Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه لبنانی با اشاره به اینکه همه جناح‌های سیاسی ایران اکنون در عدم مذاکره با آمریکا متحد هستند، نوشت: «نه صفر شدن صادرات نفت، نه مذاکره، نه جنگ»، راهبرد پیش روی ایران در تعامل با تحریم‌های جدید آمریکا است.

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه لبنانی الاخبار در یادداشتی به قلم «خلیل کوثرانی» با عنوان «ایران پیش به سوی تجربه مقاومتی تازه: نه صفر شدن، نه مذاکره، نه جنگ»، راهبرد  پیش روی ایران در تعامل با تحریم‌های آمریکا را پیش بینی و تحلیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقدمه این یادداشت آمده است: از امروز، تهران وارد مرحله دیگری در رویارویی اراده با ایالات متحده شده است و بر این موضوع تاکید می‌کند که برنامه‌هایش شبیه سابق است: یعنی تحت فشار حاضر به پذیرش شروط واشنگتن نمی‌شود.

نویسنده افزود: ایران برنامه سیاسی و اقتصادی خود را برای مقابله با پایان معافیت‌های تحریم نفتی هشت کشور آماده کرده است و مطمئن است که اگر واشنگتن پایش را از خطوط قرمز فراتر گذارد، ایران تردیدی در متوسل شدن به گزینه نظامی نخواهد داشت.

الاخبار نوشت: ایران امروز در پی پایان معافیت از تحریم‌های ایالات متحده، همانند گذشته است. این را درباره سیاست ایران می‌گوییم، حتی اگر بازار متفاوت باشد؛ چون هنوز اثرات بزرگ تحریم‌ ایران یا در بازارهای بین المللی ظهور نکرده است.

کوثرانی گفت: تهران تصمیم گرفته است که اقتصاد را با شرایط انطباق دهد، تا جایی که می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند و همچنان به تولید و عرضه نفت و گاز پایبند باشد که این امر، هدف «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا را در به صفر رساندن صادرات ایران به شکست منجر می‌کند.

وی افزود: مسئله بالا مربوط به بعد عملی رویارویی ایران با تحریم‌ها می‌شود اما سقف موضع سیاسی ایران پایبندی به تصمیم خود مبنی بر خودداری از مذاکره با واشنگتن در این مقطع است به گونه‌ای که همچنان آمریکا را به چالش می‌کشد تا تلاش‌های آن برای به زانو درآوردن ملت ایران را ناکام گذارد.

نویسنده تاکید کرد: این دو تصمیم فوق الذکر، استراتژی جمهوری اسلامی را در مرحله بعدی شکل می‌دهد و سقف تحرکات آن را مشخص خواهد کرد؛ این دو تصمیم، آتش جنگ مستقیم را از گزینه‌های تهران و واکنش‌های آن کنار می‌گذارد؛ البته، تا زمانی که تنش‌ها آزادی حرکت نفت ایران در خشکی و دریا را مورد تعرض قرار ندهد تا تهران مجبور نشود تنگه هرمز را بسته یا عبور و مرور نفت‌کش‌ها در آنجا را مختل کند با وجود اینکه ایران آمادگی نیروهای دریایی خود را در این خصوص اعلام کرده است.

وی ادامه داد: البته هنوز کار به جایی نرسیده که ایرانی‌ها تحت فشار شدید باشند و صادرات نفت آن‌ها به صفر رسیده باشد یعنی  بحث درباره عدم همکاری اروپا به تعویق خواهد افتاد و سرنوشت باقی ماندن ایران دربرجام به عنوان برگه امتیازی است که هنوز تهران نیاز به استفاده از آن ندارد در شرایطی که می‌تواند خود را با شرایط جدید منطبق کرده و با سیاست «آرامش» و «بردباری» تاثیر تحریم‌ها را کم کند.

نویسنده گفت: مواضع ایران که مقامات مختلف در تهران در چند روز گذشته در واکنش به تحریم جدید نشان دادند، به این معنی نیست که مرحله بعدی لغو معافیت‌ها یک پیک نیک است، بلکه مکانیسم‌های پیچیده‌ای را برای غلبه بر موانع می‌طلبد و ایرانی‌ها مصرانه می‌گویند که در استفاده از این مکانیسم‌ها  متخصص هستند، که این مسئله به آنها اطمینان می‌دهد می‌توانند بر موانع غلبه کنند.

الاخبار نوشت: بر اساس برآوردهای ایران در نتیجه عوامل مذکور، سیاست مقاومت در برابر طوفان فشارهای تازه‌ای که دولت واشنگتن روی آن حساب کرده است، فعال خواهد شد؛ البته این به معنای رد مطلق مذاکرات نیست؛ بلکه معادله «سه نخیر» ایران را تثبیت می‌کند که در واقع« نه به دیکته‌ها، نه به مذاکره تحت فشار و نه به مذاکره بر  سر اصول حقوق حاکمیتی است.».

این روزنامه لبنانی افزود: راه ایران برای تثبیت معادله فوق الذکر هم «سه نخیر دیگر» است که برنامه کاری این مرحله ایران محسوب می‌شود؛ «نه به صفر شدن صادرات نفت ایران، نه به مذاکره با واشنگتن در شرایط کنونی و نه به جنگی که تندروهای داخل آمریکا خواهان آن هستند.».

نویسنده تاکید کرد: تهران ایمان دارد که بکارگیری چنین راهبردی افزون بر دستی که در پرونده‌های منطقه دارد دشمن را به جایی می‌رساند که از کارش پشیمان شود و فشارهای بزرگ‌تر بر ایران برایش هزینه بردار باشد چون نفوذ منطقه‌ای ایران و توانمندی نظامی آن زیر فشارها بر خلاف پیش بینی‌ها بیشتر می‌شود.

الاخبار نوشت: در ایران دو جناح سیاسی وجود دارد یکی تمایل به مذاکره با غرب ندارد و به سودمند بودن آن اعتقادی ندارد که جناح اصولگراها نامیده می‌شود و دیگری جریان اصلاح طلب به رهبری «حسن روحانی» است که مذاکره را برای تثبیت حقوق ایران در نزد جامعه بین المللی و حفظ جایگاه و دستاوردهای آن ضروری می‌داند.

این روزنامه افزود: اما امروز  به لطف هجمه بیگانه همه در ایران به موضعی یکپارچه و واحدی دست یافته‌اند اینکه در این مقطع با مذاکره‌ای مخالفند که دولت آمریکا از طریق اعمال فشار اقتصادی خواهان آن است تا به توافق هسته‌ای جدیدی دست یابند که پرونده موشکی و نقش منطقه‌ای ایران را هم شامل شود؛ مساله‌ای که سرلشکر «قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامی ایران هم دو روز پیش یادآور شد و گفت آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی پای میز مذاکره بکشانند؛ اما مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی به معنای تسلیم شدن است.

به عقیده نویسنده، سردار سلیمانی که از نگاه واشنگتن تندروترین فرد در تیم سیاست خارجی ایران است وقتی امتناع از مذاکره با آمریکا را محدود به مقطع کنونی می‌کند یعنی با دولت روحانی و وزیر خارجه آن همسوست و به روحانی کمک کرده که شروطی را برای مذاکره با واشنگتن مطرح کند که همان دعوت به رفع تحریم‌ها و عذرخواهی آمریکا به دلیل استفاده از زبان تهدید است.

الاخبار نوشت: علاوه بر اینکه نهادهای ایران هم بر سر راه‌های رویارویی با آمریکا و راهبرد ایران اتفاق نظر دارند جامعه ایرانی شامل سیاستمداران، نخبگان و شهروندان این کشور عقلانی بودن مسیر پیش گرفته شده رهبرانشان در برابر سیاست دونالد ترامپ را که به دبه درآوردن در توافقنامه‌ها مشهور است،  پذیرفته‌اند.

این روزنامه لبنانی افزود: در شرایطی که سیاست اعمال فشار آمریکا منحصر به ایران نیست و چین و اروپا هم با آن مواجه هستند، ایرانی‌هایی که به تنهایی در برابر فشارهای قبلی آمریکا مقاومت کردند و توانستند بر آن غلبه کنند، چه دلیلی دارند که دیگر حالا تسلیم شوند.

الاخبار نوشت: «محمد بارکیندوم، دبیر کل سازمان اوپک که تهران چند روز پیش میزبان وی بود در پیامی آشکار همزمان با لغو معافیت‌ها تاکید کرد که حذف نفت ایران از بازار محال است بخصوص که چین، ترکیه و عراق هم زیر بار آمریکا نمی‌روند.
این روزنامه افزود: از همین رو از امروز از چین در جایگاه نخستین مشتری نفت ایران  انتظار می‌رود مثل قبل نقش فعال‌تری در دور زدن تحریم‌ها داشته باشدبه گونه‌ای که بنادر و شرکت‌های چینی نقش موثری در دور زدن تحریم‌ها به عنوان یک  میانجی تجاری خواهند داشت، غیر از نفتی که چینی‌ها برای رفع نیاز خود که بیش از 585 هزار بشکه نفت در روز است خریداری می‌کنند و به خرید آن هم ادامه خواهند داد.

الاخبار در پایان نوشت: ایران، منطقه و دنیا به مرحله‌ای ورود کرده‌اند که نتیجه آن به گفته «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران این است که «تهران هرگز تسلیم نمی‌شود» و اگر فشارهای بی سابقه‌ای هم بر ایران وارد شود به گفته روحانی «ایران مثل گذشته آغاز کننده جنگ نیست، اما به دشمن اجازه پیروز شدن نخواهد داد  و تمام کننده آن است.».

منبع: فارس
انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: الاخبار ایران تحریم صادرات نفت مذاکره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۶۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایتالیا: گروه هفت آماده اعمال تحریم علیه دشمنان اسراییل است

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پنجم نوامبر سال جاری میلادی باید بار دیگر برابر دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوریخواهان برای حفظ سکان کاخ سفید به رقابت بپردازد. از آنجا که مسئله اقتصاد یکی از تاثیرگذارترین موارد بر رای دهندگان آمریکایی محسوب می‌شود، دولت بایدن به دنبال حفظ آرامش اقتصادی جهان در سال انتخابات است. از این رو، تعجبی ندارد که کاخ سفید و شرکایش به دنبال جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و تنبیه‌های تحریمی علیه دشمنان اسراییل به جای ورود نظامی به مسئله هستند.

به گزارش الجزیره، ایتالیا، رئیس دوره‌ای گروه هفت (هفت کشور صنعتی همفکر آمریکا) امروز (دوشنبه) از آمادگی این گروه برای اعمال تحریم‌های تازه علیه دشمنان اسراییل خبر داد. 

آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا در این باره گفت: گروه هفت اگر ضرورت ببیند که تحریم‌های بیشتری را علیه افرادی که به طور آشکارا علیه اسراییل فعال هستند اعمال کند، از جمله حامیان تروریسم و حماس، این امکان وجود دارد که چنین کاری را انجام دهد. ما باید در این زمینه بسیار جدی بوده و هماهنگ با یکدیگر عمل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و تبعات سنگین احتمالی خاطر نشان کرد: حمله ایران یک اشتباه بزرگ برای تهران بوده، اما این مسئله برای اسراییل مثبت بود، زیرا کارآمدی سیستم پدافند هوایی این رژیم را آشکار کرد. 

تاجانی تاکید کرد: پیامی گخ تهران از این حمله ارسال کرد در مسیر درستی است. این عملیات تنها یک حمله بود. همچنین واکنش دولت اسراییل به این حمله مثبت بود. 

وزیر خارجه ایتالیا در پایان تصریح کرد رم به طور قاطع با هر گونه عملیات تهاجمی اسراییل در جنوب غزه و منطقه رفح مخالف است و بار‌ها خواستار استقرار آتش بس و آزادی اسرای اسراییلی از بند حماس شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • نفت ایران دوباره تحریم می‌شود؟
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند
  • هیچ دولتی در کاخ سفید قادر به بستن شیر نفت ایران نیست
  • رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است
  • ایتالیا: گروه هفت آماده اعمال تحریم علیه دشمنان اسراییل است