Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@17:28:08 GMT

۲۶۵ هزار کهکشان‌ در یک قاب! + تصویر

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۵۴۲۳۳

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تصویر شگفت انگیز مذکور که "حوزه میراث هابل"(Hubble Legacy Field) نامیده می‌شود، شامل حدود ۲۶۵ هزار تصویر کهکشان‌ها است که ۵۰۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ به وجود آمده اند.

هزاران کهکشان در یک قاب

"حوزه میراث هابل" نتیجه چندین کاوش فراژرف هابل از دهه ۹۰ تاکنون است و شامل تصویر "زمینه فراژرف دور ترین نقطه هابل"(XDF) که در سال ۲۰۱۲ ثبت شده نیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخترشناسان برای ایجاد این تصویر تقریباً از ۷۵۰۰ تصویری که توسط هابل ثبت شده استفاده نمودند. نکته قابل ذکر این است که اخترشناسان بیش از ۲۵۰ روز را صرف ایجاد این تصویر کردند.

تصویر مذکور نمایی از "بزرگترین و جامع‌ترین کتاب تصویری تاریخ جهان" محسوب می‌شود.

تصویر فوق منطقه‌ای از آسمان شب را پوشش می‌دهد که اگر از سطح زمین مشاهده شود می‌تواند به اندازه ماه باشد. برای مقایسه تصویر "زمینه فراژرف دورترین نقطه هابل"(XDF) که حاصل ۱۰ سال تصویر برداری تلسکوپ فضایی هابل بود، تنها یک ناحیه را که کمتر از یک دهم قطر ماه است را پوشش می‌دهد.

با نگاهی عمیق‌تر و دورتر به فضا، دانشمندان می‌توانند سرنخ‌هایی درباره تشکیل جهان اولیه به دست آورند. اکنون اخترشناسان در حال کار بر روی دومین تصویر از داده‌های هابل هستند که طی آن ۵۲۰۰ تصویر ثبت شده توسط هابل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

"تلسکوپ فضایی جیمز وب"(James Webb Space Telescope) که قرار است سال ۲۰۲۱ پرتاب شود نیز به دانشمندان در درک جهان هستی کمک خواهد کرد. اطلاعات تلسکوپ مذکور دانشمندان را قادر می‌سازد تا نحوه تکامل یافتن کهکشان‌های نوزاد را در طول زمان دریابند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

میراث هابل در یک قاب!

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کهکشان هابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۴۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاه‌چاله عظیمی در حیات خلوت زمین رصد شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، این جسم آسمانی عظیم با کمک «گایا»، تلسکوپ فضایی اروپا، ردیابی شده که حرکات میلیاردها ستاره در کهکشان محل سکونت انسان را ردیابی می کند.

ابرسیاه چاله های بزرگ هنگامی به وجود می آیند که سوخت یک ستاره بزرگ تمام می شود و جسم آسمانی از هم فرو می پاشد. کشف جدید نیز اهمیت زیادی دارد زیرا نشان دهنده نخستین باری است که یک سیاهچاله عظیم با چنین پیشینه ای در نزدیکی زمین وجود دارد.

سیاهچاله مذکور که Gaia-BH۳ نام گرفته ۳۳ بار بزرگتر از خورشید است. بزرگترین سیاه چاله رصد شده قبلی در کهکشان راه شیری در این دسته بندی در یک سیستم دوتایی اشعه ایکس در صورت فلکی ماکیان(Cyg X-۱) قرار داست و تخمین زده می شد ۲۰ برابر خورشید باشد. به طور متوسط حجم سیاهچاله در کهکشان راه شیری ۱۰ برابر خورشید است.

Gaia-BH۳ در فاصله ۲ هزار سال نوری از زمین قرار دارد و به این ترتیب دومین سیاهچاله کشف شده در نزدیکی زمین است. نزدیک ترین سیاهچاله به زمین Gaia-BH۱ است که در فاصله ۱۵۶۰ سال نوری سیاره خاکی قرار دارد. این سیاهچاله ۹.۶ بار حجیم تر از خورشید است و به همین دلیل بسیار کوچک تر از سیاه چاله تازه کشف شده است.

البته باید در نظر داشت Gaia-BH۳ در مقایسه با Sagittarius A*، ابر سیاه چاله ای که در قلب کهکشان راه شیری بسیار کوچک است. حجم Sagittarius A* در حقیقت ۴.۲ میلیون برابر خورشید است. ابرسیاهچاله هایی مانند این مورد در نتیجه مرگ ستارگان بزرگ به وجود نیامده و بلکه در نتیجه ادغام مداوم با سیاهچاله های دیگر بزرگتر و بزرگتر شده اند.

کد خبر 6080592 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی
  • مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید
  • برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی
  • اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند
  • اساتید دانشگاه‌های جهان صهیونیست‌ها را تحریم کنند/ رونمایی از وبگاه تحریم علمی اسراییل
  • کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!
  • وبگاه بین المللی تحریم علمی رژیم صهیونیستی رونمایی شد
  • اساتید دانشگاههای جهان صهیونیست‌ها را تحریم کنند
  • سیاه‌چاله عظیمی در حیات خلوت زمین رصد شد
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری