساخت های لازم و قانونی نیز در حوزه‌های صدور پروانه مرمت و بهره برداری و نظارت بر کاربری های متناسب با هویت بنای تاریخی برای مرمت و احیا بناهای ارزشمند شهر تهران توسط مالکین و سرمایه گذاران خصوصی ایجاد شده است.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران اضافه کرد: معافیت از همه عوارض مربوط به پروانه های ساختمانی، امکان توسعه بنا به میزان ۲۰ درصد از مساحت اعیان تا سقف ۲۰۰ متر مربع، اعطای کارکرد متناسب جهت احیا و عدم الزام به تامین پارکینگ، از مشوق‌های پیش بینی شده برای مرمت و احیا ابنیه تاریخی و ارزشمند شهر تهران است.

وی همچنین به الزام تشکیل کمیته سیاست‌گذاری تملک و بهره‌برداری بناهای ارزشمند و تاریخی تحت مالکیت شهرداری تهران در مصوبه مذکور اشاره کرد و گفت: این کمیته به منظور مدیریت واحد و سیاستگذاری متمرکز در امر حفاظت، مرمت و بهره برداری از بافت و ابنیه دارای ارزش تاریخی و هویت فرهنگی شهر تهران تشکیل می شود و یکی از اهداف آن ایجاد شرایط مناسب جهت ورود سرمایه گذاران خصوصی در راستای ارتقا سرانه های خدماتی و افزایش کیفیت زندگی در بافت واجد ارزش تاریخی - فرهنگی شهر تهران است.

سلیمی درخصوص اقدامات پیش بینی شده در این طرح برای برنامه‌ریزی و پشتیبانی از ابنیه و بافت‌های تاریخی در راستای هوشمندسازی و ایجاد بسترهای داخلی لازم در شهرداری تهران اظهارداشت: در سطح شهر تهران بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ بنای ثبت ملی و واجد ارزش تاریخی فرهنگی شناسایی شده که تسریع در زمان پاسخگویی به استعلامات، تسهیل در فرآیند مرمت و احیا، صدور مجوزهای تخریب و نوسازی در ابنیه فاقد ارزش و ارائه اطلاعات ابنیه به صورت شفاف در قالب تفاهم نامه مشترک با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در دستورکار قرار خواهد گرفت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد
  • بنای موزه تاریخ کانون پرورش فکری در سازمان میراث فرهنگی ثبت شد
  • ثبت ملی محتوا و بنای موزه تاریخ کانون در سازمان میراث فرهنگی
  • واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان
  • مجموعه ریسباف در مسیر احیا/ اجرای بزرگ‌ترین طرح میراث فرهنگی کشور پس از انقلاب
  • تزریق روح تازه در کالبد بناهای تاریخی پایتخت
  • ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است