Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-28@19:43:42 GMT

بازار رمضان از تامین تا نظارت

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۴۹۸۳

بازار رمضان از تامین تا نظارت

گرانی واقعیت بازار کنونی و منبعث از تغییرات شرایط بین المللی و مشکلات ریشه دار اقتصادی داخل کشور است با این حال تلاش شده تا سفره رمضان مردم کوچکتر از سالهای گذشته نباشد.
برای تامین کالاهای دهک های پایین جامعه، ستاد تنظیم بازار نسبت به تامین و تنظیم قیمت برخی اقلام وارد عمل شده و آنها را با قیمتهای مصوب در شبکه توزیع قرار می دهد از سوی دیگر قیمتهای مصوب ستاد تنظیم بازار برای برخی اقلام پرمصرف در ماه رمضان اعلام شده و صنوف، ملزم به رعایت آنها می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بین گرانی و گران فروشی فاصله بسیار است شاید قبل از نوسانات نرخ ارز می توانستیم علت گران فروشی را تخلفات صنف بدانیم اما اکنون ریشه بسیاری از گرانی ها در مبدا و ناشی از افزایش هزینه های تولید در بخش های مختلف است.
با این حال بیشتر انرژی سازمان های نظارتی در ایام ماه رمضان معطوف به مبارزه با متخلفانی است که به هر جهت سعی در کم فروشی، گران فروشی یا اختفای کالا دارند و از این حیث تدابیر ویژه ای در قالب گشت های مشترک، سامانه 124 و استقرار پایگاه برای رسیدگی به شکایات مردم اندیشیده شده است.

* تامین کالا برای ماه رمضان
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان، تامین، توزیع سهمیه های کالایی اختصاص یافته به استان در قالب طرح تنظیم بازار و نظارت بر قیمت کالاهای پرمصرف از برنامه های ویژه این سازمان با همکاری سایر دستگاه های نظارتی در ماه مبارک رمضان است.
علی باخرد افزود: رمضان امسال 12 هزار تن شکر طرح تنظیم بازار شامل 10 هزار و 400 تن برای اصناف و بخش صنعت و هزار و 600 تن برای مصرف خانوار در این استان تامین و توزیع شد.
وی اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت گندم و محصولات آردبر مانند ماکارونی به منظور تنظیم بازار ماه رمضان، 350 هزار بسته ماکارونی با قیمت قبل از گران شدن گندم در شبکه توزیع منتخب قرار گرفته است.
وی گفت: 2 هزار و 200 تن برنج هندی به قیمت هر کیلو 74 هزار ریال برای مصرف کننده در اختیار شبکه توزیع منتخب استان قرار گرفته که قیمت تحویل آن در محل انبار کیلویی 70 هزار ریال است.
باخرد افزود: در ماه رمضان 10 هزار و 200 تن روغن نباتی برای مصرف اصناف و بخش صنعت و 20 هزار تن برای مصرف خانوار با قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار استان در اختیار شبکه توزیع قرار می گیرد.
وی در باره قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز نیز اظهار داشت: هیچ مشکلی در تامین این اقلام وجود ندارد و اکنون قیمت مرغ و گوشت قرمز در این استان متعادل شده است.
وی گفت: قیمت گوشت مرغ طی روزهای اخیر به هر کیلو 105 تا 115 هزار ریال رسیده و قیمت گوشت قرمز نیز افزایش نداشته اسن اما قرار است دولت ارز نیمایی به آن اختصاص دهد.
باخرد افزود: قیمت اقلام پرمصرف مانند زولبیا و بامیه در ماه رمضان از سوی کمیسیون تنظیم بازار استان تصویب و به اتحادیه و همه صنوف مرتبط اعلام شده و قیمت شله و حلیم نیز از سوی اتحادیه تعیین و واحدهای زیر پوشش اتحادیه ملزم به رعایت آن شده اند.
وی ادامه داد: افزایش قیمت گندم تاثیری در نرخ نان برای ماه رمضان ایجاد نکرده است زیرا نانوایی های یارانه ای آرد را به همان قیمت قبل دریافت می کنند و نانوایی های آزادپز نیز قیمت نان را افزایش نداده اند.

* نرخ اقلام خاص در ماه رمضان
رئیس اتحادیه صنف شیرینی ساز، شیرینی فروش، کافه و قنادی مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت مصوب کمیسیون تنظیم بازار استان برای هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک با برخورداری از 20 گرم خلال مغز پسته 210 هزار ریال است.
محمد فرزانی افزود: قیمت مصوب هر کیلو زولبیا و بامیه زعفرانی درجه یک بدون خلال پسته و بادام 180 هزار ریال و هر کیلو زولبیا و بامیه درجه 2 در این شهر 140 هزار ریال است.
رئیس اتحادیه صنف چلوکباب، حلیم پزان، رستوران داران و آشپزخانه مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس نرخنامه این اتحادیه، طی ماه مبارک رمضان قیمت فروش هر کیلو شله درجه یک در این شهر 165 هزار ریال و هر کیلو حلیم درجه یک 145 هزار ریال است.
حسن امیریان افزود: ماه رمضان پارسال قیمت هر کیلو شله در بازار مشهد 145 هزار ریال و قیمت هر کیلو حلیم 125 هزار ریال بود.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت دامی مشهد هم گفت: طی یک ماه اخیر قیمت گوشت قرمز کشتار روز در این شهر افزایش نداشته و تقریبا ثابت مانده است.
احمد احدی افزود: اکنون هر کیلو لاشه بره نرینه بدون چربی و کشتار روز که توسط قصابان بارگیری می شود 870هزار تا 880 هزار ریال است و هر کیلو گوشت آبگوشتی 550 تا 600 هزار ریال و هر کیلو گوشت مخلوط 950 تا یک میلیون ریال در واحدهای صنفی به فروش می رسد.
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت برخی اقلام مانند هر کیلو پیاز در میادین مشهد بین 55 هزار تا 85 هزار ریال و قیمت هر کیلو گوجه فرنگی 30 هزار تا 50 هزار ریال می باشد.
حسین مصدق افزود: کمبودی از نظر میوه بهاری، صیفی و سبزیجات در این شهر وجود ندارد اما قیمتها در نتیجه تغییرات اقلیمی در مناطق مختلف کشور قابل پیش بینی نیست و امکان افزایش آن وجود دارد.
وی اظهار داشت: افزایش قیمت نهاده های تولید بر قیمت میوه و سبزیجات اثرگذار بوده و قیمت آنها را نسبت به سال گذشته افزایش داده است.
وی گفت: افزایش میوه سردرختی به خاطر شروع فصل طبیعی است اما این افزایش چندان زیاد نیست.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی در مورد علت افزایش قیمت خرما گفت: قیمت این محصول از مبدا تولید یعنی از استان های جنوبی کشور افزایش یافته و ارتباطی به صنوف این استان ندارد.
باخرد افزود: اگر هر کیلو خرما در مبدا 260 هزار ریال باشد با احتساب هزینه های حمل و نقل و سود صنوف این قیمت در استان به 320 هزار ریال نیز می رسد، این در حالی است که صنوف از سود قانونی خود عبور نمی کنند.
وی اظهار داشت: ارزش زیاد صادراتی خرما باعث افزایش قیمت آن در مبدا تولید شده است، هرچند بارندگی های اخیر در مناطق جنوبی نیز در افزایش قیمت بی تاثیر نبوده است.

* نظارت بر بازار ماه رمضان
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: 50 درصد انرژی حوزه بازرسی این سازمان صرف تبیین مفهوم گرانی و گران فروشی می شود و رسانه ها باید بین این 2 مقوله تفکیک قائل شوند.
باخرد افزود: گران فروشی در صورتی اتفاق می افتد که کالایی احتکار و سپس با قیمت بالاتر در بازار عرضه شود یا فروشندگان درصد قانونی سود خود را رعایت نکنند، اما افزایش قیمت برخی کالاها از قبیل پیاز، گوشت یا خرما به دلیل گران فروشی نیست بلکه هزینه تولید افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: برای کنترل بازار استان در ماه رمضان، نظارت بر فروش های فوق العاده اصناف و فروشگاه های بزرگ، پاسخگویی به شکایات مردمی از طریق سامانه 124، انجام گشت های مشترک با سازمان های همتراز و موازی افزایش یافته است.
وی گفت: در این ایام فعالیت پایگاه های نظارتی در مناطق مختلف شهر قبل و بعد از افطار و رسیدگی به پرونده های متخلفان و ارجاع آنها به اداره تعزیرات حکومتی در راس برنامه های معاونت بازرسی و نظارت این سازمان قرار گرفته است.
باخرد افزود: در این طرح تمرکز فعالیت های بازرسی بر کالاهای پرمصرف مانند زولبیا و بامیه، حلیم و شله، آرد و نان، مواد لبنی و پروتئینی، قند و شکر، میوه و سبزی، خرما و اقلام شامل طرح تنظیم بازار مانند برنج، روغن نباتی، شکر، گوشت مرغ و گوشت قرمز است.
وی اظهار داشت: 200 نفر از بازرسان سازمان صمت و 150 بازرس افتخاری در طرح نظارت ویژه ماه مبارک رمضان با هماهنگی اتاق های اصناف و اتحادیه ها در خراسان رضوی فعالیت دارند.
وی گفت: امسال نمایشگاه ویژه عرضه مستقیم کالا برای ماه رمضان با عنوان 'ضیافت' برپا نشد و به جای آن صنوف مختلف اقدام به برگزاری جشنواره فروش نمودند تا بخشی از کالاهای خود را با تخفیف عرضه کنند.
174 هزار و 726 واحد صنفی در حوزه های تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی در خراسان رضوی جواز کسب دارند.
7489 / 6053
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 جامعه حمل و نقل صنعت مغز میوه و سبزی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۴۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت مرغ تا پایان ماه رمضان نوسانی ندارد

محمدرضا صدیق پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار برای اسفندماه ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است که بدلیل مازاد تولید، هرکیلو مرغ مازاد با نرخ ۵۸ هزارتومان توسط پشتیبانی امور دام خریداری شده است تا در صورت نیاز به بازار عرضه شود.

او قیمت هرقطعه جوجه یکروزه را ۱۵ تا ۱۶ هزارتومان اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید به طور متوسط هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ ۲۰ هزارتومان باید عرضه شود تا تولیدکنندگان جوجه دچار چالش نشوند.

صدیق پور ادامه داد: بنابر جوجه ریزی های ماه های اخیر حدود ۳۰۰ هزارتن مزغ تولید می شود، درحالیکه نیاز ماهانه کشور۲۶۰ تا ۲۷۰ هزارتن است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با بیان اینکه در ایام عادی سال روزانه ۸ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است، افزود: بنابر رویکرد وزارت جهاد بخشی از مرغ های تولیدی صادر می شود تا ثبات در بازار ایجاد شود

به گفته او، با توجه به جوجه ریزی ۱۵۰ میلیون قطعه، حداقل ۱۰ درصد تولید برای ذخایر استراتژیک باید از سطح بازار جمع آوری شود تا تولیدکنندگان دچار چالش نشوند.

صدیق پور درباره آینده بازار مرغ گفت: با افزایش حجم تولید مازاد بر نیاز کشور پیش بینی می شود که هیچ گونه التهابی تا پایان ایام نوروز و ماه رمضان نداشته باشیم‌.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • قیمت گوشت قرمز امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • توزیع گسترده گوشت منجمد و گرم وارداتی گوسفندی در بازار یزد
  • میوه با قیمت مناسب در کهگیلویه توزیع می شود
  • قیمت مرغ تا پایان ماه رمضان نوسانی ندارد
  • راه اندازی شبکه نظام‌مند توزیع کالا‌های اساسی در قم با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین 
  • نظارت بر بازار قم امسال افزایش می‌یابد
  • نظارت بر بازار در سال جدید افزایش خواهد یافت
  • تداوم نظارت بر بازار کالا و خدمات در مهاباد
  • قیمت جدید دام زنده اعلام شد
  • بازدید بازرس کل کردستان از سردخانه و مراکز توزیع میوه شب عید