Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-24@17:06:00 GMT

قدردانی از صدای غریب/ موسیقی ایرانی در بن بست قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۵۸۷۶۸

به گزارش ایلنا، آئین یادمان هنرمند فقید کاوه دیلمی، خواننده و از شاگردان برجسته استاد بنان، شامگاه شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه با حضور پریدخت بنان همسر استاد بنان و تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر و اعضای خانه موسیقی در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای مراسم سیدعباس سجادی، مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های نیاوران با حضور در جایگاه گفت: مطمئناً مرگ کاوه دیلمی که چند سالی را نیز با بیماری گذراند مرگ عاشقانه‌ای بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاوه دیلمی هنرمندی بزرگ و واقعی بود. هنرمندان واقعی هیچ گاه مترصد ارتزاق از راه هنر نیستند. هنرمندان حقیقی با هنر خود عشق ورزی داشته و عشق می‌پراکنند.

وی کاوه دیلمی را یکی از هنرمندان راستینی دانست که هنرش را عاشقانه ادامه داد و افزود: صدای کاوه دیلمی به اعتقاد من صدایی دریاچمن بود. هم آرامش دریا و هم سرسبزی چمن را داشت.

هزاران تأسف که باید بگوییم کاوه دیلمی که بود؟

حمیدرضا نوربخش خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی نیز در این مراسم گفت: این جمعی که امروز گرد هم آمده است گرچه از نظر کیفی بسیار با ارزش است اما بیش از هر وقت دیگری نشانگر غربت موسیقی اصیل ایرانی است. ما امروز بیش از هر وقت دیگری به امثال کاوه دیلمی نیاز داریم اما او ما را تنها گذاشت و رفت. امروز با هزاران تأسف باید برای خیلی‌ها توضیح دهیم که کاوه دیلمی که بود. البته وقتی عنوان کردیم که قصد داریم برای این خواننده پیشکسوت و صاحب منزلت بزرگداشتی برگزار کنیم بسیاری پرسیدند که او که بود و آثارش چه بود و حتی با نام او هم آشنا نیستند.

وی افزود: این از تاثرها و تاسف‌های ماست که در روزگار عجیبی به سر می‌بریم. بارها و بارها این مطلب را گفته‎ام که امروز متأسفانه موسیقی اصیل ما در بن بست به سر می‌برد. امروز جان‎مایه و اصل و اساس و عصاره موسیقی ایرانی که تبلور آن در ساز و آواز است بسیار کم فروغ ظهور و بروز دارد. پر واضح است که مقصر اصلی این واقعه رسانه ملی ماست که باعث ایجاد فاصله میان مردم و هنر موسیقی شده است. اما ما هم باید تکالیف خود را انجام بدهیم. باید درد دل‌ها را بگوییم و در خصوص موسیقی ایرانی آگاهی بخشی را انجام دهیم. امثال کاوه دیلمی وجودشان کیمیا بود.

این خواننده موسیقی ایرانی با اشاره به سابقه آشنایی خود با دیلمی از اواسط دهه شصت گفت: در سال‌های دهه شصت دیلمی را در منزل زنده یاد احمد عبادی دیدم. من جذب شخصیت او و هنرش شدم. کارهای او را دوست داشتم و همواره حسرت می‌خورم که چرا دیلمی بیشتر کار نکرد. شیوه او در خوانندگی کاملاً تداوم‎بخش موسیقی و آواز استاد یگانه آواز ایران غلامحسین بنان بود.

در ادامه این مراسم بهرام دهقانیار نوازنده و آهنگساز ضمن اجرای تکنوازی پیانو درباره کاوه دیلمی گفت: کاوه دیلمی هم آدم هنرمندی بود و هم با شخصیت. دیلمی در کارش هم توانا بود.»

قدردانی از یک هنرمند بی‌سر و صدا

محمد سریر، عضو شورای عالی خانه موسیقی نیز با بیان این مطلب که مراسم امروز همچون شخصیت خود کاوه دیلمی درویشانه برگزار می‌شود، افزود: دیلمی نمی‌خواست درباره تأثیر خود بر موسیقی سر و صدا کند. دوست داشت در آرامش کار کند. کاوه دیلمی در واقع هنرمند ارجمندی بود. هنرمندان عرصه موسیقی می‌دانند که ایجاد خلاقیت در کنار یادگیری جان مایه موسیقی بسیار دشوار است و افراد کمی به این جایگاه رسیدند. دیلمی توانست بدون سر و صدا به این مرحله برسد. او موسیقی دستگاهی و گوشه‌ها را می‌شناخت و خلاقیت هم داشت. دیلمی دارای ادراک درونی نسبت به موسیقی بود. ادراکی که در واقع در سنین بالا به تبلور می‌رسد. ما متأسفیم که او را از دست دادیم چون او در واقع در شروع بود. همیشه آرام بود و تواضع و خشوع داشت. او توانایی شخصی داشت و در روح مخاطب تأثیر می‌گذاشت.

وی افزود: ما با خلأ در موسیقی ردیفی دستگاهی رو به رویم و بزرگان و پایه‎گذاران این موسیقی ما را ترک می‌کنند و ما می‌بینیم که صحنه خالی شده است. دلم می‌خواست دیلمی ما را تنها نمی‌گذاشت. آرزویم این بود که او هنرش را به عده‎ای از مشتاقان تعلیم می‌داد. پشتوانه موسیقی ما امروز دارد از دست می‌رود و خلاقیت‌هایی که پایه‌های موسیقی را محکم می‌کند بسیار کم و تقریباً نادر شده است. دیلمی یکی از ستون‌های موسیقی ما بود که جایش خالی است.

روزهای پرخاطره با مردی که شیوه بنان را خوب می‌دانست

حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز پیشگام موسیقی ایرانی هم در در بخشی از صحبت‌هایش با ذکر این مطلب که به ندرت می‌شود کسی را پیدا کرد که به شیوه استاد بنان کار کرده باشد، افزود: اگر کسی شبیه کاوه دیلمی در موسیقی ایرانی وجود داشت که ظرایف شیوه استاد بنان را به خوبی درک کرده باشد قطعاً بسیار ادعا داشت در حالی که دیلمی این گونه نبود.دیلمی شیوه بنان را به خوبی اجرا می‌کرد من خاطرات بسیاری با کاوه دیلمی داشتم.

مزدا انصاری نوازنده پیانو و آهنگساز هم قبل از اجرای یک برنامه به همراه مسعود یکتا گفت: امشب کار سختی دارم و احساس می‌کنم کاوه اینجا حضور دارد. ما خاطرات زیادی با هم داریم. من در این اجرا سعی می‌کنم به دوست عزیزم ادای دین کنم.

پریدخت بنان همسر استاد بناد نیز که در مراسم حاضر بود به علت تالم روحی و بغضی که در سینه، از فقدان خواننده‌ای که او آن را پسر خود می‌دانست داشت قادر به سخنرانی نبود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: حسین علیزاده موسیقی موسیقی سنتی وزارت ارشاد فرهنگسرای ارسباران نیاوران محمد سریر دفتر موسیقی حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی موسیقی ایرانی شورای عالی خانه موسیقی کاوه دیلمی بنیاد آفرینش های نیاوران استاد بنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۸۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادواره "شهدای غریب در اسارت" خراسان شمالی برگزار می شود

حسن ناهیدی با اشاره به برگزاری کنگره شهدای غریب در اسارت در استان افزود: تاکنون از طریق روایت آزادگان، ۱۴ شهید غریب اسارت در خراسان شمالی شناسایی شده اند که هدف اصلی از برگزاری این کنگره شناسایی و معرفی این شهدا است. ناهیدی، تولید سند و مستند از یادواره های شهدا را اقدام مهم و موثری برای آیندگان در مسیر ترویج فرهنگ ایثار و تاثیرگذار دانست. وی تاکید کرد: امروزه بیش از گذشته به فرهنگ ایثار و شهادت نیاز داریم . وی با اشاره به اینکه جنگ ها دوره فشرده تاریخ هستند که هم تاثیر در گذشته و هم در آینده یک کشور دارند ، اظهار داشت: شهدا محصول معادلات طولانی مدت جنگ هستند شهدا مبانی دینی، مذهبی ، تاریخی و ملی کشور را ترویج داده اند. ناهیدی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی از دورترین مناطق به جنگ بود اما حضور رزمندگان و تعداد شهدا به نسبت جمعیت آن بیشتر است. وی افزود: دخیل کردن دستگاه های اجرایی استان در اجرا و برگزاری بهتر این کنگره هم در دستور کار باید قرار گیرد. عابدی مقدم دبیر کنگره شهدای غریب در اسارت استان نیز گفت: اگر بخواهیم کمترین هزینه را برای حفظ نظام و انقلاب انجام دهیم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است . وی اظهار داشت: ترویج این فرهنگ بدون تکریم شهدا و خانواده های آنان ،جانبازان و آزادگان معنا ندارد. وی تاکید کرد:خراسان شمالی از استان‌های برجسته در انجام امور فعالیت های فرهنگی است که در صحنه های مختلف هم حضور دارند و امیدواریم این کنگره نیز به بهترین شکل ممکن برگزار شود. هوشیار ، معاون امور استان‌های کنگره یادواره شهدای غریب در کشور نیز از آمادگی خراسان شمالی در برگزاری کنگره استانی شهدای غریب خبر داد و گفت: این کنگره تیر ماه برگزار خواهد شد . وی افزود: از تعداد۱۷۰۰ اسم که احتمال شهادت آنهو در اسارت وجود داشت، ۱۰۸۰ شهید غریب اسارت در کشور شناسایی شده و ثبت شده اند . وی با بیان اینکه شهدای اسارت در مظلومیت به شهادت رسیده اند ، خاطرنشان کرد: این کنگره با دستور مستقیم رئیس جمهور آغاز شده است لذا بنا داریم کنگره ای در حد اجلاسیه در تهران را برگزار کنیم و در استان‌ها هم یادواره استانی تعریف شده است. وی از تهیه شیوه نامه مدون و خاص برای برگزاری یادواره یاد کرد و گفت: این کنگره دو سالانه است و شناسایی این شهدا و معرفی به جامعه حتی در سطوح بین المللی هدف و رسالت اصلی ماست. هوشیار اظهار داشت: ۲۱ پیشنهاد در شیوه نامه اجرایی درج شده است که بر اساس اقتضائات استان ها می تواند این بندها کاهش یا افزایش یابد. وی خاطرنشان کرد: چاپ کتاب شهدای غریب از هر استان هم در دستور کار قرار دارد. در این جلسه تعدادی از آزادگان استان حضور داشتند و مسئولیت کمیته های مختلف برگزاری این یادواره را بر عهده گرفتند./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • اعتراف به قتل قدیمی در بزم شبانه
  • کشف ۳ تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن
  • اعتـراف به قتل قدیمی در بـزم شبـانه
  • جنگیدن برای ذائقه‌سازی مخاطب موسیقی بسیار سخت شده است
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • خراسان شمالی آماده برگزاری یادواره شهدای غریب در اسارت
  • یادواره "شهدای غریب در اسارت" خراسان شمالی برگزار می شود
  • نویز کنسلینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟
  • تشخیص عجیب و غریب VIR در بازی سرنوشت ساز رئال مادرید و بارسلونا | ویدئو