Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت جایزه، ویل ایوس نویسنده بریتانیایی برای رمانی با عنوان «زمزمه» که با الهام از زندگی و میراث به جای مانده از آلن تورینگ نوشته شده به عنوان برنده جایزه ولکام ۲۰۱۹ انتخاب شد.

این جایزه هر سال برای تجلیل و حمایت از کتابی داستانی یا غیرداستانی که با تمرکز بر مسائل مرتبط با سلامت و پزشکی که با زندگی ما درآمیخته نوشته شده باشد، اهدا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایوس با روایت داستان تورینگ در قالب داستان، به زندگی و مرگ این متفکر و نابغه پرداخته است.

«زمزمه» پنجمین رمانی است که این نویسنده در کارنامه اش دارد و توسط یک ناشر کوچک و مستقل به بازار آمده است.

این کتاب پس از آنکه به عنوان فینالیست جایزه داستان کوتاه ملی بی بی سی ۲۰۱۷ انتخاب شد، به عنوان یکی از نامزدهای جایزه گلداسمیت ۲۰۱۸ انتخاب شد و بعد در میان نامزدهای جوایز جیمز تیت بلک و جایزه فولیوی ۲۰۱۹ جای گرفت. این کتاب جایزه تخیل جمهوری ۲۰۱۹ را دریافت کرد.

دبیر جایزه ولکام از این کتاب به عنوان یک برنده بسیار باارزش یاد کرد و آن را رمانی خواند که هم از نظر ادبی عالی و هم از نظر اهمیت اجتماعی شایسته است و بینش قدرتمند، هویت و آنچه یک انسان را در عصر ماشین متمایز می‌کند، با هم دارد.

آلن تورینگ، نامی برجسته ای در دنیای کامپیوتر است و به خاطر تلاش‌هایی که در جنگ جهانی دوم انجام داد به عنوان پدر هوش مصنوعی شناخته می‌شود.

از وی به عنوان دانشمند علوم کامپیوتر، ریاضی‌دان، استاد منطق و فلسفه، تحلیل‌گر رمز و زیست‌شناس ریاضیاتی نیز یاد می‌شود.

او در جریان جنگ جهانی دوم برای انگلستان و در جبهه متفقین تلاش می‌کرد و کار رمزگشایی ارتباطی نیروهای دریایی نازی‌ها را برعهده داشت و پیام‌های ماشین معروف آلمانی‌ها با نام انیگما را بررسی و رمزگشایی می‌کرد. با این رمزگشایی‌ها جان میلیون‌ها نفر نجات یافت.

با این حال او به خاطر گرایش‌های متفاوتش پس از جنگ دادگاهی و محکوم شد و مجازات تزریق داروهای هورمونی برای معالجه او در نظر گرفته شد.

یک سال تزریق مداوم هورمون استروژن تغییر بسیاری در وی ایجاد کرد که در نهایت به افسردگی و گوشه‌گیری وی ختم شد. علاوه بر این تمامی تاییدیه های امنیتی و مجوزهای کار روی سیستم‌های رمزگشایی در ارگان‌ها دولتی نیز از او سلب شد.

وی سال ۱۹۵۴ و در حالی که ۱۶ روز به تولد ۴۲ سالگی اش مانده بود به زندگی اش خاتمه داد.

دولت بریتانیا اخیراً از وی اعاده حیثیت کرد و برپایی دادگاه علیه وی را یک اشتباه خواند.

چند سال پیش فیلمنامه «بازی تقلید» نوشته گراهام مور که با تمرکز بر زندگی این دانشمند نوشته شده بود جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را از انجمن نویسندگان آمریکا دریافت کرد.

الیف شافاک نویسنده ترکیه که ریاست هیأت داوران امسال این جایزه را برعهده داشت این نویسنده را در مراسمی که در لندن برگزار شد، به عنوان برنده معرفی کرد و از قدرت فوق العاده وی برای نوشتن چنین رمان پرقدرتی تجلیل کرد.

ایوس ۵۱ ساله که ساکن لندن است از میان فهرست نهایی که دربرگیرنده نام ۶ نویسنده بود برای دریافت این جایزه معتبر ۳۰ هزار پوندی انتخاب شد.

دیگر نامزدهای دریافت جایزه ولکام امسال عبارت بودند از: کتاب داستانی «سال استراحت و آرامش من» نوشته آتوسا مشفق از آمریکا، و کتاب‌های غیرداستانی «غیرحرفه‌ای: داستانی واقعی از آنچه انسان را می‌سازد» نوشته توماس پیج مک‌بی، «قلب: تاریخچه» نوشته ساندیپ جوهر از هند و آمریکا، «مغز در آتش: تاریخچه دیوانگی و درمان» نوشته آرنولد توماس فانینگ از ایرلند و «پاک‌کننده آسیب: زندگی فوق العاده یک زن در مرگ، فساد و فاجعه» نوشته سارا کراسنوستین از استرالیا.

کد خبر 4611618

منبع: مهر

کلیدواژه: هوش مصنوعی جایزه ادبی ادبیات جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۹۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای عصبانیت رییس مجتمع قضایی از خنده‌های کفاشیان!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ عبدالرحمن شاه‌حسینی، رئیس اسبق کمیته انضباطی اخیرا مهمان کافه خبر بود و در خصوص دوران حضورش در فوتبال و اتفاقات سال‌های اخیر فدراسیون صحبت کرد.

او در بخشی از صحبت هایش در مورد علی کفاشیان گفت:«من ۶ ماه با او کار کردم و آدم سالم و پاکی بود ولی چند عیب بزرگ داشت. همه چیز را به شوخی می‌گرفت و ما مهم‌ترین مسائل را مطرح می‌کردیم و می‌خندید. من یک معاونی داشتم، آقای دکتر محدثی که کتاب نوشته و رئیس مجتمع قضایی صدر بود. تنها کسی است که درباره شرط فعل کتاب نوشته و یک روز واقعا عصبانی شد گفت ما را مسخره کرده، ما درباره مسائل حقوقی اساسی فوتبال حرف می‌زنیم و او می‌خندد. ایراد بعدی اینکه خیلی از بالادستی‌ها حرف‌شنوی داشت. یک روز برنامه آقای شفیع من در استدیو بودم و ایشان پشت خط بود، گفتم من ۵ کمیته را اسم می‌برم و می‌دانم کی گفته این افراد را انتخاب کنی که از بحث فرار کرد. بعد از ۶ ماه سر یک پرونده استعفا دادم. یک ماه هم به من زنگ می‌زد که برگرد.»

متن کامل گفت و گو را می توانید اینجا بخوانید.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1889000

دیگر خبرها

  • ظرفیت عظیم شعر برای برنامه‌سازی در تلویزیون
  • بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس
  • ماجرای عصبانیت رییس مجتمع قضایی از خنده‌های کفاشیان!
  • یادداشت|تأملات سیدحسن حسینی در حوزه «بیدل شناسی»
  • دوهفته کارگردانان جشنواره کن جایزه جدید می‌دهد/تجلیل شانتال آکرمن
  • گزارشی از نظر منتقدان درباره آخرین کتاب چاپ شده مارکز
  • عبدالله سیدران از دنیا رفت
  • اهدای یک جایزه ویژه به نویسنده «داستان آمریکایی»
  • قصه های به زبان ساده برای بچه ها در ماه رمضان
  • نویسنده «مار و پله»: از مامور امنیتی پرونده مدینه متشکرم