Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@19:01:06 GMT

چرخ نیروگاه‌های برقابی سد الغدیر ساوه به چرخش درآمد

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۲۸۱۱

چرخ نیروگاه‌های برقابی سد الغدیر ساوه به چرخش درآمد

با افزایش تراز آبی سد الغدیر ساوه، نیروگاه‌های برقابی این سد با ظرفیت تولید برق تا ۱۵ مگاوات پس از ۹ سال دوباره آغاز بکار کردند.

مدیر امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به ظرفیت ایجاد شده در سد ساوه مأموریت شرکت سهامی آب منطقه‌ای علاوه بر تأمین آب در بخش‌های شرب، کشاورزی و همچنین صنعت شهرستان، تولید انرژی برقابی از محل منابع آبی این سد نیز هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید جلال شاهرخ افزود: بر این اساس موضوع بهره برداری از سدها، حفاظت از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی جهت ایجاد تعادل در منابع و مصارف و اجرای طرح‌های تأمین آب با رویکرد رفع نیازهای پیش روی مناطق مختلف استان و مدیریت عرضه و تقاضای منابع آب در اختیار و تجدیدپذیر از مهمترین وظایف شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی به شمار می‌رود.

وی همچنین هدف احداث سد الغدیر را بر اساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌های رودخانه قره چای، تولید انرژی برقابی، اشتغالزایی و ایجاد مرکز گردشگری دانست و افزود: مطالعات احداث سد الغدیر از سال ۱۳۴۸ آغاز شده و عملیات اجرایی آن نیز از سال ۱۳۶۲ در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است. ساختمان سد در سال ۱۳۷۲ به اتمام رسیده و از همان سال با تکمیل بخش‌های عمده شبکه آبیاری و زهکشی دشت ساوه بهره برداری از آن آغار شده است. در همین راستا نیروگاه‌های برقابی وفرقان در مجاور ساختمان سد و آسیابک در فاصله ۸ کیلومتری سد هم در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسیده است.

وی مساحت حوضه آبریز سد الغدیر را ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع اعلام کرد و افزود: آب خروجی از این حوضه آبریز علاوه بر مشروب کردن ۲۴ هزار هکتار از اراضی دشت ساوه در تولید برق نیز بکار گرفته می‌شود.

عضو هیأت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی در ادامه به ویژگی‌های مسیر انتقال آب سد اشاره کرد و افزود: از طریق یک کانال بتنی با ظرفیت انتقال ۱۶ متر مکعب بر ثانیه به طول حدود ۱۰ کیلومتر، آب به منظور آبیاری ۲۳ هزار هکتار از اراضی دشت ساوه به شبکه آبیاری منتقل می‌شود.

وی به تشریح مشخصات فنی بزرگترین سازه بتنی استان مرکزی اشاره کرد و گفت: ظرفیت آب قابل تنظیم سد بتنی دوقوسی الغدیر سالانه ۲۳۰ میلیون مترمکعب است. ارتفاع این سد از پی سد ۱۲۸ متر است و ارتفاع آن از تراز کف رودخانه به ۹۱ متر می‌رسد. طول تاج سد ۲۶۵ متر و گنجایش کل مخزن آن در تراز نهایی معادل ۲۷۷ میلیون مترمکعب است. حجم مفید سد با در نظر گرفتن تراز زیر دریچه‌های تحتانی حداکثر ۲۶۱ میلیون متر مکعب خواهد بود.

شاهرخ تولید انرژی برق و فعالیت نیروگاه برقابی را از دیگر اهداف احداث سد الغدیر بیان کرد و افزود: متأسفانه طی سال‌های گذشته به دلیل کاهش میزان آب ذخیره شده در سد الغدیر ساوه امکان تولید برق توسط نیروگاه‌های برقابی وجود نداشت ولی خوشبختانه با توجه به شرایط آبی مطلوب در سال آبی پیش رو هر دو نیروگاه سد قابلیت بهره برداری و تولید برق را خواهند داشت.

وی درخصوص نیروگاه برقابی که در پای آب سد الغدیر ساوه احداث شده است، گفت: این نیروگاه در مجموع از ظرفیت تولید ۱۵ مگاوات ساعت برق برخوردار است که متأسفانه در سالیان قبل به دلیل کاهش تراز آب، امکان بهره‌برداری از آن وجود نداشت.

وی تاکید کرد: خوشبختانه با تراز مثبت آبی که طی دو ماه اخیر در سد بوجود آمده می‌توانیم همزمان با توزیع آب برای مصارف کشاورزی، از نیروگاه وفرقان با ظرفیت ۱۰ مگاوات و نیروگاه آسیابک با ظرفیت ۵ مگاوات نیز بهره‌برداری کرده و برق تولیدی را به شبکه سراسری تحویل دهیم. در حال حاضر به صورت آزمایشی حدود دو مگاوات برق در نیروگاه برقابی آسیابک تولید می‌شود و طی روزهای آینده میزان تولید افزایش خواهد یافت.

شاهرخ از برخورداری نیروگاه‌های وفرقان و آسیابک بند از تجهیزات مناسب و زیرساخت لازم برای تولید برق علیرغم گذشت سال‌ها از عدم فعالیت آنها خبر داد و افزود: با توجه به تعمیرات دوره‌ای که همه ساله در دو نیروگاه وفرقان و آسیابک صورت می‌گیرد، نگرانی درخصوص تجهیزات و زیرساخت‌های آنها وجود نخواهد داشت و هم اکنون نیروگاه برقابی وفرقان با ظرفیت آزمایشی ۲ مگاوات به طور آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده و به تدریج هر دو نیروگاه متناسب با حجم آب قابل توزیع در شبکه آبیاری به تولید خود ادامه خواهند داد.

وی در خصوص ویژگی‌های فنی نیروگاه وفرقان در محل سد ساوه افزود: ظرفیت نصب شده این نیروگاه معادل ۱۰ مگاوات در قالب دو واحد ۵ مگاواتی مجهز به دو توربین فرانسیس با محور عمودی است که قادر هستند بطور متوسط تولید انرژی سالانه ۳۶ میلیون کیلووات ساعتی داشته باشند.

به گفته شاهرخ، نیروگاه کانالی آسیابک واقع در ۸ کیلومتری سد ساوه با قدرت نصب شده ۵ مگاوات دارای ۲ واحد ۲.۵ مگاواتی و توربین‌های مدل فرانسیس با محور افقی و متوسط تولید انرژی سالانه ۱۸ میلیون کیلووات ساعت با ولتاژ تولید مولد ۶.۳ کیلو ولت و ولتاژ انتقال ۲۰ کیلوولت است. مجموع ظرفیت نصب شده در ۲ نیروگاه وفرقان و آسیابک جمعاً ۱۵ مگاوات است که وارد شبکه سراسری می‌شود.

به گزارش ایسنا، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتنی است که در سال ۷۲ با هدف تأمین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ساوه منطقه مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۲۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟

آفتاب‌‌نیوز :

 هیرش سعیدیان- هرچند بر اساس قانون شفافیت انتشار اطلاعات، نهاد‌های دولتی موظف به انتشار اسناد به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و زیست محیطی هستند، اما در ایران شهروندان اغلب تنها پس از هک یک وزارتخانه و یا سازمان است که  دیدگاه روشنتری نسبت به چالش‌های مهم کشور پیدا می‌کنند. یکی از اسناد منتشره پس از هک اخیر مجلس، یک پژوهش ۳۲ صفحه‌ای مرتبط با وزارت نیرو است که اعداد و ارقام قابل تاملی در آن منعکس شده است.

در این پژوهش آمده است که: «در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر تنها در ۹ ماه سال فعال است و در ۳ ماه از سال در حالت اورهال قرار می‌گیرد، در این ۹ ماه، این نیروگاه ۵۱۰ مگاوات برق وارد شبکه می‌نمایید».

موسسه کارنگی هزینه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را ۱۱ میلیارد دلار برآورد کرده بود. یک کارشناس روس در صداوسیما اظهار کرد که حدود ۵۰۰ شرکت روسیه در پروسه ساخت این نیروگاه احیا شده‌اند. برخی منتقدان در کشورمان ساخت این نیروگاه را اتلاف گسترده منابع عنوان کرده‌اند. نقدی که همواره از سوی مسئولین رد شده  است.

سازمان انرژی اتمی در پاسخ به یک مقاله انتقادی: «نیروگاه اتمی بوشهر را از نظر اقتصادی پر مزیت و سودده» خواند.

با  توجه به بازدهی ۵۱۰ مگاواتی این نیروگاه در سال و نظر به هزینه ۱۱ میلیارد دلاری آن، پرسش این است که آیا می‌توان این نیروگاه را «سود ده و پر مزیت» خواند.

در سال ۱۴۰۱ مجری طرح تولید پراکنده برق منطقه تهران گفت: هزینه احداث هر یک مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان است. در همین سال، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان در گفتگو با ایرنا، ساخت یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی را مستلزم هزینه ۲۸۰ میلیون یورویی دانست.

مجید دبیریان یک عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق نیز به ایسنا گفت: هزینه ساخت یک نیروگاه ۱۰ هزار مگاواتی حدود ۵ میلیارد یورو است.

با احتساب نرخ تورم رسمی و با توجه به ارقام گفته شده، به صورت تخمینی می‌توان مدعی شد که با هزینه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در بدترین سناریو ممکن، امکان تولید ده برابر برق یعنی ۵۰۰۰ مگاوات در سال وجود داشت. در حالی که در حال حاضر این نیروگاه تنها ۵۱۰ مگاوات در سال، برق تولید می‌کند، این میزان برابر با سطح تولید یک نیروگاه گازی کوچک مقیاس است.

ساخت ۵ نیروگاه اتمی جدید با کمک روسیه

در سال قبل محمد سلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی از آغاز به کار پروژه ساخت ۴ نیروگاه اتمی جدید در جنوب کشور و در شهر‌های مانند میناب و سیریک در استان بوشهر شرکت کرد. در این مراسم، میزان سرمایه‌گذاری لازم قریب ۱۵ میلیارد دلار و ظرفیت برق ایجاد شده ۵۰۰۰ مگاوات عنوان شد. مسئولین در خصوص نیروگاه بوشهر نیز مدعی هستند که یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی است و تنها ۵ میلیارد دلار برای احداث آن هزینه شده است. به نظر می‌رسد که تنها گزینه همکاری برای ساخت نیروگاه اتمی در ایران، روس‌ها هستند.

