رها شدگی در فضا، گردشی سرخوشانه در کهکشان و یا پرتاب شدن به عمقی هیجان انگیز از نور و رنگ… نقاشیهای مرجان شکری هیچ یک از اینها نیست اما واقعاً میتواند همه اینها هم باشد. بافتی آزادانه از رنگها که به بینندهاش آرامش میدهد و در این روزگار نامراد، او را از هر چه جنس مادیات است میکند و با خود به سرزمین تازهای میبرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عنوان
نمایشگاه در همین جهان بینی خاص نقاش خلاصه شده است: «ذره دیوانه خدا». آزاده جعفریان خبرنگار چرا پنج سال وقفه برای نمایشگاه تازه داشتید؟ سال ۹۳ آخرین نمایشگاه انفرادی من بود که با اتفاقها و حاشیههایی که در آن نمایشگاه برایم افتاد قدری از توانم را کاست، قبول دارم که فاصله دو نمایشگاه اندکی زیاد شد اما معتقدم باید ایده و حال و هوای کارتان به اصطلاح جا بیفتد و بعد ارائهاش دهید. علاوه بر اینها من
نقاشی نمیکنم که نقاشی کرده باشم، نقاشی کردن مانند امر قدسی برای من است، با خلق کردن خود را مواجه میبینم و از این دریچه حق میدهید که آفرینش را با دقت و وسواس پیش برم. با این توضیحات لابد پیداست که خلق یک تابلوی نقاشی برای من روزها و ماهها طول میکشد و از این روست که الآن فقط هفت تابلو را بعد پنج سال به تماشا میگذارم. وقتی گفتوگوهای قبلی تان را مرور کردم، همیشه از یک جور کشف و شهود گفته اید که انگار همزاد آثار شماست. درباره چیستی این کشف میگویید. بگذارید با لحن نقاشی هایم برای تان توضیح دهم. وقتی خود را به گردش هستی میسپاری جهانت تغییر پیدا میکند، دیدت به زندگی عوض میشود و مدام در حال کشف هستی...وقتی وارد دنیای متافیزیک میشوی عناصر در آنجا نقش ندارند حتی به شکل سوررآل، آنجا یک خلأیی است که همه چیز با سرعت نور عبور میکند و تنها رنگ در کنار ذرات قابل رؤیت است. اینجا تو جهانت را تصویر میکنی فارغ از قید و بندهای زمینی. دیگر طبیعت مادر آثارت میشود. مثلاً برای من بازی با رنگها در طبیعت هیجان انگیز و فرح بخش است. پیش روی جنگل، کوه، دریا انگار جلوی بوم نقاشیام ایستاده ام، نقاشی در من جریان دارد. همیشه پیش از آنکه نقاشی کنم، نقاشی کردن را شروع کرده ام. ریتم طبیعت را دریابی تازه نقاشی ات معنا آفرین و تأویل برانگیز میشود و… از این گونه کشف و شهود اگر نباشد، به کل هنر متولد نمیشود. آیا مقصودتان دستیابی به نوعی عرفان در ساحت تصویری ست، یک جور تزکیه از راه نقاشی؟ اگر عرفان از شعر سرچشمه بگیرد و اگر شعر دنیای ریتم و معنای عاشقی است، بله حتماً، اما گفتم من با قالبها و برچسبهای تکراری رابطه خوبی ندارم. اگر برخی راه بیفتند و برای نقاشی عارفانه المانها و گزارههایی تعریف کنند که آن هنر به کلیشه و تکرار میافتد و از ساحت هنر به معنای خلاقیت زائل میشود. من هم معتقدم هنر روح آدمی را پالایش میکند اما ممکن است این اتفاق در نگاه شما با یک مجسمه فیگوراتیو رخ دهد و درباره دیگری در اثر تماشای یک کار آبستره. من دوست دارم این آرامش، این طمأنینه را که در آثارم است به مخاطبم انتقال دهم، در او ایجاد شور و هیجان میکند یا او را به رخوت سوق میدهد در نگاه اوست. مختصات و مؤلفههای سبک مورد نظر شما چیست؟ این بخت را داشتهام که منتقدین صاحبنامی مانند هادی سیف، دالوند و… از سال ۹۰ درباره آثارم نوشتهاند، گویا ترجیعبند مشترک این بزرگواران «ناب انتزاعی» است و اتفاقاً هر یک از منظر خودش برای این نظریه مؤلفههایی برشمردهاند. اما عرض کردم، خودم به دنبال سبک و فاصلهگذاری با نشانههای تصویری نیستم، معنا آفرینی و جلب همراهی مخاطب با اثر برایم اولویت نخست است. نهایت هدفم ایناست که احساس و درک شهوداتم را به مخاطبم نشان دهم و برای یک
