Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس قوه قضائیه در اولین روز سفر خود به استان سیستان وبلوچستان ضمن تجدید بیعت با آرمان های امام و شهدا، در جلسات شورای اداری، نخبگان و علمای شیعه و سنی و دیدار با ایثارگران نیز شرکت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه در بدو ورود به استان سیستان و بلوچستان در فرودگاه زاهدان گفت: توفیقی برای بنده است که در اولین روز‌های مسئولیتم، به سیستان و بلوچستان سفر کرده و عرض ادبی به طوایف، مردم عزیز پرتلاش این منطقه و مسئولان خدمتگزار و مخلصی که به مردم خدمت می‌کنند، داشته باشم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: سیستان و بلوچستان علیرغم داشته‌های بسیاری که از نظر مادی و معنوی دارد و بهره‌مندی از جوانان برومند و پرتلاش؛ جزو استان‌های غیربرخوردار محسوب می‌شود.

دیدار با مردم عزیز، مسئولان خدمتگزار، روحانیون و علمای شیعه و سنی، دیدار با مسئولان قضایی منطقه، مطلع شدن از مشکلات و تنگنا‌هایی که برای همکاران قضایی، اداری و سازمانی در این منطقه وجود دارد جزو برنامه‌های این سفر است.

آیت الله رئیسى، رئیس قوه قضاییه پس از ورود به زاهدان براى اداى احترام به مقام شامخ شهیدان در گلزار شهدا حاضر شد. وی همچنین در دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران، سران طوایف و اقشار مردم گفت: در استان سیستان و بلوچستان شیعه و سنی بیش از هزار سال است در کنار هم زندگی می‌‎کنند و آنچه در این منطقه وجود دارد این است که سیستانی و بلوچ و از هر قومیتی با یکدیگر وحدت، یکپارچگی و انسجام دارند و اگر مشکلی وجود داشته باشد مربوط به جریانات بیگانه‌ای است که اهداف خاص شیطانی را دنبال می‌کنند و مسئله آن‌ها شیعه و سنی نیست.
 
وی افزود: اگرچه ممکن است به نام شیعه باشد؛ اما شیعه‌ای که اختلاف افکنی کند که ما او را شیعه نمی‌دانیم و سنی هم در کسوت تسنن بخواهد در جامعه اختلاف بیندازد را سنی نمی‌دانیم.
 
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در فرمایشاتشان فرمودند: چه شیعه انگلیسی و چه سنی آمریکایی اهداف سیاسی را دنبال می‌کنند و دنبال ایجاد وحدت و انسجام در جامعه نیستند.
 
آیت الله رئیسی تصریح کرد: مردم این خطه بیش از هزار سال ریشه همزیستی مسالمت آمیز دارند و این وحدت و انسجام و یکپارچگی هم در توسعه یافتگی منطقه و هم در جهت یک زندگی بسیار سعادت بخشی که بتواند دنیا و آخرت را تضمین کند، موثر است.
 
وی با اشاره به اینکه مردم این خطه مردم بسیار پرتلاش و سخت کوشی هستند، گفت: شاید از صحنه‌های تلویزیون، برخی از جلوه‌های تلاش و مجاهدت مردم این خطه را دیده‌ایم؛ اما آنچه بیش از همه در این منطقه جلب توجه می‌کند، مسئله مرزبانی مخلصانه مردم این خطه است.
 
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مرزبانی این خطه در مقابل بیگانگان بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: اولا مرز فرهنگی و بعد مرز اقلیمی و سرزمینی مورد توجه است.
 
آیت الله رئیسی در تبیین مرز فرهنگی ادامه داد: مردمی دلداده به خدا و ارزش‌های الهی و مردمی با کرامت در این خطه حضور دارند.
 
وی در بیان تعریف کرامت خطاب به خانواده شهدا و روسای طوایف و قبائل بیان داشت: بسیار مهم است که انسان، انسان باکرامتی باشد. انسان یک کرامت ذاتی دارد و خداوند به همه انسان‌ها کرامت ذاتی مرحمت کرده است و همینکه ما انسان شدیم بر سایر موجودات عالم برتری داریم؛ اما اگر در کنار این کرامت ذاتی یک کرامت اکتسابی هم بود که انسان با عمل به دستورات الهی، با صبر در گروء فرامین پروردگار متعال و رسول گرامی او کسب کرامت، خودسازی و جامعه سازی قرآنی کرد، این انسان یک کرامت خاصی دارد.
 
رئیس قوه قضاییه خاطرنشان داد: سنی باشد یا شیعه، اگر دلداده به خدا و عبد خدا بود و این انسان سر در مقابل دشمن فرود نیاورد و در راه انجام وظایف با همه وجود حضور یافت، به کرامت خاص رسیده است.
 
قضای قضات قضای امیر المومنین علیه السلام باشد
آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه در جریان سفر به سیستان و بلوچستان طی سخنانی در جمع قضات و کارکنان قضایی این استان ضمن تشکر صمیمانه از زحمات و مجاهدت‌های ایشان گفت: امر قضا امر بسیار مهم و خطیری است که امروز مسئولیت آن بر عهده ما می‌باشد. در اجرای این مسئولیت دو اصل اساسی علم و تقوا بسیار حائز اهمیت است.
 
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: نسبت به شرط علم برای قضاوت، بزرگان شرط اجتهاد را برای قضاوت تعیین کرده‌اند؛ اما اعلام داشته‌اند که در صورت نبود مجتهد به هر دلیل، مقلدان آشنا به قضا هم می‌توانند کار قضاوت را انجام دهند.
 
وی افزود: اما نسبت به شرط تقوا و صیانت نفس هیچ فقیهی تنازل نکرده؛ یعنی هیچ کس اجازه نداده که امر قضا را فردی که ناصالح است به عهده بگیرد.
 
رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت عادل بودن قاضی و تأکید فقها و علما براین اصل مهم اظهار داشت: عدالت یک ملکه نفسانی است. ما یک عدالت حداقلی داریم که عبارت است از ترک کبائر و عدم اصرار بر صغائر. این عدالت برای شاهد و برای امام جماعت در محراب عبادت است.
 
رئیس قوه قضاییه بیان کرد: اما عدالتی هم وجود دارد که بر جوارح انسان حاکم است و در برون و درون انسان جلوه گر می‌شود و یک عدالت حداکثری هم داریم که فرمود" قُتِلَ عَلِیٌّ فِی مِحْرَابِ عِبَادَتِهِ لِشِدَّةَ عَدْلِهِ" علی (ع) را شهید کردند، چون عادل بود.
 
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه باید سعی کنیم قضای ما قضای امیر المومنین علیه السلام باشد، گفت: شرط خروج از تهدید‌ها و تطمیع‌ها تقواست. اگر انسان شرط صیانت نفس و تقوای الهی را داشته باشد، از میان سد‌های دشمن ساخته و شیطان ساخته یک خروج گاه پیدا می‌کند و در این امر ما سخت نیازمند ملکه فرقان و تمیز بین حق و باطل هستیم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان در حال توسعه است و توسعه یافتگی در گرو همکاری همه بخش‌های اداری با یکدیگر است، اظهار داشت: در چهل سالِ اول انقلاب، استان سیستان و بلوچستان بسیار توسعه پیدا کرد. حتما هر انسان منصفی وقتی به استان سیستان و بلوچستان نگاه می‌کند، متوجه می‌شود که شرایط ۴۰ قبل این استان با امروز کاملا متفاوت است و این امر در همه موارد از جمله زیرساخت‌های استان نمایان است.

وی گفت:، اما طی کردن گام دوم نیز در گرو همکاری جدی دستگاه‌های مختلف مستقر در استان با یکدیگر است. شرط موفقیت و توسعه یافتگی استان سیستان و بلوچستان همکاری کارکنان مختلف بخش‌های اداری از جمله قضایی این استان با یکدیگر زیر نظر امام جمعه محترم و نماینده مقام معظم رهبری در استان و همچنین وحدت و یکپارچگی و همکاری علمای سنی و شیعه این استان می‌باشد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه همکاری مدیران و کارکنان دستگاه قضایی در استان سیستان و بلوچستان با سایر بخش‌های اداری این استان نافی استقلال آن‌ها نیست، خاطر نشان کرد: قاضی با حفظ استقلال خود که لازمه انجام مسئولیت قضاوت است، باید با مدیران و کارکنان همه بخش‌های استان تعامل و همکاری داشته باشد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: بخشی از نکات مربوط به مسائل صنفی است و  مسائلی که در جهت رفاه و افزایش کارآمدی در دادگستری استان و سازمان‌های وابسته مطرح شد، پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حفظ کرامت قاضی و کارمند یک ضرورت است و عزت قاضی و کارمند باید حفظ شود، در تبیین موضوعاتی که بر اساس آن عزت و کرامت قاضی حفظ می‌شود، تصریح کرد: یک نکته مورد تاکید این است که نباید به هیچ عنوان شخصیت انسانی او خوار شود؛ چون امر خدادادی و کرامت الهی است و باید عزیز و با کرامت بماند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مسئله بومی سازی حتما در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: جذب قضات سیستان و بلوچستان از خود این استان یا استان‌های همجوار، حتما اولویت دارد و در دستور کار است. بومی سازی در مورد قضات یک امر مهم و قابل توجه است.

وی با تاکید براینکه شغل قضا از سخت‌ترین مشاغل است، ادامه داد: اینکه نیرو‌ها در تخصص خودشان به کار گیری شوند، حرف درستی است و این اولویت است.

رئیس قوه قضاییه فراهم کردن امکان استفاده از مهدکودک برای مادرانی که فرزند دارند را درست و قابل قبول دانست و تاکید کرد که این امر باید پیگیری شود.

آیت الله رئیسی در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها که در صحبت‌های قضات مورد اشاره قرار گرفته بود نیز خاطرنشان کرد: باید در این زمینه به اقتضای کار نگاه کرد و اگر کار مردم عقب می‌افتد، باید روزهای تعطیل هم در سرکار حاضر شد. کار مردم نباید عقب بیفتد و ما به مقتضای کار تصمیم می‌گیریم. ملاک برای ما آن است که بتوانیم کارآمدی دستگاه قضایی را افزایش دهیم.

وی خطاب به قضات تاکید کرد: تلاش کنید کار دستگاه قضایی سیستان و بلوچستان به هنگام و به روز باشد.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان مبنی بر اینکه افزایش پرونده در استان نداشته‌ایم، این موضوع را خوشحال کننده دانست و بیان داشت: باید به سمت کاهش ورودی پرونده برویم.

آیت الله رئیسی گفت: تعویق کار و امور و معوقه شدن پرونده‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

 

هدایت نقدینگی و تورم تنها راه رفع مشکلات اقتصادی در کشور

آیت الله ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری سیستان‌و بلوچستان نیز افزود: تنها راه برای رفع مشکلات اقتصادی این است نقدینگی هم در تورم و هم در رکود هدایت شود و واقعا افراد مولد بروند از بانک ها وام و تسهیلات بگیرند و توانمندی کسی که درخواست تسهیلات می کند بررسی شود.

وی با اشاره اثرات قاچاق برای کشور، اظهار کرد: کسی که با انجام قاچاق به تولید کشور خنجر می زند، به نفع هیچ بخشی از اقتصاد کشور کار نمی کند.

وی تاکید کرد: مسئله در بحث قاچاق،شبکه های وسیع قاچاق کالا است که باید دقیق با آنها مبارزه شود.


این مقام مسئول با اشاره به موضوع زمین خواری نیز گفت: زمین خواری نباید با اقداماتی که در یک روستا انجام می شود آن هم برای حفظ روستا اشتباه گرفته شود، زمانی هست که ماندگاری مردم در روستا ارزش دارد که باید در این زمینه نوع نگاه متفاوت باشد.


وی تصریح کرد: در زمینه مشکلات افراد فاقد شناسنامه نیز باید از طریق دولت و هم از طریق قوه قضائیه موضوع مورد پیگیری قرار گیرد و آن دسته از اتباع بیگانه که دارای کارت هستند نیز، مشکلاتشان باید پیگیری و رفع شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه وقتی از رونق تولید حرف می زنیم یعنی هیچ کارگاه و کارخانه ای نباید به تعطیلی سوق پیدا کند، گفت: در حوزه خصوصی سازی درست است که دولت باید متصدی نباشد اما باید ناظر باشد و توانمند سازی بخش خصوصی نیز جز وظایف دولت می باشد.

وی تصریح کرد: تنها راه برای رفع مشکلات اقتصادی این است نقدینگی هم در تورم و هم در رکود هدایت شود و واقعا افراد مولد بروند از بانک ها وام و تسهیلات بگیرند و توانمندی کسی که درخواست تسهیلات می کند بررسی شود.

رئیسی در زمینه اطاله دادرسی نیز گفت: اطاله دادرسی علل درون سازمانی و برون سازمانی دارد، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا رفع اطاله دادرسی حتما صورت پذیرد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه از اقدام مسوولان سیستان و بلوچستان برای، مهار سیلاب در سیستان قدردانی کرد و گفت: نباید موضوع سیل را تمام شده فرض کنیم بلکه باید آسیب شناسی و از برکات آب و خاک، فضا و هوا استفاده کنیم تا مشکلات مربوط به آن را هم نداشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سیستان و بلوچستان برای سرمایه گذاری و کار آفرینی زمینه دارد، اضافه کرد: موانع باید برای ایجاد سرمایه گذاری و حمایت از کارآفرینی برداشته شود.

رئیسی همچنین با اشاره به نقش بزرگان و ریش سفیدان در حل و فصل اختلافات نیز افزود: موضوع میانجی گری و داوری را حتما رونق خواهیم داد زیرا ما به دنبال کاهش حجم ورودی پرونده به دستگاه قضایی هستیم که بزرگان طوایف و ریش سفیدان نقش مهمی در حل و فصل دعاوی دارند.

شایان ذکر است رئیس قوه قضائیه در دومین و اخرین روز سفر خود به سیستان وبلوچستان جلساتی با شورای عالی قضایی استان نیز خواهد داشت.


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۸۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: خیرین شریکی راهبردی برای دولت هستند

رئیس جمهور خیرین را شریکی راهبردی برای دولت دانست و با بیان اینکه دولت خود را موظف به حمایت از خیرین می‌داند، بر تسهیل مسیر انجام کارهای خیر از سوی همه دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در شب میلاد با سعادت امام حسن مجتبی، کریم اهل بیت (ع) میزبان جمعی از خیرین کشور بود و در نشستی صمیمی ضمن شنیدن سخنان آنان، جهت رفع مشکلات و دغدغه‌های مطرح شده نکاتی بیان کرد.

رئیس جمهور در این دیدار خیرین را شریکی راهبردی برای دولت دانست و با بیان اینکه دولت خود را موظف به حمایت از خیرین می‌داند، بر تسهیل مسیر انجام کارهای خیر از سوی همه دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.

رئیسی فرهنگ دینی و قرآنی مردم و بهره‌مندی از سیره اهل بیت (ع) را عامل توجه سطح وسیعی از جامعه به امور خیر و کمک به نیازمندان و مستمندان در دوران‌های مختلف دانست و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز که اساس و فلسفه وقوع آن توجه به مردم بوده، راهبرد محرومیت‌زدایی و توانمندسازی نیازمندان در دستور کار قرار گرفت و براساس آن نهادهایی از جمله کمیته امداد امام خمینی ایجاد شد و توانست با اقدامات خود در جهت حمایت از محرومان اعتماد مردم را کسب کند.

رئیس جمهور با اشاره به کارکردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مراکز خیریه، بر ضرورت آماده‌سازی زمینه افزایش مشارکت مردم در کارهای خیر و رفع موانع مردمی‌سازی و مشارکت عمومی در این زمینه تاکید کرد و از تدوین و ابلاغ آیین‌نامه‌های لازم برای حمایت دولت از خیرین در اسرع وقت خبر داد.

رئیسی در ادامه این جلسه ناظر به سخنان تعدادی از خیرین بر «ضرورت انجام تعهدات دولت در کارهای مشترک با خیرین»، «برگزاری جلسه مشترک وزیر بهداشت با خیرین حوزه سلامت با هدف رفع موانع درمان بیماران صعب‌العلاج و نیازمند»، «رفع مشکل پزشکان و پرستاران شاغل در بیمارستان‌های خیریه»، «برگزاری جلسه مشترک وزیر آموزش و پرورش با خیرین مدرسه‌ساز و رفع موانع پیش‌روی آنان»، «ایجاد شعبه ویژه امور مالیاتی برای خیرین در وزارت امور اقتصادی و دارایی»، «فراهم کردن زمینه مشارکت ایرانیان خارج از کشور در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی»، «تجلیل از مقام و جایگاه خیرین در ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع) در تقویم برنامه‌های رسمی کشور» و «استفاده از ظرفیت خیرین جهان اسلام برای بازسازی غزه» تأکید کرد.

رئیس جمهور در پایان همچنین به تحولات غزه و استمرار جنایتگری و تجاوزکاری رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: بدون تردید با مقاومت جانانه مردم مقاوم، مظلوم و مقتدر غزه، پیروزی از آن مردم فلسطین و شکست و نابودی سرنوشت جنایتکاران صهیونیست خواهد بود.

پیش از سخنان رئیس جمهور، سید احمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امور مردمی‌سازی دولت گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه ظرفیت‌های مردمی و ریل‌گذاری فرصت‌های حضور مردم در مشارکت با دولت ارائه کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در گزارشی از تسهیل امور خیرین و افزایش تعداد مؤسسات خیریه مشمول مزیت مالیاتی در دولت مردمی به تعداد همه این مؤسسات در دولت‌های قبل خبر داد.

همچنین محمدصالح طیب‌نیا مدیرعامل بنیاد خیریه آلاء، محمدحسین رضایی پیشکسوت امر خیر، حبیب‌الله بوربور رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین کشور، احمد اثنی عشران مدیر بنیاد خیرین ام‌الیتامی حضرت خدیجه (س)، ناصر قفلی رئیس هیئت مدیره خیرین مدرسه‌ساز کشور، جمال جعفریان خیر حوزه سلامت، اکبر اخوان مقدم مدیر موسسه نذر اشتغال امام حسین (ع)، محمدرضا امامی فعال در عرصه مدرسه‌سازی، سیدمحمدحسین حسینی سیرجانی عضو مؤسس و هیئت مدیره مجمع خیرین اشتغال، محمدمهدی جعفری مدیرعامل بنیاد تعالی زندگی و خانم دکتر غفاری رئیس انجمن اوتیسم ایران به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در زمینه نگرش راهبردی به اقتصاد امر خیر، استفاده از ظرفیت ستاد هم‌افزایی خیرین در مسائل زیرساختی، نذر تخصص و بانک زمان، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و موسسات خیریه در کمک به مردم غزه، موانع و مشکلات پیش‌روی اشتغال‌های خرد، استفاده از ظرفیت خیرین خارج از کشور، لزوم ایجاد، تثبیت و تحکیم اشتغال، مأموریت‌سپاری به دستگاه‌ها و احیا و تقویت دفاتر یا ستادهای خیرین دستگاه‌ها، توجه به نوسازی مدارس و فضاهای آموزشی، به روزرسانی تجهیزات و نوسازی ساختمان‌های بیمارستان‌های خیریه، هم‌افزایی در حمایت از بازماندگان از تحصیل، اعتبارسنجی و رتبه‌بندی تشکل‌های مردمی و مؤسسات خیریه و تنظیم سند اوتیسم و حمایت دولت و خیرین در ایجاد مرکز جامع الگوی کشوری اوتیسم پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف ۱۴ تن برنج احتکار شده در زاهدان
  • پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم
  • برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در پیشین سیستان و بلوچستان
  • هشدار افزایش سرعت وزش بادهای شمالی در سیستان و بلوچستان
  • وضعیت اکران سینماهای مشهد در شب‌های قدر چگونه است؟
  • رشد ۵۷ درصدی اهدای خون بانوان در سیستان و بلوچستان
  • تجلیل مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران سیستان و بلوچستان از رئیس بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان
  • نماپردازی زیبا و اروپایی یک مدرسه در سیستان و بلوچستان؛ الله اکبر
  • رئیسی: مشکلات با دستور حل نمی‌شود
  • رئیسی: خیرین شریکی راهبردی برای دولت هستند