برخی کارشناسان، روسیه را به «سوء استفاده» در جریان ساخت نیروگاه برای تحمیل هزینه بیشتر به ایران و  طولانی‌تر کردن غیرضروری فرایند ساخت متهم کرده‌اند.

واردات ۱۳۰ میلیون متر گاز در ۱۵ سال پیش رو!

در بخش دیگری از این اسناد آمده است: «حتی با فرض سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیارد دلاری در تولید گاز، در افق ۱۵ ساله، حداقل ۱۳۰ میلیون متر مکعب کسری در روز وجود خواهد داشت». ۸۵ میلیارد دلار عددی بود که وزیر نفت در مجلس به آن اشاره کرد.  در حال حاضر با توجه به تحریم گسترده و چالش‌های سرمایه‌گذاری تهیه این مبلغ برای کشور عملاً غیرممکن به نظر می‌رسد. بر اساس این پژوهش، حتی در صورت تهیه این مبلغ و سرمایه‌گذاری در صنعت گاز، در ۱۵ سال پیش رو کشور مجبور خواهد شد برای تامین گاز مورد نیاز حداقل در روز ۱۳۰ میلیون متر مکعب گاز وارد نمایید.

برای درک بزرگی عدد ۸۵ میلیارد دلار، کل ارزش شرکت‌های حاضر در بورس ایران تنها ۲۰۰ میلیارد دلار است.

در ادامه این پژوهش ذکر شده است که اگر کشور ۱۰ میلیارد دلار در صنعت تولید گاز سرمایه گذاری نمایید، میزان کسری گاز در افق ۱۵ ساله پیش رو به ۱۰۰۰ متر مکعب در روز خواهد رسید.

در این گزارش همچنین اذعان شده که: «متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور تنها ۳۴ درصد است». کارشناسان فرسودگی و راندمان بسیار پایین نیروگاه‌های تولید برق در کشور را یکی از چالش‌های پیش رو برای حل مسئله ناترازی تولید نیرو عنوان کرده‌اند.

محمود حقی فام معاون اسبق توانیر در  پاسخ به سوال آفتاب‌نیوز ضمن آنکه بخشی از اطلاعات را محرمانه خواند اظهار کرد: ما در نیروگاه‌ها یک ضریب بهره برداری داریم که بسته به ظرفیت نیروگاه و تعداد ساعات استفاده از آن، معنی پیدا می‌کند. در واقع با توجه به اینکه آن نیروگاه چقدر فراخوانی شود و شبکه چه میزان به آن نیاز داشته باشد، از آن واحد استفاده می‌شود. ممکن است یک نیروگاه آماده هم باشد، اما شبکه از آن ظرفیت استفاده نکند، بنابراین ضریب بهره برداری هم به آمادگی خود نیروگاه و هم با فراخوانی نیروگاه ارتباط دارد. باز این نظر برای بحث سطح بهره‌وری نیروگاه نمی‌توان به ضرس قاطع یک عدد دقیق را بیان کرد.

وی افزود: مثلاً ما در فصل تابستان «فراخوانی» بیشتری را شاهد هستیم، یا در فصل پاییز، چون نیاز نداریم، حتی اگر نیروگاه هم داشته باشیم، خیلی علاقه‌مند نیستیم که تمام نیروگاه‌ها را بهره‌برداری نماییم؛ بنابراین به  میزان بار شبکه بستگی دارد و نمی‌توان انتظار داشت، یک نیروگاه در ایران همان ضریب بهره برداری را داشته باشد که در آلمان دارد. بازدهی رسمی نیروگاه‌ها طبق گزارشی که  بخش برق حرارتی داده است، قریب حدود ۳۹ درصد است، که این عدد در نرم نیروگاه‌های که در سطح جهانی داریم قابل قبول است. تصور اینکه ما به راندمان بسیار بالا برسیم به بحث توسعه فناوری و رفتن به سمت سیستم‌های CHP نیاز دارد. البته این میزان راندمان برای نیروگاه‌های گازی معمولاً معقول است و اگر نیروگاه به سیکل ترکیبی بدل شود، می‌توان به راندمان قریب ۵۰ درصد برسد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۲ درصدی تولید برق در نیروگاه رامین اهواز 
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید
  • دوازده برابر شدن ظرفیت فعال ساخت واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه هسته‌ای بوشهر
  • نیروگاه اتمی بوشهر بیش از ۶۵ میلیون مگاوات ساعت برق تولید کرد
  • افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»
  • بزودی یک طرح نوین رادیو دارویی رونمایی می‌شود
  • نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟
  • افزایش ۲۰۳۶ مگاواتی ظرفیت تولید برق در سال ۱۴۰۲
  • راه‌اندازی دو نیروگاه با ظرفیت ۱۲ مگاوات تولید برق