Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:09:59 GMT

«جنگ سایبری»، راهبرد جدید آمریکا برای تقابل با رقبا

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۵۹۱۳۵

«جنگ سایبری»، راهبرد جدید آمریکا برای تقابل با رقبا

تهران - ایرنا - صدور فرمان جدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تقویت نیروی انسانی این کشور در بخش سایبری، گام دیگری از راهبرد جدید واشنگتن برای «جنگ سایبری» است که این روزها دامنه تقابل آن به روسیه، چین و اتحادیه اروپا نیز رسیده است.

به گزارش روز یکشنببه ایرنا، ترامپ روز پنجشنبه 12 اردیبهشت ماه بعد از امضای این فرمان گفت: «امروز یک فرمان اجرایی برای تقویت نیروی انسانی آمریکا درباره امنیت سایبری امضا کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امنیت ملی و تقویت رفاه مردم آمریکا اولویت‌های دولت من هستند.»
در سالیان اخیر بحث حملات سایبری برای نفوذ و تخریب سیستم‌های اقتصادی و نظامی، روند انتخابات در کشورهای مختلف، دسترسی به نهادها، سازمان‌ها، گروه‌ها، احزاب و اندیشکده‌ها و ... به موضوع اصلی در راهبرد امنیتی کشورها در جنگ سایبری تبدیل شده است.
مهمترین مواردی که در جنگ سایبری مطرح می‌شود «حملات اینترنتی و یا استفاده از بدافزارها با هدف جاسوسی و سرقت اطلاعات، شنود محرمانه، خرابکاری در بخش‌های حساس اقتصادی و نظامی و ...» است.
ابزار مورد نیاز در جنگ سایبری که به مراتب ساده‌تر از اقدامات فیزیکی و نظامی بوده و هزینه بسیار کمتری دارد، یک رایانه با شبکه اینترنتی است.
تصور عموم این است که با توسعه نرم‌افزارهای ایمن می‌توان امنیت کل سیستم را تامین کرد اما جدا از میزان امنیت نرم‌افزارها، تجهیزات سخت‌افزاری نیز نفوذپذیرند و مهاجمان می‌توانند با عبور از همه تدابیر امنیتی، اطلاعات ارزشمندی را به دست آورند.
آسیب‌ها و پیامدهای خسارت ‌بار حملات سایبری سبب شده تا حتی از آن به عنوان سلاحی فراتر از بمب اتم یاد کنند.
«تامیر پاردو» رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی(2011 تا 2015) چندی پیش در گفت‌ وگو با نشریه «بیلد» حملات سایبری را «سلاح‌های اتمی بی‌صدا» توصیف و تصریح کرد که به همان اندازه ویرانگر است.
این مساله منجر به نگرش جدی به موضوع «امنیت سایبری» به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از امنیت ملی شده زیرا گاهی پیامدهای آن بسیار زیاد و حتی غیرقابل جبران است.
آثار مخرب حملات سایبری سبب شده تا کشورهای پیشرو در بخش نرم‌افزار و سخت‌افزارهای ارتباطی در سالیان اخیر این موضوع را با شدت بیشتری دنبال کنند به طوری که اکنون این موضوع به یک تقابل میان آمریکا و متحدانش تبدیل شده است.

** افزایش بودجه آمریکا در بخش سایبری
در زمان تصویب بودجه دفاعی آمریکا در سال گذشته، یکی از موضو‌‌ع‌های مهمی که به آن توجه شد و بودجه بسیار زیادی برای آن تخصیص یافت، سرمایه‌گذاری و تمرکز بر بخش‌هایی همچون سایبر، هوش مصنوعی و فضا بود.
براساس اعلام هفته‌نامه اکونومیست، در بودجه سال 2019 پنتاگون، 10 میلیارد دلار به عملیات سایبری اختصاص یافته و هر سال 10 درصد به آن اضافه می‌شود.
آمریکا که خود یکی از بزرگترین عاملان حملات سایبری به کشورهای مختلف است، برای تجهیز خود در برابر جنگ سایبری «قانون اختیارات دفاع ملی» را سال گذشته با امضای ترامپ اجرایی کرد.
براساس این قانون، از چین، روسیه و ایران به عنوان «دشمنان بالقوه» در جنگ سایبری نام برده و تلاش شده تا هماهنگی بین پنتاگون و دیگر بخش‌های مرتبط برای سرعت عمل در این زمینه صورت گیرد.
با توجه حملات سایبری آمریکا به مراکز و تاسیسات کشورهای مختلف، برای مقابله با اقدامات تلافی‌جویانه، کاخ سفید رویکرد حمله به هکرهای خارجی را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است؛ آن هم به بهانه «امنیت سایبری».
همچنین کاخ سفید یکی از 10 تهدید احتمالی سال 2019 برای آمریکا را «حملات سایبری مخرب به شبکه‌ها و زیرساختارهای اساسی» اعلام کرده است.
در راهبرد جدید کاخ سفید در بخش امنیت سایبری، اولویت‌های دفاعی دولت فدرال تشریح و بر حمله به هکرهای خارجی تأکید شده است.
این راهبرد همچنین دستورالعمل‌های تازه‌ای درباره حفاظت از اطلاعات آمریکایی‌ها و شیوه دفاع نهادهای فدرال در برابر حملات سایبری ارائه کرده است.
توسعه «اینترنت آزاد» در همه دنیا و استفاده از آن با هدف افزایش نفوذ آمریکا، از دیگر اهداف ترسیم شده در این سند بوده و چین به جاسوسی سایبری اطلاعات اقتصادی و صنعتی به ارزش تریلیون‌ها دلار متهم شده است.
همچنین پنتاگون در استراتژی سایبری خود از روسیه و چین به عنوان تهدیدهای اصلی علیه آمریکا نام برده است.
در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا، محدودیت‌هایی بر چگونگی انجام حملات سایبری اعمال شده بود اما دولت ترامپ بخش زیادی از این محدودیت‌ها را در راهبرد سایبری خود برداشته است.
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در حالی از تغییر برنامه سایبری آمریکا از تدافعی به تهاجمی خبر داده و تصریح کرده که «دیگر دست‌های ما مثل دولت اوباما بسته نیست» که حملات سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران برای متوقف کردن سانتریفیوژها با بدافزار «استاکس نت» در سال 1389، با هماهنگی سازمان امنیت ملی آمریکا و سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی صورت گرفت.
تازه‌ترین آن نیز حمله سایبری اسفند سال گذشته به تاسیسات برق ‌رسانی ونزوئلا از سوی آمریکا و متحدانش بود که سبب شد «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا از سازمان ملل متحد و کشورهایی همچون چین، روسیه، ایران و کوبا به دلیل تجربه در مقابله با حملات سایبری درخواست کند در تحقیقات درباره این حمله به تاسیسات برق کمک کنند.
در نتیجه این حمله به سیستم برق‌رسانی ونزوئلا، بخش‌های زیادی از این کشور در خاموشی به سر برد.
«استفان ام والت» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد، اواسط فروردین سال جاری در تحلیلی در تارنمای «فارین پالیسی» به حملات سایبری آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: «اطلاع داریم که دولت دونالد ترامپ به فرماندهی سایبری این کشور اختیارات بیشتری برای اجرای عملیات تهاجمی علیه دشمنان ایالات متحده داده است.»

** جدل‌های سایبری کاخ سفید و کرملین
همسو با اقدامات آمریکا برای آماده‌سازی در برابر جنگ سایبری، رقبای آن همچون روسیه نیز در این زمینه گام‌هایی برداشته‌اند.
روز جمعه 13 اردیبهشت‌ ماه، یک روز بعد از اقدام ترامپ در امضای فرمان تقویت نیروی انسانی در بخش امنیت سایبری،
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز قانون مجلس این کشور را برای ایجاد اینترنت مستقل امضا کرد تا گام دیگری برای امنیت سایبری برداشته شود.
روسیه اعلام کرده با «اینترنت پایدار» به دنبال ایجاد زیرساخت‌های مستقل برای فعالیت مستمر بخش روسی شبکه اینترنت و دفاع از آن است.
طبق این قانون، اگر شبکه اینترنت در روسیه با تهدید همراه شود، سازمان نظارت بر ارتباطات جمعی (روس کوم نادزور) براساس مقررات تعیین شده از سوی دولت، از اینترنت مستقل استفاده می‌کند.
روسیه در این طرح اعلام کرده که «با توجه به ماهیت خصمانه آمریکا و استراتژی امنیت سایبری این کشور، این طرح باید اجرایی شود.»
اتهام واشنگتن به مسکو در پرونده انتخاباتی ترامپ درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 و حملات هکری سبب شد تا کرملین نیز در این زمینه رویکرد امنیت سایبری خود را تقویت کند.
هرچند که مخالفان ایجاد اینترنت مستقل در روسیه معتقدند که حساسیت مقام‌های کرملین بی‌جهت بوده و این طرح فقط هزینه روی دست دولت می‌گذارد که در نهایت از جیب مردم جبران خواهد شد.
اما مقام‌های روسیه تصریح کرده‌اند که همه این اقدامات برای پیشگیری از حملات سایبری صورت گرفته و منزوی کردن روس‌ها در فضای مجازی را دنبال نمی‌کند.
طبق پیش‌بینی‌ها اینترنت مستقل در روسیه از آبان‌ سال جاری اجرایی می‌شود.
تقابل مسکو و واشنگتن در جدل‌های سایبری، به دیدگاه استادان دانشگاه‌های دو طرف نیز کشیده شده است.
به اعتقاد «ویتالی وخوف» استاد دانشگاه «فنی بائومان» مسکو، روسیه باید در گام نخست مانع خروج اطلاعات شهروندانش از کشور شود و در گام بعدی، شرایط کار با اینترنت در فضای امن و مطمئن را فراهم کند تا توسط آمریکا غافلگیر نشود.
از آنسو، «توماس فریدمن» سرمقاله نویس روزنامه نیویورک تایمز روز 11 اردیبهشت ‌ماه در تحلیلی، درباره رخدادهای سال 2019، روسیه را یکی از عوامل بی‌نظمی در جهان دانسته که با ابزار سایبری، به آن دامن می‌زند.
وی با تاکید براینکه جهان همزمان تغییرات مهمی را تجربه می‌کند، فناوری‌های هوشمند از جمله در تلفن‌ها را «اَبَرقدرت‌های بد» روزگار توصیف کرده که می‌توانند به جرایم سایبری دست بزنند.
وی با بیان اینکه «روس‌ها متوسل به یک نوع میدان جنگ شده‌اند که من آن را «جنگ عمیق» می‌گذارم»، تصریح کرده، «جنگ عمیق با استفاده از لوازم سایبری، دموکراسی‌ها و انتخابات‌های غربی را از کار می‌اندازد تا حسابی آنها را رسوا و بی‌اعتبار کند و در مقابل حکومت «دزدسالار استبدادی مطلقه خودکامه» شخص «ولادیمیر پوتین» را حرمت ببخشد و این آزادی عملی را که روسیه برای دخالت کردن در مرزهای دوردست دارد، حفظ کند.»
تقابل مسکو و واشنگتن با یکدیگر بعد از مطرح شدن پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 برای پیروزی ترامپ، شدت بیشتری یافته است.

** اتهام‌زنی پکن و واشنگتن به یکدیگر
اواخر آذر سال گذشته، رویترز در خبری به نقل از یکی از مقام‌های ارشد اطلاعات خارجی آمریکا اعلام کرد، به دنبال جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن، فعالیت سایبری چین در آمریکا به ‌شدت افزایش یافته و هدف اصلی آنان تخریب زیرساخت‌های حیاتی است.
آمریکا در سال 2018 یک رشته پرونده‌های قضایی علیه شرکت‌های فناوری چین تنظیم کرد.
این شرکت‌ها به سرقت ابزارهای امنیت سایبری و نقض تحریم‌های آمریکا متهم هستند.
پکن در واکنش اتهام‌زنی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا از سالیان پیش، به طور نظام‌مند اطلاعات محرمانه شرکت‌ها، دولت‌ها و اشخاص خارجی را از طریق اینترنت رصد و سرقت می‌کند.
«جک راسمس» استاد اقتصاد کالج سینت مری کالیفرنیا چندی پیش در گفت‌ وگو با ایرنا، مساله اصلی در آینده برتری نظامی را فناوری‌های پیشرفته در هوش مصنوعی، امنیت سایبری و فناوری‌های وایرلس نسل پنجم دانسته و گفته که واشنگتن و پکن در این زمینه رقابت تنگاتنگی دارند.
تقابل جدید آمریکا و چین در حوزه سایبری، به فعالیت شرکت «هوآوی» برای همکاری با چند کشور اروپایی در حوزه مخابراتی برمی‌گردد.
واشنگتن تلاش دارد تا مانع از همکاری متحدان خود با این شرکت چینی در ساخت نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه (معروف به 5G) شود.
گفته شده در نسل پنجم تلفن همراه، سرعت اینترنت بیش از 10 برابر افزایش می‌یابد؛ ضمن آنکه بستر لازم برای گسترش اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند نیز فراهم خواهد شد.
دولتمردان کاخ سفید به متحدان اروپایی خود اعلام کرده‌اند که شرکت هواوی بخشی از دولت چین است و امکان دارد در جریان ساخت تجهیزات شبکه‌های '5 جی' بدنبال نصب تجهیزات و امکانات جاسوسی باشد؛ هرچند که پکن و مدیران این شرکت چینی این ادعاها را رد کرده‌اند.

** همراهی کاخ سفید و اروپا علیه پکن و مسکو
با توجه به اقدامات انجام شده در حوزه جنگ سایبری، در هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، وزیران امور خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی 15 فروردین سال جاری در نشست واشنگتن، تمرکز خود را بر تهدیدهای جدید در بخش «جنگ اطلاعاتی و سایبری» قرار دادند.
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از این سازمان خواست که خود را با دوره جدید دیجیتال مطابقت دهد و وارد دوره جنگ سایبری شود.
«جیمز استاوریدیس» فرمانده سابق نیروهای ناتو نیز اعلام کرد که این سازمان تا 10 سال آینده تا حد بسیار بیشتری وارد حوزه امنیت سایبری خواهد شد و توانایی‌های تهاجمی سایبری بسیار بیشتری خواهد داشت.
اسفند سال گذشته روزنامه «لوکزامبورگ تایمز» به نقل از کارشناسان امنیت سایبری نسبت به افزایش ناگهانی فعالیت هکرهای تحت حمایت روسیه علیه دولت‌های اروپایی، سازمان‌های جامعه مدنی و رسانه‌ای هشدار داده بود.
به نوشته این رسانه، تحلیلگران دفاعی و امنیتی از مدتها قبل هشدار داده اند که مسکو از اوکراین و درگیری‌ها در این کشور به عنوان آزمایشگاهی برای جنگ جدید سایبری و تکنیک‌های روانی استفاده کرده است.
روسیه بارها این اتهام‌ها درباره دخالت در انتخابات خارجی یا گروه های هکری را رد کرده است.
لوکزامبورگ تایمز همچنین نوشت: تحقیقات شرکت «فایرآی» نشان داد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا گروه هکری «تیم سندورم» روسیه در هک زیرساختارهای انتخاباتی آمریکا نقش داشته است.
این مساله سبب افزایش نگرانی نهادهای اروپایی از افزایش حملات سایبری با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در این اتحادیه شده است.
انتخابات پارلمان اروپا از دوم تا پنجم خرداد ماه در کشورهای مختلف این قاره برگزار می‌شود و سران اروپایی نگران سلامت انتخابات به دلیل اعمال نفوذ از طریق حملات سایبری هستند.

** هشدار سازمان ملل
با توجه به پیامدهای بسیار زیان‌ بار حملات سایبری، سازمان ملل متحد نسبت به توسعه و تداوم آن هشدار داده است.
شبکه خبری اسپوتنیک اوایل اسفند سال گذشته به نقل از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانس خلع سلاح ژنو نوشت: جامعه جهانی باید تمهیدات جدیدی در زمینه کنترل تسلیحاتی اتخاذ کند که توجه به تسلیحات ابرصوتی، چالش‌های هسته‌ای و رشد فناوری‌های سایبری را شامل می‌شود.
«ما به بینش و روش‌های جدیدی برای کنترل تسلیحاتی در فضای پیچیده امنیتی نیاز داریم. روش‌هایی که پیشرفت‌های فناوری شامل امنیت سایبری، هوش مصنوعی و ... را مورد ملاحظه قرار می‌دهد.»
گوترش تصریح کرده که صاحبان زیرساخت‌های اینترنت به عنوان قدرت‌های بزرگ، از فضای سایبر به عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به سیاست‌های سلطه‌طلبانه خود استفاده می‌کنند.
از: لطیف نکوئی
اروپام ** 2023 ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي جنگ سايبري آمريكا اروپا چين روسيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۹۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

نماینده روسیه در شورای امنیت با اشاره به جنگ غزه و بالا گرفتن تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی گفت: «خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد».

به گزارش ایسنا، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست امروز سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در شورا تصریح کرد: «اسرائیل کاروان های بشردوستانه در غزه را هدف قرار می دهد و مانع کار آنها می شود.»

نماینده روسیه در شورای امنیت تأکید کرد: «آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است.»

نبنزیا در ادامه با اشاره به تحولات جنگ غزه و بالا گرفتن تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: «خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد».

نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: ما حمله اسرائیل به شورای امنیت و دبیرکل را رد می کنیم. از همه اعضای شورای امنیت می‌خواهم به عضویت کامل فلسطین رای دهند.

همزمان نماینده انگلیس در شورای امنیت در سخنانی بدون محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق گفت: «پاسخ ایران به اسرائیل را محکوم می کنیم و مصمم به حفظ ثبات در منطقه هستیم!».

نماینده انگلیسی تصریح کرد: «حمله ۷ اکتبر را محکوم می کنیم و خواهان آزادی فوری همه اسیران هستیم. نوار غزه شاهد یک بحران انسانی ناگوار و فزاینده است.»

وی اضافه کرد: «از راهکار دودولتی که امنیت و ثبات فلسطینی ها و اسرائیل را تضمین می کند، حمایت می کنیم. ما بر تعهد خود به یک کشور مستقل و قابل زندگی فلسطین تاکید می کنیم. ما باید بر عناصری تمرکز کنیم که امکان صلح پایدار را فراهم می کند.

نماینده انگلیس در شورای امنیت خاطرنشان کرد: لندن بار دیگر از اسرائیل می‌خواهد فوراً شهرک‌سازی را متوقف کند.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هکر‌های چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند
  • مدیر اف‌بی‌آی: هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند
  • آمریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد/ واکنش چین و روسیه
  • نماینده روسیه: شرم بر آمریکا باد!
  • نماینده روسیه از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت کرد
  • پیامدهای تقابل نظامی اسرائیل و ایران
  • نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است
  • کشف یک بدافزار روسی توسط شرکت امنیتی در فنلاند
  • دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند
  • اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل