Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:39:09 GMT

گفتاردرمانی پوشش بیمه‌ای ندارد

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۴۸۰۳۰

گفتاردرمانی پوشش بیمه‌ای ندارد

تهران- ایرنا- مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: با مراجعه فرد به کلینیک‌ها و مراکز درمانی برای دریافت خدمات گفتار درمانی باید تمام خدمات مورد نیاز او تحت پوشش بیمه قرار گیرد، اما با وجود بندی از قانون حمایت از معلولان، پوشش بیمه‌ای به دلیل عدم پیش بینی منابع مالی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، محمد تقی جغتایی روز شنبه در هفدهمین همایش گفتار درمانی ایران افزود: رشته گفتار درمانی، یکی از رشته‌های محوری در حوزه توانبخشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین کارکرد مغز انسان و آن چیزی که در مغز رشد می‌کند، گفتار و زبان است. این حوزه در کشور ما دارای نقاط ضعف و قوت است که البته در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا، دارای نقاط قوت بیشتری است.
وی بیان کرد: اقدامات بسیاری در این حوزه انجام شده و توسعه علمی آن تا مقطع دکتری در کشورمان آموزش داده می‌شود. مسائلی نیز وجود دارد که باید روی آنها کار شود که ادغام این رشته در نظام سلامت و توجه به نقش گفتاردرمانی در نظام شبکه بهداشتی کشور، حضور متخصصان گفتاردرمانی در ساختارها مانند سطح دو یا همان بیمارستان‌ها یا سطح سه که کلینیک‌ها و مراکز توانبخشی است، از جمله مسائل و چالش‌های این حوزه محسوب می‌شوند.
جغتایی ادامه داد: این مسائل به نتیجه نمی‌رسند مگر با ادغام این رشته در نظام آموزشی کشور، ضمن آنکه بحث بیمه‌ها و پوشش بیمه‌ای نیز از مشکلات این رشته است.
وی اظهار داشت: گفتار درمانگران برای افزایش توانایی حرفه‌ای و عملی تلاش کنند و بحث کارورزی‌ها را جدی بگیرند، به طوری که همه زمان کاری یک دانشجوی گفتار درمانگر باید در فضای کلینیک و بیمارستان بگذرد، نه آنکه با تعطیلی ترم دانشگاه یا تعطیلات تابستان، کار او نیز به پایان برسد، البته اگر در نظام آموزشی ادغام شود، کارورزی‌ها نیز اصلاح خواهند شد.
جغتایی گفت: در سال‌های اخیر در تولید علم خوب عمل کردیم، اما آنچه در ایران کمتر به آن پرداخته شده، علم گفتار است که باید روی آن بیشتر کار شود.
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی به فرصت‌هایی که در کشورهای همسایه برای رشد گفتار درمانگران وجود دارد اشاره کرد و گفت: گفتاردرمانگران می‌توانند فکر اشتغال بین المللی نیز باشند یا بیماران را برای عزیمت به ایران و دریافت خدمات پزشکی و توانبخشی، راهنمایی کنند.
اجتمام*9482*1834

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي وزارت بهداشت گفتار درماني جغتايي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۸۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۳۱ فروردین برابر ۲۰ آوریل را ورق می‌زنیم.

***

روز ملی گفتار درمانی

۱ اردیبهشت روز ملی گفتار درمانی نامگذاری شده است. گفتاردرمانی یا آسیب‌شناسی گفتار و زبان رشته‌ای از علوم توانبخشی است که در آن، متخصص بالینی که گفتار درمانگر یا آسیب‌شناس گفتار و زبان نام دارد به بررسی، تشخیص و درمان اختلالات ارتباطی، اختلالات درکی، اختلالات صوت و مشکلات بلع می‌پردازد. سال ۱۳۵۲ گفتار درمانی در ایران آغاز شد. سال ۱۳۷۵ در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری آمده بود که ۳هزارو۵۰۰ نیروی گفتار درمانگر در کشور نیاز است و از سال ۱۳۸۲ فارغ‌التحصیلان این رشته به شکل مستقل فعالیت و وظیفه خدمت‌رسانی بالینی را با اخذ پروانه از سازمان نظام پزشکی، انجام می‌دهند. تلفظ نادرست کلمات، تشدید مشکلات مربوط به روان بودن گفتار در اثر لکنت زبان، تکرار صداها یا هجاهای طولانی ازجمله مشکلاتی است که گفتاردرمانی سعی در رفع آنها دارد.

تلفن تصویری

۲۰ آوریل ۱۹۶۴ میلادی برابر با ۱ اردیبهشت ۱۳۴۳ خورشیدی، اولین تماس تلفنی تصویری بین شهر نیویورک و آناهیم، کالیفرنیا برقرار شد. این دستگاه شامل یک گوشی تلفن و یک تلویزیون کوچک و متناسب با تلفن بود و این امکان را به کاربران تلفن می‌داد که هنگام انجام مکالمه یکدیگر را در تصاویر ویدئویی فازی ببینند. زمانی‌که تلفن تصویری در سال ۱۹۶۴ در نمایشگاه جهانی عرضه شد، هزینه یک مکالمه سه‌دقیقه‌ای بین ایستگاه‌های ویژه‌ای که شرکت AT&T  در نیویورک، واشنگتن و شیکاگو راه‌اندازی کرده بود بین ۱۶ تا ۲۷ دلار متغیر بود. به‌همین‌علت هزینه بالا، این تلفن چندان محبوب نشد.

پاستوریزاسیون

۲۰ آوریل ۱۸۶۲ میلادی برابر با ۱ اردیبهشت ۱۲۴۱ خورشیدی، لوئی پاستور و کلود برنارد نتایج اولین آزمایش پاستوریزاسیون را ارائه کردند. در این آزمایش آنها ظروفی را که از ۳ مارس مهر و موم شده بودند در جلسه آکادمی علوم فرانسه باز کردند. ظروف حاوی خون و ادرار سگ بودند و طی آن مدت، در دمای بالای ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری شده بودند باوجوداین، در هیچ‌یک از مایعات فساد یا تخمیر قابل توجه، مشاهده نشد. این امر امکان گرم‌کردن غذاها را به اندازه کافی برای کشتن میکروب‌ها بدون تغییر قابل توجهی در ترکیب شیمیایی آنها پیشنهاد می‌کرد و این‌گونه، پاستوریزاسیون برای پیشگیری از فساد شیر و سایر محصولات مورد استفاده قرار گرفت. اولین کارخانه شیر پاستوریزه ایران در ۱۸ آبان ۱۳۳۶ خورشیدی افتتاح شد. این کارخانه با بودجه ۱۱۰میلیون ریال راه‌اندازی شد که ۳۳میلیون ریال آن را یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد) برای خرید ماشین‌آلات به ایران اهدا کرد.

فرانتس کارل آخارد

۲۰ آوریل ۱۸۲۱ میلادی برابر با ۱ اردیبهشت ۱۲۰۰ خورشیدی، فرانتس کارل آخارد، شیمیدان و فیزیکدان تجربی آلمانی که فرآیندی را برای استخراج در مقیاس بزرگ شکر سفره (ساکارز) از چغندر اختراع کرد، درگذشت. آخارد در سال ۱۸۰۱ اولین کارخانه چغندر قند را در سیلسیا (لهستان کنونی) افتتاح کرد. ابتدا، اگرچه ساده، این روش بسیار پرهزینه بود، اما او با استفاده از پیشنهاداتی آن را بهبود بخشید، ازجمله اینکه چغندرها را بدون پختن فشار دهد، که باعث صرفه‌جویی در هزینه سوخت می‌شد. او پس از مرگ آندریاس زیگیزموند مارگگرافوپون در سال ۱۷۸۲ به‌عنوان مدیر کلاس فیزیک در آکادمی برلین کار می‌کرد. این مارگگراف بود که برای اولین بار وجود شکر را در ریشه چغندر کشف کرد و آن را در مقیاس آزمایشی در سال ۱۷۴۷ جدا کرد. توسعه اولین کارخانه تولید قند از چغندر در ایران در زمان ناصرالدین‌شاه و از ۵ خرداد ۱۲۷۴ خورشیدی آغاز شد و یک‌سال بعد راه‌اندازی شد. اما این کارخانه در سال ۱۲۷۹ خورشیدی ورشکسته و تعطیل شد.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • برگزاری ۷۰ رویداد ملی ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی طی سال گذشته
  • سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی فرصتی برای نظام پوشاک است
  • یک میلیون و ۲۳۲ هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت
  • حجامت بیمه شد
  • خدمات «فصد و حجامت» بیمه شد
  • چتر حمایت بر سر بیماران خاص و صعب‌العلاج
  • خدمات فصد و حجامت بیمه شد
  • چقدر برای نرخ بیمه و درمان از فیش حقوقی هر کارمند کسر می‌شود؟
  • ۲۷ میلیون نفر تا پایان سال زیر پوشش سلامت خانواده قرار می‌گیرند