Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@07:03:55 GMT

سرانجام جدال ترامپ و دموکرات‌ها به کجا می‌رسد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۱۲۱۰

سرانجام جدال ترامپ و دموکرات‌ها به کجا می‌رسد؟

تهران- ایرنا- دامنه جدال نمایندگان دموکرات با رئیس جمهوری آمریکا درباره پرونده‌های مورد مناقشه از جمله گزارش بازرس مولر از دخالت روسیه در انتخابات 2016 و اظهارنامه های مالیاتی ترامپ وارد مرحله تازه ای شده است و به سمت یک تقابل حقوقی طولانی‌مدت پیش می‌رود.

به گزارش ایرنا، تقابل نمایندگان حزب دموکرات‌ با تیم مستقر در کاخ سفید از زمان حضور ترامپ در مسند ریاست جمهوری بر سر موضوع‌های مختلف داغ بوده اما در ماه‌های اخیر، اختلافات دو طرف بر سر 2 پرونده گزارش بازرس مولر از دخالت روسیه در انتخابات 2016 و اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ، همچنان ادامه‌ دار بوده و هرچه جلوتر می‌رود، شدت آن بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در تازه‌ترین واکنش‌ها، شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد که «استیو منوچین» وزیرخزانه داری آمریکا برای سومین بار درخواست کنگره مبنی بر ارائه اظهارنامه مالیاتی 6 سال اخیر «دونالد ترامپ» را رد کرده است.
منوچین در نامه‌ای به «ریچارد نیل» رئیس کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان آمریکا نوشت، اظهارنامه‌های مالیاتی دونالد ترامپ را به دلیل «کمبود دلایل قانونی» ذکر شده، به این کمیته تحویل نخواهد داد.
براساس اعلام سی‌ان‌ان، منوچین دیروز(دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه) بعد از رایزنی با حقوقدانان وزارت دادگستری آمریکا، در نامه یک صفحه ‌ای به نیل، این درخواست سوم را نیز رد کرده است.
فروردین‌ ماه‌ امسال «ریچارد نیل» رئیس کمیسیون امور مالی و مالیات مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات با ارسال نامه‌ای به اداره مالیات آمریکا، انتشار اظهارنامه‌‌های مالیاتی دونالد ترامپ و چند شرکت متعلق به او را در فاصله‌ سال‌های 2013 تا 2018 خواستار شد.
در این درخواست، مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی رئیس‌ جمهوری آمریکا تا 21 فروردین‌ماه تعیین داد شد اما دولت ترامپ توجهی به این درخواست نکرد.
وی بار دیگر در نامه‌ای به سازمان خدمات درآمد داخلی این کشور تا سوم اردیبهشت (23 آوریل) مهلت دیگری داد تا اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ را ارائه کند.
در این نامه خطاب به «چارلز رتیگ» کمیسر سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا تصریح شده که عمل نکردن این نهاد مالیاتی به مهلت جدید، به منزله رد درخواست کنگره خواهد بود.
کمیسیون امور مالی و مالیات مجلس تا سه‌شنبه سوم اردیبهشت‌ماه به وزیر خزانه‌داری مهلت داده بود تا اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ را به این کمیته ارائه کند اما منوچین با این توجیه که مشغول مشورت با وزارت دادگستری است، خواسته بود تا ششم ماه مه (16 اردیبهشت) برای تصمیم‌گیری در این زمینه به او فرصت دهند.
اما اکنون منوچین اعلام کرده که نظر حقوقی رسمی در این زمینه(ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی ترامپ) از سوی وزارت دادگستری اعلام خواهد شد.
در نامه وزیر خزانه‌داری آمریکا به ریچارد نیل اعلام شده که 2 درخواست پیشین «یک وضعیت مبهم در ارتباط با قانون مالیات» و اقدامی بی‌سابقه از سوی کمیته مجلس نمایندگان بوده و «تحویل اظهارنامه‌های مالیاتی، پرسش‌های جدی قانونی به دنبال خواهد داشت و می‌تواند پیامدهای وخیمی برای حریم خصوصی مالیات دهندگان آمریکایی به همراه داشته باشد.»
دموکرات‌ها از ابتدای سال جاری میلادی اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار دارند و با درخواست مستقیم از اداره مالیات، می‌خواهند تخلفات مالیاتی ترامپ را آشکار سازند.
اما ترامپ از زمان نامزد ریاست جمهوری و اکنون که در مسند رئیس جمهوری آمریکاست، تلاش کرده به شیوه‌های مختلف از ارائه اظهارنامه‌ها مالیاتی خودداری کند؛ موضوعی که سی‌ان‌ان، نقض این درخواست‌ها را یکی از نمونه‌ای رسوایی «واترگیت» در گذشته توصیف کرده است.
البته تقابل مالیاتی رئیس جمهوری آمریکا با نمایندگان کنگره به این مساله ختم نشده و کمیته ناظر بر فعالیت دولت در مجلس نمایندگان که پیشتر اعلام کرده بود قصد احضار حسابدار ترامپ را دارد، با مخالفت ترامپ روبرو شد.
رئیس جمهوری آمریکا برای جلوگیری از حضور حسابدارش در مجلس، اقدام به ثبت یک شکایت حقوقی کرد تا همچنان مانع از دسترسی کمیته ناظر بر فعالیت دولت به سوابق شخصی و تجاری‌اش از طریق صدور احضاریه برای موسسه حسابداری مسئول رسیدگی به امور مالی‌اش شود.

** واکنش‌های نمایندگان دو حزب
در واکنش به این رویکرد تیم ترامپ، «لوید دگت» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: باید به سرعت اقدامی انجام داد؛ نمی‌توانیم به این رئیس جمهوری «بد»، اجازه تبدیل شن به «سرمشقی بد» بدهیم.
«کوین بردی» نماینده جمهوریخواه کنگره نیز ضمن انتقاد از درخواست ارائه اظهارنامه مالیاتی ترامپ، نمایندگان دموکرات کنگره را به سیاسی‌کاری از قوانین مالیاتی متهم کرد.
رئیس کمیسیون امور مالی و مالیات مجلس در واکنش به این نامه، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که اقدامات حقوقی متناسب با آن را آغاز می‌کند.
«ریچارد نیل» در این بیانیه نوشت: وزیر خزانه داری اعلام کرد که «اداره خدمات درآمد داخلی آمریکا»
(Internal Revenue Service) اسناد درخواست شده مبتنی بر قانون درآمد داخلی را نخواهد داد؛ بنابراین بعد از رایزنی با اعضای شورا، پاسخ مقتضی داده خواهد شد.

** ادامه پیامدهای گزارش مولر برای ترامپ
پرونده دیگری که همچنان دامن رئیس جمهوری آمریکا را گرفته، گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 است که نمایندگان دموکرات تلاش دارند همچنان از موارد تخلفاتی ترامپ برای تقابل با او استفاده کنند.
در جدیدترین واکنش‌ها به این پرونده، بیش از 500 دادستان سابق آمریکا امروز(سه‌شنبه) با امضای نامه سرگشاده‌ای تاکید کردند براساس شواهد موجود در گزارش مولر، اگر ترامپ یک شهروند عادی آمریکایی بود بطور قطع به جرم جلوگیری از اجرای عدالت متهم و محاکمه می‌شد.
شبکه خبری سی‌ان‌ان و برخی از رسانه‌ها این کشور گزارش دادند که شمار امضاکنندگان این نامه از همه طیف‌های سیاسی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با سابقه قضایی چند ساله تا چند دهه خدمت در حال افزایش است.
براساس قانون اساسی آمریکا، متهم کردن و یا تحت پیگرد قراردادن رئیس جمهوری در این کشور تا زمان حضور در این مسند ممنوع است.
نسخه سانسور شده از گزارش 448 صفحه‌ای مولر از حدود 2 سال تحقیقات، 29 فروردین‌ماه امسال از سوی وزارت دادگستری منتشر شد.
طبق گزارش، شواهد قطعی دال بر بی‌گناهی رئیس جمهوری در «کارشکنی در اجرای عدالت» دست نیافته اما او را تبرئه نیز نخواهد کرد.
از دیگر مواردی که در این تحقیقات به حکم منجر شد، محکومیت سه ساله «مایکل کوهن» وکیل شخصی و پیشین ترامپ است.
کوهن هشت بار با رابرت مولر درباره موارد مطرح شده در این پرونده صحبت کرد و سه بار نیز در کمیته‌های کنگره شهادت داد.
وی به اتهام اقدامات کیفری در حلقه درونی دونالد ترامپ مورد تعقیب قرار گرفت و به یک هزار و 95 روز زندان محکوم شد.
یکی از اتهامات کوهن پرداخت حق سکوت به دو زن به نیابت از ترامپ است که رئیس جمهوری آمریکا پیشتر با آنها رابطه داشت اما آنها را نپذیرفت.
خودداری «ویلیام بار» وزیر دادگستری برای ارائه گزارش کامل تحقیقات بازرس مولر به کنگره در حالی که «جرولد نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا تا دوشنبه 16 اردیبهشت مهلت داده بود در کنار درخواست حضور بازرس مولر در کنگره برای ادای شهادت در برابر نمایندگان سبب هراس و نگرانی ترامپ شده است.
رئیس جمهوری آمریکا که به ‌شدت از حضور بازپرس ویژه پرونده روسیه آشفته شده است در توئیتی نوشت: «چرا دموکرات‌های کنگره اکنون می‌خواهند مولر شهادت بدهد؟ ... هیچ جرمی وجود نداشته.. رابرت مولر نباید شهادت بدهد.»
با این حال «جری نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرده که مولر باید بتواند در کنگره شهادت دهد. دموکرات‌ها بر این باورند که گزارش مولر می‌تواند پایه تحقیقات بعدی آنها در مورد ترامپ باشد.
اکنون با تشدید دامنه تقابل رئیس جمهوری و نمایندگان دموکرات به کارزار حقوقی طولانی مدت، باید منتظر بود که آنها از این جدل‌ها چگونه برای رسیدن به اهداف انتخاباتی خود در سال 2020 استفاده خواهند کرد.
اروپام** 2023 ** 1546

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي دونالد ترامپ آمريكا كنگره دموكرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۱۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید از زلنسکی خواست اوکراین را با اسرائیل مقایسه نکند

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید به برخی اظهارنظر‌ها درباره تقسیم کمک نظامی آمریکا میان اوکراین و اسرائیل واکنش نشان داد.

او همچنین از ولودیمیر زلنسکی خواست اوکراین را با اسرائیل مقایسه نکند.

کربی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد که هیچ سرباز آمریکایی در اوکراین نخواهد بود.

پیش از این موضوع تقسیم کمک نظامی آمریکا میان اوکراین واسرائیل مطرح شده بود که جمهوری خواهان کنگره با این ایده مخالفت کردند.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، طرح کلی طرح خود را برای انتقال کمک‌های خارجی مبنی بر چهار لایحه جداگانه کمک به اوکراین، رژیم‌صهیونیستی و تایوان و دیگر اولویت‌های امنیت ملی را ارائه و اعلام کرد که این لوایح جداگانه به رای گذاشته خواهد شد.

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر از کمک‌های ایالات متحده به اوکراین به ارزش ۶۱ میلیارد دلار که در ماه اکتبر توسط «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا رونمایی شد، مخالفت کردند. آنها تاکید داشته‌اند که این مبالغ می‌تواند خرج مصارف داخلی کشور شود و مسئله عبور مهاجران غیرقانونی از مرز با مکزیک اولویت بالاتری نسبت به جنگ اوکراین دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • حمایت دموکرات‌ها برای تصویب کمک‌های آمریکا به اوکراین و اسرائیل
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • رأی‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا در مورد کمک‌های جدید به اوکراین و رژیم صهیونیستی
  • نمایندگان کنگره آمریکا: اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی قوانین را نقض می‌کند
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • کاخ سفید از زلنسکی خواست اوکراین را با اسرائیل مقایسه نکند
  • ترامپ بار دیگر دادگاهی شد
  • تظاهرات هزاران نفر در آمریکا علیه حملات رژیم اسرائیل در غزه
  • ترامپ در دادگاه خود را به خواب زد