Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@11:31:28 GMT

تقویت بنادر کوچک در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۵۰۴۳

تقویت بنادر کوچک در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی

سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به پتانسیل های موجود در بخش دریا و سواحل و با توجه به دستورات و تاکیدات مقامان نظام و در راس آنها مقام معظم رهبری توسعه بنادر کوچک با تقویت کاپوتاژ کالا بین بنادر اصلی و کوچک را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، موقعیت ژئوپلیتیک، منابع غني انرژی، نقش آفريني به عنوان کريدور شمال  جنوب در منطقه جنوب غرب آسیا، دسترسي به آبهای آزاد و اشتغالزايي بالا، تنها بخشي از ظرفیت هايي است که به واسطه دريا در اختیار ايران قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به ابلاغ مقام معظم رهبری درخصوص سیاست های کلي برنامه ششم توسعه به وضوح نقش اقتصاد دريا محور در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي قابل مشاهده است. بندهای مرتبط با لزوم توجه به مقوله دريا در سیاستهای کلي برنامه ششم توسعه به عنوان نسخه اجرايي اقتصاد مقاومتي شامل موارد زير است:

 

بند 19: تقسیم کار و تعیین نقش ملي در مناطق، استانها، نواحي و سواحل و جزاير کشور با رعايت الزامات آن در چارچوب سیاستهای کلي مربوط، به منظور افزايش تولید ثروت ملي و حمايت دولت از سرمايه گذاری در مناطق کمتر توسعه يافته و روستايي.

 

بند 21: توسعه اقتصاد دريايي جنوب کشور در محور چابهار خرمشهر با تأکید بر سواحل مكران.

 

بند 23: توسعه بازارهای دريايي و ايجاد مناطق مهم اقتصادی در زمینه های دارای مزيت.

 

بند 28: اولويت دادن به حوزه های راهبردی صنعتي ( از قبیل صنايع نفت، گاز، پتروشیمي، حمل ونقل، مواد پیشرفته، ساختمان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوافضا، دريا، آب و کشاورزی) و افزايش ضريب نفوذ فناوریهای پیشرفته در آنها.

 

بنابراین گزارش وجود این ظرفیت و تاکیدات رهبر انقلاب و سایر مقامات کشور کبنی بر استفاده و بهره برداری از ظرفیت بنادر و سواحل کشور باعث شده است تا برنامه ریزی های بسیاری برای توسعه بنادر در دستور کار قرار بگیرد و در این راستا توسعه بنادر کوچک با تقویت کاپوتاژ کالا بین بنادر اصلی و کوچک در دستور کار قرار گرفته است.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز با بیان اینکه توسعه بنادر کوچک اولویت امسال برای این سازمان است، گفته است: «در این راستا تقویت کاپوتاژ کالا بین بنادر اصلی و کوچک در دستور کار قرار دارد.»

 

سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از «محمد راستاد» با بیان اینکه بخشی از مراودات منطقه‌ای کشور اعم از صادرات و واردات از طریق بنادر کوچک انجام می‌شود، اظهار کرده است: «همچنین بخش قابل توجهی از اشتغال زایی در سواحل و رونق اقتصادی این مناطق از طریق بنادر کوچک محقق می‌شود. سازمان بنادر و دریانوردی تمام تلاش خود را به کار گرفته و با برنامه ریزی دقیق زمینه را فراهم می‌کند تا ناوگان سنتی و تجارتی با ارائه بهترین تسهیلات و امکانات، تردد خود را انجام دهند.»

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از ناوگان سنتی و سبک در سواحل جنوبی کشور، به فعالیت‌های تجاری و حمل و نقل دریایی مشغول هستند، بیان کرده است: «باید این امکان فراهم شود تا «کران بری» (کاپوتاژ) کالا بین بنادر اصلی و کوچک صورت گرفته و ترانشیپ کالا نیز تقویت شود. علاوه بر این باید با استفاده از ظرفیت بنادر کوچک، جابه جایی کالا در کرانه و به صورت ترانشیپمنت هم مدنظر قرار گیرد.»

 

یادآور می شود: سازمان بنادر و دریانوردی توسعه بنادر کوچک را به عنوان یک اولویت در سال جاری تعریف کرده است این در حالی است که و توجه هرچه بیشتر به بنادر کوچک موجب می‌شود تا این بنادر بتوانند با کیفیت خوبی در بخش حمل و نقل دریایی فعالیت کنند، مسئله‌ای که موجب می‌شود به مرور زمان و متناسب با تقاضاهای موجود، توسعه بنادر کوچک انجام شود./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان مرحله کشوری مجلس ماه مبارک رمضان مشهد برنامه های ماه رمضان مراسم اختتامیه مراسم افتتاحیه مسجد طراز اسلامی بنادر کوچک بنادر و دریانوردی بنادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۵۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴.۲ کیلومتر از جاده دسترسی به بندر نگین بوشهر آماده بهره برداری است

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: ۴.۲ کیلومتر جاده مجتمع بندری نگین نیز آماده بهره برداری شده و بزودی آیین افتتاح آن انجام می شود.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمد شکیبی نسب  در بازدید از مجتمع بندری نگین اظهار کرد: براساس برنامه ریزی و روند پیشرفت تا کیلومتر هفت جاده نیز تا شهریورماه آماده افتتاح خواهد شد.

شکیبی نسب افزود: هم اینک قطعات پل فلزی مسیر مجتمع بندری نگین به طور کامل ساخته شده و ۹۵ درصد آن به محل اجرا طرح انتقال یافته و مابقی نیز در فرایند انتقال به طرح قرار دارد.

وی یادآور شد: مراحل ساخت قطعات بتنی پل مجتمع بندری نگین نیز به اتمام رسیده و ۲ قطعه بتنی پل نصب شده است.

شکیبی نسب تصریح کرد: با روند کنونی اجرا پل جاده دسترسی مجتمع بندری نگین پیش بینی شده تا شهریور ماه به بهره برداری برسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: طرح برق رسانی به مجتمع بندری نگین نیز با توجه به انتخاب مشاور، اکنون در مرحله تهیه اسناد مناقصه و انتخاب پیمانکار قرار دارد که براساس پیش بینی ها انتظار است این طرح تا شهریورماه عملیاتی شود.

وی افزود: مشاور طرح تکمیل فاز نخست تاسیسات زیربنایی مجتمع بندری نگین نیز انتخاب شده و اکنون در فرایند انتخاب پیمانکار قرار دارد.

شکیبی نسب اظهار کرد: در راستای آماده سازی زیرساخت های مجتمع بندری نگین جهت جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی تیم مدیریتی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر و شرکت سرمایه گذار به صورت مستمر از این مجتمع بازدید و موانع و مسائل آن را مورد ارزیابی قرار می دهد.

در بازدید تیم مدیریتی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از مجتمع بندری نگین همچنین روند تخلیه و بارگیری کامیون های ترانزیت مشتقات نفتی به صورت میدانی مورد بررسی قرار گرفت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور
  • امضای قرارداد عملیات راهنمایی و یدک کشی کشتی‌ها در حوزه شمال کشور
  • تخلیه و بارگیری ۴۸۵ هزار و ۳۵۲ تن کالا در امیرآباد
  • امضای قرارداد عملیات راهنمایی و یدک کشی کشتی ها در حوزه شمال کشور​
  • افزایش درآمدها وموفقیت درجذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دربندرامام خمینی
  • مغروقه آبکوهی از سواحل جاسک خارج سازی شد
  • فاز نخست جاده دسترسی مجتمع بندری نگین آماده بهره برداری است
  • ◄ مغروقه آبکوهی از سواحل جاسک خارج سازی شد
  • ۴.۲ کیلومتر از جاده دسترسی به بندر نگین بوشهر آماده بهره برداری است
  • افزایش درآمدها و موفقیت در جذب سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی در بندرامام خمینی (ره)