Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-28@18:41:11 GMT

تصویر متهم پرونده پتروشیمی که در خارج از کشور به سر می‌برد

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۴۶۶۲۵

میزان نوشت: دادگاه رسیدگی به اتهام مدیر عامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلال گران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام، ۱۵ اسفندماه سال گذشته آغاز شد و تاکنون ۹ جلسه آن برگزار شده است.

رضا حمزه لو (مدیر عامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی)، عباس صمیمی (عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ایران)، مصطفی طهرانی صفا (عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی)، علیرضا علائی رحمانی (عضو هیأت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی)، محسن احمدیان (بازنشسته پتروشیمی)، مرجان شیخ الاسلامی آل آقا (مدیر عامل شرکت بازرگانی دنیز و هترا تجارت)، سید امین قرشی سروستانی، سام حامد ساعدیان، سید علیرضا حسینی (مدیر عامل شرکت پتروشیمی شانگهای)، علی اشرف ریاحی، معصومه دری (مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی دفتر دبی)، ابوالفضل ملکی شمس آبادی (تولید کننده نایلون و نایلکس)، سعید خیری‌زاده (مدیر مالی سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی) و محمد حسین شیرعلی فرزند قلندر چهارده متهم این پرونده هستند که اتهامات آن‌ها در حال رسیدگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد حسین شیرعلی یکی از متهمان است که اتهام او دایر بر معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور است تاکنون در جلسات رسیدگی حضور نداشته است.

حسینی نماینده دادستان در اولین جلسه این دادگاه اتهامات این متهم را به این شرح اعلام کرد: محمد حسین شیرعلی متهم است به معاونت در نظام اقتصادی کشور و معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع و همچنین تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۸ میلیون دلار است.

نماینده دادستان در جلسه دوم دادگاه از اقدامات مجرمانه متهم شیرعلی که تصویر وی در ادامه قابل مشاهده است، پرده برداشت و گفت: این فرد به همراه محسن احمدیان با تبانی با شرکت‌های خارجی در خرید محصولات پتروشیمی توسط شرکت‌های اروپایی انحراف ایجاد کرده و مشتری‌ها را به سمت بازار آزاد می‌کشاندند؛ که احمدیان با این کارش موجبات تضییع وجوه حاصله از فروش نفت را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: این دو در انجام معاملات پورسانت خود را می‌گرفتند. شیرعلی در جریان کار‌های احمدیان بوده و آگاهانه با او همکاری می‌کرده و به وقوع جرم توسط او کمک می‌کرده و لذا معاونت و اخلال در نظام اقتصادی و معاونت در تحصیل نامشروع اتهاماتی است که متوجه او است.

نماینده دادستان افزود: تحصیل مال نامشروع از طریق دریافت پورسانت فروش محصولات پتروشیمی به شرکت‌های خارجی، تحصیل مال نامشروع از طریق دریافت پورسانت در معامله خرید ۳۰ درصد از سهام شرکت سوئیسی، تحصیل مال نامشروع از طریق دریافت پورسانت در معامله خرید ۶۰ درصد از سهام شرکت فیلیپینی از جمله اتهامات او است.
وی افزود: احمدیان در جلسات بازپرسی اعلام کرده است که از سال ۷۴ تا ۹۱ از طریق معاملات گوناگون مبالغ زیادی را با همکاری متهم شیرعلی به دست آورده‌اند، اما در سال ۹۱، چون متوجه کبیره بودن این گناه شدند تصمیم گرفتند که این پول را پس بدهند، اما امکان عودت آن وجود نداشته است و هم اینک هم قصد دارند مبالغ به دست آورده را عودت دهند.

وی گفت: همچنین متهم شیرعلی در مورد مبالغ دریافتی پورسانتی گفته است که به نظرم این مبالغ نباید بیش از ۸ میلیون دلار باشد وی با اینکه اخذ پول بابت کمیسیون را قبول داشته است عنوان می‌کند که من دقیقا نمی‌دانم چه مقدار پول گرفته‌ام و هر مقدار احمدیان گرفته باشد من نیز گرفته‌ام.

