Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@13:02:55 GMT

محصولات آرایشی سازمان غذا و دارو از کانال امن عبور می کند

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۷۲۱۵۲

محصولات آرایشی سازمان غذا و دارو از کانال امن عبور می کند

تهران - ایرنا - داروساز و پژوهشگر و مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو می گوید: استفاده از هر نوع کالای آرایشی و بهداشتی قاچاق بر سلامت مصرف کنندگان تاثیر می گذارد درحالی که محصولات آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از کانال امن عبور می کند.

دکتر محمد بقایی روز یکشنبه در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار ایرنا به تشریح وضعیت محصولات آرایشی و بهداشتی و عوارض احتمالی آن بر سلامت می پردازد، محصولاتی که گاهی از کانال امن سازمان غذا و دارو و در اغلب موارد نیز از کانال قاچاق و تقلب به دست مصرف کننده می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او در این گفت و گو از تاثیر محصولات آرایشی و بهداشتی بر سلامت مصرف کنندگان و شایعات تاثیرات این محصولات بر نازایی دختران می گوید.
او تاکید می کند: هرگز نمی توان با کلی گویی و بر مبنای حدس و گمان به اظهار نظر پرداخت.

با هم این گفت و گو را مرور می کنیم:
*آیا مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی برای سلامت دختران و بانوان خطرناک است؟ اخیرا در برخی از رسانه ها شاهد درج مطالب یا مقالاتی درباره احتمال خطرناک بودن فرآورده های آرایشی و بهداشتی به ویژه برای دختران جوان یا بانوان جوانی که می خواهند اقدام به بارداری کنند، می شنویم نظر شما در این باره چیست؟
بقایی: قبل از هر چیزی باید بگویم کازمتیک ( آرایشی و بهداشتی) یک علم است و در علم کازمتیک همانند همه علوم دیگر هر اظهار نظری حتما و به طور قطع باید بر مبنای شواهد ، آزمایشات متعدد و مکرر اثباتی یا نقض کننده باشد. این مطالب باید مورد توافق اکثر قریب به اتفاق محققین و دانشمندان باشد و از سوی آنان بیان شود و هرگز نمی توان با کلی گویی و بر مبنای حدس و گمان به اظهار نظر پرداخت و موجب تشویش اذهان ، ترس و دلهره یا سبب ایجاد امیدهای کاذب ، بی اساس و جعلی شد.
البته هرگز قصد جسارت به متخصاص علوم دیگر را ندارم اما مطمئنا هنگامیکه هریک از ما در جایگاه کارشناسی علمی قرار می گیریم یا باید از علم و اشراف کافی نسبت به موضوع مطرح شده برخوردار باشیم یا در بیان مطالب جانب احتیاط را رعایت کنیم تا خدای ناکرده مخاطبین ما به ویژه هنگامی که مخاطبان عموم جامعه هستند، برداشت های ناصحیح نداشته باشند.

*یعنی محصولات آرایشی و بهداشتی تاثیری بر نازایی ندارند؟
بقایی: در بازگشت به سوال مطرح شده باید بگویم محصولات آرایشی و بهداشتی شاید از جمله تنها محصولات مصرفی جامعه هستند که برای اینکه بتوانند مجوز تولید، واردات ، توزیع و مصرف دریافت کنند، الزام به سلامت دارند. وقتی می گوئیم الزام به سلامت دارند یعنی پرونده مواد تشکیل دهنده ، ظروف بسته بندی ، خطوط تولید و روندهای تولیدی، الزام به سلامت دارند و تا نتوانند شرایط لازم برای احراز این سلامت را به دست آورند، هرگز مجاز به تولید ، عرضه ، توزیع و مصرف نیستند.
شاید برخی افراد مطلع نباشند بنابراین تاکید می کنم که هزاران محقق در سطح دنیا و از جمله ایران به صورت مداوم در حال تحقیق و بررسی برای ارتقای سلامت و کیفیت این محصولات هستند و مرتبا دانشمندان این رشته سلامت مصرف مواد اولیه تولید و بسته بندی این محصولات را مورد بررسی قرار می دهند. گزارشات تحقیقات این دانشمندان در اختیار کمیته و کمیسیون های قانونی از جمله کمیسیون سلامت مصرف کنندگان اتحادیه اروپا که متشکل از جمعی از محققین دانشگاهی غیر وابسته است، قرار می گیرد و نتایج پس از بررسی های تکمیلی به صورت دستورالعمل های اجرایی در اختیار دنیا قرار دارد. از همه مهم تر این اطلاعات در سایت معروف کازینگ (سایت رسمی کمیسیون اروپا برای محصولات آرایشی و بهداشتی) اعمال می شود و در دسترس همه کشورها و رگولاتوری های (قانون گذاران و موضعان آیین نامه های مرتبط با محصولات آرایشی و بهداشتی) دنیا از جمله ایران نیز قرار می گیرد. پس اگر محصولی دارای مجوزهای رسمی تولید یا واردات و توزیع از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت باشد حتما از این کانال امن عبور کرده است و مردم با اطمینان خاطر می توانند از آنها بدون بروز هر نوع مشکلی استفاده کنند.

*نظرتان در مورد کالاهای بدون مجوز یا قاچاق چیست ؟ آیا می توان این اطمینان خاطر را برای آن ها نیز داشت؟
بقایی: خیر، هرگز، وقتی می گوییم قاچاق یعنی کالایی که یا تقلبی است یا اطمینانی بر اصالت آن نیست. یعنی هرگز نمی توان مطمئن بود که کالاهای مورد نظر از سلامت برخوردار باشند، بگذارید به عنوان یک کارشناس و متخصص این رشته فارغ از همه مسائل حاشیه ایی و بی پرده خدمتتان عرض کنم : استفاده از هر نوع کالای آرایشی و بهداشتی قاچاق یا تقلبی ممکن است بر سلامت مصرف کنندگان آن تاثیرات کوتاه مدت یا بلند مدت برجای بگذارد و به مردم توصیه می کنم هنگام خرید به اصالت کالاهای مورد نظر توجه کافی داشته باشند.

*اخیرا در برخی از اظهار نظرها دیده ایم که بعضی از کارشناسان می گویند مصرف کالاهای آرایشی ممکن است سبب نازایی دختران جوان شود، آیا این خبر واقعیت دارد؟
همان گونه که قبلا گفتم هنگامی که اظهار نظر علمی می کنیم لازم است تا اصول علمی اظهار نظر را نیز رعایت کنیم ، یعنی بگوییم بر اساس تحقیق خودمان یا تحقیق فلان محقق در فلان نقطه با تعداد داوطلب مورد آزمایش مشخص با رعایت شرایط تحقیق چنین نتیجه ایی حاصل شده است.
اظهار نظر در این زمینه از سوی متخصصان علوم مختلف، بیشتر به وجود فلزات سنگین آن هم بیش از حد مجاز اعلامی از سوی رگولاتور در محصولات تقلبی یا قاچاق بازمی گردد و از آنجاییکه این فلزات سنگین اگر بیش از حد مجاز باشند می توانند خطرات متعددی از جمله نازایی را به همراه آورند ، چنین اظهار نظرهایی می کنند .
جالب است که اگر میزان این فلزات سنگین در نان، برنج و سبزیجات مورد مصرف روزانه یا حتی هوای تنفس ما هم بالا برود چنین خطراتی پیش بینی می شود. اما اگر بخواهم به صورت کلی بگویم، باید مجددا اعلام کنم هر فرآورده دارای مجوز از سوی رگولاتور یعنی سازمان غذا و دارو حتما، قطعا و الزاما تست های مورد نظر یعنی تست سلامت از نظر وجود فلزات سنگین را گذرانده است و مردم بابت استفاده از آن ها نگرانی خاصی نداشته و مطمئن باشند در صورت وجود مشکل اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو به عنوان تنها متولی قانونی سلامت کالاهای فوق، سریعا و راسا اقدام به جمع آوری، ممنوعیت مصرف و اطلاع رسانی خواهد کرد.
اجتمام*9185

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سازمان غذا و دارو فرآورده هاي آرايشي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۲۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات چشمگیر دانشگاههای علوم پزشکی مازندران در ایام نوروز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، استاندار مازندران عصر دیروز در نشست با روسا و هیئت رئیسه دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل و حضور روسای بیمارستان‌های مازندران به صورت وبیناری در دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه خدمات دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این ایام بسیار چشمگیر بوده است از ورود ۹ میلیون و ۷۳۳ هزار گردشگر به استان خبر داد و خاطرنشان کرد: از آنجا که ظرفیت‌های امکانات استانی با ورودی گردشگران هم ترازی ندارد؛ مدیریت این حجم از ورودی بسیار دشوار است و حجم کار بر دوش نیرو‌های درمانی و اورژانس خواهد افتاد که کار جهادی می‌کنند.


حسینی‌پور تصریح کرد: با وجود تمام کمبود‌ها قطار سلامت استان با سرعت در حال حرکت رو به جلو است که نشان از موفقیت دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل و تمامی مراکز درمانی تحت پوشش است.


