Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@10:15:25 GMT

ماجرای عصبانیت هاشمی شاهرودی در حین مصاحبه

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۲۶۲۷

ماجرای عصبانیت هاشمی شاهرودی در حین مصاحبه

تهران- ایرنا- فرشاد مهدی پور روزنامه نگار اصولگرا می گوید: در حین مصاحبه با هاشمی شاهرودی سخنان وی را قطع کردم تا سئوال بپرسم که ایشان عصبانی شد.

بخش چهارم گفت و گوی «پروژه تاریخ شفاهی ایران ایرنا» با فرشادمهدی پور، روزنامه نگار اصولگرا به جریان گفت و گو با آیت الله هاشمی شاهرودی و روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری 1388 می پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ایرنا: گویی در دوره ای که در همشهری بودید، مصاحبه ای هم با آیت الله هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه انجام دادید؟
مهدی پور: بله. این تنها مصاحبه مطبوعاتی مرحوم شاهرودی در طول ریاست قوه قضاییه بود.
در مورد مصاحبه با رییس قوه قضاییه از طریق احسان قاضی زاده که آن موقع مدیرکل روابط عمومی قوه قضاییه بود، این مصاحبه هماهنگ شد.
ابتدای مصاحبه رسم بر این است که مصاحبه کننده اجازه می دهد مصاحبه شونده، چند دقیقه ای بیشتر حرف بزند تا به اصطلاح مسیر گفت و گو باز شود. برای همین گذاشتم آقای شاهرودی، حدود ده دقیقه صحبت کرد. اما دیدم ایشان اصلا به سوالی که من پرسیدم توجهی ندارد و صحبت هایش هم قرار است همین طور ادامه پیدا کند.
برای همین وسط صحبت هایش، حرف هایش را قطع کردم تا سوال دیگری بپرسم که ایشان توجهی نکرد و صحبت هایش را ادامه داد.
دوباره یک چند دقیقه ای گذشت و بار دیگر، حرف هایش را قطع کردم اما این بار ایشان متغیر و تا حدی ناراحت شد و و گفت: بگذارید حرفم را بزنم.
راستش را بخواهید جا خوردم و گفتم الان در قوه قضاییه هستیم و یک بار دیگر وسط صحبت شان بدوم دستور بازداشتم را می دهند!(با خنده)
جلسه که تمام شد به قاضی زاده گفتم این مصاحبه را این طور نمی شود منتشر کرد چون عملا شد سخنرانی آقای شاهرودی!
گفت: چه کارش کنیم؟
گفتم: من چند میان تیتر برای آن می زنم. شما بده ایشان آن را تایید کند تا منتشر کنیم، بلکه کمی شکل و شمایل مصاحبه داشته باشد.
همین روند انجام شد و مصاحبه چاپ شد.

ایرنا: خط قرمزهایتان در همشهری چه بود؟
مهدی پور: خط قرمزی به معنای متعارف نداشتیم و در نقد دولت وقت بسیار آزادانه عمل می‌کردیم؛ همشهری رسانه منتقد دولت بود.
همشهری روزنامه بزرگ و از جهت سازمانی سنگینی است و تغییرایجاد کردن در آن، کار سختی است. من به عنوان یک روزنامه رسمی با آن مواجهه می کردم. البته الان اگر به آن دوران برگردم، شاید جور دیگری عمل کنم، یعنی فعال تر.

ایرنا: روزنامه همشهری در مقاطعی، روزنامه «همشهری عصر» را نیز منتشر می کرد. آن را چطور می دیدید؟
مهدی پور: همشهری عصر، تجربه ای شتابزده و بی سامان بود و نظم و نظام لازم را هم نداشت. در کل تجربه بدی برای موسسه همشهری بود و با تعجیل در موضع گیری هایش، به کل همشهری لطمه زد.

ایرنا: شنیدم تحریریه روزنامه همشهری گفته بودند همشهری عصر تند می رود و برای همین این خطر وجود دارد که حتی خود روزنامه همشهری اصلی هم از جانب دستگاه های نظارتی توقیف شود؟
مهدی پور: بله. چنین نگرانی هم در بین بچه های همشهری وجود داشت. اما از نظر حرفه ای هم، شخصا همشهری عصر را نمی پذیرفتم. مطالب شلخته و فاقد نظم بود و بسیاری شان اصلا سر و ته نداشت. پر از غلط املایی و نگارش بود. تیترها جنجالی اما مطالب محتوایی غنی نداشت.
مثلا تیترهای جنجالی برای مطالب زده می شد و وقتی خود مطلب را می خواندی، می بینی یکی دو خط از آن بیشتر مربوط به این تیتر نیست.
همشهری عصر، رسانه ای بود جنجالی و بی ضابطه. وقتی رسانه ای می خواهد کنش سیاسی جدی انجام دهد باید به یک سری ضوابط وفادار باشد. چون اگر بخواهی تند بروی، زود سرت به سنگ می خورد ولو این که روزنامه همشهری باشی!

ایرنا: با این تقاصیل در خود همشهری صبح، مقاومتی نسبت به همشهری عصر وجود داشت؟
مهدی پور: البته درآوردن، یک همشهری دیگر در دل خود روزنامه همشهری سابقه داشت و این طور نبود که همشهری عصر، بانی آن باشد. ما همشهری دوم و همشهری ایران شهر داشتیم که مدت ها پیش از همشهری عصر منتشر می شد. و از این جهت مقاومتی در برابر آن وجود نداشت.

ایرنا: در گروه مجلات همشهری هم فعالیتی داشتید؟
مهدی پور: خیر. فقط به واسطه ویژه نامه های نوروزی که قبلا عرض شد، ناچار محل کارم را به مدت دو ماه از ساختمان اصلی همشهری به ساختمان مجلات آن یعنی ساختمان«آی تک» منتقل کردم. اما همشهری مجلات، یک معاونت داخل خود همشهری بود.
علی قنواتی که از روابط عمومی نفت بیرون آمد به همشهری رفت و مسوول کل مجلات شد.
البته گروه مجلات همشهری در دوره عطریانفر و مهدی کرباسچی راه اندازی شده بود. همشهری های دیپلماتیک و خردنامه در دوره مدیریت شیخ‌عطار تاسیس شده بودند و همشهری جوان.
کار من در همشهری ادامه داشت تا به انتخابات 88 نزدیک شدیم. همانطور که قبلا گفتم من تحلیلی داشتم که قالیباف نباید نامزد شود.

ایرنا: چرا؟
مهدی پور: ارزیابی من این بود که احمدی نژاد در این انتخابات پیروزی مطلق به دست می آورد و کسی نمی تواند با او رقابت کند. محبوبیت احمدی نژاد به خاطر اقدامات مهمی که در دوره اول ریاست جمهوری اش کرده بود به درصد تقریبا بالایی افزایش یافته بود.
من هم یادداشتی نوشتم که آقای قالیباف نباید وارد رینگ رقابتی شود که از قبل معلوم است در آن بازنده خواهد شد.
در این فاصله، حسین انتظامی از موسسه همشهری رفت و مدیرعامل موسسه همشهری تغییر کرد؛ من این یادداشت را نزد ایشان بردم. او گفت نمی توان این یادداشت را منتشر کرد. و این مساله منجر به این شد که از دبیری گروه سیاسی همشهری برداشته شوم.
همان موقع سایت«رجانیوز» خبری را منتشر کرد مبنی بر این که « دبیرسیاسی روزنامه همشهری به خاطر حمایت از احمدی نژاد برکنار شد.»
در حالی که من در این یادداشت حمایتی از احمدی نژاد نکرده بودم و فقط گفته بودم قالیباف نامزد نشود.
بلافاصله به سردبیر رجا نیوز زنگ زدم و گفتم که این یک مساله داخلی در همشهری بوده است و خواهش می کنم خبرش را بردارید. ایشان هم با احترام پذیرفت و خبر را حذف کرد.
تقریبا 20 اسفند 87 بود که این اتفاق ها افتاد و من 10 روز مانده به عید بیکار شدم..

ایرنا: بعد از همشهری هم به خبرآنلاین رفتید؟
مهدی پور: بله. سایت«خبرآنلاین» تازه راه افتاده بود. دبیر سیاسی نداشت. مرحوم مقدسی که مدیرمسوول روزنامه خبر شده بود از من خواست به آنجا بروم. می دانستم بروم آنجا، سرویس سیاسی را به من می دهند.
من با جهت گیری سیاسی خبرآنلاین، همراهی نداشتم. خبرآنلاین حامی میرحسین موسوی بود. می دانستم همین موضوع باعث اختلافاتی جدی بین من و مدیران آن رسانه می شود.
اما دوستان خبرآنلاین به اعتبار اعتماد و لطفی که به من داشتند مصر بودند که به آنجا بروم. آن موقع، انتظامی مدیرعامل بود و رضا مقدسی مدیرمسوول. محمدمهاجری هم بخشی از کار را در دست داشت. علیرضا معزی هم مدیر خبر ورزشی .
یک روز آقای انتظامی به من زنگ زد و گفت نمی خواهی حال ما را بپرسی؟
قراری گذاشتیم و من پیش ایشان رفتم.
داشتم با انتظامی صحبت می کردم که مقدسی وارد اتاق شد و مرا از طبقه سوم به طبقه اول خبرآنلاین برد و به عنوان دبیرسیاسی معرفی کرد. گفت همین الان بنشین و کار را آغاز کن.
دو خبرنگار هم بیشتر نداشتم، محسن فرجادی و نسرین وزیری.
اما همکاری در خبرآنلاین را در رزومه هایم نگفته ام، چون به چند ماه نکشید که از آن جا بیرون آمدم.

ایرنا: چطور؟
مهدی پور: بنا بود در هفته آخر مانده به انتخابات، دو ویژه نامه چاپی 4 صفحه ای منتشر کنیم. یکی در نقد و ارزیابی دو نامزد اصولگرا یعنی محسن رضایی و احمدی نژاد. دیگری هم در ارزیابی دو کاندیدای اصلاح طلب، میرحسین موسوی و مهدی کروبی.
تا جایی که در خاطرم مانده، 18 خرداد، ویژه نامه مربوط به نامزدهای اصولگرا منتشر شد.
قرار شد فردای آن روز هم ویژه نامه دوم روی دکه بیاید. داشتیم ویژه نامه دوم را صفحه بندی می کردیم که یک مرتبه دوستان صفحه بندی زنگ زدند که یک بنده خدایی - اسمش را نمی آورم – دستور داده که این ویژه نامه منتشر نشود.
رفتم و از آن بنده خدا پرسیدم چرا نمی گذارید منتشر شود؟
پاسخ داد: سیاست ما این نیست که موسوی را نقد کنیم.
گفتم: نقد دو نامزد را منتشر کرده ایم نمی شود 2 نفر دیگر را منتشر نکنیم. این خلاف رویه کاری است!
گفت: نه. نمی شود.
گفتم: من هم نمی مانم و این وضعیت را تحمل نمی کنم.
رفتم به اتاقم و کیفم را برداشتم و رفتم.
روز بسیار شلوغی هم بود. طرفداران احمدی نژاد در مصلی تجمع کرده بودند و حامیان موسوی هم زنجیره انسانی را در خیابان ولی عصر راه انداخته بودند. خیابان های تهران قفل بود.
ماشین هم گیر نمی آمد. ناچار از دفترخبرآنلاین در خیابان میرزای شیرازی تا خانه ام در میدان سبلان پیاده رفتم.
گفت و گو از: ناصرغضنفری
پژوهشم3081**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي خبرآنلاين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۲۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عصبانیت شدید مجری اینترنشنال از آتش زدن پرچم آمریکا

دریافت 12 MB کد خبر 6083224

دیگر خبرها

  • ماجرای دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟ + فیلم کامل این اتفاق | علت تشنج این دختر مشخص شد
  • روزنامه همشهری : دنبال تعطیلی شنبه نباشید / ۵شنبه و جمعه روزهای دینی اند
  • مهدی فضائلی این دستخط رهبری را برای اولین بار منتشر کرد /عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز...
  • رای دادگاه مطبوعات برای همشهری‌ آنلاین و روزنامه جام‌جم
  • همشهری آنلاین و روزنامه جام جم در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته نشدن
  • ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان شاهرودی پرداخت شد
  • ماجرای دیدار انتخاباتی مسیح مهاجری با هاشمی رفسنجانی / بازخوانی تاریخ
  • کنایه تند به حسین شریعتمداری بعد از حملات امروز کیهان به مهدی فضائلی /ماجرای احمدی نژاد یادتان هست؟ /از تاریخ درس بگیرید، مقابل حقایق قد عَلَم نکنید
  • تصویر تکراری: آغوش امن بازیکنان استقلال!
  • عصبانیت شدید مجری اینترنشنال از آتش زدن پرچم آمریکا