Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@07:19:37 GMT

کاهش ۴۰ میلیون لیتری مصرف بنزین با توسعه CNG

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۵۳۸۲۳

کاهش ۴۰ میلیون لیتری مصرف بنزین با توسعه CNG

مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: اگر بتوانیم طرح های سی ان جی را به نتیجه برسانیم مصرف بنزین از ۹۰ میلیون لیتر به ۵۰ میلیون لیتر کاهش پیدا می کند. ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱ اقتصادی نفت و انرژی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بشیر خالقی رئیس کمیته انرژی های نوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در همایش «راهکارهای تنظیم سبد سوخت با توسعه صنعت سی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ان.جی» که در حاشیه روز پایانی بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، گفت: برنامه وزارت نفت در حوزه گاز در 2 دهه پیش گازرسانی بود و امروز 94 درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار دارند.

وی افزود: 140 شهر بزرگ و کوچک و 27 هزار روستا و به طور کلی 97 درصد جمعیت شهری و 83 درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردارند و بناست این پروژه تا سال 1400 تکمیل شود اما ما نتوانسته‌ایم مطابق با برداشت گاز، از آن برای توسعه کشور استفاده کنیم.

خالقی با بیان اینکه "باید برای گاز برنامه جامع‌تری دنبال کنیم"، گفت: اکنون 800 میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید می‌شود که با توجه به شرایط تحریم، باید از آن برای برون‌رفت از این وضعیت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: دولت باید لایحه‌ای در مورد سوخت بویژه گازسوز کردن خودروهای سنگین به مجلس بیاورد؛ زیرا ظرفیت خوبی برای ذخیره گازوئیل و صادرات آن ایجاد می کند.

خالقی تصریح کرد: ایران 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند؛ در حالی که رقم بودجه کشور 400 هزار میلیارد تومان است، این رقم یعنی اینکه انرژی را هدر می‌دهیم و باید قیمت واقعی آن مشخص شود.

همچنین حمید قاسمی ده چشمه مدیر طرح سی.ان.جی شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی ایران در این همایش با اشاره به اینکه زمانی امنیت انرژی تنها به تولیدکنندگان مربوط می شد، گفت: به مروز زمان و کشف منابع نامتعارف، اکنون مصرف کنندگان نیز در این بین نقش دارند.

وی افزود: اکنون 60 درصد امنیت انرژی در جهان به تولیدکنندگان باز می گردد و مصرف کنندگان نیز نقشی 40 درصدی دارند.

به گفته مدیر طرح سی.ان.جی، در سال 2040، 61 درصد از سوخت ها توسط سوخت های فسیلی تامین می شود اما در این بین سهم گاز بیشتر شده و سهم ذغال سنگ و نفت کمتر می شود.

قاسمی تاکید کرد: اکنون آمریکا به صادر کننده ال.ان.جی به آسیا تبدیل شده و به دنبال محدود کردن بازارهای ایران است.

وی با اشاره به اینکه میانگین مصرف بنزین سال گذشته، 88 میلیون لیتر در روز بود، گفت: ایران دومین کشور ارزان انرژی در جهان به شمار می رود تا آنجا که قیمت گازوئیل 2 سنت، بنزین هشت سنت و سی.ان.جی سه سنت است.

مدیر طرح سی.ان.جی ادامه داد: برای جایگزین کردن سایر سوخت ها با سی.ان.جی به دنبال افزایش قیمت با شیب ملایم هستیم.

وی گفت: برای افزایش تولید 10 میلیون لیتر بنزین در روز به پنج سال زمان و سه میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

قاسمی افزود: در حالی که میزان مصرف انرژی تا سال 2050 توسط خودروها تغییر نمی کند اما نوع سوخت تغییر خواهد کرد و حرکت جریان انرژی به سمت گاز طبیعی است.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم طرح های سی ان جی را به نتیجه برسانیم مصرف بنزین از 90 میلیون لیتر به 50 میلیون لیتر کاهش پیدا می کند.

حوادث مخازن CNG به دلیل دستکاری مخازن است

انتهای پیام/

R32317/P/S7,80/CT11 واژه های کاربردی مرتبط فرآورده های نفتی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فرآورده های نفتی فرآورده های نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۳۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۹۱ میلیون لیتر بنزین در استان کرمانشاه صرفه‌جویی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه ،«پیمان بهرامی» با بیان اینکه روزانه ۸۰۰ هزار مترمکعب سوخت سی ان جی در این استان توسط خودروهای گازسوز و دوگانه سوز مصرف می شود، افزود: مجموع جایگاه های عرضه سوخت سی ان جی در استان ۷۸ باب است که از این تعداد ۳۵ باب جایگاه سی ان جی به صورت تک منظوره در این منطقه فعال است. وی تصریح کرد: با اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی از آغاز این طرح در کرمانشاه تا کنون، ۱۱ هزار دستگاه خودرو عمومی در حوزه عملیاتی این منطقه گازسوز شده اند که این آمار نشان از استقبال شهروندان به استفاده از سوخت پاک و ارزان سی ان جی دارد. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کرمانشاه با اشاره به اینکه با راه اندازی یک جایگاه دیگر در منطقه کرمانشاه، شمار جایگاه های عرضه کننده سوخت مایع به ۱۲۸ باب رسید، افزود : مجتمع خدماتی رفاهی"سپهر" در زمینی به وسعت ۱۲ هزار مترمربع و با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در حمیل به ایلام احداث شده است. بهرامی با بیان اینکه این جایگاه که در یکی از مسیرهای اصلی زوار کربلای معلی به سمت مرز مهران و خسروی قرار دارد، دارای ۲ سکوی بنزین و ۲ سکوی نفت گاز است، گفت: مخازن بنزین و نفتگاز جایگاه سپهر هرکدام ۴۵ هزار لیتر ظرفیت دارد و برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی کرده است. وی با اشاره به اینکه با احداث این جایگاه، شمار جایگاه های سوخت مایع و گازطبیعی این منطقه به ۱۶۵ باب جایگاه رسید، افزود: همچنین ۱۰ جایگاه سیار در مرزهای استان در حال سوخت رسانی است که از این تعداد ۶ باب جایگاه در مرز پرویزخان، یک باب در شیخ صله، یک باب در سومار و یک باب در مرز شوشمی است بطوریکه جایگاه مستقر در مرز خسروی نیز با ظرفیت ۹۰ هزار لیتر در ایام اربعین فعال است. منطقه کرمانشاه یکی از مناطق ۳۷ گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است که با ۶ ناحیه در شهرهای مرکزی (کرمانشاه)، قصرشیرین، اسلام‌آباد، سنقر، پاوه و کنگاور وظیفه تأمین سوخت مردم این استان را به‌ عهده دارد.

دیگر خبرها

  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه بامداد شنبه شارژ می‌شود
  • ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت ماه بامداد شنبه شارژ می شود
  • زمان واریز سهمیه بنزین اردیبهشت‌ اعلام شد | چند لیتر واریز می شود؟
  • بازتعریف یارانه بنزین به فرد جهت بهینه کردن مصرف بنزین، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق
  • ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ بامداد شنبه شارژ می‌شود
  • ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ امشب شارژ می‌شود
  • ۲۹۱ میلیون لیتر بنزین در استان کرمانشاه صرفه‌جویی شد
  • صرفه جویی بیش از ۴۷ میلیون لیتر بنزین در ایلام
  • ادامه توزیع لیتری یارانه سوخت امکان‌پذیر نیست