لحظه هم که شده آن را به دنیای خودم ببرم. معمولاً در عرصه کشف و شهود چنین به نظر میرسد که هنرمند، عارف… کار خود را میکند و برایش نظر مخاطب اهمیتی ندارد. برای شما نظر مردم چقدر مهم است؟ فکر میکنم نادیده انگاشتن مخاطب یک جور شوخی است. حتی آنها که هنر را برای هنر میخوانند هم برایشان مهم است مردم نگاه شان کنند. مگر میشود در جهان باشی، انرژی جهان روی تو اثر نگذارد، وقتی نقاشی میکنم در جایی هستم که خودم هم فراموش میکنم، به هیچ چیز و هیچ کس فکر نمیکنم ولی روز نمایشگاه مهمترین نکته برای من احساس بیننده نسبت به کارم است، باید ببینم چند دقیقه جلوی کار من ایستاده است. با توجه به توصیفهایی که از سبک خاص نقاشی تان کردید، حتماً برای مخاطب جالب است بداند چگونه این آثار را خلق میکنید، در یک فیالبداهگی محض و یا پس از بارها اتود و…. بعد از آن حال خوش شیدایی یار، مگر میتوان قلم در دست گرفت و اتود زد؛ در آنجا صحبت از حال لحظه است و بس. به وقت نقاشی شور در وجود پدید میآید که تو را با خودش میبرد و جهان درونت را بر بوم به ثبت میرساند. نمیگویم آنها که مهندسی وار نقاشی میکنند و به اصطلاح صحنه پردازی شده خلق اثر میکنند، خبطی میکنند اما جنس گفتمان آثار من در فیالبداهگی محض جواب میدهد. یک جور کنشگری که از درون چون مواد مذاب ترشح میکند و در کالبد نقاشی شکل مییابد. شکلی که هم آشنای بیننده است هم غریبه، غریبه آشنا. ذات هنر همین است، هم میشناسیاش هم در واقع نمیشناسی. بیگ بنگ که دربارهاش مستمر سخن میگویید اشاره به چه دارد؟ بیگ بنگ، همان لحظه پیدایش شگفتیهاست. حیرت انسان است از جان بینهایتی که هست و همیشه هست، پرانرژی و حال خوش. اما در عین حال نوع بشر راهی طولانی و پر فراز و نشیب را در تغییر درک خود از عالم، پشت سر گذاشته است. از عالمی که زمین کوچک مرکز آن بود تا کیهان وسیعی که صدها میلیارد کهکشان چون ذرات گرد و غبار در آن پراکندهاند. سر آغاز این هستی به وسیله نظریه بیگ بنگ شرح داده شده است، لبریز از ناشناختهها که فقط و فقط برای حال بهتر آدمی و بهبود اوضاع هستی پدید آمده است. تمامیت آثارم تحت تأثیر بافت اکسیرگونه این بیگ بنگ است، نقاشیهای من ترجمان تصویری این لحظه شگرف، این لحظه وصل و مبدأ آفرینش است. البته بدیهی است هر کس از ظن خودش یار این آثار میشود و حتماً هر کس تعریف خاص خود از بیگ بنگ خود دارد.
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۴۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کرمانشاه میزبان نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق»
به گزارش خبرنگار مهر، بعد از ظهر جمعه نمایشگاه و کارگاه خیابانی ۲ روزه نقاشی وعده صادق به مناسبت حمله مشروع و غرور آفرین تنبیهی سپاه سرافراز ایران اسلامی به رژیم منحوس، جعلی و متجاوز صهیونیستی در بلوار نوبهار کرمانشاه با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.
این برنامه با مشارکت خوب هنرمندان و استقبال شهروندان در ادامه سیاستهای مردمی سازی جریانها و رویدادها هنری و سهولت دسترسی شهروندان به بازدید از آفرینشهای بدیع هنرمندان و همچنین بهره برداری از ابزارهای هنری جهت ابلاغ پیامهای متعالی، ارزشمند، دینی، ملی و ابلاغ مجاهدتها و پیروزیهای جبهه مقاومت و ملت بزرگ ایران اسلامی برگزار گردید
کد خبر 6082807