Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@06:50:53 GMT

کتابخانه؛ نقطه اتصال شهروندان با کتاب

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۶۲۸۵

کتابخانه؛ نقطه اتصال شهروندان با کتاب

کتابخانه‌ها مهم ترین مرکز فرهنگی در کالبد هر شهر هستند،این "خانه"ها اساسی‌ترین کالای فرهنگی یعنی "کتاب" را نشر می‌دهند و رسالت مهمی را در هر شهر و آبادی بر دوش دارند.رابطه شهر و کتاب رابطه‌ای دو طرفه است که بخش مهمی از برقراری آن بر دوش کتابخانه‌ها است کتابخانه‌ها نقطه اتصال شهروندان با کتاب هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا،‌ کتابخانه ها عنصر مهمی در سطح شهر هستند و هر کدام از آن ها یک مرکز است که شهروندان با کتاب پیوند بخورند شهر اصفهان با داشتن ۸۴ کتابخانه نیز تلاش خود را می کند که بستری مناسب را برای برقراری ارتباط شهروندان با کتاب را فراهم کند در این رابطه طیبه فاطمی، رئیس مرکز کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه سازمان فرهنگی،‌ تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و از همه مهم‌تر ‌شرایط فرهنگی از جمله متغیرهایی هستند که در افزایش سرانه مطالعه دخیل‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهنگ جامعه و خانواده در کتاب خوان شدن جامعه نیز بسیار اهمیت دارد،‌ یک خانواده چه هزینه‌ای برای خرید کتاب اختصاص می‌دهد یا چقدر والدین ما کتاب خوان‌های خوبی هستند که بتوانند فرزندان کتاب خوانی به جامعه تحویل دهند.

وی ادامه داد: نظام آموزشی و پژوهشی کجای پازل کتاب خوانی قرار می‌گیرد، چه مقدار در این نظام شهروندان و مردم با کتاب انس می‌گیرند؟ سازمان های متولی باید از اضافه کاری و اشتباه کاری بگذرند و تصمیمات درست و کارساز بگیرند. کتابخانه‌های عمومی مراکز دانش عمومی هستند،‌ چرا که بدون توجه به جنسیت، مذهب، ‌سن،‌ شغل،‌ تخصص و غیره کتاب را در اختیار همه قرار می‌هد.

سه میلیون منبع اطلاعاتی در اختیار اعضا کتابخانه‌های شهرداری

رئیس مرکز کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه سازمان فرهنگی،‌ تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان در رابطه با کتابخانه‌های شهر گفت: ۸۴ کتابخانه در سطح شهر اصفهان وجود دارد که این کتابخانه‌ها در انواع عمومی که به عموم مردم اختصاص دارد، تخصصی که مربوط به رشته و تخصص خاصی مانند رسانه و یا حقوق است، اختصاصی که به قشر خاصی از جامعه مانند کودکان و بانوان تعلق دارد و همچنین کتابخانه‌های سازمانی تقسیم بندی می‌شوند.

فاطمی با اشاره به طرح جامع شهری که در آن هرکسی که عضو یک کتابخانه در سطح شهر شود می‌تواند از خدمات دیگر کتابخانه های شهر نیز استفاده کند،‌ اظهار کرد: با این طرح می‌توانیم چیزی حدود ۸۰۰ هزار جلد کتاب در اختیار مخاطبان قرار دهیم. همچنین در قالب طرح امانت بین کتابخانه‌ای و تعاملی که با کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌هایی چون اصفهان، صنعتی و هنر داشتیم، می‌توانیم کتاب‌های آنان را نیز در اختیار اعضا طرح قرار دهیم. با توجه به این طرح کتابخانه‌های شهر اصفهان امکان دسترسی به سه میلیون منبع اطلاعاتی را دارند.

وی ادامه داد: بالغ بر ۳۰هزار منبع دیجیتال، ۲۰هزار نسخ خطی، چاپ دستی و اسناد تاریخی و ۲۰ پایگاه اطلاعات علمی پژوهشی به زبان فارسی و لاتین وجود دارد. مرکز میرداماد نیز که محلی برای مبادله کتاب با کتاب است ۲۰ هزار جلد در اختیار دارد، در این مرکز بدون پرداخت مبلغی افراد در ازا کتابی که تحویل می‌دهند کتاب تحویل می‌گیرند. همچنین در کتابخانه‌های تخصصی میزی تحت عنوان پژوهش وجود دارد که افراد با پرداخت حق عضویت می‌توانند یکماه روی این میز به تمام مطالب پژوهشی مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.

افزایش ۱۵ درصدی امانت کتاب

رئیس مرکز کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه سازمان فرهنگی،‌ تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه بسیاری از کتابخانه‌های شهر بازگشایی شدند، تصریح کردند: کتابخانه علامه امینی که تعطیل شده بود، بازگشایی شد. همچنین مشکلاتی که با خَیِر کتابخانه آیت الله عبادت به وجود آمده بود، حل شد و این کتابخانه بار دیگر مشغول به کار شد. همچنین برای بار نخست در اصفهان کتابخانه رسانه راه افتاد و به مخاطبان خاص خود به خوبی ارائه خدمت می‌کند.

فاطمی با اشاره به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، خاطر نشان کرد:  سال گذشته نمایشگاهی تحت عنوان "شمیم دانایی" که رونمایی از کتاب های خریداری شده توسط مرکز کتابخانه‌های شهرداری اصفهان از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود را داشتیم. امسال نیز با بودجه ۱۵۰ میلیونی به نمایشگاه رفتیم و به ارزش ۲۳۰ میلیون با توجه به تخفیفات خرید کردیم. این کتاب‌ها نیز زمانی که به دست ما رسید در معرض نمایش قرار خواهیم داد.

وی درباره طرح‌های ترویج و تشویق به کتاب خوانی،‌ گفت: طرح‌ها باید مستمر و مداوم باشد تا به ثمر بشیند سعی داشتیم طرح‌های پایداری را اجرا کنیم. طرح‌های "کودک کتابدار"، "نوجوان کتابدار"، "کودک نویسنده"، کودک و نوجوان پژوهشگر"، "کتاب مادر کودک"، "کتاب درمانی"، "باشگاه کتابخوانی"، "جمعه بازار کتاب"، "کرسی دانایی"، "اقتصاددانان کوچک" را داشته‌ایم و همچنین مسابقات کتاب خوانی و همایش‌های مرتبط با کتاب نیز اجرا کردیم.

رئیس مرکز کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه سازمان فرهنگی،‌ تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان در پاسخ به این سوال که این طرح‌ها تا چه اندازه موفق بودند، تاکید کرد: سیستم و نرم افزار کتابخانه‌ها پس از اجرا این طرح‌ها نشان دادند که در یک سال اخیر ۱۵ درصد امانت کتاب و ۵ درصد میزان عضویت در کتابخانه‌های شهرداری افزایش پیدا کرده است.

افزایش کتب کمک درسی در سالن‌های مطالعه

فاطمی با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها و فناوری کتابخانه‌ها شهرداری اصفهان،‌ اظهار کرد: زیرساخت‌های کتابخانه‌ها به دو نوع قابلیتی و فرآیندی تقسیم می‌شوند. در زیرساخت‌های قابلیتی‌ در شهر سطح کتابخانه اضافه کردیم و سیستم‌های مختلف کتابخانه‌ای را توسعه دادیم. در فرآیندی‌ نیز الکترونیک کردن کتاب‌های مرجع در دستور کار است چرا که این کتب ارزشمند و آسیب پذیر هستند. همچنین راه اندازی پایگاه اطلاعاتی اسناد و نسخ خطی دوره قاجار نیز جز برنامه‌های مرکز است.

وی با بیان اینکه ": تعداد کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه در برخی مناطق کافی و جوابگو نیاز شهروندان نیست "، افزود: در تمامی مناطق پانزده گانه اصفهان کتابخانه و سالن مطالعه وجود دارد ولی با این حال کافی نیست. در سال جاری تعداد کتاب‌های کمک درسی در سالن‌های مطالعه را افزایش دادیم که بچه‌های کنکوری و دیگران بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. اگرچه این افزایش نتوانسته نیاز صددرصدی مردم مناطق مختلف را برطرف کند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اصفهان سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان شهر کتاب کتابخانه كتاب و كتاب خواني نمایشگاه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۶۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غاز حرکت دومین کتابخانه سیار تایباد خراسان رضوی

حسن سالاری گفت: نقشه راه این فضای سیار فرهنگی برای ۱۰ روستای "چهاربرجی، پساوه، ارزنچه علیا، پلبند، بهلول آباد، استای، سوران، خیرآباد، فرزنه و محسن آباد " ترسیم شده است.

وی اظهار کرد: برای راه اندازی این کتابخانه افزون بر سه میلیارد ریال هزینه شده که ۵۰ درصد آن از محل سهم نیم درصد شهرداری‌های این شهرستان، ۲۵ درصد آن از سوی خیرین و ۲۵ درصد دیگر آن از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهداء کتاب پرداخت شده است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: در زمان حاضر دومین کتابخانه سیار این خطه مرزی ۳۳۰ نفر عضو فعال دارد که از ۲ هزار و ۵۰ جلد کتاب موجود در آن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مخزن این کتابخانه ظرفیت هزار جلد کتاب را دارد، گفت: ۸۰ درصد کتاب‌های موجود در این فضا به بخش کودک و نوجوان اختصاص دارد.

سالاری با بیان اینکه اولین کتابخانه سیار شهرستان تایباد در دهه فجر سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید، افزود: اولین کتابخانه سیار این شهرستان با ۴۰۰ جلد کتاب ۲ هزار نفر عضو فعال دارد که به علاقمندان کتاب و کتابخوانی در هشت روستای این منطقه خدمات فرهنگی ارائه می‌کند.

وی اضافه کرد: در مجموع کتابخانه‌های سیار تایباد، ۸۰ درصد جمعیت روستایی این شهرستان را پوشش می‌دهد.

شهرستان تایباد هشت کتابخانه نهادی، مشارکتی، سیار و روستایی با هشت هزار و ۲۰۰ نفر عضو فعال دارد.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری
  • پویش «بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند» در چهارمحال و بختیاری
  • کتابخانه ویژه دفاع مقدس در مازندران دایر می شود
  • تاریخ طب در ایران پس از اسلام در فهرست صد کتاب ماندگار قرار گرفت
  • غاز حرکت دومین کتابخانه سیار تایباد خراسان رضوی
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • خانه‌های دین و زندگی نقطه اتصال وحدت است
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • ماجرای کتاب به امانت گرفته‌شده‌ای که بعد از یک قرن به کتابخانه بازگشت!
  • کتابخانه عمومی بزمان تجهیز می‌شود