Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@04:49:44 GMT

جلد بیست‌وششم دانشنامه جهان اسلام منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۵۷۵۲۹

جلد بیست‌وششم دانشنامه جهان اسلام منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و ششمین جلد دانشنامه جهان اسلام، حاوی بخش پایانی مقالات حرف «س» و بخشی از مقالات حرف «ش» از مدخل «سینما» تا «شرقاوی، عبدالله» به‌تازگی با سرویراستاری غلامعلی حداد عادل، مشارکت اعضای علمی بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی و همراهی جمع کثیری از استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه توسط بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد مقالات منتشر شده در این جلد، ۳۰۲ مطلب است که ذیل ۲۵۴ مدخل اصلی و ۴۸ مدخل فرعی تدوین شده و ۸۶ مدخل در این مجلد، ارجاعی‌اند. از مجموع مقالات منتشر شده، ۳۰۱ مقاله تألیفی و ۱ مقاله ترجمه و تلخیص از دیگر دایرةالمعارف‌هاست.

میانگین تعداد کلمات مقالات در جلد بیست و ششم دانشنامه جهان اسلام، ۱۹۶۴ کلمه و مجموع کلمات آن بالغ بر ۵۹۳ هزار است. علاوه بر محققان ایرانی مقیم و غیر مقیم، پژوهشگرانی از کشورهای تایوان، پاکستان، چین، لبنان، مصر و هند تألیف مقالات این مجلد را برعهده داشته‏‌اند.

برخی از مقالات مجلد بیست و ششم که در ۱۷ حوزه موضوعی تدوین شده‌‏اند عبارتند از:

اسلام معاصر: الشرق الاوسط، شاهرخ (ارباب کیخسرو)، شانزده آذر (واقعه)؛ آسیای صغیر و بالکان: سیواس، سینوب؛ تاریخ اجتماعی: شربت، شاه بندر، شاطر؛ تاریخ علم: شباط، شانه‌بینی، شتر؛ تاریخ: شاپور، شرفای حجاز، شاه صفی؛ ادبیات و زبان‌ها: شاملو (احمد)، شاهنامه فردوسی (نسخه‌های مصور)، شرفنامه منیری؛ ادبیات عربی: شرقاوی، حرف «ش»؛ تاریخ اسلام: شرطه الخمیس، شبث بن ربعی؛ جغرافیا: شادلو، شارجه، شاهسون؛ شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا: شاه میریان، شادیان (واقعه)، شاه جهان بیگم؛ عرفان: شاه آبادی (محمد علی)، شاه نعمت‌الله ولی، شبلی، شاهد؛ فقه و حقوق: شافعیه، شبیه‌سازی، شخصیت، شرط، شارع (خیابان)؛ فلسفه: شر / شرور، شبهه آکل و مأکول؛ قرآن و حدیث: سیوطی (جلال الدین)، شاذ (حدیث)، شرح نهج البلاغه؛ کلام و فرق: شاه ولی‌الله دهلوی، شرح المقاصد، شایگان (داریوش)؛ مطالعات غرب جهان اسلام: شاویه، شرفای مغرب، شرق الاندلس؛ هنر و معماری: سینما، شبستان، شاه چراغ (آستانه).

از مجلد بیستم دانشنامه به این سو، همراه با انتشار هر مجلد، کتابچه‌ای حاوی نمایه تفصیلی و معرفی مهمترین مقالات آن مجلد به تفکیک حوزه‌های موضوعی، برای سهولت اطلاع‌یابی از محتوا منتشر شده است.

منشورات این بنیاد تاکنون، شامل ۲۶ جلد دانشنامه جهان اسلام و ۵۴ عنوان کتاب به زبان فارسی، ۱۱ جلد ترجمه دانشنامه جهان اسلام به زبان عربی و ۲۲ عنوان کتاب به زبان انگلیسی است.

این مجلد دانشنامه جهان اسلام با ۸۵۸ صفحه و قطع رحلی چاپ شده است.

کد خبر 4608464 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: غلامعلی حدادعادل دانشنامه جهان اسلام دانشنامه نویسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۷۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی عجیب از جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران؛ این فیلم واقعی ست؟!

یک افغان به نام جاوید که مدعی است متولد ایران است، ویدیویی از جمعیت عظیم افغانی‌ها را در اینستاگرام منتشر کرده که در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. 

او به زمان و مکان ثبت این ویدیو اشاره نکرده است. او یک ویدیوی دیگر از نصب پرچم افغانستان در نقطه‌ای از تهران نیز منتشر و برای افغانستان ابراز دلتنگی کرده است. این ویدیو‌ها را می‌بینید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: تابناک

tags # ایران ، اتباع افغان سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • فیلمی عجیب از جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران؛ این فیلم واقعی ست؟!
  • (ویدئو) تیزر رسمی فیلم «مست عشق» منتشر شد
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • آغاز نشست هم اندیشی سراسری هیات‌های رزمندگان اسلام در مشهد
  • شما ایرانی‌ها پادشاه جهان اسلام و شیر خاورمیانه هستید + فیلم
  • موسوی بجنوردی: «دانشنامه حقوق ایران» به زودی منتشر می شود
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا
  • سخنان شهید بهشتی درباره نماز در «بیست و هفت جمله» منتشر شد
  • هم‌اندیشی مدیران هیأت‌های رزمندگان اسلام در مشهد مقدس