در نهمین جلسه دادگاه که دهم اردیبشهت ماه برگزار شد نوبت به اخذ دفاعیات متهم شیرعلی رسید که به جای وی، وکیل او در جایگاه حاضر شد و گفت: با توجه به اینکه متهم احمدیان در جلسه مورخ ۲۲.۱.۹۸ اظهاراتی داشته مطالب خود را طی لایحه‌ای محضر دادگاه ارائه خواهم داد.

وی ادامه داد: موفق به ارتباط تلفنی با موکلم در دوبی شدم بنا به اطلاعات دریافتی نامبرده به بیماری خونی مبتلا است و این موضوع در تاریخ ۲۰.۱۲.۹۷ به تأیید کنسولگری ایران و وزارت خارجه رسیده است که به محضر دادگاه تقدیم می‌شود. وی اظهار داشت که بعد از درمان به کشور مراجعت خواهند کرد.

قاضی مسعودی مقام در پاسخ به اظهارات وکیل مدافع متهم شیرعلی گفت: ما به ایشان اخطار کرده بودیم که ظرف یک ماه حاضر شوند چنانچه که موعد یکماهه ایشان تمام شود وثیقه ۱۳ میلیاردی که ویلایی در لواسانات است توقیف خواهد شد. این بیماری ناگهان ایجاد شده است و در دادسرا این مدارک نبوده است، در حوزه پزشکی کشور ما قوی‌تر از امارات است لذا وی دانسته و برای عدم شرکت در دادگاه رفته، به وی تذکر بدهید در صورت عدم حضور درموعد مقرر وثیقه ضبط خواهد شد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۶۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق حدود ۱۰۰ درصدی برنامه تولید پتروشیمی بندر امام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، گزارش اهم دستاورد‌های شرکت پتروشیمی بندرامام در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، این شرکت در آستانه عرضه اولیه سهام در بازار سرمایه توانسته تحول اساسی در روند دریافت خوراک مصرفی، تولید، فروش، صادرات و سرانجام سودآوری و تحقق برنامه‌های ترسیم شده خود ایجاد کند.

بر اساس گزارش سالانه ارائه شده، در سال ۱۴۰۲ و در پی بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس با سرمایه‌گذاری شرکت پتروشیمی بندرامام، اجرای تعمیرات اساسی در شرکت‌های تأمین‌کننده خوراک از سوی متخصصان و کارشناسان پتروشیمی بندرامام و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به‌منظور احداث خط لوله جدید تأمین خوراک و افزایش تولید در کارخانه‌های ان‌جی‌ال، مقدار خوراک دریافتی مجتمع پتروشیمی بندرامام با ۱۶ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ به بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید که این حجم از خوراک دریافتی طی ۶ سال گذشته در مجتمع پتروشیمی بندرامام بی‌سابقه بوده است و رکوردی تازه در خوراک دریافتی مجتمع به شمار می‌آید.

در بخش تأمین خوراک، افزون بر رکوردشکنی و افزایش ۱۶ درصدی مجموع خوراک دریافتی مجتمع نسبت به سال ۱۴۰۱، میعانات گازی مورد نیاز مجتمع نیز تا حدود ۱۲۰ درصد برنامه محقق شده و به بیش از ۲۱ میلیون بشکه در سال رسیده که تأثیر بسزایی در افزایش میزان تولید و سودآوری برای سهامداران داشته است.

در بخش آماری تولید مجتمع پتروشیمی بندرامام، هم‌زمان با آغاز طرح بزرگ «بندرامام نوین» مقدار تولید محصولات با ارزش این شرکت در نخستین سال اجرای این طرح بزرگ و ملی به رقم بی‌سابقه‌ای طی ۶ سال اخیر رسیده و مجموع تولیدات با ثبت رکورد ۴.۵ میلیون تن، بیش از ۱۳ درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن را نشان می‌دهد و نشان‌دهنده تحقق حدود ۱۰۰ درصدی برنامه تولید مجتمع است.

در میان تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه تولید در سال ۱۴۰۲، محصولاتی مانند پنتان پلاس با شکستن رکورد پنج‌ساله تولید، ۱۲۱ درصد برنامه را محقق کرده و محصول با ارزش LD برای نخستین بار طی ۶ سال گذشته به حدود ۱۲۰ هزار تن رسیده که بیانگر تحقق ۱۲۰ درصدی تولید است. تولید محصولاتی مانند بوتان و پروپان نیز در بهترین شرایط تولید قرار داشته و بیش از ۱۱۰ درصد برنامه تولید در این محصولات محقق شده که این مقدار تولید برای نخستین بار طی سالیان گذشته ثبت شده و نوید روز‌هایی خوش برای اقتصاد کشور و سهامداران شرکت پتروشیمی بندرامام را می‌دهد.

محصول با ارزش و راهبردی MTBE از دیگر محصولات سال ۱۴۰۲ بوده که با تولید بیش از نیم میلیون تن، رکورد هفت سال گذشته را ثبت و ۱۰۱ درصد برنامه تولید را در سال گذشته محقق کرد.

هم‌زمان با شمارش معکوس اهالی بازار سرمایه برای پذیرش و عرضه اولیه سهام پتروشیمی بندرامام، فروش در این شرکت به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که افزایش ۳۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد. این رشد درآمد که می‌تواند تا ۱۲۰ درصد سود خالص پارسال را پوشش دهد، می‌تواند برای هر سرمایه‌گذار بازار سرمایه بیش از دیگر نماد‌های گروه شیمیایی جذابیت ایجاد کند.

پتروشیمی بندرامام در سال ۱۴۰۲ توانسته بیش از ۷۵۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور ایجاد کند که ۴.۱ درصد از ارزش صادرات کل محصولات پتروشیمی کشور است.

تولید حلال SOLVESSO ۱۰۰ در واحد آروماتیک به دست متخصصان پتروشیمی بندرامام پس از ۱۲ سال توقف ناحیه ۶۰۰ آروماتیک، امضای تفاهم‌نامه و قرارداد‌هایی به ارزش بیش از ۲۰ میلیون دلار، مصرف بیش از ۲۸ تن کاتالیست ایرانی با بیش از ۲.۲ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی و برگزیده شدن به عنوان مدیر برتر نوآور، شرکت برتر نوآور، کارشناس برتر نوآور و دریافت عناوین برتر متعدد در زمینه‌های رضایت‌مندی مشتریان، منابع انسانی، برترین‌های بورس کالا، صادرکنندگان برتر و مسئولیت‌های اجتماعی، بخشی از دستاورد‌های بزرگ شرکت پتروشیمی بندرامام در سال ۱۴۰۲ بوده که اعتماد سهامداران و امید به تحول در صنعت پتروشیمی با تحقق طرح بندرامام نوین را به همراه داشته است.

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از پرونده زمین خواری مدیر یک شرکت خصوصی
  • وکیل خانواده مهران سماک: دادگاه نظامی یک قزوین هم حکم قتل عمد و مجازات قصاص را برای متهم پرونده صادر کرد
  • تصمیم ایرلند برای شرکت در شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل
  • حکم قصاص برای متهم پرونده قتل مهران سماک صادر شد
  • آخرین وضعیت پرونده قتل «مهران سماک»
  • صدور حکم قصاص برای قاتل مهران سماک!
  • صدور حکم قصاص برای متهم پرونده قتل مهران سماک
  • شناسایی و تشکیل پرونده برای 12 مظنون به فرار مالیاتی
  • تشکیل پرونده برای ۱۲ مظنون به فرار مالیاتی درخراسان رضوی
  • تحقق حدود ۱۰۰ درصدی برنامه تولید پتروشیمی بندر امام