Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@08:12:43 GMT

نان بی کیفیت در سفره مردم ایلام/ مشکل از نانوایی ها است

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۳۰۰۹۸

نان بی کیفیت در سفره مردم ایلام/ مشکل از نانوایی ها است

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: استان ایلام دارای ۷۰۰ واحد نانوایی فعال در حوزه شهری و روستایی است و طبق اعلام کارشناسان این استان از جمله مناطقی است که بالاترین میزان سرانه مصرف نان را در کشور دارد.

مصرف بالای نان در استان، کیفیت و قیمت این محصول را در استان از اهمیت بالایی برخوردار کرده است.

۲۲ فروردین ماه سال جاری بود که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رسماً از افزایش قیمت نان در ایلام خبر داد و اعلام کرد با توجه به ثابت بودن قیمت نان در چند سال اخیر و با افزایش هزینه‌هایی مانند اجاره محل، انرژی، دستمزد کارگران، بیمه، مالیات و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... که منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده انواع نان‌ها شده لذا این امر موجب زیان‌دهی واحدهای خبازی شد. با تقاضای صاحبان این صنف و پیگیری اتحادیه مربوطه و تصمیم کار گروه آرد و نان استان قیمت انواع نان‌های موجود از ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یافتند.

کیفیت نان در استان ایلام سالهاست به دلایل مختلف مورد غفلت واقع شده است، این در حالی است که طبق گفته کارشناسان کشاورزی گندم تولیدی در استان ایلام جزو با کیفیت ترین گندم‌های تولیدی کشور برای آرد است.

با وجود افزایش قیمت بحث کیفیت نان نیز این روزها به مطالبه مردم در کنار افزایش قیمت‌ها تبدیل شده است.

کیفیت نان متناسب با قیمت‌ها نیست

یکی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نانوایی‌های مختلف و زیادی در سطح شهر ایلام وجود دارد و حتی عده‌ای از زنان با برپایی کارگاه‌های خانگی نان‌های محلی می‌پزند.

اسد کریمی اظهار داشت: با وجود این همه نانوایی و افزایش قیمت، متأسفانه کیفیت پخت نان در شهر ایلام به عنوان مرکز استان مطلوب نیست و به نظر می‌رسد توجه به آموزش خبازان در استان ضروری باشد.

وی عنوان می‌کند: این مشکل عدم کیفیت نان در ایلام سال‌های سال است گریبان گیر شهر شده است و هرچند وقت یک بار نظارت‌هایی می‌شود که بعدها رها خواهد شد.

آرد بی کیفیت در استان ایلام وجود ندارد

مدیر کل استاندارد استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کارشناسان این اداره کل به طور متناوب بخش‌هایی نظیر تناسب آرد با نوع نان، وجود جوش شیرین در نان، دستگاه‌های پخت نان، استفاده یا عدم استفاده از جوهر قند در نان و کنترل نمک مصرفی در شهرستان‌های استان را بازرسی می‌کنند.

مهناز همتی تصریح کرد: به طور مکرر از کارخانجات آرد استان بازرسی به عمل می‌آید و خوشبختانه در حوزه تولید آرد هیچکدام از کارخانه‌های آرد مشکلی ندارند، ضمن اینکه کارشناسان در این اداره کل در کارخانجات آرد برای نظارت و کنترل کیفیت آرد مصرفی مستقر هستند.

بخشی از مشکلات کیفیت نان مربوط به ماشین آلات است

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام نیز در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وضعیت کارخانجات آرد در یک سطح بسیار مطلوبی است و انواع آرد بسیار کیفی تولید می‌شود.

کامران سلیمان پور عنوان کرد: نهایتاً برای اینکه آرد تبدیل به یک نان معقول شود زنجیره‌ای از فعالیت‌ها را نیاز دارد که بخشی از آن مواد اولیه است که این اتفاق با همکاری شرکت غله و مرکز پژوهش‌های غلات در سطح کشور در حال انجام است و به صورت هفتگی نمونه برداری و کنترل می‌شود.

