Web Analytics Made Easy - Statcounter

چگونه می‌توان به ازدواجی بدون شکست رسید؟ آیا انتخاب همسر، ملاک احساس رضایت از زندگی مشترک است؟ اگر هر فرد پاسخ این پرسش‌ها را بداند، قطعاً در مسیر تشکیل خانواده‌ای موفق با آسایش بیشتری قدم خواهد برداشت.

خبرگزاری شبستان - اصفهان: تشکیل خانواده از موضوعات مهمی است که این روزها به یک چالش بزرگ برای جوانان تبدیل شده، چالشی که البته نه از طرف خواسته درونی آن‌ها بلکه از جوانب بیرونی همچون مشکلات اقتصادی بر آن‌ها تحمیل شده و رسیدن به این نیاز درونی را با مشکل مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در کنار این مسئله، انتخاب همسر نیز یکی از دغدغه‌های بزرگ هر جوان است که سبب می‌شود از قبل از دوران خواستگاری تا پس از ازدواج و در ادامه زندگی زناشویی همواره احساس رضایت یا نارضایتی را درون فرد شکل دهد.

 

اما برای انتخاب بهتر و برای دچار نشدن به بحران‌های روحی پس از ازدواج، باید چه کرد؟ برای اینکه مسیر زندگی زناشویی سراسر عشق و شادی و رضایت باشد، هریک از طرفین چقدر سهیم هستند؟ و به هزاران سوال دیگر پیرامون ازدواج موفق در ویژه برنامه «مشاوره برای همگان» که در باغ غدیر اصفهان برگزار شد، پاسخ داده شد.

 

نداستن چگونگی رفتار؛ علت بیش از 90 درصد نارضایتیهای زناشویی

«افسانه مهماندوست» در نشست علمی «ازدواج بدون شکست» اظهار داشت: گاهی برخی اینگونه فکر می‌کنند که برای تشکیل زندگی مشترک با فردی دیگر انتخاب اشتباهی داشته‌اند و نمی‌توانند ازدواج موفقی داشته باشند.

 

وی افزود: این درحالی است که بر اساس تمام پژوهش‌های دنیا نداشتن روابط خشنود و عدم رضایت از ازدواج بدلیل انتخاب اشتباه نبوده است بلکه بیش از 90 درصد مشکلات و احساس نارضایتی‌ها به این دلیل است که نمی‌دانیم در ازدواج چگونه رفتار کنیم.

 

عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: همواره برای خانواده‌های ایرانی این سوال مطرح است که بین پیشرفت شغلی، رشد شخصی، مهارت آموزی و موفقیت، تفریح و گردش و خانواده اولویت با کدام یکی است.

 

باید برای خانواده، وقت گذاشت

وی با بیان اینکه اولویت اکثریت ما خانواده است، ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های علمی همه انسان‌های به این دلیل کار می‌کنند، رشد کرده و درآمد می‌خواهند که تشکیل خانواده بدهند.

 

مهماندوست تصریح کرد: خانواده اولین جایگاه و اولویت در زندگی هر فرد است اما متاسفانه به خاطر مشغله‌های زیاد و درگیری‌های فکری در عموم افراد زمان کمی برای خانواده گذاشته می‌شود.

 

وی افزود: در زمان تشکیل خانواده، فقط 2 نفر زوج و زوجه نقش ندارند بلکه 6 عضو در خانواده نقش دارند که زوجین و پدر و مادر هرکدام را شامل می‌شود و درنهایت در علم روانشناسی به این سیستم خانواده می‌گویند.

 

«احساس نیاز» به تنهایی عامل تشکیل خانواده نیست

سوپروایزر موسسه بین المللی ویلیام گلاسر در اصفهان با طرح این پرسش که چگونه می‌توان احساس شادکامی داشت، گفت: باید بدانید در زمان ازدواج چگونه رفتار کنید.

 

وی افزود: احساس نیاز، به تنهایی عامل ازدواج نیست و نباید اینگونه پنداشت که کل خوشبختی و رفع نیاز ما در گرو آمدن شخص دیگری است بلکه باید در مسیر اغنا و رفع نیازها خودمان هم تلاش کنیم.

 

ایراد گرفتنها، به خاطر تصویر ذهنیهای رویایی است

مهماندوست خاطرنشان کرد: اگر ما بر اساس نیازهای خود در ذهنمان تصویرسازی کنیم، برای تشکیل خانواده بدنبال شخصی با همان تصویر ذهنی هستیم و اینجاست که در انتخاب‌ها موضوع مقایسه، تفکیک، ایراد گرفتن‌های بیهوده و انتخاب براساس ایده‌آل‌های ذهنی مطرح می‌شود.

