Web Analytics Made Easy - Statcounter


فرارو- احتمالا خیلی وقت است درباره بازار خرید و فروش ماشین دست دوم در منطقه عبدل‌آباد تهران چیزی نشنیده‌اید. بازاری که در روز‌های جمعه در محلی که شهرداری فراهم کرده برپا می‌شود و هنوز هستند کسانی که خودروی موردنظرشان را در آن‌جا جستجو می‌کنند. این بازار با توجه به شرایط خاصی که دارد محل خوبی برای انجام معاملات مشکوک به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طوری که بساط دلال‌ها در آن رونق گرفته و می‌توانند با اغفال مشتری عادی سود زیادی به جیب می‌زدند. عبدل‌آباد زمانی حکم یک دانشگاه برای یاددادن و یادگرفتن ترفند‌های کلاهبرداری را داشت؛ از دست‌کاری کیلومترسنج گرفته تا دروغ‌بافی‌هایی که ماشین دست دوم را به یک خانم دکتر نسبت می‌داد. همان خانم دکنری که صبح با ماشین به مطب می‌رفت و شب به خانه برمی‌گشت.

آن زمان مثل حالا نبود که روی مبل خانه لم بدهیم و انواع و اقسام ماشین‌های دست دوم را در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بالا و پایین کنیم. یک زمان برای ماشین‌های دست دوم باید زیر آفتاب جنوب تهران خودمان را به عبدل‌آباد می‌رساندیم. مثل حالا نبود که با چند فیلتر دقیقا سراغ همان ماشینی که دلمان می‌خواهد برویم. آن زمان باید چند ۱۰۰ متر بین دلال‌های ماشین چرخ می‌زدیم تا ببینیم بودجه‌مان به خرید کدام ماشین می‌رسد. تازه وقتی که ماشین مورد نظرمان را پیدا می‌کردیم سیل ترفند‌های کلاه‌برداری به سمتمان حمله‌ور می‌شد. آن زمان تنها سامانه خرید و فروش ماشین دست دوم همین جمعه‌بازار عبدل‌آباد بود که برای خودش یک فرصت شغلی بزرگ دلال‌ها به حساب می‌آمد. حالا که بحث قیمت خودرو و قیمت ماشین دست دوم داغ شده، بد نیست یادی کنیم از ترفند‌های کلاه‌برداری که در بازار ماشین دست دوم عبدل‌آباد برای خالی کردن جیب مشتری بیچاره استفاده می‌شد.

دست‌کاری کیلومترسنج
حواستان باشد! برخی خودرو‌ها در این بازار، در کمال شگفتی با اینکه سه سال از تولید آن‌ها گذشته، رقم کارکرد کمتر از ۱۰۰هزار کیلومتر نشان می‌دهند. شاید فکر کنید این کار خیلی سخت و تخصصی است، ولی در واقع با ۱۰ هزار تومان و تغییر دیاگ، می‌توان کاری کرد که رقم کارکرد ماشین کمتر نشان داده شود و خریداران آماتور را به راحتی گول زد. پس به آمپر کیلومتر اعتماد نکنید!

خودرو‌هایی که مثلا تصادف نداشته‌اند
اکثر خودور‌های موجود در بازار عبدل‌آباد، عنوان بدون رنگ و بدون تصادف و نقص فنی را با خود یدک می‌کشند ولی وقتی از صاحب خودرو می‌خواستید یک متخصص قبل از خرید خودرو را معاینه کند این جمله را می‌شنیدید: «تو خریدار نیستی و مشتری دست به نقد زیاد است.» این جمله در واقع یک دستی زدن به خریدار بود و نباید این کم محلی فروشنده را اصلا جدی گرفت چرا که اگر خریدار زیادی داشت سر از بازار ماشین دست دوم عبدل‌آباد در نمی‌آورد.

باطن پلید، پشت ظاهر تمیز
بسیاری افراد بیکار با سرمایه اندک، کارشان این شده بود که ماشین دست دوم مردم را به نازل‌ترین قیمت خریده و آن را نو نوار و کرده و به بالاترین نرخ می‌فروختند و از این بابت در هفته چند میلیون تومان پول به جیب می‌زدند. در واقع با حفظ ظاهر و جمع و جور کردن نقاط ضعفی که ابتدا به چشم می‌آیند قصد در سالم نشان دادن خودرو داشتند. ایراداتی که تنها دو روز بعد از خرید، خود را به وضوح نشان می‌داد.