وی بیان داشت: نکته مهم در رابطه با تجهیزات، ماشین آلات تولید نان و همچنین نیروی انسانی است که نان را تولید می‌کند، در این سه حوزه اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام تصریح کرد: متأسفانه بخشی از مشکلات در زمینه کیفیت نان به ماشین آلات تولید نان بر می‌گردد که هنوز یک سری دستگاه‌های بسیار قدیمی در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: این عزم در استان وجود دارد که بتوانیم این تکنولوژی پخت را عوض کنیم.

وی افزود: در زمینه نیروی انسانی نیز برنامه‌هایی طی چند سال اخیر با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار شده که این برنامه‌های آموزشی به طور مستمر برای واحدهای نانوایی برگزار می‌شود که کارکنان و متصدیان واحدهای نانوایی افراد آموزش دیده باشند که بتوانند نان باکیفیتی را تحویل مردم استان دهند.

سلیمان پور اظهار داشت: ایلام یکی از استان‌های است که بالاترین میزان تنوع نان را دارد و از این جهت یکی از استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود.

طرح ضربتی و تشدید نظارت و بازرسی از نانوایی‌های شهرستان ایلام

فرماندار ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در پی گزارش‌های مردمی در خصوص کیفیت نان کارشناسان و بازرسان فرمانداری ایلام، به اتفاق قاضی تعزیرات حکومتی و بازرسان صنعت، معدن و تجارت، اداره غله استان، مرکز بهداشت و نیروی انتظامی، از نانوایی‌های سطح شهر ایلام بازدید کردند.

معروف بسطامی تصریح کرد: در این بازدیدها ضمن رسیدگی و بررسی درخواست‌ها و شکایات مردمی، به وضعیت وزن چانه و کیفیت پخت نان رسیدگی شد. تعدادی از نانوانی ها به خاطر کسری وزن چانه (کم فروشی) به پرداخت جریمه نقدی محکوم و پرونده آنها جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.

وی اظهار داشت: از چند وقت پیش طرح ضربتی و تشدید نظارت‌ها بر روند فعالیت نانوایی‌ها در دستور کار فرمانداری ایلام و دستگاه‌های نظارتی متولی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: رعایت مسائل بهداشتی در نانوایی‌ها ضروری و از مطالبات به حق مردم است که ما به جد پیگیر این موضوع هستیم.

بسطامی اظهار داشت: تحویل نان بی کیفیت به مردم به هیچ وجه قابل قبول نیست و نانوا در قبال این موضوع مسئول و پاسخگو است و لازم است بین نانوایی‌های سطح شهر برای ارتقا کمیت و کیفیت نان آنها رقابت ایجاد شود.

کد خبر 4606169

منبع: مهر

کلیدواژه: نانوایی فرمانداری ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۰۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد

تخصیص ارز محموله‌های برنج که از ابتدای شهریور ماه تاکنون به گمرکات کشور اظهار و ترخیص شده، همچنان در انتظار تأیید وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان نهاد متولی و سپس بانک مرکزی است.

به گزارش شرق، وخامت این مسئله زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم قرارداد این محموله با فروشنده خارجی دست‌کم دو ماه پیش‌تر به امضا رسیده و این یعنی قرارداد‌های مربوطه با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه هنوز تسویه نشده است.

آنچه مسلم است، این است که واردکنندگان رسالت خود را در قبال تنظیم بازار داخلی با عرضه مکفی ایفا کرده و برنج مربوط به این محموله‌ها را با نرخ مورد تأیید به فروش رسانده‌اند؛ اما اکنون نه‌تن‌ها وزارتخانه تخصصی و بانک مرکزی به وعده‌های خود در تأیید، تخصیص و تأمین ارز عمل نکرده‌اند؛ بلکه حتی با وجود گذشت یک ماه از سال جدید، پایه ارزی برای واردات برنج در سال ۱۴۰۳ نیز رسما مشخص نشده و در این شرایط، مواضع ضدونقیض سیاست‌گذار نیز فضای نااطمینانی و بلاتکلیفی را تشدید کرده است.