 

وی ادامه داد: غافل از اینکه هرکس برای رفع نیازهای خود ازدواج می‌کند، باید توجه داشت که 5 نیاز اصلی درون هر فرد وجود دارد که باید دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه افزود: میل به بقا که نیاز جنسی بخشی از آن است در همه ما وجود دارد، نکته اینجاست که ازدواج روی ژن‌های ما نیست اما نیاز جنسی روی ژن‌های ماست اما چگونگی ارضای نیاز روی ژن‌ها وجود ندارد برای همین در مسیر چگونه ارضای نیازها دچار مشکل می‌شویم.

 

نباید از احساس نیاز به آزادی در ازدواج غافل شد

مهماندوست بیان کرد: نیاز به عشق و تعلق ما را به سمت تشکیل زندگی مشترک می‌برد اما در این مقطع نباید از نیاز به آزادی غافل شد و به نوعی رفتار کرد که جبر در انتخاب‌ها حاکم باشد.

 

وی با اشاره به سخنان ویلیام گلاسر گفت: گلاسر معتقد است ظرف و نوع ارضای نیازها در افراد ممتفاوت بوده و ممکن است در یک نفر میل به بقای بیشتر و در دیگری میل کمتری وجود داشته باشد و هر فرد خودش در کنار دیگری باید برای رفع نیازهایش تلاش کند.

 

سوپروایزر موسسه بین المللی ویلیام گلاسر در اصفهان افزود: ما نمی‌توانیم تصاویر دنیای مطلوب طرف مقابل را ترسیم کنیم و اگر این مسیر طی شد، کنترل‌گر خواهیم شد و رابطه برای ما رضایت و شادی ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: میل به بقا، احساس تعلق و دوست داشتن، احساس قدرتمندی، نیاز به آزادی و نیاز به تفریح و نشاط، 5 نیاز اصلی است که در طول زندگی مشترک و فردی باید به آن‌ها توجه داشت تا به شادکامی و رضایتمندی رسید./

پایان پیام/123

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان مرحله کشوری مجلس مشهد خبرگزاری شبستان روزنامه سیل روز معلم سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان روانشناسان باغ غدیر اصفهان شهرداری اصفهان روانشناس روانشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۲۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در کردستان فعالیت دارند

به گزارش خبرنگار مهر، مجید آوج بعدازظهر پنج‌شنبه در دیدار با مدیرکل ثبت احوال کردستان اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج، ارائه مشاوره ازدواج و خانواده، برگزاری جشن‌های ازدواج آسان، پیگیری تسهیلات ازدواج جوانان از طریق کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان از مهمترین فعالیت‌هایی بود که به همت و پیگیری این معاونت در طول سال گذشته با جدیت انجام شد.

وی افزود: ۱۳ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده و یک مرکز همسان‌گزینی در سطح استان کردستان توانسته اند با همکاری و پیگیری معاونت امور جوانان این اداره کل مجوز فعالیت خود را از وزارت ورزش و جوانان دریافت نمایند.

معاون امور جوانان همچنین از آغاز فعالیت مرکز خدمات تسهیل ازدواج جوانان تحت عنوان وصال شیرین در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: افزایش تعداد مراکز مشاوره جوانان و خانواده در دستور کار این معاونت قرار دارد.

این دیدار به منظور ارزیابی فعالیت‌های مشترک انجام گرفته در سال گذشته و همچنین بررسی زمینه توسعه همکاری و افزایش تعامل و هم سویی در انجام کارهای حوزه جوانان با ثبت احوال استان انجام شد.

کد خبر 6064285

دیگر خبرها

  • کنترل خشم در زندگی مشترک را یاد بگیرید!
  • لزوم توجه جدی خانواده‌ها به نیاز عاطفی و غریزی جوانان
  • لزوم توجه جدی خانواده‌ها نسبت به نیاز عاطفی و غریزی جوانان
  • حواستان به باتلاق عاطفی باشد
  • رویکردهای مختلف مشاوره خانواده چیست؟
  • ۱۳ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در کردستان فعالیت دارند
  • تا کی بدون بیمه از مشاوره ازدواج استفاده کنیم؟
  • اهمیت مشاوره و آزمایش‌های پیش از ازدواج در پیشگیری از تالاسمی
  • صمیمیت معنوی در ازدواج چیست؟
  • اشتباهات زندگی زناشویی