خودرو‌هایی که مال یک خانم دکتر بود
معمولا خانم‌ها حساسیت ویژه‌ای روی خودروی زیر پایشان دارند و از کمتر پیش می‌آید که از رسیدگی به آن غافل شوند. همین موضوع باعث می‌شد تا دلالان اکثرا ماشین دست دوم را به نام خانم‌ها ثبت کنند تا حداقل خیال خریدار بابت سالم بودن خودرو راحت‌تر باشد. برخی هم ادعا می‌کردند من خودم کارگر هستم و این خودرو متعلق به صاحب کار، دختر خاله یا عمویم است و از این قبیل حرف‌ها که ۹۰ درصد آن واقعی نبودند!

مشقت‌های خرید و فروش ماشین دست دوم
حضور کمرنگ پلیس و نیروی انتظامی در جمعه بازار خودروی عبدل آباد باعث مزاحمت برای ساکنان آن منطقه شده و اکثر خیابان‌های اطراف بسته می‌شد؛ حتی گاهی اوقات کار به درگیری فیزیکی و فحش و فحش‌کاری می‌کشید. نبود امکانات بهداشتی و سرویس‌های مخصوص هم قوز بالا قوز شده بود تا با توجه به گستردگی و جغرافیای بازار ماشین دست دوم، محل تمیز و آنچنان موردپسندی را شاهد نباشیم.

دایه‌های مهربان‌تر از مادر
اگر مشتری ایرادی را در خودرو پیدا می‌کرد، فروشنده بلافاصله فلان دوست یا آشنایش را معرفی می‌کرد که مغازه دارد و کار‌های ماشین را با کمترین قیمت برایش انجام می‌دهد. این در واقع نوعی گارانتی و بیمه کردن ماشین دست دوم با الفاظ بود که حتی بر فرض درست بودن ادعای فروشنده، مبلغی که از جیبتان پرداخت می‌رفت، چیزی نبود که خوشحالتان کند.

دلالی در روز روشن
اسم بازار ماشین دست دوم عبدل‌آباد با دلالی گره خورده بود. در این بازار نمونه‌هایی پیدا می‌شد که علنا خودشان را دلال معرفی می‌کرد و شش ماشین پژو ۲۰۶ برای فروش کنار هم می‌گذاشت. یا حتی کسانی که پیکان‌های کلاسیک را با کمترین قیمت در حد ۱۰ میلیون تومان می‌خریدند و با قیمت ۵۰ میلیون تومان می‌فروختند.

خلاصه بگویم، اگر یادتان باشد در بازار ماشین دست دوم عبدل آباد کسی دلش به حال شما نمی‌سوخت. در واقع دل رحمی شما با چاشنی حواس پرتی، تنها نتیجه‌ای که داشت خالی شدن جیب و خرید ماشین دست دوم نامناسب بود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ماشین دست دوم ماشین عبدل آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۷۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟

امیرحسن کاکایی اظهار داشت: طی ۱۸ ماه گذشته که تورم بالایی داشتیم قیمت خودرو‌های داخلی به روز نشد، در حالی که مونتاژکاران طبق مصوبه شورای رقابت هر شش ماه یک بار نرخ‌ها را بالا بردند.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: قیمت خودرو از شهریور ۱۴۰۱ تاکنون یعنی طی ۱۸ ماه گذشته تاکنون اصلاح نشده در حالی که به طور میانگین طی این مدت با تورم بالایی مواجه بودیم؛ بنابراین افزایش قیمت خودرو‌هایی مثل پارس، حق خودروساز است. البته قیمت‌گذاری دستوری طی چهار پنج سال گذشته به گونه‌ای خودروسازان را دچار مشکل کرده که افزایش ۵۰ درصد نیز زیان را جبران نمی‌کند.

کاکایی افزود: معمولا در سطح جامعه به گونه‌ای صبحت می‌شود که گویی خودروسازان ولخرجی می‌کنند و ما داریم پول این ولخرجی را می‌دهیم. در حالی که اینطور نیست. مثلا خودرو پارس با قیمت کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان درب کارخانه فروخته می‌شود، اما قیمت آن در بازار ۸۰۰ میلیون تومان است.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: ممکن است کسی در مورد کیفیت پارس ایراد بگیرد و بگوید من این خودرو را نمی‌خرم. کما اینکه ایران‌خودرو می‌خواست پارس را کنار بگذارد، اما نگذاشتند؛ زیرا در بازار مشتری دارد و نیاز بازار است؛ بنابراین اگر قرار است پارس با همین کیفیت تولید شود یک قیمت تمام شده‌ای دارد.

کاکایی با بیان اینکه در حال حاضر خودرو‌های بهتری نسبت به پارس توسط ایران خودرو تولید می‌شود گفت: خودرو‌هایی مثل سورن استاندارد‌های بهتری در مقایسه با پارس دارند، اما می‌بینیم که خودرو پارس در بازار آزاد هم‌قیمت با آن‌ها است. معنی‌اش این است که پارس برای مردم و مصرف‌کننده نهایی ارزش دارد.

وی تاکید کرد: به دلیل نحوه قیمت‌گذاری اشتباه، قیمت سورن در کارخانه ۱۵۰ میلیون تومان بالاتر از پارس است. یعنی پارس با توجه به ظرفیت بازار خیلی زیر قیمت فروخته می‌شود. خودروساز یک حق اولیه دارد که نباید خودرو را زیر قیمت تولید بفروشد. دوم اینکه باید از ظرفیت بازار استفاده کند. اما طی این سال‌ها با نرخ‌گذاری به ایران خودرو و سایپا ضرر زده‌ایم.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تورم ۴۰ درصد گفت: این برای اولین بار در ۷۰ سال گذشته است که طی سه سال متوالی با تورم ۴۰ درصد مواجهیم. عدم تعادل بین درآمد دهک‌های مختلف، تنش‌های اقتصادی و رشد قیمت کالا‌های خوراکی و ... به مردم فشار وارد می‌کند. متاسفانه در این مدت به جای اینکه مسائل را اصولی حل کنیم یا موانع تولید را رفع کنیم با نگاه سیاسی و غیراقتصادی، قیمت خودرو را در کارخانه کنترل کردیم با این تصور که در بازار آزاد نیز قیمت کنترل می‌شود، اما اینگونه نشد. چنین سیاست‌هایی خودروساز را ضعیف می‌کند.

وی بیان کرد: سیاست قیمت‌گذاری در ایران خودرو و سایپا که تولیدکنندگان اصیل ما هستند و از زنجیره تامین برخوردارند در مونتاژکاران هم پیاده شد، اما آنجا معقول‌تر عمل کردند. طبق مصوبه شورای رقابت باید هر شش ماه یک بار قیمت‌ها به روز شود. این اتفاق برای مونتاژکاران افتاد، اما برای ایران‌خودرو و سایپا ۱۸ ماه طول کشید؛ زیرا مونتاژکاران شوخی ندارند. بخش خصوصی هستند و اگر قیمت آن‌ها اصلاح نشود تولید نمی‌کنند.

این کارشناس صنعت خورو با بیان اینکه مونتاژکاران ۱۷ درصد سود را به عنوان یک سود عقلانی در نظر می‌گیرند گفت:، اما برای ایران‌خودرو و سایپا به بهانه کیفیت یک سری ضریب منفی در نظر می‌گیرند و بین ۶ تا ۱۰ درصد اجازه سود می‌دهند سودی که مربوط به ۱۸ ماه قبل است. یعنی در همین قیمت‌گذاری دستوری هم متاسفانه روش غلطی را به کار می‌برند.

کاکایی گفت: اگر کیفیت خودرو‌ها بد است چرا پارس ۸۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد؛ در حالی که قیمت آن در کارخانه کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان است. این فاصله باعث شده ایران خودرو و سایپا به شدت زیان ده شوند و معتقدم در حال له شدن هستند.

دیگر خبرها

  • جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟
  • بازار داغ فروش حواله خودرو؛ پژو پارس ۲۹۰ میلیون تومان!
  • پژو پارس ۹۰۰ میلیون تومانی در راه است؟
  • قیمت جدید مرغ اعلام شد/ ابراهیمی: مرغداران با ضرر می‌فروشند
  • افزایش قیمت کارخانه ای این خودرو کلید خورد | منتظر افزایش قیمت‌ سایر خودروها باشیم؟
  • قیمت هایما در بازار امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۵ تا ۵۰ میلیون تومانی قیمت برخی خودروها دربازار؛ کوئیک،دنا، تارا و انواع پژو چند شد؟ | جدول قیمت ها
  • قیمت خودرو امروز ۲۸ فروردین +جدول
  • نرخ خرید بازار مسکن تهران؛ خانه در هاشم آباد متری ۵۰ میلیون تومان
  • سقوط در رکود؛ روایتی از بازار ارز