Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@14:32:43 GMT

93درصد ظرفیت سد کوثر گچساران آبگیری شد

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۵۷۱۱

93درصد ظرفیت سد کوثر گچساران آبگیری شد

اکبر خدری روز چهارشنبه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گنجایش مخزن سد کوثر را 580 میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: هم اینک میزان آب ذخیره شده در دریاچه سد کوثر به 550 میلیون متر مکعب رسیده است.
وی بیان کرد: بارش باران در سال زراعی جاری ، 625 میلیون متر مکعب آب وارد دریاجه پشت سد کوثر کرد که از این میزان 340میلیون متر مکعب آن ذخیره سازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خدری اظهار داشت: 677 میلیمتر باران از ابتدای سال آبی تاکنون در حوزه آبریز سد کوثر ثبت شده که سبب بالا آمدن تراز مخزن آب به میزان 29.5 متر شده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که در سال آبی گذشته 210 میلیمتر بارش در ایستگاه هواشناسی این سد به ثبت رسید.
خدری تصریح کرد: در بارندگی های سیل آسای فروردین ماه امسال 190 میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سد کوثر شد که در همین مدت بیش از 150 میبلون متر مکعب آب از سد رها شد.
وی میزان بارندگی به ثبت رسیده در مناطق بالا دست سد کوثر در فروردین ماه امسال را 162 میلی متر ذکر کرد.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا 625 متر است ، گفت: هم اکنون تراز این سد 623.5 متر است.
آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.
سد کوثر آب آشامیدنی 20 شهر و 2 هزار روستا با 2 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.
قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت ، سوق ، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تامین شود.
خدری اضافه کرد که از ابتدای مهرماه امسال تاکنون از سد کوثر 70 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی ، 14 میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی، 2 میلیون متر مکعب آب برای بخش صنعت و 40 میلیون متر مکعب برای سایر (زیست محیطی) رها شده است.
وی گفت: بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد کوثر در دشت لیشتر و منطقه خیرآباد از این سد آبیاری می شود.
سهمیه بخش کشاورزی از مخزن 580 میلیون مترمکعبی دریاچه سد کوثر 70 میلیون مترمکعب تعیین شده است.
در قالب طرح آبیاری و زهکشی لیشتر و خیرآباد از سد کوثر و با صرف هزینه ای بیش از 800 میلیارد ریال 72 کیلیومتر خط اصلی انتقال ، یک هزار و 200 کیلومتر لوله گذاری ، چهار ایستگاه پمپاژ آب ،32کیلومتر کانال روباز در دشت بزرگ لیشتر و اراضی دهستان خیرآباد در شهرستان گچساران اجرا شده است.
نوع آبیاری در این اراضی تلفیقی از آبیاری های بارانی ،قطره ای و غرق آبی مدرن است . با بهره برداری از این طرح افزون بر 6 هزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه خیرآباد و دشت لیشتر زیر پوشش آبیاری مکانیزه قرار می گیرد.
سد ملی کوثر در 55 کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است.دو سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می کنند.
2082/1662
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 استان کهگیلویه و بویراحمد زیست محیطی شیر کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۵۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۳۰ برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان/ برگزاری جشنواره «نون و نمک» در فرهنگسرای کوثر

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با بیان اینکه در هفته فرهنگی اصفهان در سطح این منطقه بیش از ۳۰ عنوان برنامه برگزار می‌شود، گفت: جشنواره غذاهای سنتی اصفهان با عنوان «نون و نمک» چهارشنبه پنجم اردیبهشت در پردیس فرهنگی کوثر برگزار خواهد شد.

هوشنگ نظری‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه ویژگی‌های اصفهان موجب می‌شود، آن را نصف‌جهان نیز قلمداد کنند، همچنین این کلان‌شهر به‌عنوان پایتخت ایران در دوره‌هایی نظیر صفویان همواره در طول تاریخ اسلامی کشور، مرکز فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و در حال حاضر نیز پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، اظهار کرد: با توجه به نقش بی‌بدیل این شهر در تاریخ، هفته فرهنگی اصفهان از دوم تا نهم اردیبهشت در نظر گرفته شده است تا بیش از پیش به تمام ابعاد آن توجه شود.

وی با اشاره به ویژه‌برنامه‌های شهرداری برای هفته فرهنگی اصفهان افزود: در سطح منطقه ۱۵ شهرداری این کلان‌شهر نیز بیش از ۳۰ عنوان برنامه برگزار می‌شود که در این زمینه پردیس فرهنگی کوثر با نگاهی ویژه برای همه گروه‌های مردمی اقدام به برگزاری این ویژه‌برنامه‌ها کرده است، ضمن اینکه در دیگر فرهنگسراهای این منطقه نیز ویژه‌برنامه‌هایی برای این هفته تدارک دیده شده است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با اشاره به رویدادها و ویژه‌برنامه‌های پردیس فرهنگی کوثر در هفته فرهنگی اصفهان تصریح کرد: «بازی شو ۵» با محوریت بازی‌های بومی و محلی در این هفته نگاه ویژه‌ای به شادی بانوان دارد، همچنین در بازارچه باغ طوبی در این هفته با برپایی دستاوردهای خانگی و مشاغل خانگی بانوان تلاش کرده است گوشه‌ای از زحمات بانوان این منطقه را به نمایش گذارد.

نظری‌پور ادامه داد: جشنواره غذاهای سنتی اصفهان با عنوان «نون و نمک» چهارشنبه پنجم اردیبهشت در پردیس فرهنگی کوثر برگزار خواهد شد که سعی شده است با نگاهی به پخت و تهیه غذاهای سالم، یک روز شاد و دورهمی را برای بانوان به ارمغان آورد.

وی اضافه کرد: گذر فرهنگی آفتاب همراه با اجرای غرفه‌های صنایع دستی خوشنویسی، بازی‌های بومی محلی و اجرای زنده رادیویی از دیگر برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی اصفهان در این منطقه است که از پنجم تا هفتم اردیبهشت به مدت سه روز از ساعت ۱۶:۰۰ و از جوار مزار مطهر شهدای گمنام در پاک کوثر خوراسگان پذیرای شهروندان است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: «مطبخ»، جشن اصفهان، نقاش‌باشی، مسابقه مجازی کتابخوانی، شیخ بهایی فخر اصفهان، اصفهان آبرنگی، قند عسل، محله گردی و اجرای تئاتر خیابانی از دیگر ویژه برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در این منطقه است.

کد خبر 747259

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۰ برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان/ برگزاری جشنواره «نون و نمک» در فرهنگسرای کوثر
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول
  • شستشوی ۷ مخزن با ظرفیت ۵۲ هزارو ۶۰۰ مترمکعب در ارومیه
  • افزایش ظرفیت مخازن آب شهری کردستان
  • ۲۸ مرکز درمانی به جانبازان و ایثارگران خدمات رسانی می کنند
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول
  • آبگیری چهار سد سنگی و ملاتی در اردستان
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول
  • جشن عبادت فرشتگان کوچک در گچساران