آخرین اعلام نظر از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص ارز در بهمن سال گذشته انجام شده که کوتاژ برنج وارداتی تا شهریورماه ۱۴۰۲ را پوشش می‌داد؛ اما پس از آن مراجعات مکرر اعضای هیئت‌مدیره انجمن برای پیگیری تأیید تخصیص ارز محموله‌های باقی‌مانده به جایی نرسید و این آمدورفت‌ها، نتیجه‌ای جز گفتار درمانی مسئولان با چاشنی خلف وعده در بر نداشت.

شنیده‌ها حاکی از آن است که حتی پیگیری مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی از بانک مرکزی نیز در این زمینه حاصل چندان مثبتی به همراه نداشته است.

بدون تردید در شرایط موجود هزینه‌های گزافی از محل دموراژ، دیرکرد بانک و صرافی یا دیرکرد تسویه‌حساب به واردکننده تحمیل می‌شود. علاوه بر این هزینه‌ها، به دلیل اعتبار رو به اتمام بازرگانان ایرانی نزد تأمین‌کنندگان خارجی، احتمال قطع شراکت و بروز اخلال در روند تأمین برنج از محل واردات وجود دارد؛ کالایی که از آن به‌عنوان دومین کالای استراتژیک کشور یاد شده و یکی از پایه‌های مهم امنیت غذایی تلقی می‌شود.

توجه به این نکته نیز ضروری است که در این شرایط، برنج وارداتی به قوت غالب بیش از شش دهک کم‌برخودار درآمدی جامعه تبدیل شده و بیم آنکه سفره قشر آسیب‌پذیر از این کالا نیز خالی شود، وجود دارد.

ذکر این نکته لازم است که فراوانی برنج در بازار و قفسه فروشگاه‌ها به قیمت مناسب نباید این آدرس غلط را به سیاست‌گذار بدهد که جریان تأمین کالا در وضعیت مطمئنی قرار دارد.

مسئله حائز اهمیت اینکه اختلال در جریان تأمین کالا با تأخیر چندماهه خود را در بازار نشان می‌دهد و این عارضه ممکن است منجر به تکرار تجربه نه‌چندان دور سال ۱۴۰۱ و جهش قیمت برنج داخلی و سوداگری دلالان شود. اهمیت این مسئله زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم یکی از ایام پرمصرف این کالا یعنی ماه محرم نیز در پیش است.

حال آنکه تجربه نشان داده متولی دولتی تنظیم بازار تنها در وضعیت التهاب شدید –آن‌هم زمانی که کار از کار گذشته- به صرافت تسکین بازار می‌افتد. باید پذیرفت که تولید داخلی تکافوی تمام نیاز بازار را نمی‌دهد و چالش‌هایی مانند محدودیت منابع آب و خاک، بهره‌وری نازل کشت برنج و قدرت ضعیف عمده خانوار ایرانی برای خرید برنج داخلی، این ضرورت را آشکار می‌کند که سیاست‌گذار با رویکرد واقع‌بینانه‌ای به مسئله واردات برنج بنگرد و دست از خودتحریمی بیشتر بردارد.

در نهایت ذکر این نکته لازم است که طبق آمار گمرک، ۱.۰۵۶ میلیون تن برنج سفید معادل ارزش حدود ۱.۲ میلیون دلار در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ از مبادی ورودی کشور ترخیص شده که در مقایسه با سال گذشته از کاهش ۳۸ درصدی در وزن و ۴۲‌درصدی در ارزش حکایت دارد.

دیگر خبرها

  • پخت نان کامل به صورت نمونه در تعدادی از نانوایی‌ها
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • تداوم نظارت بر نانوایی‌های ایلام
  • مشخص شدن دلیل کیفیت پایین نان خوزستان
  • آمادگی نانوایی‌های کرمانشاه برای پخت نان کامل
  • مشکل اصلی انیمیشن های ایرانی این است که در قصه‌پردازی و روایت ضعیف هستیم
  • نظارت‌ بر نانوایی‌های زابل تشدید شود
  • گلایه مندی نانوایان فیروزکوه از کیفیت آردهای توزیعی
  • نان کامل در ۶ نانوایی شهر ایلام به‌صورت آزمایشی پخت می‌شود
  • نظارت بر نانوایی‌های اهواز به صورت مستمر در حال انجام است