Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-19@16:16:05 GMT

پرونده قتل طلبه همدانی در بی بی سی فارسی

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۳۴۵۴۸

پرونده قتل طلبه همدانی در بی بی سی فارسی

به گزارش جام نیوز، کشته شدن مصطفی قاسمی طالبه 46 ساله مقابل درب مدرسه حوزه علمیه آیت‌الله ملاعلی معصومی همدانی واقع در خیابان شهدای همدان، به ضرب دو گلوله و اقرار به جنایت توسط قاتل در صفحه اینستاگرام خود، چنان عجیب و دردآلود بود که بخشی از افکار عمومی در فضای مجازی را به خود مشغول کرد و مردم حیرت زده از خود می پرسیدند، چگونه در روز روشن امکان چنین جنایتی وجود دارد؟! چگونه می شود که طلبه ای بیگناه به دست اراذل و اوباش کشته شده و قاتل با کمال وقاحت به جنایت خود اقرار کرده و عده ای نیز کف و هورا کرده و از جنایتش تشکر کنند؟! به طور قطع هنوز هم برای افکار عمومی این جنایت قابل هضم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اگر چه اینگونه جنایات در گذشته مسبوق به سابقه بوده اما کشته شدن مظلومانه این طلبه بی گناه به دست شرور با سابقه به سرعت توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد و مردم به دنبال کشف انگیزه ها و عوامل پیدا و پنهان این جنایت شتافتند.

 

منتشر شدن ویدئویی توسط یکی از دوستان نزدیک قاتل بخش مبهمی از این جنایت را روشن کرد و آن نیز اهمیت و حساسیت مطالب منتشر شده توسط کسانی است که در فضای مجازی مخاطبانی دارند. متاسفانه همانطور که تجربه شد عدم دقت در انتشار مطالب می تواند زمینه جنایت ها، اختلاف اندازی ها، آشوب ها و حتی خسارت های غیر قابل جبران را فراهم کند.

 

جریحه دار شدن احساسات مردم و به دنبال آن انتشار یک خبر غیر واقعی توسط یکی از سلبریتی های پر مخاطب، با وجود زمینه های قبلی باعث شد تا عده قابل توجهی از کاربران در فضای مجازی خواستار رسیدگی به این موضوع، توسط مقامات قضایی شوند. این درخواست عمومی به اندازه ای زیاد بود که پای بی بی سی فارسی هم به میان کشیده شد و تحلیلگر ارشد بی بی سی، در یک گفتگوی اختصاصی به تحلیل این موضوع پرداخت.

 

نکته قابل توجه در تحلیل بی بی سی این بود که کارشناس در ضمن بیان مطالب خود، مطالبه  عمومی درخواست پیگیری قضایی سلبریتی مذکور را جهت دار دانسته و مدعی شد درخواست رسیدگی از طیف اصولگرایان مطرح شده است. این در حالی ست که  با توجه به جریحه دار شدن احساسات مردم در این جنایت، کاربران بدون گرایش های جناحی این درخواست را مطرح کردند و به نظر می رسد بی بی بی سی فارسی سعی می کند تا مطالبه عمومی را سیاسی قلمداد کند.

 

انگیزه این خوانش از طرف بی بی سی می تواند دلایل ذیل باشد:

 دلیل اول: بی بی سی فارسی به دنبال تحلیل برخی از افراط گرایان جریان اصلاح طلب از قبیل عباس عبدی،  این موضعگیری را انجام داده است زیرا عبدی این قتل را نتیجه عملکرد افراطی برخی اصولگرایان و ورود اوباش و ادبیات آنها به تجمعات به ظاهر دینی و ادبیات رسمی می‌داند. با این وجود عملکرد بی بی سی را می توان دامن زدن به بازی های سیاسی و مطرح کردن افراطیون اصلاح طلب  با استفاده از موج ایجاد شده دانست.

 

دلیل دوم: از سال ها پیش مقام معظم رهبری به اهمیت فضای مجازی تاکید بسیار داشته اند و پس از وقوع این جنایت ایشان در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی فرمودند: «مقابله با خرید و فروش اسلحه در فضای مجازی وظیفه نیروی انتظامی است... قاتل دیروز روحانیِ همدانی در صفحه اینستاگرام با چهار نوع اسلحه تصاویری از خود منتشر کرده است که مقابله با این گونه موارد وظیفه نیروی انتظامی است.»

فرمانده کل قوا، خاطرنشان کردند: «نیروی انتظامی باید به صورت جدی با قاچاق مبارزه، و با عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی مقابله کند.»

ایشان ناامن شدن فضای مجازی را موجب ضرر و زیان به مردم دانستند و بر وظیفه نیروی انتظامی در تأمین امنیت فضای مجازی تأکید کردند.

 

با این وجود توجه مسئولین امر به امنیت فضای مجازی باعث می شود تا جلوی ظهور و بروز بسیاری از نامنی های اجتماعی گرفته شود. و بی بی سی فارسی تلاش دارد تا این اقدام و تصمیم های متعاقب را سیاسی خوانده  و زمینه را برای برخی از مخالفت ها در تصمیم گیری های آتی درباره فضای مجازی فراهم کند.

 

دلیل سوم: بی بی سی فارسی اصرار دارد تا به مخاطبان اینگونه القاء کند که مطالبه های عمومی از یک الگوی ثابتی برخوردار هستند و آن الگوی ثابت به مسئولین امنیتی کشور ختم می شود. به بیان ساده تر بی بی سی فارسی از پشتوانه مردمی این مطالبات چندان خشنود نیست، زیرا این پشتوانه و مطالبه مردمی می تواند، آسیب های جدی برای نحوه فعالیت جریان ضد انقلاب در فضای مجازی داشته و سیاسی خواندن آن از طرف جریان افراطی اصلاح طلب و رسانه هایی همچون بی بی سی می تواند به نوعی مقبولیت به فعالیت آنها بخشد. این نوع موضعگیری در اصطلاح فرار به جلو خوانده می شود تا در اقدامات احتمالی آینده بهانه ای برای  تمسک فراهم باشد.

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اینستاگرام بی بی سی فارسی بی بی سی فارسی بی بی سی فارسی اینستاگرام بی بی سی فارسی بی بی سی فارسی بی بی سی فارسی طلبه همدانی قتل و جنایت فضای مجازی بی بی سی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۴۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهنوش بختیاری بازیگر با ظاهری متفاوت ؛ سوژه جدید فضای مجازی (عکس)

خبرآنلاین نوشت: تصویر منتشر شده از بهنوش بختیاری، بازیگر سینما و تلویزیون با چهره‌ای متفاوت را ببینید. عکس از یکی از ویدیوهای تبلیغاتی اینستاگرامی که بهنوش بختیاری در آن حضور داشته، گرفته شده است.

بهنوش بختیاری با ظاهر جدیدش سوژه فضای مجازی شد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: استوری آرزوی بهنوش بختیاری برای بهبودی مستانه مهاجر (عکس) حمایت بهنوش بختیاری از پرسپولیس (عکس) تجربه مهم زندگی بهنوش بختیاری که با مردم در میان گذاشت (فیلم)

دیگر خبرها

  • ضرورت هوشیاری در خرید‌ از فضای مجازی
  • راهپیمایی همدانی ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»
  • واکنش طنز کاربران فضای مجازی به حضور ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان
  • دروغ‌پردازی اسرائیلی‌ها سوژه کاربران فضای مجازی شد
  • طناب دار بر گردن عامل جنایت برج سپید | توقف حکم ۲ قاتل و یک متجاوز در لحظه آخر
  • بهنوش بختیاری بازیگر با ظاهری متفاوت ؛ سوژه جدید فضای مجازی (عکس)
  • دستگیری عامل انتشار فیلم آدم ربایی در فضای مجازی در زابل
  • شناسایی و برخورد باگردانندگان۵صفحه اینستاگرامی هنجارشکن غرب تهران
  • شناسائی و برخورد باگردانندگان۵صفحه اینستاگرامی هنجارشکن غرب تهران
  • نماهنگ «ما می آییم» با زبان انگلیسی در فضای مجازی فارس اکران شد