Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@02:21:47 GMT

واکاوی جایگاه زبان فارسی در جهان و قاچاق کتاب

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۵۰۹۹

واکاوی جایگاه زبان فارسی در جهان و قاچاق کتاب

تهران- ایرنا- «جایگاه زبان و ادبیات فارسی در جهان امروز»، «روزنوشت‌های آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی»، «آسیب‌شناسی در ایران» و «قاچاق کتاب، مبازره، قوانین و فرهنگ سازی» از مهمترین نشست هایی بود که هفته گذشته در کشور برگزار شد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در گزارش زیر مهمترین نشست های پژوهشی را از بازه زمانی هفتم تا 13 اردیبهشت 1398 خورشیدی بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**جایگاه زبان و ادبیات فارسی در جهان امروز
نشست تخصصی «جایگاه زبان و ادبیات فارسی در جهان امروز» در سالن علامه دهخدا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد.

«فلیحه‌زهرا کاظمی» رییس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور پاکستان گفت: امروز در کل دنیا ادبیات به اندازه دیگر علوم مهم نیست اما ما کاری کردیم که بخش زبان فارسی به قدری اهمیت پیدا کرده، که این کار مهم بر عهده ما گذاشته شده است.

کاظمی ضمن بیان اینکه در یک سال اخیر ما سعی کرده‌ایم مردم را بیشتر به جانب فارسی بیاوریم، به برنامه‌های اجرا شده در یک سال اخیر در گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور اشاره کرد و عنان داشت: امسال در بخش امور سیاسی هم زبان فارسی، اقبال، مولانا و به خصوص سعدی را تدریس می‌کنیم. همچنین در بخش‌های مهندسی و دیگر رشته‌ها، حداقل هفته‌ای یک کلاس فارسی در نظر گرفته‌ایم که این کار موجب ایجاد شغل بیشتر برای دانشجویانی است که زبان فارسی می‌خوانند.

رییس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور پاکستان بیان داشت: یک مجله علمی و پژوهشی هم در دست تالیف داریم که در طول یک ماه آینده از طرف وزارت علوم پاکستان تصویب می‌شود و از دوستان ایرانی هم خواهش می‌کنم که برای این مجله مقاله ارسال کنند چون مجله‌ای که به زبان فارسی است، نمی‌تواند زیبایی خود را نشان دهد مگر اینکه اسم ایرانی‌ها داخل آن باشد.

«یو گویلی» مدیر گروه زبان فارسی دانشگاه مطالعات خارجی پکن که به تازگی کتاب «گزیده ادبیات فارسی» را در چین تالیف کرده است، اظهار کرد: در چین در زمینه پژوهش و آموزش زبان و ادبیات فارسی دو کتاب «تاریخ ادبیات فارسی» و « گزیده ادبیات فارسی» چاپ شده که دارای نقص‌های زیادی است و کامل نیست که ما این دو کتاب را بررسی کردیم و کتاب جدید «گزیده ادبیات فارسی» به زبان چینی را تالیف کردیم. در واقع آثار برخی پژوهشگران چینی که در زمینه زبان و ادبیات فارسی کار کرده‌اند، را در نظر گرفتیم، نکته‌های مهم را مشخص کردیم و در ساختار با چارچوب مناسب‌تری تنظیم کردیم که در این راه از راهنمایی‌های استادان ایرانشناس هم بهره بردیم.

«شیخ اشتیاق احمد» دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جواهر لعل‌نهرو دهلی به شیوه پذیرش دانشجویان زبان و ادب فارسی در این دانشگاه اشاره کرد و توضیح داد: در دانشگاه ما یک دانشکده زبان خارجی است که زبان‌های مختلفی در آن تدریس می‌شود و زبان فارسی هم یکی از این رشته‌ها است. در بخش زبان فارسی هم 2 رشته وجود دارد، که یکی زبان فارسی و دیگری زبان پشتو است. این رشته مختص دانشجویان فارسی‌زبان و اردو یا مختص مسلمانان نیست بلکه کسانی که با زبان فارسی آشنایی ندارند هم می‌توانند در آزمون ما شرکت کنند و در این رشته تحصیل کنند.

شیخ اشتیاق احمد ادامه داد: ما در گروه زبان فارسی دانشگاه جواهر لعل‌نهرو آموزش زبان فارسی را از الفبا شروع می‌کنیم و دوره‌های لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری را هم داریم که در حال حاضر 200 دانشجو در دوره‌های مختلف این رشته ثبت‌نام کرده‌اند. در مرکز ما 10 استاد در خدمت آموزش زبان و ادبیات فارسی هستند. تمرکز ما تنها بر ادبیات فارسی نیست بلکه به ترجمه هم توجه ویژه‌ای داریم تا دانشجویان ما بعد از فارغ‌التحصیلی مشکل شغلی نداشته باشند.

**روزنوشت‌های آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی
مراسم رونمایی شانزدهمین مجلد از «روزنوشت‌های آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی» با نام «سردار سازندگی» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

«اشرف بروجردی» رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: آثار وجودی‌ و ثمره تلاش‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی در این سرزمین باقی‌ خواهد ماند. کسانی که در این خطه زیست می‌کنند و از وجود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برخوردارند از اینکه در این عصر زندگی می کردند بر خود می بالند. همه تلاش او بر این بود که نام اسلام و این سرزمین عزیز برای همیشه در دنیا بدرخشد.

بروجردی گفت: سخن گفتن درباره آیت‌الله هاشمی دشوار است. نمی‌دانم از فهم، ذکاوت، مهربانی، ایمان و مقاومت وی بگویم یا از اینکه مرد عمل بودند؟ از تدبیر و مدیریتشان بگویم یا از تلاش آیت الله هاشمی برای عزت ایران؟ در این کتاب ایشان نقل می‌کنند در 1375خورشیدی آمریکا و هم‌پیمانانش بسیج شده بودند تا علیه کشور ما فعالیت کنند و بحث جنگ را به میان آورند. در مقابل آیت الله هاشمی سعی داشتند باب گفت‌ وگو را باز کنند و اعتقاد داشت مساله گفت ‌وگو با آمریکا منعی ندارد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان داشت: هاشمی دین را درک کرده بود و شخصیتی است که نبودنش صدمه‌ به کشور وارد کرد و این مسئله جبران‌پذیر نیست. زندگی‌ شخصی و سیاسی او بهترین اسوه برای آزادگان و آزاداندیشان است که می‌خواهند انسانیت و دوستی و سیاست‌مدار بودن را تجربه کنند.

وی اظهار کرد: مرور خاطرات و دست‌نوشته‌های او راه را برای رسیدن به قله کمال و معرفت برای نسل امروز هموار می‌کند. آرمان او چیزی جز آنی نبود که مردان خدا از آن دم می‌زنند. او سربلندی و سرافرازی مردم و ایران را می‌خواست.

«محسن هاشمی» رییس شورای شهر تهران ضمن بیان دیدگاه‌های خود درباره پدرش، از روند آماده‌سازی و انتشار خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز سخن گفت.

هاشمی عنوان داشت: در دی 1397 مشغول بازبینی نهایی کتاب خاطرات آیت الله هاشمی برای چاپ بودم و به قصد نوشتن مقدمه، کتاب را ورق می‌زدم. آنچه در این بازبینی بار دیگر بر من اثبات شد این بود که واقعاً آیت الله هاشمی یک بزرگمرد و مراد بود و من مریدی عاشق برای او بودم.

رییس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آیت‌الله هاشمی در دوران جوانیش در زندان به سر می‌برد و در دوران پیروزی انقلاب نیز من برای تحصیل در خارج کشور بودم، به او از دور نگاه می‌کردم و همیشه این احساس در من پدید می‌آمد که وی در تلاش است تا کشور را بسازند. آرزوی دیرینش این بود که ما کشوری آباد و آزاد و با رفاهی واقعی برای مردم داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر به زندگی پرمشقت آیت الله هاشمی بنگریم متوجه می‌شویم که تمام آن برای یک هدف که همان رسیدن به کشوری آباد، آزاد، پیشرفته همراه با سعادت و بهروزی به منظور الگو قرار گرفتن برای دنیا بوده است.

هاشمی تاکید کرد: آیت الله هاشمی عدالت واقعی را از نظر اسلام، در توزیع ثروت و نه توزیع فقر می‌دید و لازمه این توزیع ثروت را در رونق اقتصادی می‌دید و برای این بود که شان و منزلتی برای انسان قایل بود و تلاش می‌کرد تا همه بتوانند از نعمت‌های الهی به خوبی بهره‌مند شده و زندگی در شان خودشان داشته باشند و ایشان ضمن اینکه مخالفتی با استفاده از امکانات رفاهی توسط مردم نداشت، اما خودش در زندگی حدوسط را داشت.

رییس شورای شهر تهران درباره تدوین کتاب «سردار سازندگی» توضیح داد: ما نام این کتاب را که مربوط به آخرین سال دولت سازندگی است، سردار سازندگی گذاشتیم. هرچند می‌توانستیم نام کتاب های خاطرات سال‌های گذشته وی را نیز به این نام بگذاریم. از آنجا که آیت الله در زمان حیات موافق این نامگذاری نبود، تصمیم گرفتیم که کتاب خاطرات سال آخر دولت سازندگی را به این نام بگذاریم. ما معمولاً در زمستان سال قبل از چاپ کتاب‌های خاطرات، آن را نزد آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری می‌بریم و سعی می‌کنیم تا اگر ایشان نظراتی دارند در کتاب اعمال کنیم که تا به حال نظراتی ارایه نکردند و این خود نشان دهنده آن است که آیت الله هاشمی مطالب را با دقت نوشته‌اند.

**آسیب‌شناسی در ایران
پانزدهمین نشست «آسیب‌شناسی در ایران» در خانه مهر رضا برگزار شد.

«مجید ابهری» جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: از دیرباز مردم از دود و آتش به‌عنوان ابزاری برای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردند و امروز هم رسانه‌های مختلف در واقع جای همان دود و آتش را گرفته‌اند. از نگاه رفتارشناسی اجتماعی، رسانه به‌عنوان ابزار برقراری ارتباط بین آحاد جامعه عمل می‌کند و نقشش را خارج از محدوده جغرافیایی برای برجسته‌سازی اخبار و ارتباط‌گیری مردم با یکدیگر ایفا می‌کند.

ابهری بیان داشت: گسترده‌شدن فضای سایبری هم تعریف رسانه را تغییر داده و هم آن را در موضع انفعالی قرار داده است. رسانه‌های مکتوب این روزها جایگاه گذشته خود را از دست داده‌اند و یک‌به‌یک در حال جابه‌جایی از فضای مکتوب به‌سمت فضای دیجیتال و مجازی هستند، چراکه به اهمیت این فضا واقف شده‌اند. امینیان اضافه کرد که با این اوصاف رسانه‌های مجاری دارند جایگزین رسانه‌های رسمی می‌شوند.

این جامعه شناس اظهار داشت: به عقیده من رسانه‌های سایبری جایگزین رسانه‌های رسمی شده‌اند. در شرایط کنونی که مردم بیشترین وقت خود را با تلفن همراه خود سپری می‌کنند، طبیعی است که ترجیح می‌دهند اخبار خود را در حوزه‌های مختلف از همین طریق دنبال کنند و منتظر روزنامه فردا نمانند. بر کسی پوشیده نیست که رسانه‌های کاغذی تا چه اندازه زیر فشار هزینه‌های مربوط به کاغذ و چاپ هستند. به هر حال هم اکنون یک رقابت نابرابر بین رسانه‌های فضای سایبری و مجازی به راه افتاده است.

وی با بیان اینکه غافلگیری در جامعه ما به یک رفتار نهادینه تبدیل شده است، توضیح داد: در جامعه ما سیل می‌آید ما غافلگیر می‌شویم، زلزله می‌آید دچار غافلگیری می‌شویم. هفت هشت‌سال قبل من بارها اشاره کردم که همه‌گیرشدن فضای مجازی احتیاج به فرهنگسازی دارد. هر فرصتی را اگر پیرامونش فرهنگسازی نکنیم به یک تهدید تبدیل می‌شود. فضای مجازی مثل یک اسلحه است اگر دست دزد باشد تهدید به‌شمار می‌رود و دست پلیس امنیت به‌شمار می‌رود. البته این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که فضای مجازی باعث کم‌شدن پنهان‌کاری می‌شود و اخبار در کسری از ثانیه با کمترین سانسور به همه جهان مخابره می‌شود.

ابهری یادآور شد: همواره گفته‌ام و باز هم تاکید می‌کنم که من مخالف فیلترینگ هستم و بر این باورم که با آموزش می‌توان به بچه‌ها آموزش داد که از چه سایت‌هایی استفاده کنند و سراغ چه سایت‌های نروند. من به‌عنوان یک پدر و برادر از پدر و مادرها می‌خواهم در شرایط کنونی، دوستانه در کنار فرزندانشان قرار بگیرند. فراموش نکنید ما در معرض یک سونامی فرهنگی قرار گرفتیم و برای مبارزه با آن احتیاج داریم که جناح‌ها را کنار بگذاریم و هر کسی با هر ابزاری که در دست دارد به فکر کمک‌کردن به سرزمینمان باشیم.

«مجید مظفر» روانشناس و عضو هیات‌علمی دانشگاه با بیان اینکه بحث رسانه در واقع یک بستر انتقال ارتباط است و لحظه‌به‌لحظه در حال بزرگ‌شدن و البته نافذشدن است، عنوان داشت: نفوذ رسانه این روزها حتی بیش از کلام پدر و مادر است و بد یا خوب، رسانه این روزها مرزها را درنوردیده و دولت‌ها کمتر مانند گذشته می‌توانند روی آن نظارتی داشته باشند که همین موضوع باعث ایجاد معایب و محاسنی می‌شود.

مظفر خاطرنشان کرد: به هر حال ما نمی‌توانیم جلوی پیشرفت تکنولوژی را بگیریم، اما اشکال کار ما اینجاست که ما بعد از ورود یک تکنولوژی به کشور سراغ فرهنگسازی آن می‌رویم و نتیجه آن هم این می‌شود که بعد از اینکه کار بالا گرفت و آسیب‌هایی گریبانگیر جامعه شد به فکر راه‌حل‌های فوری می‌افتیم.

این روانشناس با بیان این موضوع که ما برای نجات فرهنگمان احتیاج به چراغ راه داریم، گفت: خانواده‌ها باید تمام تلاششان را به‌کار ببندند تا فرزند توانمندتری را تربیت کنند. فرزندی که مقاوم است در مقابل هر تهدیدی مقاوم است. دیگر تهدیدها دولت‌ها نیستند بلکه آدم‌ها هستند. ما احتیاج داریم که مهارت‌های زندگی را به‌طور دقیق آموزش دهند که دیگر در فلان کشور اگر خودکشی رایج می‌شود به دیگر کشورها سرایت نکند.

**قاچاق کتاب، مبازره، قوانین و فرهنگ سازی
نشست «قاچاق کتاب، مبازره، قوانین و فرهنگ سازی» در غرفه خانه کتاب در نمایشگاه بین اللملی کتاب برگزار شد.

«محمود آموزگار» رییس پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به سابقه قاچاق کتاب در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه بحث قاچاق کتاب از سال‌های گذشته وجود داشته اما در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. ما نیز کارهای مختلفی برای مبارزه با آن انجام دادیم، طی گفتگو‌ها و بحث‌هایی که انجام شد کارگروهی‌هایی تشکیل شد اما نتیجه‌ چندانی نداشت. در نهایت با پا فشاری‌های ما جلسه‌ای با سه تن از معاونان ریاست قوه قضاییه، فرمانده پلیس تهران و اتحادیه تشکیل و موفق شدیم که هماهنگی‌های لازم را برای پیگیری انتظامی انجام دهیم. این اقدام منجر شد که ما زمینه فعالی در 1397خورشیدی ایجاد کنیم و این کارگروه بزرگتر شد و توانستیم کتاب‌های قاچاق زیادی را کشف کنیم.

آموزگار بیان داشت: همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و در فاز عملیاتی قرار داریم. پوستر‌ها و کلیپ‌هایی را طراحی کردیم که در دنیای مجازی درباره قاچاق کتاب پخش می‌شود.

«حسن قربانی» مدیر کتابفروشی آیلار با اشاره به میزان افزایش قاچاق کتاب در جامعه تصریح کرد: هر چیزی که از مجرای غیرقانونی وارد سیستم توزیع شود قاچاق است. در مورد آمارها باید بگویم تا به امروزه نوزده انبار کشف شده که 2 باب آن مغازه و 2 باب دیگر مرکز پخش کتاب است و 14 انبار کتاب با وسعت‌ بسیار زیاد است. افرادی که در این رابطه دستگیر شدند 14 متهم هستند و تاکنون نیم میلیون کتاب قاچاق کشف شده است.

قربانی در ادامه افزود: در مراکز دانشگاه جایی به نام تکثیر دانشجویی است و تا جایی که ما پیگیری کردیم، این مراکز کتاب‌های دانشگاهی را به شکل غیر قانونی منتشر می‌کنند و در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند و چون محیط فرهنگی است نیروی انتظامی نمی‌تواند وارد شود.

«علیرضا رئیس دانا» مدیر موسسه انتشارات نگاه توضیح داد: افرادی که دست به قاچاق کتاب می‌زنند تشکیلات دارند و ما مورد مشخصی داشتیم که خانواده بزرگی بودند. هشت انبار بزرگ کشف کردیم و کتاب‌های موجود در انبار کشف شده، مجدد در انبارهای دیگر بودند، یعنی قاچاقچیان منسجم و تشکیلاتی کار می‌کنند. ما اگر کتابی را در جامعه تبلیغ می‌کردیم آنها آن را چاپ می‌کردند. ما فکر می‌کردیم که چرا با وجود تبلیغات فروشی نداریم. در ابتدا فکر می‌کردیم که کتاب‌های کمی را قاچاق می‌کنند اما زمانی که انبارهای کتاب را کشف کردیم متوجه ارقام بزرگی شدیم که تعداد آن به ده هزاز کتاب می‌رسید.

رئیس دانا سخت‌گیرهای مسوولان در بحث ممیزی کتاب‌ را یکی از دلایل قاچاق آن دانست و یادآور شد: در دهه پنجاه که سخت‌گیری‌ها زیاد بود، کتاب‌ها زیر زمینی شد و در زمان انقلاب به نام کتاب سفید اوج گرفت. خوشبختانه سیاست ارشاد بهتر شده و همکاری‌ها در این باره زیاد است. همچنین کارگروه صیانت از مهرماه بسیار فعال شده و ما کشفیات زیادی داشتیم. بعد از نمایشگاه کتاب با نیروی بهتری شروع به کار خواهد کرد. من معتقدم که 20 درصد کتاب‌ها و انبارها کشف شده است.

«سعید میرجلالی» دبیر کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان درباره تکثیر کتاب‌های غیرقانونی کتاب در فضای مجازی گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌ها درباره قاچاق کتاب آگاهی رسانی به مخاطبان است. در خصوص بحث سایت ما با مسوول رسانه‌های دیجیتال چندین نشست برگزار کردیم و لیست سایت‌ها و شبکه‌های مجازی را به وزارت ارشاد انتقال دادیم و توضیحات لازم از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اشلامی داده شد. در رابطه با گروه‌های مجازی که جنبه قانونی ندارند اگر با آنها برخورد می‌شد سریع سایت را تغییر می‌دادند و بیشتر جنبه تبلیغی داشتند و می‌خواستند با( pdf) مخاطبان بیشتری برای شبکه خود جذب کنند. برخوردهایی در این زمینه داشتیم اما متاسفانه بیشتر سرورها از خارج از ایران است. ما حتی نامه‌ای به رییس تلگرام در روسیه فرستادیم و منتظر جواب هستیم.

«عباس غمگسار» مدیر انتشارات ترمه عنوان داشت: متاسفانه فروش کتاب توسط بساطی‌ها زیاده شده و دیروز هم عده‌ای از آنها مرا تهدید کردند و گفتند که کتاب‌های ما را پس دهید و ما هیچ گونه همکاری با اتحادیه و وزارت ارشاد نمی‌کنیم. متاسفانه آنها با قدرت بیشتر کتاب‌ها را توزیع می‌کنند.

پژوهشم9370**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نشست ها و همايش ها فعاليت هاي پژوهشي بررسي يك هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۵۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شماره جدید خط‌ حزب‌الله منتشر شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، شماره چهارصد و چهلم هفته‌نامه خط حزب‌الله، با تیتر یک «شب قدر غرب آسیا» منتشر شد.

در این شماره، ابعاد و پیام‌های عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی با نام «وعده صادق» و با رمز «یا رسول‌الله (ص)» مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین به مناسبت اول اردیبهشت ماه، سالروز بزرگداشت سعدی و روز نثر فارسی، توصیه‌های رهبر انقلاب درباره پاسداشت زبان و ادبیات فارسی مرور شده است.

خط حزب‌الله چهارصدوچهل به روح مطهر شهیدان امنیت محسن کمالی‌دوست، اسماعیل بزی‌الله‌ری، کاظم ملائی، حسین سردشتی بیرجندی و بهزاد بارانی، تقدیم می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شماره جدید خط‌ حزب‌الله منتشر شد
  • دانشگاه آزاد آبادان میزبان نشست سراسری مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان
  • رییس هیأت داوران بخش زبان‌های فارسی و گیلکی در ایران انتخاب شد
  • توضیحات علوی‌تبار درباره ادعای رئیسی در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی/سند براندازی نبود، کتاب هانتینگتون بود!
  • اما و اگرها برای جامع‌ترین فرهنگ زبان فارسی
  • در راستای حفظ قند پارسی / شکر بودن شرط دارد
  • ادمین اکانت‌های فارسی زبان صهیونیست‌ها چه کسی است؟
  • ثروتی به نام زبان فارسی + فیلم
  • دهمین‌جلسه درس‌گفتارهای «سعدی‌خوانی» برگزار می‌شود
  • بزرگداشت روز سعدی با حضور قدمعلی سَرّامی در دهمین سعدی‌خوانی