Web Analytics Made Easy - Statcounter

ممنوعیت انتقال آب سنگین ایران به عمان از سوی آمریکا، حکم حبس برای «حسین فریدون»، لزوم تشکیل سازمان «حمایت از سرمایه گذاری در قوه قضاییه»، پاسخ ایران به اظهارات تهدیدآمیز وزیر خارجه بحرین از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه چهاردهم اردیبهشت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، ممنوعیت انتقال آب سنگین ایران به عمان از سوی آمریکا، حکم حبس برای «حسین فریدون»، لزوم تشکیل سازمان «حمایت از سرمایه گذاری در قوه قضاییه»، پاسخ ایران به اظهارات تهدیدآمیز وزیر خارجه بحرین از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاسخ ایران به اظهارات تهدیدآمیز وزیر خارجه بحرین

«سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات تهدیدگونه وزیر خارجه بحرین مبنی‌بر عدم اجازه به ایران برای بستن تنگه هرمز حتی برای یک روز، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر امنیت تنگه هرمز به عنوان شاهراه تأمین و ترانزیت انرژی جهان مادامی که منافع مردم ایران از این تنگه مهم و حیاتی تأمین شود، تاکید دارد؛ اما از روی خیرخواهی و حق همسایگی به مقامات این کشور ذره‌ای وابسته هم، توصیه می‌کند حد و اندازه خود را در تهدید بزرگ‌تر از خود بشناسند. قرن‌ها پیش حکیمان پارسی گفته‌اند: مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی.

 

حاکمان بحرین شکاف بین مردم و حاکمیت را کاهش دهند

«حسین امیرعبداللهیان» با اشاره به اتهامات شیخ خالد وزیر خارجه بحرین علیه تهران و بی‌حرمتی وی به عراق، گفت: این حرف‌ها بی‌اساس و بزرگ‌تر از دهان وزیر خارجه رژیم سرکوبگر بحرین است. متأسفانه مدت‌هاست که شیخ خالد وزیر خارجه بحرین به سخنگوی رسمی رژیم نامشروع اسرائیل در منطقه تبدیل شده است.

 

سفیر سابق ایران در بحرین ادامه داد: به حاکمان بحرین گوشزد می‌کنیم که رژیم صهیونیستی هیچ راهکاری برای کسب مشروعیت خود ندارد اما حاکمان بحرین هنوز فرصت دارند که از مسیر گفت‌وگوی واقعی ملی، شکاف بزرگ بین مردم و حاکمیت و عدم مشروعیت حاکمان را کاهش دهند و نیازی به تلاش بی‌اثر برای کشاندن بحرین به آغوش صهیونیست‌های در حال سقوط ندارند.

 

وی اضافه کرد: با مروری بر مواضع سبک، تکراری و فاقد ادبیات شناخته‌شده دیپلماتیک وزیر خارجه بحرین، عمق بحران در رژیم بحرین و هم‌داستانی آل‌خلیفه با صهیونیست‌ها آشکارتر می‌شود. ما معتقدیم همانند گام‌های سیاسی موفق در سوریه، بحران در یمن و بحرین نیز صرفاً راهکار سیاسی دارد.

 

سازمان «حمایت از سرمایه گذاری در قوه قضاییه» تشکیل شود

«محمد علی پور مختار» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد تحقق شعار رونق تولید گفت: برای رونق تولید الزماتی را می خواهیم که این هم به تولید، هم به مصرف کننده و هم به نظام مربوط است. آنچه که به تولید کننده مربوط است افزایش قدرت تولید است که بتواند نیازها را تامین کند و ما بی نیاز از واردات شویم. خصوصا از جهت کیفی که مردم بتوانند اعتماد کنند و رقابت کند و اگراین اتفاق بیفتد گردش کارخانه و کارش می چرخد، مردم اقبال نشان می دهند و خرید و فروش می شود.

 

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه تنوع محصولات، شکل و بسته بندی آنها مهم است و باید مورد توجه تولید کننده باشد، اظهار داشت: بعد دیگر الزمات به مردم برمی گردد. مردم باید به کالای ایرانی اعتماد کنند گرچه ما پیشرفت های خوبی در کیفیت، تنوع و رقابت با کالاهای خارجی داشتیم ولی همچنان ما ذهنیتی را در مردم  نسبت به خرید کالای ایرانی می بینیم که امر طبیعی هم هست که در طول زمان به لحاظ عدم رعایت کیفیت ،سرعت در  خراب شدن و عدم ارائه خدمات بعد از فروش مردم بی اعتماد شده اند که این اعتماد را باید هم تولید کننده ایجاد کند و هم مردم به تولید کننده کمک کنند.

 

وی ادامه داد: قیمت کالاهای ایرانی به نسبت خوب است گرچه کالاهای خارجی کم کیفیت می آیند و امر رقابت را از لحاظ قیمتی سخت می کند ولی این امرشدنی است و باید همه دست به دست هم بدهیم که همه کالای ایرانی در درجه اول بخریم و استفاده کنیم.

 

آمریکا انتقال آب سنگین ایران به عمان را ممنوع کرد

آمریکا برخی از معافیت های تحریمی ایران از جمله تحریم های هسته ای و نفتی را تمدید نکرده است.

 

پس از آن که ۸ کشور خریدار نفت ایران طبق نظر آمریکا از ۱۲ اردیبهشت امکان خرید نفت از کشورمان را نداشته اند، حالا برخی از محدودیت ها نیز در برنامه هسته ای ایران از سوی آمریکا اعمال شده است.

