Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید مجتبی حسینی گفت: ما در تمام رشته های هنری که در حوزه ماموریت و تکالیف معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است در تلاش برای رونق دادن تولید محتوای ملی محتوای برآمده از فرهنگ مان هستیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، امسال را مقام معظم رهبری سال «رونق تولید» نام نهادند، یقینا این رونق تولید می‌تواند در زمینه های هنری نیز صورت بگیرد و کمک شایانی به اقتصاد کشور کند، هنر مقوله ای است که در اقتصاد کشور می تواند  گردش مالی بالایی ایجاد ‌کند با کمی تامل در داد و ستد کالاهای فرهنگی به وضوح در می یابیم که نقش این بخش در اقتصاد جهان بسیار پررنگ است؛ «رونق تولید» و تحقق این شعار و حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از گروه های هنری را با «سید مجتبی حسینی » با معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفتگو  نشسته ایم که در زیر می آید:

 

معاونت هنری  برای حمایت از گروه های هنری و تحقق شعار «رونق تولید» چه اقداماتی انجام می دهد؟

ما در تمام رشته های هنری که در حوزه ماموریت و تکالیف معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است در حال تلاش برای رونق دادن تولید محتوای ملی محتوای  برامده از فرهنگ مان هستیم، چنانکه در سال پیش هم طلیعه این را به عنوان یک سیاست اساسی در پیش گرفتیم و بر همین محمل رفتیم و امسال بر حسب رهنمون مقام معظم رهبری آن سیاستی که در سال گذشته توانستیم با ارزیابی های خودمان با توفیق پشت سر بگذاریم امسال با جدیت و اهتمام بیشتری پیگیری و دنبال کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نمود این حمایت را در حوزه هنرهای نمایشی و موسیقی می توان دید؟

بله، در حوزه نمایش بیشترین آثار به صحنه رفته متونی بود که توسط هنرمندان ایرانی نوشته شده بود و متون غیر ایرانی یا اقتباسی در رتبه های بعد قرار داشتند، در حوزه موسیقی هم اینکه «تم آهنگسازان ایرانی» برای جشنواره موسیقی فجر انتخاب شد توجه به تولید داخلی در عرصه هنر و آفرینش های ایرانی در عرصه هنر بود.

 

درحوزه هنرهای تجسمی  این حمایت ها از تولید محتوای ایرانی به چه شکلی است؟

 در عرصه هنرهای تجسمی آنچه که شاهدش بودیم و در حاشیه جشنواره هنرهای  تجسمی فجر  رقم خورد سه رویداد بود در کنار طوبای زرین  اتفاق افتاد، در مجموع چهار مرحله بود،  «چهارسوی هنر» رویدادی بود که در دل جشنواره هنرهای تجسمی  در راستای رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگ و هنر برپا شد در واقع اولین آرت فری بود که به صورت رسمی برگزار شد.

 

آیا می شود رونق در حوزه هنر و فرهنگ را در مقیاس های کمی سنجید؟

باید این را بدانیم که نیاز به هنر یک نیاز فزاینده ای است به دلیل  ویژگی هایی که  هنر در جان و بطن خودش دارد و ما هم باید کمک کنیم این افزایش استمرار پیدا کند اما به این معنا نیست که ما یک حد کمی مشخص داشته باشیم مثلا شما در حوزه خودرو می توانید جمعیت را بگیرید و سرانه های دنیا و استانداردهای جهانی را  هم محاسبه کنید و به این نتیجه برسید اگر به ازای هر 5 نفر یک خوردروی سواری شخصی وجود داشته باشد پس ما مثلا حداقل های دنیا را داریم و اگر هر چه از آن تعداد کمتر شود ما به توسعه صنعت خودرو نزدیک تر شدیم مثلا اگر به ازای هر 3 نفر یک اتومبیل وجود داشته باشد اما به دلیل تنوع و تکثر سلیقه و گستردگی دامنه مخاطبان و ذی نفعان چنین نیست که ما بتوانیم بگوییم اگر امسال هزار نمایشگاه هنرهای تجسمی برگزار شد پس نیاز تمام سلیقه ها و طیف های رنگین کمانی برطرف شده و ما دیگر نیازی به نمایشگاه نداریم یا اگر صرفا تعداد آمارها افزایش پیدا کرد بگوییم ما رونق بیشتری را تجربه کردیم بلکه در حوزه فرهنگ و هنر به دلیل عاملیت انسان یک حوزه پیچیده تری است که باید شاخص های مختلف را  با هم بررسی کرد و به یک نتیجه رسید که آیا امسال رونق بیشتری داشتیم یا نه؟ یا با این مقدمات و تمهیدات سال آینده رونق بیشتری خواهیم داشت و یا نه.