استاندار مازندران با تاکید بر اینکه خدمات حوزه سلامت اگر خدشه‌ای دارد به سرعت مطالبات و اعتراضات و گلایه‌مندی‌ها را در بر خواهد داشت، بیان کرد: از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همین بس که در حوزه سلامت اقدامات موثری صورت گرفت و قبل از انقلاب ۴۰۶ پزشک داشتیم که امروز به بیش از ۲۰۰۰ پزشک رسیده است.
وی عنوان کرد: تعداد بیمارستان‌های قبل از انقلاب ۲۱ بیمارستان بود که هم اکنون به ۴۹ بیمارستان رسیده است.
مقام عالی دولت در استان با اشاره به فعالیت بیش از ۵۰۰ داروخانه در استان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای سلامت جامعه اهمیت ویژه‌ای قائل است و در کنار همه این اقدامات کار ناکرده نیز وجود دارد.
حسینی‌پور اعلام کرد: ما باید ببینیم در جهش تولید چه سهمی داریم و در سال گذشته در سفر رئیس جمهور به مازندران از مجموعه ۱۷ هزار میلیارد ریال بودجه سفر مجموعا ۹۶۰ میلیارد ریال به دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل اختصاص یافت.
وی افزود: این اعتبارات در موضوعات مختلفی هزینه شد که هم اکنون هر دو دانشگاه باید بنحوی عمل کنند که بودجه بیشتری را در سفر آینده کسب کنیم.
استاندار مازندران خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در گزارشات با تفکیک درصد حضور خدمات به گردشگران را مشخص کنیم بهتر می‌توانیم رایزنی کنیم.
مقام عالی دولت در استان گفت: همانا شعار سال، جهش تولید با مشارکت مردمی می‌تواند جهش مشارکت مردمی در توسعه مراکز خدمات درمانی برای توریسم سلامت باشد.
حسینی‌پور عنوان کرد: با میدانی که برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با شعار سال باز شده است دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیمارستان‌های دولتی بیشتر مورد توجه توریسم خارجی قرار خواهند گرفت که باید این بخش را تقویت کنیم و از محل این درآمد می‌توانیم کاستی پرداختی به پرسنل را جبران کنیم.
وی تاکید کرد: پیوست اقتصادی دو دانشگاه را با توجه به ظرفیت بالای نیروی انسانی باید ایجاد کنیم و حتی اعزام نیرو به کشور‌های همسایه و حتی جذب دانشجویان بین‌الملل می‌تواند در این مقوله مهم و کارگشا باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.
مقام عالی دولت در استان گفت: مهم‌ترین چالش فعلی همخوان نبودن زیرساخت‌های درمانی مازندران با بهره برداران ملی است و حتما باید در جهت توسعه زیرساخت‌های مراکزمان تلاش کنیم.
حسینی‌پور گفت: گردشگری تندرستی می‌تواند نقش برجسته دو دانشگاه را نشان خواهد داد و حتما باید هماهنگی لازم و تعامل میان این دو دانشگاه مازندران و بابل، گردشگری و معاونت اقتصادی استانداری شکل بگیرد.
حسینی‌پور با اشاره به افزایش تلاش جهت دریافت بودجه ملی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل، عنوان کرد: دریافت تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و حمایت وزارتخانه باید فراگیرتر شود.
وی اعلام کرد: توجه و تامین دارو و ملزومات بیماران خاص نیز یکی از نکات بسیار مهم است و باید در استان داروی داخلی و خارجی به میزان کافی موجود باشد و دارو باید برای بیماران قابل دسترس باشد.
استاندار مازندران با بیان اینکه کاهش کمبود دارو در استان مازندران از ۲۰۰ قلم دارو به ۷۰ قلم جای تقدیر دارد؛ خاطرنشان کرد: پسماند بیمارستانی نیز جزو دغدغه‌های اصلی ما است و باید پسماند‌های بیمارستانی علاوه بر بی خطر سازی به صورت ۱۰۰ درصد منهدم شود.
مقام عالی دولت در استان گفت: باید نظارت بر پسماند بیمارستانی و مطب‌ها افزایش یابد و جدی‌تر دنبال شود.
وی افزود: دو دانشگاه مازندران و بابل باید بار‌ها و بار‌ها در کنار هم بنشینند و از هر گونه واگرایی پرهیز کنند و همکاری‌های راهبردی باید بین این دو دانشگاه اتفاق افتد.
استاندار مازندران مطرح کرد: تعداد پروژه‌های نیمه تمام دو دانشگاه مازندران و بابل باید به یک عدد منطقی کاهش یابد و از ظرفیت‌های موجود باید استفاده شود.

دیگر خبرها

  • کشف۲۴ تن رب فلهٔ غیر مجاز در تربت حیدریه
  • خدمات چشمگیر دانشگاههای علوم پزشکی مازندران در ایام نوروز
  • وجود ترکیبات شیمیایی در برخی دارو‌های مکمل و نیروزا
  • تهدید سلامت افراد در استفاده نادرست از فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل
  • توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی در کشور
  • عبور مصرف روزانه بنزین از ۱۲۵ میلیون لیتر
  • توصیه‌های روزه داری و مصرف دارو‌ها
  • مشکل جدی در تامین دارو و شیر خشک وجود ندارد
  • توزیع ۲۰ میلیون داروی وارفارین طی ۴ ماه
  • سازمان بهداشت جهانی خواستار حمایت از بیماران روانی در افغانستان شد.