 

بنابراین گزارش، آسوشیتد پرس به نقل از یک مقام آگاه آمریکایی نوشته که ایران دیگر امکان انتقال آب سنگین به عمان را ندارد. همچنین طبق تصمیم آمریکا معافیت فراوری اورانیوم ایران از سوی روسیه نیز لغو شده است.

 

طبق ترجمه ایرنا، البته ۵ معافیت نیز برای برنامه هسته ای ایران ۴۵ تا ۹۰ روز تمدید شده است.

 

این معافیت ها امکان می دهد تا فعالیت شماری از مراکز هسته ای ایران بدون مجازات های آمریکا ادامه دهد.

 

یک مقام ارشدآمریکایی گفت نیروگاه هسته ای بوشهر، تاسیسات غنی سازی فوردو و تاسیسات هسته ای در اراک و راکتور تحقیقاتی تهران تاسیساتی هستند که مشمول تمدید معافیت شده اند.

 

حکم حبس برای «حسین فریدون»

واخر سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس وقت دستگاه قضا، خواستار رسیدگی این قوه به اتهامات «حسین فریدون» شدند. در این نامه که به‌امضای 20 نماینده رسیده آمده بود که «سخنگوی محترم قوه قضاییه در 25 تیر سال 96 و 14 مهر سال 96 به‌ترتیب بر اتهام آقایان حسین فریدون و مهدی جهانگیری برادران رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور به فساد اقتصادی تأکید کردند و در طول یک سال و نیم گذشته افکار عمومی در انتظار تعیین تکلیف پرونده اتهامی این دو متهم بودند. انتظار می‌رود دستور فرمایید به پرونده متهمان فوق‌الذکر به‌صورت علنی رسیدگی شود.»

 

بنابراین گزارش سوم بهمن سال 95 برای اولین بار سخنگوی وقت قوه قضائیه در یکصد و هفتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره دستگیری «رسول دانیال‌زاده» یکی از بدهکاران بانکی و ارتباط وی با «حسین فریدون» اشاره کرده و گفته بود: «این فرد دستگیر شده و دادسرا مشغول تحقیقات است و ارتباطش با آن فرد (فریدون) روشن است.» به دنبال آن سخنگوی قوه قضائیه در دی ماه سال 97 و در نشست دیگری با خبرنگاران اعلام کرده بود که دادگاه رسیدگی به اتهامات برادر رئیس‌جمهوری از اسفند ماه آغاز می‌شود.

 

این گزارش می افزاید: پس از برگزاری جلسات دادگاه و رسیدگی به اتهامات وی امروز (شنبه 14 اردیبهشت) سرپرست مجتمع قضائی کارکنان دولت اعلام کرده که حکم پرونده حسین فریدون صادر شده است. «قاضی حسینی» این مطلب را در حاشیه مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران بیان کرده و ایسنا به نقل از وی آورده است: «این فرد در حکم دادگاه در ارتباط با برخی اتهامات تبرئه و در ارتباط با بخش دیگری از اتهامات، به حبس محکوم شده که با توجه به قطعی نبودن حکم صادره از بیان جزئیات معذورم.

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مرحله کشوری سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان روز معلم مشهد خبرگزاری شبستان ماه رمضان مسجد روزنامه سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران ماه مبارک رمضان سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۱۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به چین که به دنبال حل‌وفصل مسائلی است که می‌تواند روابط تازه بهبود یافته این دو کشور را به خطر بیندازد، امروز – پنجشنبه – از چین خواست تا «رفتار عادلانه‌ای» در برابر شرکت‌های آمریکایی در پیش بگیرد.

به گزارش ایسنا، سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به چین تازه‌ترین دیدار سطح بالا میان این دو کشور است و آنها درباره مسائلی نظیر تجارت جهانی و ارتباطات نظامی گفت‌وگو و رایزنی کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که روابط واشنگتن و پکن به طور فزاینده‌ای بر سر مشکلاتی مثل چگونگی فعالیت شرکت‌های آمریکایی در چین، صادرات چین و ظرفیت تولید و هم‌چنین حمایت پکن از مسکو در جنگ اوکراین به مشکل برخورد کرده و اختلافاتی به وجود آمده است.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به نشستی که با مقام رسمی چینی در شانگهای برگزار شده، گفت که بلینکن نگرانی‌هایی را در رابطه با «سیاست‌های تجارت» عنوان کرده است.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: «ایالات متحده به دنبال رقابت اقتصادی سالم با جمهوری خلق چین است و می‌خواهد رفتار عادلانه‌ای در قبال کارگران و شرکت‌های آمریکایی فعال در چین اتخاذ شود.»

چین «انتقادات بی‌اساسی» را مبنی بر اینکه ظرفیت تولیدش «بیش از حد» است، رد کرده و افزود که صنایع این کشور، از وسایل نقلیه الکتریکی گرفته تا پنل‌های خورشیدی، «رقابتی و نوآور» هستند.

آنتونی بلینکن فردا جمعه جهت دیدار با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و احتمالا دیدار با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور به پکن سفر خواهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگرانی وزیر خارجه ایران از سرکوب دانشجویان آمریکایی/ امیرعبداللهیان: این سرکوب، در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام‌ عیار واشنگتن از رژیم اسراییل است
  • انتقاد امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان در آمریکا
  • درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید
  • بیانیه وزارت خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا
  • بلینکن وارد چین شد
  • : تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم
  • جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است
  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • حماس پاسخ آمریکا را داد + جزئیات
  • حماس: از خواسته‌های اصولی خود درباره آتش بس کوتاه نمی‌آییم