Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-19@22:59:22 GMT

وزیر صنعت در مسیر نزول

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۶۵۵۸

خرداد؛ یک نماینده مجلس معتقد است؛ تفکیک دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی اوضاع قیمت گذاری اقلام را به مراتب بدتر خواهد کرد و این موضوع تنها بهانه‌ای برای پوشاندن ضعف‌های مدیریتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور هم به صف منتقدان وزارت صنعت پیوست و از انتصاب‌های رضا رحمانی در وزارتخانه انتقاد کرد و گفت که بهتر است وزارت صنعت وقت بگذارد و مدیران مناسبی منصوب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهانگیری در حالی از رحمانی انتقاد کرده که علاوه بر معاون اولی رئیس جمهور، ریاست شورای اقتصاد را نیز بر عهده دارد؛ از این جهت انتقاد جهانگیری به وزارت صنعت بسیار اهمیت دارد و با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، احتمال هرگونه تغییراتی را نباید از نظر دور داشت.
انتقاد جهانگیری به رحمانی مربوط به وضعیت بحرانی بازار کاغذ بود؛ بحرانی که رانت‌های عجیبی در تاریخ ایران رقم زد؛ از رد پای افرادی که وجود خارجی نداشتند و ده‌ها میلیون دلار ارز دولتی گرفته بودند تا کاغذهایی که وارد شده بود اما هیچگاه معلوم نشد چه شدند! دبیر کارگروه ساماندهی کاغذ گفته بود که «۳۷ هزار و ۳۵۴ تن کاغذ روزنامه‌ای و ۲۱۸ هزار و ۶۲۳ تن انواع کاغذ تحریر وارد کشور شده اما فقط ۶۹۱۵ تن روزنامه‌ای و ۱۳۶۴۹ تن تحریر با حواله معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ توزیع شده است.» این یعنی تکلیف بیش از 235 هزار تن کاغذ وارداتی در ایران هیچگاه مشخص نشده است! عجیب نبود که در پی این سوءمدیریت هر از گاه خبر از تعطیلی ناخواسته‌ای روزنامه‌ای شنیده شود یا قیمت کتاب به ناگاه سه تا چهار برابر شود. این نابسامانی آنقدر زیاد بود که رهبر انقلاب نیز در بازدید از نمایشگاه کتاب، از وضعیت موجود گلایه کرد و دستور ساماندهی به دولت ابلاغ کرد.
همیشه پای خودروسازی در میان است
انتقادها به نحوه عملکرد رحمانی در وزارت صنعت تنها مربوط به بازار کتاب نیست. موضوع خودروسازی و نحوه عجیب عزل و نصب‌های این حوزه و همچنین شائبه‌های بسیار زیاد در پیش فروش‌های خودرو، یکی دیگر از موارد پراشکال و البته بحث برانگیز در وزارت صنعت و معدن بوده است. امیر خجسته در انتقاد به رحمانی گفته بود: «نمایندگان مجلس به هیچ وجه نمی‌پذیرند که در بازار خودرو هرج و مرج حاکم باشد و نمی‌توانیم به عنوان افراد بی‌خاصیت در مجلس نشسته و عکس‌العملی را نشان ندهیم.»
فاطمه حسینی نیز از منتقدان رحمانی بود که نسبت به وضعیت بازار خودرو، انتقادهایی به وزارت صنعت مطرح کرده است. از نظر او رفتار نامطلوب، غیرقانونی و قلدرمآبانه خودروسازان با مشتریان، سطح بالایی از نارضایتی را ایجاده کرده و وزارت صنعت نیز عملکرد موفقی نداشته است.
یکی از موارد عجیب و غریب در دوره مدیریت رضا رحمانی، ماجرای پرحاشیه برکناری مدیرعامل سایپا بود. رضا رحمانی در واکنش به افزایش قیمت پراید، محمدرضا سروش مدیرعامل وقت را برکنار کرد. سروش اما پشت پرده ماجرا را افشا کرد و گفت تمام افزایش قیمت‌ها با اطلاع و دستور شخص وزیر انجام شده است و خود رحمانی تمام نامه‌نگاری‌هایش را در این مورد قبلا انجام داده بود.
سروش در مصاحبه‌ای جنجالی پس از برکناری‌اش، این نکته را مطرح کرد که وزیر در بازی‌های سیاسی پیچیده دستور افزایش قیمت را صادر کرد اما جوری مهندسی سیاسی و روانی شد که گویی محمدرضا سروش سرخود قیمت پراید را افزایش داده و حالا با ورود وزیر و برکناری مدیرعامل سایپا مساله حل شده است. سروش این سوال را طرح کرده بود که «حال که مدیرعامل به عنوان مقصر اصلی افزایش سر خود قیمت خودرو برکناری شده، چرا با یک ابلاغیه قیمت‌ها را به قبل نمی‌گردانید و ارزان نمی‌کنید.» به گفته یک منبع آگاه، رحمانی عامل و تصمیم گیرنده افزایش خودرو بوده و همه تصمیمات زیر نظر او گرفته شده است بنابراین قیمت آن پایین نخواهد آمد.
محمدرضا نجفی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به رویداد۲۴ گفته افزایش قیمت خودرو توسط رحمانی تصمیم‌گیری و ابلاغ شده است.
بازار مواد غذایی
با نزدیک‌تر شدن به ماه رمضان، بار دیگر قدرت مدیریتی رضا رحمانی به به چالش کشیده شد؛ چه آنکه این بار کالاهای اساسی همچون شکر، روغن، برنج، گوشت سفید و قرمز، قند، چای و ... به شدت گران شدند و عجیب آنکه نه نظارتی شد نه ناظر بیطرف آن را تایید کرده است.
محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره بی کفایتی برخی از مدیران وزارت صمت به رویداد۲۴ می‌گوید: متاسفانه این روز‌ها عدم مدیریت صحیح بازار گروه های مختلف کالایی را آشفته کرده است و هر روز شاهد رشد قیمت اقلام مختلف از خودرو تا کاعذ و مواد غذایی هستیم. کنترل قیمت‌ها از دست همه خارج شده است.
 او ادامه می‌دهد: نظارت دولت نیز در این حوزه بسیار ضعیف است و مدیران نیز در تصمیم گیری‌های خود اقتدار لازم را ندارند و هم اکنون بازار به دست دلالان مدیریت می‌شود.
به گزارش رویداد۲۴ پیش از معرفی رحمانی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت صمت، منتقدان این سوال را مطرح کرده بودند که آیا انتخاب رضا رحمانی می‌تواند حلال مشکلات صنعتی کشور باشد؟ همان زمان به این سوال اینگونه پاسخ داده شد که رحمانی سال‌ها جانشین وزیر در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید و مجری طرح رونق تولید در وزارت صمت بود و سال‌ها نتوانستهبر تولید اثرگذار باشد بنابراین حضورش به عنوان وزیر نیز منشا اثر نخواهد بود. دولت اما بی‌آنکه عواقب چنین انتصاب‌هایی را در نظر بگیرد، رحمانی را معرفی کرد. حاصل آن شد که یکی از نمایندگان مدتی بعد از حضور رحمانی در وزارت صنعت گفته بود که نوع مدیریت و خسارات و آسیب‌های ناشی از عملکرد وزیر به گونه‌ای است که هر یک روز حضور او در پست وزارت برای کشور خسارت‌بار است. برچسب ها: وزیر صنعت ، جهانگیری ، رضا رحمانی