 

 انجمن های ده گانه هنرهای تجسمی  داریم که دوسالانه هایی برگزار می کنند قرار است  برخی از دو سالانه هابه صورت رویداد سالانه برگزار شود آیا اینها در راستای حمایت از انجمن های هنری در معاونت هنری صورت می گیرد ؟ برای حمایت از این انجمن ها چه اقداماتی در معاونت هنری صورت می گیرد؟

 مطالعات آمایشی گسترده ای صورت گرفته برای تحقق این برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که « ایران تهران نیست»، ما باید بتوانیم  ازظرفیت استان ها و شهرهای مختلف ایران که بعضا در رشته های مختلف هنری به حد شاخص رسیدند و بسیار نامدار شدند و تجربیات ارزنده ای کسب کرده اند استفاده کنیم و همچنین بتوانیم به انجمن ها و تشکل های هنری برای برپایی این رویدادها کمک کنیم و بتوانیم آن را در یک گستره جغرافیایی درست توزیع کنیم.

 

ممکن است دوسالانه های هنری در شهرستان ها برگزار شود؟

اگر این اتفاق بیفتد خیلی خوب هم هست.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان مرحله کشوری ماه مبارک رمضان خبرگزاری شبستان مشهد روز معلم رمضان مسجد مراسم اختتامیه رشته های هنری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید مجتبی حسینی رونق تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۰۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از هنرمندان طراز هنر انقلاب/ مسعود نجابتی چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ شد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین اختتامیه دهمین  هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» امشب، چهارشنبه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی ، نامزدهای هفته هنر انقلاب ، حجت الاسلام حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی ، محسن نفر، میلاد عرفانپور و سایر هنرمندان در حوزه هنری در حال برگزاری است.

تاکنون چهره‌هایی چون حمید حسام، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدمهدی سیار، عبدالحمید قدیریان و مجید مجیدی موفق به کسب  عنوان هنرمند انقلاب اسلامی معرفی شدند.

اجرای مراسم برعهده رسالت بوذری است پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت کلام الله مجید تیزر مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب پخش شد.

محمدرضا باقری مدیرعامل مجموعه سوره مهر و دبیر اجرایی هفته هنر انقلاب در ابتدای این مراسم ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره گفت: بیش از هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه طی نظرسنجی که توسط مراکز حوزه هنری انجام شد، نامزد‌های چهره هنر انقلاب را انتخاب کردند و در نهایت ۹۶ نفر انتخاب شدند. پس از آن کار به هیات انتخاب واگذار شد و بعد از طی این پروسه که در برگیرنده جلسات متعددی بود در نهایت ۵ نفر به عنوان نامزد دریافت جایزه چهره هنر انقلاب معرفی شدند و امروز هم چهره هنر انقلاب خدمت شما عزیزان معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال چهره بین المللی هنر انقلاب هم داریم که امروز در فواصل زمانی مختلف خدمت شما عزیزان معرفی می‌شود، افزود: این در حالی است که در طول برنامه امشب مراسم قدردانی دیگری هم داریم که خدمت شما عزیزان معرفی خواهد شد.

سپس با پخش تصاویری از هنرمندان پیشگام هنر انقلاب یاد و خاطره هنرمندان درگذشته حوزه هنری انقلاب اسلامی گرامی داشته شد.

در ادامه برنامه هم با حضور حجت الاسلام قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی نوبت به معرفی برترین رویداد هنر انقلاب رسید که در این بخش انیمیشن «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری به عنوان پروژه برگزیده معرفی شد.

همچنین محمدرضا سرشار در آیین اختتایه هفته هنر انقلاب به عنوان چهره ماندگار هنر انقلاب برگزید شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

همچنین آرسیتید استبان ارناندس گررو معروف به «آرس» کاریکاتوریست نامدار کوبایی در آیین اختتامیه به عنوان چهره بین المللی هنر مقاومت برگزیده شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

در ادامه مراسم محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی با تعریف خاطراتی از رزمندگان جبهه مقاومت گفت: چهره هنر انقلاب اسلامی باید در یک فرآیند نخبگانی با مشارکت نخبگان فرهنگ و هنر انقلاب انتخاب شود و تلاش ما این بود که این فرآیند به درست ترین شکل ممکن انجام شود.

وی با اشاره به تغییراتی که در زمینه انتخاب چهره هنر انقلاب صورت گرفته گفت:من خواهش می کنم در این فرآیند با نقد خود کمک کنید تا به سمت تعالی در شیوه انتخاب حرکت کنیم. این سنت حسنه باید مایه رشد فرهنگ و هنر ایران اسلامی و هنر انقلاب باشد و فکر می کنم با نگاه شما عزیزان چه به صورت غیر عمومی و چه به صورت عمومی در رسانه ها این آیین را ارتقا دهیم.

وی افزود: امسال توفیق داشتیم که دامنه بین المللی هنر انقلاب را هم تعریف کنیم. چرا که معتقدیم انقلاب اسلامی و هنر انقلاب یک پدیده فطری است و فکر می کنیم هرکسی که اهل این معنا باشد می‌تواند فطرت پاک خود را پیش روی معارف اسلامی قرار بدهد. امسال فرصت بسیار خوبی برای ما بود که بتوانیم جایزه هنر انقلاب را به صورت بین‌المللی تعریف کنیم و امیدوارم در سال های بعد ارتقا پیدا کند.

سپس محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی هم در این بخش از برنامه با تبریک پیروزی اخیر جبهه مقاومت در سرزمین های اشغالی گفت: امیدوارم با یاری خدا نصرت اسلام و مسلمین با پیروزی کامل جبهه مقاومت و برافراشتن پرچم توحید در قدس عزیز سال آینده نماز وحدت را به امامت رهبر عزیزمان در مسجد الاقصی اقامه کنیم. این اتفاق به زودی رخ می دهد.

وی اظهار کرد: امروز خوشحالیم حوزه هنری با دستان توانمند رهبر به شجره طیبه مبدل شده که شاخه هایش مشتقات هنر انقلاب را زیر سایه خود قرار داده است. هنر متعهدی که سال ها پیش توسط امام راحل ترسیم شد ،امیدوارم به دست هنرمندان متعهد به نهضت امام (ره) قله ها فتح شود.

مسعود نجابتی چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ شد

نجابتی با دریافت جایزه خود گفت: خاطرم هست که در دوره دبستان همیشه در مدرسه ما را تشویق می کردند که برای ما بسیار دربرگیرنده خاطرات جذابی بود و حتما هم نسلان من این خاطرات مشترک را دارند. بزرگ تر شدیم دیدیم این جوایز را خانواده به مدیران مدرسه می دادند تا ما تشویق شویم.

این هنرمند اظهار داشت:  من کارهای نکرده و کاستی های زیادی دارم که باید آن ها را جبران کنم اما لازم است مراتب تشکر خودم را از اینکه من را قابل دانستند، اعلام کنم. این هدیه را به نمایندگی شما به مردم مظلوم غزه تقدیم می کنم که چشم جهانیان را با مقاومت خود روشن کردند.

عبدالحمید قدیریان نیز در پایان مراسم گفت: ما نسل جوانی را در هنر انقلاب می بینیم که ثمره تلاش مسعود نجابتی هستند که خیلی باحیا و تلاش مثال زدنی کارهای بسیار ارزشمندی را انجام دادند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب برگزار شد
  • تجلیل از هنرمندان طراز هنر انقلاب/ مسعود نجابتی چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ شد
  • امنیت در سرمایه گذاری باعث رونق تولید می‌شود
  • تاکید مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد بر رونق اقتصاد هنر
  • حضور بانوان در عرصه‌های هنر، نقطه قوتی برای تقویت فرهنگ اسلامی است
  • تجلیل از هنرمندان برتر استان مرکزی
  • تولید محتوای مناسب و اثرگذار در حوزه عفاف و حجاب ضروری است
  • جواد امام: پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل برآمده از حق دفاع مشروع بود/ لازم است به فاز دیپلماسی فعال و استفاده از تمامی ظرفیت‌های حقوقی و بین‌المللی ورود کنیم
  • محتوای جذاب کتاب به فرهنگ مطالعه کمک می‌کند
  • فرهنگ و هنر استان قم از نظر زیرساخت دچار ضعف است