Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-16@17:56:50 GMT

گسترش تولید محصولات پیشرفته و فناور دارویی و غذایی

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۴۱۷۴

گسترش تولید محصولات پیشرفته و فناور دارویی و غذایی

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در دومین بخش از سفر خود به استان البرز، با حضور در کارخانه پیشرفته داروسازی « اکتوورکو » از خطوط تولید و بخش های مختلف این مجموعه بزرگ دارویی دیدن کرد. در این بازدید توافق و مقدمات حمایت از توسعه تولیدات دانش‌بنیان و فعالیت های توسعه ای شرکت دارویی اکتوور، حمایت از بومی سازی و بهره مندی از فناوری های نوین و دانش بنیان صورت پذیرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین موافقت‌نامه همکاری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و بخش‌های دارویی و غذایی گروه «اکتوور» برای تولید دانش بنیان محصولات دارویی و غذایی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد شد.

این مجموعه فناور با در اختیار داشتنن مجموعه‌ای از شرکت‌ها، علاوه بر تولید مواد پیشرفته دارویی، محصولات و فرآورده‌های غذایی را با فناوری پیشرفته بومی سازی شده تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کند .

اکتتورکو، محصولات دارویی خود را با استفاده از فناوری‌های بسته بندی در شکل‌های گوناگون از جمله واکسن، سرم، قرص و همچنین کپسول به بیماران عرضه کرده است.

این شتابدهنده تخصصی، محلی می شود تا استارتاپ‌ها هم در عرصه غذایی و هم دارویی، نیاز کشور را تامین کند و ضمن خلق ارزش افزوده، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را هم در این حوزه افزایش دهد.

«اکتوور» در زمینه تولید و تامین بیش از 190 قلم دارو در 14 حوزه درمانی مختلف از قبیل بیماری های قلب و عروق، سرطانی، پیوند اعضا، ام اس، اعصاب، داخلی، زنان و بیماری های خاص فعالیت دارد. در حال حاضر بیش از 4هزار نیروی انسانی متخصص و تحصیل‌کرده گروه دارویی اکتوور فعالیت دارند.

دو داروی نوترکییب دامی رونمایی شد

با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و استاندار البرز دو فرآورده دارویی دامی ایران ساخت «سرم زهر عقرب و مار اسکوفب» و همچنین «پی آر پی» برای درمان طاعون نشخوارکنندگان کوچک توسط شرکت‌های فناور شتابدهنده پرسیس ژن مستقر در مرکز رشد بهنودژن رونمایی شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در رونمایی ازاین دو سرم نوترکیب که توسط واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد بهنودژن ساخته شده است، بیان کرد: جوان های دانشجو اکنون پا به میدان تولید داروهای نوترکیب گذاشته اند و به جایگاهی دست یافته ایم که شتابدهنده های دارویی، نیاز کشور به اقلام دارویی اساسی و تحریمی را به کمک استارتاپ ها برآورده می کنند.

ستاری در ادامه ابراز کرد: این شتابدهنده‌ها، محیط لازم را برای تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان پسادکتری و نوآوری هایشان ایجاد کرده اند. حمایت و هدایت حدود 200 فارغ التحصیل پی اچ دی دستاورد شتابدهنده پرسیس است. این شتابدهنده توانسته است نوآوری و ارزش افزوده برای کشور به ارمغان بیاورد.

به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، مفاهیمی چون کارخانه های نوآوری و شتابدهنده های کسب و کار همچون گذشته پیگیری می شود و با همکاری دستگاه های مرتبط به طور خاص در حوزه دارو و سلامت با همکاری وزارت بهداشت، راه برای تولید اقلام دارویی و ورود آن ها به بازار هموار می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین از همکاری فوق العاده ای که باسازمان غذا و دارو برای سازوکارهای ثبت دارو شکل گرفته است گفت و ادامه داد: با همراهی وزیر محترم بهداشت و همچنین سازمان غذا ودارو علیرغم وجود محدودیت های ساختاری موجود، تعداد قابل توجهی دارو به دست استارتاپ ها و از دل شتابدهنده های دارویی، روانه بازار شده است.

«بهنود ژن فارمد»، مرکز رشد شتابدهنده دارویی پرسیس ژن است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید بیش از ۱۸ قلم داروی نوترکیب با فرمولاسیون بومی را تا سال 1400 دنبال می کند. این دو فرآورده دارویی از دل دو استارتاپ که فرآیند شتابدهی را گذرانده اند و اکنون در مرحله رشد و تجاری سازی قرار دارند، برای ورود ورود به بازار توسط مرکز رشد بهنودژن راهبری می شوند.

رفع نیاز صنایع به جاذب‌ها با افتتاح خط تولید داخلی

شرکت دانش بنیان گهر سرام در 3 زمینه تولید جاذب‌ها، گاردهای محافظ و کاتالیست در حوزه نفت و میعانات نفتی فعالیت می‌کند، میزبان بخش دیگری سفر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به استان البرز بود. این فرآورده‌ها عمدتاً در صنعایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری خط تولید جاذب کربن موکلولارسیو شرکت دانش بنیان گهرسرام افتتاح شد. این جاذب‌ها برای غربال هیدروکربنی و حذف آب از جریان های هیدروکربنی استفاده می شود.

بیش از 3هزار تن از این جاذب ها به ارزش 10 میلیون دلار برای استفاده در صنعت نفت و گاز وارد کشور می شود و این شرکت دانش بنیان می تواند نیاز وارادتی کشور را به طور کامل تامین کند.

یکی از تولیدات این شرکت، فاز فعال سولفید متالیک است که شیوه تولید و فناوری به کار رفته، در شرکت‌های آمریکایی وجود دارد.، نوع خاصی از جاذب ها به شمار می رود توسط این شرکت دانش بنیان تولید و با حفظ ارز ناشی از واردات به صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی کشور کمک کرده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از مجتمع کشت و صنعت رعنا نیز یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی و تولیدی فعال در زمینه تکثیر گیاهان مثمره و غیر مثمره دیدن کرد.

این شرکت با به کار بستن فناوری کشت بافت، گونه های گیاهی مختلفی مانند انواع خرما و گردو را کشت و پرورش می دهد.

در دیدار و گفت و گوی فعالان فناور کشت و صنعت رعنا با ستاری و معاونان وی، زمینه های توسعه فناوری های پیشرفته کاشت نهال بررسی شد. فناوران این مجموعه از نیازهای خود برای رونق تولید و افزایش صادرات گفتند و معاون علمی و فناوری پیگیری های لازم را در دستور کار قرار داد.

این مجموعه با انتقال کامل فناوری تکثیر گونه های مختلف نهال خرما و فناوری تکثیر انبوه نهال موز را انجام می دهد. در سال گذشته از 100 هزار نهال تولیدی گردو و خرمای این شرکت 30 هزار نهال به کشورهای همسایه صادر کرده است.

حسن ورشوچید مدیرعامل این شرکت گفت: از ابتدای تأسیس این شرکت تاکنون بیش از ۲ میلیون اصله نهال خرما تکثیر و توزیع شده است.

وی همچنین از انتقال موفق فناوری تکثیر انبوه نهال گردوی خودریشه‌زا با کاربرد فناوری کشت بافت گفت و ادامه داد: از طریق قرارداد همکاری با یک شرکت اسپانیایی دانش را به ایران منتقل کردیم و در حال حاضر یکی از دو شرکت دارنده این فناوری در سطح جهان هستیم.

انتهای پیام/

291 / 159 معاونت علمی و فناوری شرکت غذایی و دارویی استارتاپ داروسازی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری شرکت غذایی و دارویی استارتاپ داروسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۴۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی از محل تولید داروهای جدید

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد پیکان‌پور گفت: با رفع عوامل بروکراتیک و تسهیل و سرعت بخشی به امورات تولیدکنندگان داخلی، ۴۴ خط جدید تولیدی و ۹۶ داروی جدید نظیر تراستوزومب امتانسین، سیستئامین، الترومبوپگ، اپرمیلاست، تیوتروپیوم استنشاقی، گوسلکومب، اتوپوزاید تزریقی، ایمیکیمود، ویگاباترین، ایربزارتان، تاکرولیموس تزریقی، لارونیداز، تراستوزومب دروکستکان، روپی واکائین، وینورلبین خوراکی، نیولومب، فولوسترانت، بوپی واکائین، پاپاورین تزریقی، رانیبیزومب و سیتارابین به بازار دارویی کشور عرضه شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی برای خرید داروهای جدید تولید شده صرفه جویی شده است، افزود: به منظور احصا مشکلات صنعت، طی مدت کوتاهی از حدود دو سوم از شرکت‌های داروسازی اصلی بازدید میدانی شد و اقدامات لازم جهت رفع چالش‌ها در سطح اختیارات سازمان صورت پذیرفت.

به گفته مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، ۵۶ مولکول جدید نیز طی ۱.۵ سال گذشته و پس از تأیید شورای بررسی فهرست رسمی داروهای ایران وارد فهرست شده‌اند که به عنوان نمونه می‌توان به داروهایی نظیر کلادریبین، سیلودوسین، اتزولیزومب، سفتازیدیم-آوی باکتام، ودولیزومب، دورناز آلفا، انسولین رایزودگ و سولیکوا، توپوتکان، انزالوتاماید، پالیویزومب، رگورافینیب، اوزانیمود، فوسکارنت، ایبروتینیب، الاپاریب و اسیمرتینیب اشاره کرد و این در حالیست که در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ داروی جدیدی وارد فهرست داروهای رسمی کشور نشده بود.

پیکان پور خاطرنشان کرد: با توسعه برون سپاری در برخی از اجراییات سازمان، تسریع قابل ملاحظه‌ای در روند اقدامات شرکت‌های دارویی صورت گرفته است که با ایجاد مسیر موازی «بررسی پرونده‌های ثبت» در خصوص پرونده‌های مشمول مسیربندی چهار و پنج، زمان انتظار ارزیابی و تأیید این پرونده‌ها به کمتر از یک چهارم مدت قبل، کاهش پیدا کرده و شرکت‌های دارویی می‌توانند بنا به درخواست خود، از مسیر موازی استفاده کنند.

کد خبر 6079658 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • رشد ۲۸ درصدی واحد‌های صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی از محل تولید داروهای جدید
  • واحدهای صنعتی دانش بنیان ۲۸ درصد رشد داشته است
  • تولید و تجاری‌سازی ۱۷ محصول از گیاهان دارویی توسط یک شرکت فناور
  • اجرای بهینه‌تر قانون جهش تولید دانش‌بنیان در دستور کارمعاونت علمی
  • تجهیز کارگاه ساخت و تولید دانشگاه آزاد خوی به ماشین‌آلات پیشرفته
  • نحوه دریافت تسهیلات غول‌های فناور/ ۳ فناوری اولویت‌دار مورد حمایت صندوق نوآوری کدامند؟
  • اثرگذاری بانک کشاورزی در تحقق سند ملی امنیت غذایی با پرداخت بیش از ۲۰۰۰ هزار میلیارد تسهیلات در سال ۱۴۰۲
  • اعطای ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبار مالیاتی
  • خرید تضمینی راهکاری برای بهره‌برداری از فناوری بومی/صفی از شرکت‌های خوش‌نام برای دانش‌بنیان شدن