منبع: خرداد

کلیدواژه: وزیر صنعت جهانگیری رضا رحمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۶۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

امتداد - در چهارصد و نود و سومین جلسه شورای عالی بیمه سهم هریک از شرکت های بیمه از عوارض بیمه شخص ثالث تعیین شد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  در ابتدا معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ضمن ارائه گزارش عملکرد صنعت بیمه از تدوین برنامه راهبردی افزایش ضریب نفوذ بیمه خبر داد.   همچنین دکتر شریف زاده معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی  ضمن قدردانی از تلاش های خوب صورت گرفته در صنعت بیمه گفت:  خوشبختانه عملکرد  صنعت بیمه  در سال گذشته، نشان دهنده اقدامات مثبت بوده و امیدوارم این مسیر همچنان ادامه داشته باشد و به این میزان رضایت قانع نباشیم.

وی  در خصوص برنامه جامع افزایش ضریب نفوذ بیمه افزود: این برنامه باید راهبردی و با تاکید بر بیمه های زندگی و مسئولیت با بهره گیری از بیمه نامه های نوین باشد. همچنین در این نشست رئیس کل بیمه مرکزی ضمن ابراز تاسف در خصوص فقدان پیشکسوت صنعت بیمه -زنده یاد آیت کریمی- و تسلیت به خاندان ایشان و خانواده صنعت بیمه به پیش نویس مصوبه شورای عالی بیمه در خصوص نظارت بر شرکت بیمه اتیه سازان حافظ در حوزه درمان اشاره کرد و افزود: تمامی خدمات و محصولات بیمه ای در صنعت بیمه متمرکز خواهد شد.

وی افزود:مسیر کنش فعالانه حاکمیت بیمه ای به گونه ای طراحی شده که در آینده نزدیک تمامی خدمات و محصولات بیمه ای در بازار صنعت بیمه متمرکز شود. دکتر علی استاد هاشمی با اعلام این مطلب افزود: روان سازی فرایندهای بیمه ای و حرکت به سمت مردمی شدن این صنعت در راس سیاست های نهادناظر قرار دارد و هر گونه فعالیت بیمه ای باید زیر نظر بیمه مرکزی صورت گیرد. شایان ذکر است علاوه بر تصویب تعیین سهم موسسات بیمه از مبالغ مقرر در بند «ت» تبصره ۱۴قانون بودجه ۱۴۰۳ در این جلسه از سوی اعضا ، مهندس محمدرضا کشاورز نیز به عنوان مدیرعامل بیمه ایران و عضو جدید شورایعالی بیمه سوگند نامه یاد  کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد
  • مسیر بقا برای چهار تیم قعرنشین لیگ بیست و سوم
  • تأکید وزیر صمت بر حمایت از صادرکنندگان
  • تداوم مسیر انقلاب اسلامی در دست همسران شهدا است
  • وزیر صمت : به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • اعطای تسهیلات به صنعت داروسازی و اظهار امیدواری معاون وزیر صمت
  • به‌ حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • به حدی خودرو وارد شده است که در بنادر جا نداریم
  • وزیر صمت: واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم
  • به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم