Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ بیش از یک ماه از ورود دو موج سامانه بارشی طی روزهای 5 تا 9 فروردین‌ماه و همچنین 11 تا 13 فروردین‌ماه به کشور می‌گذرد؛ بارش‌های شدیدی که موجب جاری شدن سیل و دبی آب در برخی از استان‌ها از جمله لرستان مناطق معمولان، دورود، خرم‌آباد، پلدختر و ویسیان شد. بودند افرادی که در کنار ویران شدن خانه‌های آنها، مؤسسات قرآنی نیز ویران شده است، اما از عدم حضور مسئولان و فعالان قرآنی کشور به منظور امدادرسانی و کمک‌رسان، گلایه‌مند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت‌الاسلام مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت لرستان با ابراز گلایه از اینکه تنها مسئولان اعلام آمادگی کردند، اما به معنای واقعی کلمه پای کار نیامده‌اند، اظهار کرد: دور از ذهن نیست که با این اتفاقات و مسائل خاص حاکم در سطح کشور این مؤسسات برای همیشه تعطیل شوند.
وی ادامه داد: با توجه به ضرورت حضور جدی اتحادیه در پلدختر، دفتر اتحادیه به صورت موقت در آنجا مستقر شد تا از نزدیک به امور مؤسسات و خانه‌های قرآن آسیب دیده رسیدگی کنیم، لذا نخستین جلسه هیئت مدیره در سال جدید با تأکید بر ساختار شکل‌گیری و احیای تشکل‌های قرآنی ـ مردمی آسیب دیده تشکیل شد. همچنین نشستی با مدیران جلسات قرآن خانگی و مؤسسات پلدختر، جمعه، 13 اردیبهشت‌ماه تشکیل شد. طی این جلسه نیز بر پیگیری مشکلات تشکل‌های مردمی آسیب دیده تأکید شد.
امیدیان با اشاره به از بین رفتن کامل چهار مؤسسه و 13 خانه قرآن روستایی و شهری در پلدختر، بیان کرد: این موقعیتی مناسب برای نشان دادن همدلی و همچنین وحدت مسئولان فعالان قرآنی کشور برای نشان دادن این بود که پای کار هستند و تنها به دنبال نامه‌نگاری و شوآف نسیتند. درست است وعده‌ها و قول‌هایی از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت بنا بر اعطای تسهیلات بلاعوض و وام قرض‌الحسنه داده شد، اما هنوز به مرحله عمل نرسیده است و ذره‌ای تحقق پیدا نکرده است.
وی ادامه داد: اما در سطح استان تمامی دستگا‌ه‌ها برای حل معضل تشکل‌های قرآنی پیگیر هستند، همچنین با حمایت خیرین مبلغی نیز از سوی اتحادیه جمع‌آوری شد که پی از تجمیع کامل آن طی روزهای آینده در اختیار مجموعه‌های قرآنی آسیب دیده قرار می‌گیرد. همچنین از سوی مجمع خیرین قرآن و عترت اصفهان نیز وسایلی برای تجهیز تشکل‌های قرآنی آسیب دیده شامل چند ددستگاه کامپیوتر، قرآن و رحل ارسال شد. در هفته گذشته نیز هزار جلد قرآن کریم و چادر برای اسکان، میان مؤسسات و خانه‌های قرآن توزیع شد تا در صورت تمایل کلاس‌های قرآن را در چادرها بدون وقفه برپا کنند.
مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان بیان کرد: اما متأسفانه آنچه که باید در حوزه نهادهای مردمی اتفاق می‌افتاد، رخ نداد، به عبارت صریح‌تر باید بگویم نه اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی کشور کارآمدی لازم را دارد و نه اتحادیه تشکل‌های کشور کارآمدی دارد، زیرا برنامه عملیاتی مدون شده در حوزه بحران‌ها در زمینه مردم‌نهاد در مسیر قرآن وجود ندارد. اتحادیه مدغم ظرفیتی که برای خریدن آبرو و تثبیت جایگاه می‌توانست رقم بزند، از دست داد، زیرا این فرصتی بود تا با تجهیز کردن مؤسسات و خانه‌های قرآنی به صورت تشکیلاتی تمیز، به فریاد مؤسسات آسیب دیده شده نه تنها در لرستان بلکه دیگر استان‌های سیل‌زده، رسیده شود.
مسئولان از کارهای نمایشی جلوگیری کنند
وی با اشاره به اینکه بسنده کردن به نامه زدن به شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای دریافت مبلغی، مصاحبه و یا ارائه گزارش‌های مختلف در فضای مجازی در این شرایطی که مردم نیازمند به حمایت جدی هستند، کافی نیست، تصریح کرد: هنگامی که بحران به وجود می‌آید، همه باید پای کار باشند، شاید اتحادیه مدغم بگوید، بودجه‌ای برای کمک ندارند، اما این مجموعه فرصتی پیدا کرد تا بتوانند با درگیر کردن دیگر مجموعه مؤسسات و خانه‌های قرآنی، گامی در جهت امدادرسانی و کمک رسانی بردارد، حتی می‌توانستند طی فراخوانی با دعوت از فعالان قرآن برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و از سوی دیگر اندیشیدن تدابیری برای اعزام کاروان‌هایی از قرآنیان سراسر کشور، می‌توانست مثمر ثمر باشد.
امیدیان با ابراز گلایه از اینکه مؤسسات قرآنی که به صورت خودجوش و براساس علاقه شخصی در این راه گام برداشته‌اند، نه بیمه فعال قرآنی دارند و نه به دستگاه و جایی چون کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی وابسته هستند، اظهار کرد: باید برای رسیدگی بهتر به این اوضاع، 31 اتحادیه قرآنی کشور را بسیج می‌کردند و اتحادیه مدغم کشوری متأسفانه در این فرآیند نمره صفر گرفت و این نشان می‌دهد که فرمایشات مقام معظم رهبری را نفهمیدند تا آن را نصب‌العین فعالیت‌هایمان قرار دهیم. دوستان ساختار را گم کرده‌اند چون مسئله و مشکل را نشناخته‌اند، عضویت هشت نفر با درجه دکتری در هیئت مدیره اتحادیه مدغم کشوری چه فایده دارد. هنگامی که درد را نمی‌شناسند و موقعی که باید وارد مرحله عمل شوند، در کنار نشسته‌اند. جزء این نیست که فلسفه وجود تشکیلات واحد قرآنی برای مؤسسات، جز رسیدگی به اوضاع آنها در مواقع بحرانی چون سیل و ... نیست!؟
فعالان قرآنی نتوانستند جایگاهی برای خود تعریف کنند
وی با ابراز گلایه از اینکه سال گذشته معاونت قرآن و عترت ارشاد یک ریال به مؤسسات قرآنی لرستان کمک نکرد، خانه‌های قرآن پیش‌کش، اضافه کرد: عیار دو اتحادیه با این شرایط بحرانی سنجیده می‌شود و اگر زمان آن گذشته شود، کی می‌تواند این مؤسسات قرآنی را سرپا کند، تا کی وعده‌ها و قول‌های محقق نشده! از سوی دیگر این افراد خانه‌ها و منازل مسکونیشان خراب شده است و اولویت آنها، فراهم کردن سرپا برای خانواده‌ آنها است.
مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان بیان کرد: اگر قرار است اعتبار و بودجه‌ای به مؤسسات قرآنی داده شود، به اتحادیه‌‌های استانی و یا مجموعه‌های قرآنی استانی داده شود تا به سرعت و در راه درستش هزینه شود انتظار داشتیم با تشکیل اتحادیه مدغم شاهد کمترین بی‌توجهی به بخش مؤسسات قرآنی باشیم که اینگونه نبود و این نشان می‌دهد میریت آن تشکل به اندازه‌ای ضعیف است که قدرت مدیریت مجموعه نهادهای مردمی رادر سطح کلان ندارد، چگونه است در پلدختر چون مجموعه‌ای از سپاه پاسداران و روحانیت پای کار آمدند به گونه‌ای که رویکرد مردم به این گونه مجموعه‌ها 180 درجه تغییر کرده است اما فعالان قرآنی نتوانستند جایگاهی برای خود تعریف کنند.
وی تصریح کرد: مجموعه مؤسسات قرآنی و اتحادیه‌های قرآنی در این شرایط کجاست؟ که باید دست به دامان خیرین سلامت و مدرسه‌ساز شویم، خیرین قرآنی کجاست؟ مگر انجمن خیرین قرآن و عترت شکل نگرفته، پس چرا حمایتی در این شرایط اضطراری انجام نمی‌شود. حداقل کار دل‌جویی از تشکل‌های آسیب‌دیده بود، اما حضور پیدا نکردند و حال آنکه اکنون زمان کار تشکیلاتی و بسیجی کردن است.
امیدیان بیان کرد: اما در حوزه فعالیت‌های مردمی شاهد حمایت‌ها و همراهی‌های خوبی بودیم، شاید فعالان قرآنی به صورت شخصی و نیروی جهادی برای همراهی آمدند، اما به صورت مجموععه‌ای از فعالان قرآنی حضور پیدا نکردند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی سیل زده آسیب دیده قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۰۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه هنر‌های قرآنی در فرهنگسرای نیاوران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مدیر نگارخانه ترانه باران در نشست رسانه‌ای نخستین نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی گفت: بعد از هتک حرمت قرآن کریم که سال گذشته در کشور سوئد رخ داد، نگارخانه ترانه باران به عنوان تنها نگارخانه فعال ایران در حوزه هنر‌های ایرانی اسلامی، وظیفه خود دانست که در پاسخ به این حرکت وقیحانه پاسخ دندان شکن داشته باشد. از این روز برنامه ریزی برای یک نمایشگاه مفصل و بزرگ انجام شد.

محبوبه کاظمی با اشاره به تشکیل شورای هنری برای این نمایشگاه افزود: اساتید برجسته خط و خوشنویسی از جمله استاد غلامحسین امیرخانی، علی اشرف صندوق آبادی، امیراحمد فلسفی، احمد شفیعی ها، مهدی فلاح، سید حیدر موسوی، یداله کابلی و محمدعلی قربانی شورای هنری نخستین نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی را تشکیل می‌دهند.

کاظمی توجه به صنایع خلاق قرآنی را یکی از بخش‌های مهم این نمایشگاه برشمرد و گفت: در کنار برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه هنر‌های قرآنی، تدارک ویژه‌ای هم برای فروش آثار و همچنین حمایت از هنرمندان کارآفرین در این عرصه انجام شده است.

در ادامه علی اشرف صندوق آبادی هنرمند خوشنویس و عضو شورای هنری نخستین نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی گفت: برای اولین بار است که یک مجموعه خصوصی برای هنر‌های قرآنی به ویژه حمایت از هنرمندان کارآفرینان قدم برمی دارد.

او افزود: اگر می‌خواهیم فرهنگ قرآنی رواج یابد، باید کلام قرآن از زبان هنر بیان شود. همواره برنامه‌های فرهنگی عمیق، انگیزه‌ای بزرگ برای هنرمند است تا آثار قرآنی تولید کند.

در ادامه این نشست احمد شفیعی‌ها خوشنویس و البته یکی دیگر از اعضای شورای هنری نخستین نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی، با اشاره به فصل مشترک‌های بسیار تاریخ ادیان و هنر گفت: بخش بزرگی از رشد و پویایی هنر در طول تاریخ، مرهون حمایت و انگیزش‌های معنوی بوده است.

وی افزود: دین اسلام و نگارش قرآن کریم، نقش بی بدیل در ارتقای هنر خوشنویسی داشته است. حتی خاستگاه قالب چلیپا به عنوان یکی از قالب‌های مشهور و بسیار مهم در خوشنویسی ایرانی، برآمده از حاشیه نگاری‌های فارسی قرآن است.

به گفته احمد شفیعی ها، در نخستین نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی، تنها آیات و متون قرآن کریم به نمایش درمی آید و آثاری که با موضوع روایت و یا احادیث باشند در این نمایشگاه شرکت ندارند.

نخستین نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی با ارائه آثار در تمامی شاخه‌های هنر خوشنویسی، جمعه ۳۱ فروردین در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می‌شود.

دیگر خبرها

  • این افراد معلم می‌شوند
  • ائتلاف چند کشور علیه ایران | تصمیم ضدایرانی گروه هفت مشخص شد
  • قاریان و حافظان قرآن بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • استخدام نخبگان قرآنی به عنوان معلم از مهر امسال
  • سوژه‌های «محفل» که به سلبریتی قرآنی تبدیل شدند | ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان چه بود؟
  • دعوت ۲۰ کشور دنیا از نابغه قرآنی برنامه محفل
  • تشکیل و راه اندازی انجمن نوجوانان قرآنی در نمایشگاه قرآن سال بعد
  • برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا
  • افتتاح نمایشگاه هنر‌های قرآنی در فرهنگسرای نیاوران
  • اتحادیه تشکل های صنفی کامیونداران ایران وجود خارجی ندارد