Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رونمایی از فناوری‌های طراحی و توسعه سامانه MICRO CHP، تجاری‌سازی سنسور‌های گازی، آب، خاک، روغن کمپرسور هوا SSR Ultra Coolant، کاتالیست واحد RCD پالایشگاه اراک و سیلیس کروی توخالی بعدازظهر امروز (جمعه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه) در بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در این مراسم با اشاره به اینکه نیازمندحرکت صنعت و اقتصاد کشور به سمت اقتصاد و صنعت دانش‌بنیان هستیم، اظهار کرد: تجربه جهانی نشان می‌دهد که ارزش افزوده بیشتر مرهون توجه هرچه بیشتر به دانش و مراکز دانشی و پژوهشی است.

بیشتر بخوانید: آغاز عملیات اجرایی پروژه حفاری ۱۰ حلقه چاه جدید در میدان نفتی آزادگان جنوبی

وی با بیان اینکه محدودیت‌های بین‌المللی اعمال شده برای کشور فرصت بسیار خوبی برای استفاده از توانمندی‌های داخلی است، افزود: پژوهشگاه صنعت نفت تنها به نیاز‌های جاری صنعت نفت نگاه نمی‌کند، بلکه به دنبال کسب فناوری‌های نو برای توسعه و پیشبرد هرچه بهتر و بیشتر صنعت نفت در آینده است.

تولید ۳ برابری برق با استفاده سامانه MICRO CHP

ساسان کاظمی‌نژاد، قائم مقام مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در این مراسم با اشاره به اینکه طراحی و توسعه سامانه MICRO CHP از سوی این شرکت به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت بازوی علمی و تسهیل‌کننده انجام این پروژه بوده است.

وی ادامه داد: سامانه MICRO CHP بر مبنای موتور گازسوز داخلی با استفاده از توان داخلی و مشاوره شرکت خارجی به نتیجه رسیده است.

کاظمی‌نژاد تصریح کرد: با استفاده از این سامانه می‌توان در نیروگاه‌هایی با کیلووات مشابه تا سه برابر برق بیشتر با همان مقدار گاز مصرفی تولید کرد.

عامل اصلی موفقیت دراجرای پروژه‌ها کار گروهی است

ابراهیم طالقانی، سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت تولید با اتکا بر پایه دانش داخلی، افزود: تولید براساس دانش داخلی سبب افزایش اشتغال‌زایی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه تجاری‌سازی سنسور‌های گازی، آب، خاک سبب کاهش واردات و خوداتکایی در کشور می‌شود، اظهار کرد: این سنسور‌ها در شرکت نفت فلات قاره و شرکت پایانه‌های نفتی ایران در جزیره خارک به‌صورت پایلوت استفاده شده است.

به گفته طالقانی، کار گروهی عامل اصلی موفقیت در اجرای این طرح است.

طراحی سامانه MICRO CHP

جابر نشاطی، رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه در طراحی سامانه MICRO CHP با همکاری یک مشاور آلمانی انجام شده است، ادامه داد: این پروژه علاوه بر تولید برق سه برابری سبب کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۷ نوع سنسور پرتابل در سنسور‌های گازی، آب، خاک استفاده شده است، گفت: در این پروژه به‌صورت شبکه‌ای با مراکز دانشگاهی کار شده است و تلاش می‌شود که امسال این پروژه تجاری‌سازی شود.

دست‌یابی پژوهشگاه صنعت نفت به تولید روغن کمپرسور هوا (SSR Ultra Coolant)

اکبر زمانیان، رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این مراسم تصریح کرد: روغن کمپرسور هوا SSR Ultra Coolant جزو موارد مصرفی وارداتی صنعت انتقال گاز است که اگر در کشور در دسترس نباشد کمپرسور‌ها دچار مشکل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دانش فنی روغن کمپرسور هوا SSR Ultra Coolant در پژوهشگاه صنعت نفت کسب شده است، گفت: تأمین کل نیاز شرکت انتقال گاز ایران از این محصول به پژوهشگاه واگذار شده است.

زمانیان با بیان اینکه کاتالیست واحد RCD نیز در صنعت پالایش استفاده می‌شود، اظهار کرد: برای نمونه، مصرف این کاتالیست در پالایشگاه اراک سالانه ۱۵۰۰ تن است که تا پارسال به‌طور کامل وارد می‌شده است.

وی گفت: این کاتالیست به‌منظور افزایش بهبود کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود که با حمایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دانش فنی این کاتالیست کسب شد و تجاری‌سازی آن به یک شرکت داخلی واگذار شده است.

زمانیان با اشاره به اینکه سیلیس کروی توخالی نیز کاربرد فراوانی در صنعت دارد، تصریح کرد: این سیلیس اثربخشی بالایی در عایق کردن سطوح، روانکاری در صنایع بالادست و صنعت حفاری دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی صنعت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۲۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، کتاب «به توان هایتک» پیرامون سرگذشت شکل‌ گیری شرکت دانش‌ بنیان «آهار شرق» از شرکتهای مهم صنعت برق کشور امروز در سالن دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد رونمایی شد.   این رونمایی با حضور رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی و رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در حاشیه معرفی شرکت‌ های موفق با عنوان رویداد بزرگ امید فردوسی صورت گرفت که اعضای آن دانش‌ آموخته دانشگاه فردوسی مشهد هستند.   به توان هایتک روایت شکل گیری و تأسیس و پیشرفت‌ یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در صنعت برق کشور است که توانست در تنگناهای وابستگی و تحریم که بخش‌ های مهمی از صنعت برق و انرژی کشور با بن‌ بست و بحران مواجه شده بود، با دانش، همت و نوآوری‌ هایشان، کشور را به سلامت از این مسیر عبور دهد.   شرکت آهار شرق، فعالیت خود را در حوزه خدمات مهندسی برق در گرایش‌ های الکترونیک و کنترل در سال ۱۳۷۹ آغاز کرده است، این فعالیت‌ ها با بازطراحی و تولید بردهای الکترونیکی نیروگاهی شروع و کم‌ کم به طراحی سیستم‌ های کنترل پیشرفته مورد نیاز در صنایع انرژی کشیده شد.   این شرکت، در سال ۱۳۹۰ سیستم کنترل توربین بومی با نام تجاری «رامیار» ارائه کرد و پس از آن سیستم تحریک ژنراتور و سایر سیستم‌ های پیشرفته کنترل نیروگاهی، پالایشگاهی، نفت و گاز را به مرور طراحی و ارائه کرد و امروز تعداد زیادی نیروگاه، پالایشگاه و خطوط انتقال نفت، از سیستم‌ های کنترل آهار استفاده می‌ کنند.   کتاب به توان هایتک که تحقیق آن برعهده «بهزاد دانشگر» بوده و نگارش آن توسط «شبنم غفاری حسینی» صورت گرفته است در ۱۷۶ صفحه، شمارگان یک هزار جلد و قیمت ۱۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد
  • رونمایی از کوچک‌ترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت
  • رونمایی از ۶ دستاورد صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد ملی «مانوین»
  • رونمایی از هوش مصنوعی مایکروسافت برای انجام کارهای ساده
  • رونمایی از دستاوردهای جدید صنعت هسته‌ای