Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@05:01:17 GMT

باید به حیات خصولتی ها پایان داد

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۶۹۰۶۷

باید به حیات خصولتی ها پایان داد

تهران- ایرنا- دیروز در جلسه علنی مجلس، عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده آمل از ضرورت بازنگری در قانون اساسی سخن گفت. ضرورتی که به گفته او مجلس در قبال آن به وظیفه‌اش عمل نکرده است.

یوسفیان ملا با اشاره به اصل 177 قانون اساسی و اینکه آغاز بازنگری در این قانون با دستور مقام معظم رهبری به رئیس جمهوری کلید می‌خورد، گفت: «ولی در این اصل قوه مقننه نیز وظیفه‌ای برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نحوه انتخاب شدن اعضای بازنگری توسط مجلس شورای اسلامی و قانون تعیین می‌شود، اما ما به این وظیفه عمل نکردیم. باید توجه کرد که بازنگری، اعتقاد به خود قانون اساسی است. قطعاً اگر از رهبر انقلاب در این خصوص درخواست می‌شد، ایشان پاسخ مناسب ارائه می‌کردند.» او در گفت‌وگو با «ایران» در توضیحات بیشتری در این رابطه به بخش‌هایی از قانون اساسی که از نظر او باید اصلاح شوند اشاره کرد و البته توضیح داد که علی‌رغم اینکه اکثر مسئولان ضرورت بازنگری را قبول دارند اما کسی برای آن پیشقدم نمی‌شود.

** معتقدید باید بازنگری در قانون اساسی را کلید بزنیم، کدام بخش‌های این قانون که نیاز به اصلاح دارند؟
ببینید این بحث بازنگری در قانون اساسی را قبلاً خود مقام معظم رهبری بیان فرموده‌اند و نکاتی هم داشته‌اند. قانون اساسی ما در بخش‌های مختلفی نیازمند بازنگری و اصلاح است. مثلاً یکی از مواردی که رهبر معظم انقلاب هم اشاره داشته‌اند بحث تغییر ساختار دولت است. این وضعیت ریاست جمهوری که ما داریم جوابگوی کشور نیست. رؤسای جمهوری معمولاً دور اول کار خود را با هدف کسب رأی مجدد در دور دوم سپری می‌کنند و دور دوم هم انگیزه ندارند و کار را رها می‌کنند. بعد هم در همان دور دوم بخشی از دغدغه رؤسای جمهور معطوف به بحث جانشینی خودشان می‌شود. یکی می‌خواهد مدل پوتین- مدودف را اجرا کند، یکی می‌خواهد دوباره برگردد و از این دست کارها. ما بخش زیادی از مصیبت‌هایی که داشته‌ایم در تمام این سال‌ها از تمایل آقایان برای بازگشت به قدرت و ماندگاری بیش از حد مدیران در سمت‌ها بوده. یعنی اصلاً گردش نخبگان نداریم و مکانیسم‌های ما برای تولید مدیر جدید و به‌کارگیری نیروهای تازه‌نفس مسدود است.

** خب این مشکل باید چگونه جمع شود؟
بحث چگونگی آن مسأله دیگری است اما به هر حال این مشکل وجود دارد و به نظر می‌رسد تحت تأثیر عواملی که برخی ریشه در قانون اساسی کشور دارند، گردش نخبگان بشدت مختل است. همین طور من معتقدم شایسته گزینی و شایسته‌سالاری هم مختل است و نتیجه این وضعیت یک سیستم مدیریتی میان مایه و کم توان در دستگاه‌های مختلف حاکم می‌شود.

** با توجه به ارجاع صحبت‌های شما به نظرات رهبری، مثلاً فکر می‌کنید که این مشکل با اقداماتی نظیر تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی درست می‌شود؟
ایشان هم گفتند باید بررسی شود، من هم فکر می‌کنم باید بررسی شود و به یک نتیجه برسیم. اما من هم می‌دانم که صرفاً این مسأله نیست. جاهای دیگری هم مشکل دارد. اینکه اجرای بخشی از اصول مربوط به حقوق ملت در قانون اساسی عملاً در حالت تعلیق است در این مسائل تأثیر خود را نشان می‌دهد. اینکه ما خیلی جاها انحصار داریم. خیلی مشکل‌ساز است. مثلاً به نظر من اگر پای اصلاح قانون اساسی برویم، یکی از مشکلات فعلی انحصاری است که در اختیار صدا و سیما است و امروز همه به عملکرد این نهاد نقد دارند. در دنیای امروز چنین انحصاری اصلاً منطقی نیست و باید فکری برای آن کرد. ما یک نهاد ملی داریم که کلی هم بودجه دارد و تقریباً همه به نوعی معترض عملکرد و خروجی آن هستند و همه هم از آن توقعاتی دارند. خب به هر حال بر اساس اقتضائات روز باید یکسری واقعیت‌ها را هم ببینیم و بگذاریم فضای رسانه‌ای کشور وضعیتی جز انحصار صدا و سیما را هم تجربه کند.

** جز مسأله برخی انحصارها، به نظرتان مشکل دیگر قانون اساسی خصوصاً در حوزه‌های اقتصادی که امروز درگیری اصلی مردم شده، چیست؟
بزرگترین مشکل باز بودن راه و مسیر برای ایجاد بخش‌های خصولتی است که اقتصاد ما را زمینگیر کرده است. از یک طرف این خصولتی‌ها اصلاً شفاف نیستند و نظارت روی آنها سخت و در مواردی نشدنی است. بعد هم اینکه تخصص ندارند و ایجاد رانت در آنها بسیار زیاد است. شما الان ببینید که اکثر دستگاه‌های ملی ما، مغایر با مأموریت ذاتی خودشان وارد فعالیت‌های اقتصادی شده‌اند که اصلاً ربطی به آنها ندارند. مهم‌تر اینکه تخصص این حوزه‌ها را هم ندارند.

** معتقدید قانون اساسی زمینه‌ساز مشکل است؟ چرا نمی‌شود به اصلاح قوانین زیردستی قناعت کرد؟
راه این کار باید در قانون اساسی بسته شود. قانون اساسی ما در این خصوص راه را باز گذاشته و سکوت کرده است. به نظرم اصلاح قوانین جاری کفایت نمی‌کند و برای پایان دادن به حیات خصولتی‌ها راه اثر بخش، تغییر در قانون اساسی است.

** درعمل برای بازنگری قانون اساسی چه می‌شود کرد؟
البته خب اگر بازنگری قانون اساسی رسماً آغاز شود، همه اینها بر اساس نظر مقام معظم رهبری خواهد بود که ایشان اصلاً چنین مسأله‌ای را صلاح بدانند یا نه یا چه مواردی را نیازمند بازنگری تشخیص دهند و آن را ابلاغ کنند. چون مسیر قانونی آن این است. من در نطق خودم صرفاً ابراز عقیده شخصی داشتم و این را نیاز فعلی کشور می‌دانم.

** در بین نمایندگان چه نظری وجود دارد؟
در صحبت‌های اکثر مسئولان و نمایندگان ضرورت این موضوع برخی مواقع شنیده می‌شود. اکثراً می‌گویند کار خوبی است و ضرورت دارد و واقعاً هم معتقد به این ضرورت هستند اما کمتر کسی است که برای اجرا شدن آن پا پیش بگذارد.

منبع: روزنامه ایران؛ 1398،02،16
گروه اطلاع رسانی **1699**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران بازنگري قانون اساسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۹۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای سه قانون جدید فوتبال در آمریکا؛ وقت‌کُشی به پایان می‌رسد؟

فوتبال آمریکا از روزهای آینده به دنبال مقابله با ترفند باشگاه‌ها برای کُشتن وقت بازی خواهد رفت. 

طرفداری | نهاد قانون‌گذار فوتبال برای مقابله با وقت‌کشی تیم‌ها، سه قانون جدید را در لیگ فوتبال آمریکا امتحان می‌کند. 

به گزارش تلگراف؛ از روز شنبه، بازیکنان لیگ MLS که برای بیش از 15 ثانیه زمین روی زمین افتاده و نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند، مجبور خواهند شد حداقل به مدت دو دقیقه زمین را ترک کنند. تنها استثنائات برای این قانون شامل خطاهایی است که منجر به کارت زرد یا قرمز می‌شود، مصدومیت سر، حوادث پزشکی جدی و مصدومیت دروازه‌بان‌ها است. همراه با این قانون، جریمه دیگری نیز برای تعویض‌ها در نظر گرفته شده است. بر اساس این قانون، بازیکنی که توسط سرمربی تعویض می‌شود، باید ظرف 10 ثانیه از بالا بردن تابلوی داور چهارم، زمین را از نزدیک‌ترین فاصله ترک کند. در صورت عدم رعایت این قانون، بازی بدون بازیکن تعویضی ادامه پیدا می‌کند و تیم خاطی برای حداقل یک دقیقه و تا توقف بعدی بازی، یک بازیکن کمتر خواهد داشت. تعویض دروازه‌بان و تغییر به دلیل مصدومیت از این قانون جدید مستثنی هستند.

یکی دیگر از تغییراتی که این هفته در MLS اجرا می‌شود، اعلام تصمیمات کمک‌داور ویدیویی (VAR) از طریق بلندگوهای داخل ورزشگاه بوده که قبلا در مسابقاتی مانند جام جهانی زنان مورد استفاده قرار گرفته است. فوتبال انگلیس نیز از ابتدای فصل جاری، قوانینی مشابه (اما با شدت کمتری) را برای مبارزه با وقت‌کشی اعمال کرده است. در لیگ برتر انگلیس و دسته‌های پایین‌تر، بازیکنانی که نیاز به درمان برای هر دلیلی به جز مصدومیت سر یا خطاهایی که منجر به کارت زرد یا قرمز شده، داشته باشند، باید حداقل به مدت 30 ثانیه زمین را ترک کنند. این اقدامات منجر به افزایش قابل توجه زمان بازی و مفید بودن آن شده است. 

از دست ندهید ????????????????????????

شب دلچسب عثمان دمبله مقابل تیم سابق اشک‌های ستاره نوجوان بارسلونا بعد از حذف حمله مجازی هواداران بارسلونا به آرائوخو: برو بایرن مونیخ! مایلی کهن: قلعه نویی بابت کلمه مردک شکایت کرده اما این که معنی بدی ندارد

دیگر خبرها

  • اجرای سه قانون جدید فوتبال در آمریکا؛ وقت‌کُشی به پایان می‌رسد؟
  • ارتش مکتبی و قانون اساسی
  • سازمان بازرسی به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد
  • سایه جنگ در بازار خریدار ندارد | توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل ادامه دارد
  • تحویل واحدهای مسکن ملی مهرگان در مشهد تا پایان سال
  • تکمیل مسکن ملی مهرگان دو تا پایان سال 
  • ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکن ملی در شهرک مهرگان/ بخشی از واحدها ماه آینده تحویل می‌شود
  • خصوصی‌ها در تور خصولتی‌ها
  • فهرست مجوزهای کسب و کار اعلام شد+جدول
  • تسهیل صدور مجوز کسب و کار با حذف قانون فواصل بهداشتی