Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-20@02:54:56 GMT

آمریکا پروژه تجزیه سوریه را کلید زده است؟

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۵۴۵۵۳

آمریکا پروژه تجزیه سوریه را کلید زده است؟

مقامات آمریکایی علی رغم اینکه بارها اعلام کرده اند به دنبال تجزیه سوریه نیستند، اما همواره تحرکاتی را انجام داده اند که تعبیری جز تلاش برای تجزیه این کشور نمی توان از آن داشت.

به گزارش تابناک، در همین راستا، در هفته های اخیر تحرکاتی از سوی آمریکا در سوریه صورت گرفته که از سوی بسیاری از ناظران ادامه تلاش های واشنگتن برای تجزیه سوریه تعبیر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری نشست عشایر سوریه و تلاش برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه با همراهی ترکیه از جمله مهم ترین تحرکات اخیر آمریکا در راستای تجزیه سوریه قلمداد شده اند.

نشست موسوم به «عشایر سوریه» که روز جمعه (سوم می) در شهر «عین عیسی» در استان «رقه» سوریه برگزار شد، انتقاد دمشق را برانگیخته است.

وزارت خارجه سوریه روز شنبه در واکنش به این نشست اعلام کرد که این نشست در مناطق تحت تسلط «شبه‌نظامیان مسلح وابسته به آمریکا و کشورهای غربی برگزار شد... و پس از تحریم آن توسط بیشتر عشایر عربی اصیل، به شکست انجامید».

دمشق با اشاره به اینکه این رویداد، نشست «خیانت، مزدوری و وابستگی» است، تأکید کرد که چنین نشستهایی بیانگر خیانت برگزار کنندگان آن است و تفاوتی ندارد که این افراد چه وابستگی سیاسی، مذهبی یا نژادی داشته باشند.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه در ادامه اعلام کرد که این افراد، نماینده اقشار واقعی و ملی‌گرای سوریه نیستند.

خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از این منبع گزارش داد که این نشست نشان داد که «برگزار کنندگان آن در پس توهماتی حرکت کرده‌اند که از نظر تاریخی به ویژه در سالهای جنگ تروریستی اخیر، محال بودن تحقق آن ثابت شده است؛ هر چند از حمایت خارجی برخوردار بوده یا به آمریکا یا غیر آن وابسته باشند».

این منبع تصریح کرد، این گروههای شبه‌نظامی پی خواهند برد که پذیرش دیکته‌های برگزار کنندگان واقعی این نشستها همچون آمریکا و سایر کشورها، برای این گروهها چیزی جز «خواری، ذلت و نفرین میهن و ارواح شهداء باقی نخواهد گذاشت».

منبع مذکور با اشاره به اینکه دولت سوریه به چنین نشستهایی که معنی مصالحه، حال حاضر و آینده میهن را نمی‌فهمند، به دیده تحقیر می‌نگرد، از کشورهای غربی حامی این گروهها خواست که به قطعنامه‌های شورای امنیت احترام بگذارند؛ قطعنامه‌هایی که بر اهمیت تمامیت ارضی، اتحاد ملت سوریه و حاکمیت و استقلال این کشور تأکید دارد.

پایگاه خبری معارض «عنب» هم گزارش داد که نهاد موسوم به «شورای دموکراتیک سوریه» مسئول برگزاری این نشست بوده است.

شورای دموکراتیک شاخه سیاسی شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» است؛ گروهی که تحت‌الحمایه آمریکا قرار دارد.

در این نشست شماری از شیوخ عشایر شرق سوریه و «صالح مسلم» رئیس پیشین حزب «اتحاد دموکراتیک» و «الهام احمد» رئیس مشترک هیئت اجرایی شورای دموکراتیک حضور داشتند.

واکنش روسیه

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن برای ادامه حضور غیرقانونی در سوریه و تخریب دستاورد‌های مذاکرات آستانه، از گروه‌های تجزیه طلب کُرد استفاده ابزاری می‌کند.

در این بیانیه با اشاره به اقدامات و تحرکات اخیر آمریکا در شرق رود فرات، تاکید شده است هرگونه تلاش آمریکا و برخی کشور‌های غربی برای تجزیه سوریه، از طریق حمایت‌های آشکار از گروه‌های کُرد تجزیه طلب، محکوم به شکست است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین به تلاش برخی گروه‌های تجزیه طلب سوریه، برای برگزاری «کنگره اتحادیه‌های اقوام و قبایل سوریه» اشاره و تاکید شده است.

در این بیانیه آمده است: «چنین نشست‌هایی نخواهد توانست آمریکایی‌ها را در مسیر دستیابی به اهداف تجزیه طلبانه در سوریه کمک کند.»

در پایان خاطرنشان شده است: این اقدام منجر به موج جدید تنش ها می شود و شرایط ضعیفی را که برای به دست آمدن سازش عمومی در کشور سوریه بوجود آمده را از بین می برد. برگزاری این نشست علیه تلاش های سازمان ملل و کشورهای فرمت آستانه برای حل و فصل بحران سوریه است.

اعتراضات مردمی

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه گزارش داد که عشایر و قبایل مناطق مختلف استان الحسکه با حضور در اجتماع ملی، بر مخالفت با کنفرانسی که قرار است با برنامه ریزی واشنگتن و نیروهای «سوریه دموکراتیک» در شهر عین عیسی سوریه برگزار شود، تاکید کردند و آن را تلاشی برای تجزیه سوریه خواندند.    مردم استان الحسکه در اجتماع ملی که با حضور برخی شیوخ قبایل و شخصیت های عشایر برگزار شد، بر مخالفت با حضور آمریکا در سوریه، تهدیدهای ترکیه و طرح های جدایی طلبانه در منطقه تاکید کردند.   انعطاف آمریکا برای ایجاد منطقه امن

وزیر دفاع ترکیه در سخنانی اعلام کرد که واشنگتن در قبال ایجاد منطقه امن در شمال سوریه انعطاف پذیری نشان می‌دهد.

 خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در گفت وگو با شبکه ان تی وی با اشاره به ایجاد "منطقه امن" در شمال سوریه عنوان داشت که آمریکا درباره ایجاد منطقه امن در سوریه انعطاف پذیری نشان می‌دهد.

این مقام ترکیه‌ای در ادامه تصریح کرد: ترکیه نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را با جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در میان گذاشته است. من نسبت به دیدگاه جفری و هیئت او خوشحالم چراکه دیدگاه آنها نزدیک به ماست و امیدوارم که در روزهای آتی با یکدیگر در ارتباط باشیم و با یکدیگر درباره مسائل دوجانبه به ویژه منطقه امن همکاری کنیم.

این در حالی است که آمریکا تا پیش از این برای ایجاد منطقه امن در سوریه شرط و شروط هایی را در نظر گرفته بود که بیشتر تابع ملاحظات سیاسی واشنگتن و روابط آن ها با کردهای سوریه بوده است

منبع: تابناک

کلیدواژه: آمریکا سوریه تجزیه ترکیه طرح ترافیک پرونده حسین فریدون معامله قرن کارت سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۴۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران؛ تقابل با تروریسم و صهیونیسم

به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا)، «احمد السید» وزیر دادگستری سوریه امروز (چهار شنبه) در بیانیه مطبوعاتی پس از نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران، حمایت خود را از دستور کار این کمیته اعلام کرد.

وزیر دادگستری سوریه بر اهمیت کمیته مشترک قضایی بین سه کشور برای تحقیق در مورد مسائل حقوقی و تعمیق همکاری بین آنها با توجه به وجود جنگ حقوقی، نظامی و تروریسم اقتصادی علیه این سه بازیگر تاکید کرد.

وی گفت: سرقت منابع سوریه، حمله به کنسولگری‌ها و مقر‌های دیپلماتیک و نیز کشتار مردم در فرودگاه‌ها همان طور که در عراق اتفاق افتاد، نقض قوانین بین‌المللی بوده و اگر جهان به دنبال امنیت و صلح است، قوانین بین‌المللی باید به بهترین شکل اعمال شود.

«کاظم غریب آبادی» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران نیز بر اهمیت نشست کمیته در سطح سه کشور قربانی تروریسم مورد حمایت برخی از کشور‌های مدعی دفاع از حقوق بشر تاکید کرد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه ایران اظهار داشت: اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در دمشق ناقض تمام معاهدات بین المللی، منشور سازمان ملل متحد و حاکمیت ارضی سوریه است.

غریب آبادی افزود: رویه‌های قضایی در امتداد اقدامات نظامی و سیاسی است که از طریق سازمان‌های بین‌المللی علیه رژیم جنایتکار صهیونیست در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد که پاسخ ایران به این جنایت رژیم صهیونیستی مناسب و بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • عملیات اجرایی بخش دوم طرح های عمرانی حفاظت محیط زیست کلید خورد
  • سند همکاری سه جانبه برای مقابله با تروریسم
  • امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است / به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم
  • مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟
  • امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم
  • بازگشت به خانه در لنز دوربین عکاسان
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • پیام نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران؛ تقابل با تروریسم و صهیونیسم
  • برگزاری نخستین نشست کمیته قضایی ایران، عراق و سوریه
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضائی سوریه، عراق و ایران در دمشق