Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست‌ تخصصی ادبیات کودک و نوجوان و گرافیک و تصویرسازی به همت حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد. ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، سلسله نشست‌های تخصصی ادبیات کودک و نوجوان و گرافیک و تصویرسازی به همت گروه هنری «سه نقطه» و با حمایت حوزه هنری خراسان رضوی برای نخستین بار عصر امروز در مشهد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جعفر بهروان تصویرگر و طراح گرافیک در این نشست اظهار داشت: «ناشر»، «تصویرگر»، «صفحه‌آرا» یا «طراح گرافیک» و «مدیر هنری» مهم‌ترین افراد دخیل در تولیدات تصویرگری هستند.

وی افزود: مدیر هنری نباید صرفاً واسطه‌ای بین سفار‌ش‌دهنده و تصویرگر باشد؛ از سوی دیگر در جریان تولید محصول، یک مدیر هنری نظراتش را بر تصویرگر و صفحه‌آرا تحمیل نمی‌کند بلکه ضمن حفظ استقلال عمل آنها، همچون یک مربی، تیم را هدایت می‌کند. 

بهروان خاطرنشان کرد: برخورداری از سلیقه بصری، آشنایی با تصویرگری، گرافیک و ادبیات، آگاهی از سبک‌ها و تولیدات جدید و غیره از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مهارت‌های ضروری برای یک مدیر هنری است که نقش مهمی در کیفیت محصول نهایی دارد. 

در ادامه رویا یداللهی موسس کارگروه ادبیات کودک دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه ادبیات کودک همواره از نوع ادبیات تعلیمی است گفت: حال این سوال مطرح می‌شود که چه چیزی و چه موضوعی برای کودک مناسب است؟ براساس نظریه‌های موجود در این زمینه دو نوع اندیشه رمانتیک و خردگرا مطرح است.

یداللهی ادامه داد: اندیشه رمانتیک، کودک را از جنس طبیعت می‌داند بدین معنا که هنوز ساختار جهان انسانی را نپذیرفته و معصوم، ساختارگریز و بی‌تجربه است. اما اندیشه خردگرا معتقد است بهترین کار برای کودک این است که عقلانیت بزرگسال را بپذیرد و ما بزرگسالان باید برای ورود به اجتماع به او کمک کنیم که بر این اساس می‌توان گفت پاسخ سوال، جایی ما بین این دو اندیشه قرار دارد. 

وی با تاکید بر اهمیت ادبیات نوجوان، تصریح کرد: در این مرحله، کودکی تقریبا به پایان رسیده و فرد با دو احساس متضاد روبه‌رو است؛ احساس میل به ماندن در بهشت کودکی و دیگری اشتیاق ورود به اجتماع،کسب قدرت و ساختن هویت خود؛  این  نگرش‌های مختلف در نوع تصویرسازی و نگارش آثار برای این رده سنی تاثیرگذار است. 

نمایشگاه نگارگری «شعبان» در حوزه هنری برپا شداجرای علیرضا افتخاری به‌نفع سیل‌زدگان در حوزه هنریسلسله نشست‌های شعر حماسی توسط حوزه هنری خراسان‌رضوی برگزار می‌شود‌

محمدجواد مهدوی عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست با بیان اینکه عنوان «ادبیات علمی تخیلی» نخستین بار توسط هوگو گرنسبک در سال 1926 مطرح شده است، به تعریف مفاهیم ادبیات، تخیل و علم در این ژانر پرداخت. 

وی تصریح کرد: تخیل در ادبیات علمی تخیلی بدون حد و مرز نیست و باید همچون داستان‌های ژول ورن، ریشه در یافته‌های علمی،شبه علمی و یا فناوری داشته باشد چرا که اگر از این حد بگذرد، وارد وادی ادبیات فانتزی یا وحشت می‌شود‌.  

مهدوی خاطرنشان کرد: حیات فرا زمینی، حمله بیگانگان، سفرهای اکتشافی به سیاره‌ها و کهکشان‌های دیگر، جهان‌های موازی، سفر در زمان، پایان جهان و... مهم‌ترین مضامین ادبیات علمی تخیلی است. 

این نویسنده، درباره تاریخچه ادبیات علمی تخیلی در ایران گفت: داستان کیکاووس در شاهنامه فردوسی را که سودای پرواز دارد و برای اینکار چند عقاب را به تختی می‌بندد، می‌توان اولین نمونه داستان علمی تخیلی در تاریخ ادبیات ایران دانست. در دوره معاصر نیز می‌توان از کتاب «رستم در قرن بیست و دوم» اثر عبدالحسین صنعتی زاده و داستان «سین گاف لام لام» صادق هدایت نام برد. 

زهرا عباسی، عضو کارگروه ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه فردوسی در این نشست با بیان اینکه رنگ، خط، بافت و شکل ابعادی هستند که به یک تصویر، ماهیت می‌بخشند، اظهار داشت: بطور کلی برخورداری از احساس و حرکت، توجه به ویژگی‌های معنایی رنگ‌ها در تصاویر، داشتن ارتباط معنایی با متن، کمک به افزایش سواد بصری کودک و درک او از زیبایی، توجه به جزئیات تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی داستان و غیره از مهم‌ترین ویژگی‌های یک تصویر خوب در ادبیات کودک و نوجوان است. 

وی افزود: علاوه بر این موارد، تصویر مناسب هر گروه سنی باید ویژگی‌های خاص خودش را داشته باشد برای مثال برای رده سنی یک تا سه سال استفاده از تصاویر ساده و تا حد امکان بزرگ، پرهیز از تضادهای شدید رنگی، عدم استفاده از ریزه‌کاری‌ها و نداشتن بار منفی باید مورد توجه قرار گیرد. 

عباسی کمک به درک اعداد و کلمات، خیال انگیزی در عین واقع‌گرایی و توجه به بار تربیتی آموزشی روانشناسی و فرهنگی را از خصوصیات تصویر مناسب برای کودکان چهار تا شش دانست و خاطرنشان کرد: تصاویر نباید بیش از حد بچه‌گانه باشد؛ کودکان دوست دارند آنچه در کتاب‌ها می‌بینند از نقاشی‌های خودشان بهتر و جلوتر باشد. 

عضو کارگروه ادبیات کودک ونوجوان دانشگاه فردوسی ادامه داد: استفاده نسبی از غلو تصویری، ترکیبات رنگی پیچیده‌تر و عناصر ریز نقش در فضای خالی برای سنین 7 تا 9 سال و تصاویر تفکر برانگیز، خلاقانه و الهام‌بخش و وجود تضاد و تناقض‌های تصویری برای رده سنی 10 تا 12 سال مناسب است. 

عباسی تصریح کرد: غلبه متن بر تصویر و استفاده از شیوه‌های مختلف طراحی و عکاسی در کتاب ضمن رعایت اصول و قواعدی مثل تناسب نورپردازی ترکیب بندی و زاویه دید و پویایی در رشد قوه تخیل از مواردی است که در تصاویر کتاب‌های نوجوانان مدنظر است. 

در نهایت، سلسله نشست‌های تخصصی ادبیات کودک و نوجوان و گرافیک و تصویرسازی با پرسش و پاسخ و تبادل نظر حضار به پایان رسید.

انتهای پیام/ح

R41347/P/S6,1188/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۴۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت جواد محقق در همدان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سیداحمد میرزاده دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی از بزرگداشت جواد محقق در همدان در روز ۱۳ اردیبهشت، همزمان با نقد و بررسی کتاب «این لحظه‌ها را دوست دارم» نوشته مریم زرنشان خبر داد.

وی با بیان اینکه جشنواره شعر کودکان و نوجوان رضوی امسال پانزدهمین دوره خود را می‌گذراند، گفت: این دوره تفاوت‌های عمده‌ای با دوره‌های قبل دارد که از جمله‌ی آن اجرای برنامه‌های استانی در خلال جشنواره است. در این راستا امسال فرصتی برای شهرها و استان‌های دیگر فراهم شد تا اهالی ادبیات کودک و نوجوان در سایر نقاط کشور نیز فرصت عرض ارادت به حضرت رضا (ع) را داشته باشند. در شهرهایی که به نوعی مرکزیتی در حوزه ادبیات کودک در کشور داشتند، نشست‌ها و برنامه‌هایی از جمله محافل شعرخوانی اجرا می‌شود که قم، همدان، کرمان، شیراز و تهران از این جمله‌اند.

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در ادامه گفت: در هر یک از این شهرها یک کتاب شعر کودک رضوی نیز نقد و بررسی می‌شود. علاوه بر این، در اغلب این شهرها از یک چهره‌ی پیشکسوت شعر کودک و نوجوان رضوی هم تجلیل می‌شود. نخستین برنامه در این زمینه در بیست و نهم فروردین ماه جاری در شهر مقدس قم که به نوعی مرکز ادبیات دینی کودک و نوجوان کشور محسوب می‌شود برگزار شد. در این برنامه حدود بیست نفر از شاعران کودک و نوجوان قم این فرصت را داشتند که شعرهایی که در حوزه رضوی و با مضامین زیارت و ارادت به ساحت حضرت رضا (ع) سروده بودند را بخوانند.

میرزاده گفت: دو کتاب شعر با عنوان «آمدی در شهر ما گل کاشتی» سروده آقای علی باباخانی درباره حضرت معصومه (ع) و کتاب «امام رضای مهربان» سروده آقای سید محمد مهاجرانی در این جلسه نقد و بررسی شد. از آقای محمد کاظم مزینانی پیشکسوت شعر و نوجوان نیز در قم تجلیل شد. آقای مزینانی در دهه هفتاد، مجموعه‌های متعددی در حوزه شعر آیینی کودک و نوجوان داشتند و همچنین یکی از نخستین کتب مستقل شعر کودک رضوی به نام هشت روز با امام هشتم نیز سروده ایشان است. مشابه این برنامه را نیز در روز ششم اردیبهشت در شهر کرمان خواهیم داشت که کتاب «کبوترها و آهوها» سروده‌ام در آن نقد و بررسی خواهد شد.

وی در پایان گفت: روز سیزدهم اردیبهشت نیز در شهر همدان نقد و بررسی کتاب «این لحظه‌ها را دوست دارم» نوشته مریم زر نشان را با بزرگداشت جواد محقق خواهیم داشت. مراسمی با همین سبک نیز در شیراز در نوزدهم و در تهران در بیست و سوم اردیبهشت برگزار می‌شود. روز ۲۹ اردیبهشت هم اختتامیه جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد برگزار می‌شود.

کد خبر 6085156 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین نشست کارگروه‌های کارشناسی کانون پرورش فکری
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال فراخوان داد
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • «اقیانوس پشت پنجره» برگزیده جشنواره هندی شد
  • فوت یک کودک در پی موتورسواری نوجوان ۱۳ ساله
  • بزرگداشت جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز