Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@13:45:06 GMT

خاک، ثروت ملی و یک منبع طبیعی آسیب‌پذیر است

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۶۵۳۸۲

خاک، ثروت ملی و یک منبع طبیعی آسیب‌پذیر است

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خاک، ثروت ملی و یک منبع طبیعی آسیب‌پذیر است. همچنین، مخزن عناصر غذایی مورد نیاز رشد و اصلی‌ترین بستر رویش گیاه می‌باشد.

به گزارش ایسنا- دکتر امیر فتوت، امروز در نشست تخصصی بیمه کشاورزی و مدیریت بلایای طبیعی که در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص اهمیت خاک، اظهار کرد: ذخیره‌گاه آب برای رشد گیاه، تامین‌کننده هوای مورد نیاز رشد ریشه‌ها، پالایندگی بسیار قوی، مخزن مهم گازهای گلخانه‌ای در زمین و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله ویژگی‌های مهم خاک است.

وی در خصوص مهم‌ترین دلایل فرسایش خاک و رسوب در کشور، افزود: بهره‌برداری نادرست از منابع خاک و تغییر کاربری‌ها، تبدیل اراضی مرتعی و جنگلی به کشاورزی، عملیات عمرانی، جاده‌سازی، معدن‌کاری، چرای مفرط مراتع و شخم زدن در جهت شیب از جمله مهم‌ترین دلایل است.

فتوت عنوان کرد: معرفی خاک به عنوان یک ثروت ملی، یک منبع طبیعی حساس و آسیب‌پذیر یا یک سامانه زیستی مهم از نظام اکولوژیک، تبیین حقوقی ارزش اقتصادی خاک و مستندسازی به منظور جلوگیری از استفاده نامناسب از منابع خاک، اهداف فرعی قانون خاک را شامل می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: تدوین بنیان‌های حقوقی ناظر بر نحوه استفاده، مدیریت و بهره‌برداری پایدار از منابع خاک، حفاظت، احیاء، اصلاح و ارتقاء بهره‌برداری بهینه از منابع خاک و تدوین مبانی حقوقی برای جلوگیری از تغییرات نامناسب منابع خاک از جمله اهداف اصلی تدوین قانون خاک است.

دکتر حسین ثنایی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد  نیز در ادامه این نشست، در خصوص پدیده‌های زیان‌بخش جوی، اظهار کرد: بیش از 80 درصد کشاورزان خرده پا در معرض مخاطرات جوی هستند. مخاطراتی که امنیت غذایی، درآمد و زندگی معمولی‌شان را در معرض خطر قرار می‌دهد. از طرفی متاسفانه در اثر تغییر اقلیم بر تکرار وقوع و شدت پدیده‌های زیان‌بخش جوی مانند سیل و خشکسالی افزوده شده است.

وی گفت: آسیب‌های ناشی از این مخاطرات با ضعف مدیریتی ترکیب شده و مشکلات آن‌ها را دو چندان می‌کند. همچنین کمبود منابع طبیعی، کیفیت نهاده‌ها و تکنولوژی، حمل و نقل و انبارداری، ارتباط با بازار و خدمات مالی، این کشاورزان خرده پا را در برابر از دست دادن محصولات، آسیب‌پذیر کرده و توان آن‌ها را می‌فرساید.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: WRMF یک سازمان مشترک بین برنامه جهانی غذا و سرمایه جهانی برای توسعه کشاورزی است که در سال 2008 تاسیس شد تا در جهت تامین امنیت غذایی جهان، آسیب‌پذیری کشاورزان خرده پا را نسبت به پدیده‌های زیان‌بخش جوی و سایر مخاطرات کاهش دهد.

وی در خصوص فعالیت‌های WRMF، خاطرنشان کرد: پژوهش‌های عملیاتی با کیفیت، پیدا کردن و یا افزایش راه‌ حل‌های مدیریت ریسک پدیده‌های زیانبخش جوی در جهت امنیت غذایی و کشاورزی و به کار بستن ابتکارات و نوآوری‌ها برای یافتن راه‌ حل‌های مناسب در مدیریت ریسک مانند شاخص بیمه کشاورزی از جمله فعالیت‌ها است.

ثنایی نژاد عنوان کرد: بیمه یک عنصر حیاتی در توسعه کشاورزی و مدیریت ریسک در کشورهای در حال توسعه است و دسترسی به آن به خصوص برای آسیب‌پذیرترین کشاورزان دشوار است.  WRMF در استفاده از بیمه برای کاهش ریسک برای کشاورزان خرده پا و ابزارهای ابداعی مبتنی بر شاخص‌های بیمه پیشرو بوده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۵۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،معاون حقوقی و ثبتی اوقاف فارس گفت :از ابتدای امسال تا کنون  ۳۰ پلاک از اراضی فارس بین منابع طبیعی و اوقاف و امور خیریه فارس به وسعت  ۷۲۸ هکتار  تکلیف شد.
داوود عسکرپور افزود: این اراضی شامل اماکن مذهبی، اراضی زراعی و بافت مسکونی است.
 به گفته او؛ این ۳۰ پلاک در شهرستان‌های ممسنی، رستم، مُهر، ارسنجان، فیروزآباد، بوانات و مرودشت واقع شده است.

دیگر خبرها

  • ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • ۳۳ هزار نفر در بوشهر عضو صندوق بیمه روستائیان و عشایر هستند
  • ۱۱۶هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند
  • ۳۳ هزار نفر در استان بوشهر عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند
  • مزایای بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اطلاع رسانی شود
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • بهترین روش دوش گرفتن برای اجتناب از آسیب رسیدن به پوست
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا