Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران- در حالی که شوراهای شهر و روستا چشم انتظار لایحۀ جامع مدیریت یکپارچۀ شهری برای افزایش اختیارات خود هستند خبر می رسد که در لایحۀ «مالیات بر ارزش افزوده» واژۀ «مالیات» به عوارضی که شهرداری ها دریافت می کنند نیز تسری یافته و بدین ترتیب اختیارات شوراها عملا کم می شود.

عباس زارع، رییس شورای اسلامی شهر کرج در همین زمینه نوشته و با یادداشتی که در اختیار «عصر ایران» قرار داده دربارۀ تبعات آن هشدار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن یادداشت منتخب اول و رییس شورای شهر کرج از این قرار است:

در حالی که شوراها یا به تعبیری پارلمان های محلی در جوامع پیشرفته ماکتی از دولت های محلی هستند و گستره ای از نهادها اعم از شهرداری، پلیس، راهنمایی و رانندگی، آموزش و پرورش، مخابرات و... زیر سیطره نظارتی نمایندگان مردم و به دور از موازی کاری و عملکرد جزیره ای به مردم خدمت رسانی می کنند اما حیطه اختیاراتِ شوراهای اسلامی در کشورمان روز به روز تقلیل یافته و می رود که تنها نام و عنوانی از آن باقی بماند.

البته دولتی ها از یکسو و شورای عالی استان های کشور از دیگر سو مدعی آماده سازی لایحه جامع «مدیریت یکپارچه شهری» بوده اند تا جایگاه نظارتی و حیطه نفوذِ شوراهای اسلامی به حد اعلاء افزایش یافته و تمام نهادهای خدمت رسان خود را طبق قوانین بالادستی مکلف به پاسخگویی در برابر مطالبه گری نمایندگان مردم بدانند اما در شرایطی که ما اعضای شوراها چشم انتظارِ حمایت وعده داده شده هستیم خبر می رسد که با نزدیک شدن لایحه مالیات بر ارزش افزوده به پرتگاهِ تصویب، شهرداریها به سمت دولتی شدن پیش می روند و حیطه اختیاراتِ شوراها نیز بیش از پیش آب خواهد رفت!

به زبانی ساده تر دو نقیصه بسیار جدی در لایحه مالیات بر ارزش افزوده به چشم می خورد که باید واکنش جدی شوراهای اسلامی و البته نمایندگان مجلس را به همراه داشته باشد:

اول آنکه در اصلاحیه قانون واژه «مالیات» به عوارض های قابل دریافت توسط شهرداری ها نیز تسری یافته و می رود که اختیارِ شوراها در خصوص وضع عوارض های محلی از یکسو و اختیاراتِ شهرداری ها برای وصول آن از دیگر سو را تحت الشعاع خود قرار دهد؛ این برای نظام مدیریت شهری کشور به ویژه در کلان شهرها چیزی شبیه به کابوس است، حتی پسندیده است که شهرداریها به فهرستِ نهادهای کاملاً دولتی افزوده شوند!

از دیگر سو اختیارِ هزینه کرد مالیات بر ارزش افزوده به شورای توسعه و برنامه ریزی استانها محول می گردد که متاسفانه شوراهای اسلامی حتی در این شورای فرا دست و استانی عضویت ندارند!

این بدان معناست که شهرداری هایِ کلان شهرها باید از تحقق میلیاردها تومان درآمد پایدار پیش بینی شده از محل مالیاتِ بر ارزش افزوده چشم پوشی کنند و منتظر تصمیم گیری شورای مذکور برای آن مبلغ باشند؛ این یعنی کسری شدید بودجه و کاهش نقدینگی شهرداریها و عقب گرد از تحقق منابع پایدار درآمدی.

باید گفت که با تصویب لایحه مذکور در مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی دیگر مأخذ تعیین و تصویب عوارض های محلی نیستند و تنها نقش اطلاع رسانی آن را با هماهنگی وزیر کشور عهده دار خواهند بود؛ چه مسئولیت سخت و دشواری!

همچنین مالیات بر ارزش افزوده که فی النفسه باید برای محرومیت زدایی و توسعه و عمران شهری و روستایی هزینه گردد و شهرداریها بهترین گزینه برای هزینه کرد آن هستند، از مسیر خود منحرف می شود.

به امیدِ آنکه تیغِ کاهش اختیارات شوراهای اسلامی و دولتی کردن شهرداریها از گردن مدیریت شهری های کشور برداشته شود، باید گفت که قصور و تقصیر جمع انگشت شماری از خانواده هزاران نفری شوراها را نمی توان مدعایی برای کم کاری و ناکارآمدی این نهادِ برخاسته از بطن جامعه دانست. شورا نهادی غیرسیاسی بوده و ریشه قرآنی و قانونی دارد، بگذاریم شوراها همچنان در اتمسفر «مردمی بودن» و «غیردولتی بودن» نفس بکشند؛ لطفاً...

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مالیات بر ارزش افزوده عوارض شهرداری ها شوراهای شهر و روستا عباس زارع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۹۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها

رییس شورای اسلامی شهر تهران از آغاز به کار ۳۵۲ هیات امنای محلات شهر تهران، همزمان با نزدیک شدن به روز ۹ اردیبهشت که بنام روز شوراها در تقویم رسمی کشور یاد شده است، خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران با اعلام این خبر گفت: پیرو تحقق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، مبنی بر تشکیل هیات امنای محلات در ۳۵۲ محله پایتخت این هیات امنا  از ۹ اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با گرامیداشت تشکیل شوراهای سراسر کشور که به روز شوراها نامگذاری شده، آغاز به کار خواهند کرد و نخستین جلسه رسمی خود را برگزار می کنند.

وی ضمن ابراز خرسندی از استقبال گسترده و مشارکت فعال شهروندان در فرآیند تشکیل هیات امناء در سطح شهر تهران، فعالیت این هیات های امنا را نقطه عطفی در مسیر نیل به مشارکت محله محور برشمرد و تأکید کرد: آغاز به کار این هیات‌های امنا در ۳۵۲ نقطه از پایتخت و با حضور ۷۳۵۰ نفر از معتمدین آنهم در مدیریت شهری این دوره  می‌تواند زمینه ساز هم افزایی و همکاری سازنده بین آحاد مختلف مردم و نهادهای ذیربط در جهت ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان در محلات مختلف شهر تهران شود.

رییس شورای شهر تهران در تشریح تشکیل این هیات امنای محلات یادآور شد: اعضای این هیات متشکل از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌های جهادی، معتمدین محله، نخبگان، گروه‌های جهادی، نمایندگان هیات‌های مذهبی و قرآنی، حوزه‌های علمیه، نمایندگان کلانتری، مدارس، مجموعه‌های ورزشی، بانوان فعال، ائمه جماعات، پایگاه‌های بسیج محله و معتمدین شورای اسلامی شهر تهران است. از این رو اهمیت حضور فعال و منظم کلیه اعضای هیات امنا در این جلسه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تشکیل نخستین جلسه آنهم همزمان با روز شوراها، فرصتی مغتنم برای آشنایی و تبادل اطلاعات پیرامون چالش‌ها و فرصت‌های موجود محلات خواهد بود، اظهار کرد: از این رو موضوع انتخاب ارکان هیات امنا، تعیین اولویت‌ها و برنامه‌های آتی در راستای ارتقای سطح کیفی زندگی، ایجاد هم افزایی و همکاری بین اعضاء و ساکنین محلات و سایر نهادهای ذیربط از مهمترین محورهای این جلسات به شمار می‌رود.

به گفته چمران، شروع این مراسم به صورت آنلاین از صحن شورای اسلامی شهر تهران، همزمان با تشکیل جلسات هیات امناء محلات همراه خواهد بود؛ ضمن آنکه بعدازظهر همان روز، شورای شهر تهران، میزبان حضور اعضای دوره‌های اول تا ششم برای هم اندیشی در خصوص مسائل روز شهر است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، اسفند ماه سال گذشته دو همایش تحت عنوان آیین معرفی معتمدین شورای شهر تهران در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن و همایشی تحت همین عنوان از سوی شهرداری تهران در تالار وزارت کشور نیز برگزار شده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  • تمرکز شهرداری‌ها در ارزش‌افزوده تولید و ثروت باشد
  • آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها
  • از برگزاری اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی کشور تا تدوین شناسنامه باغ‌های شهر قم
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • ۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی به سلامت گلستان اختصاص یافت
  • آیا ارزش افزوده همان هیولایی است که از آن می‌ترسیم؟
  • ابلاغ مصوبه دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد