Web Analytics Made Easy - Statcounter

پارک علم و فناوری خوزستان یکی از مجموعه‌های موفق و فعال در زمینه رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان است که در زمینه بومی‌سازی طرح‌های مختلف صنعتی فعالیت دارد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ * پارک علم و فناوری مجموعه‌ای است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شود و اکنون در تمامی استان‌های مختلف کشور شاهد فعالیت این پارک‌ها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارک علم و فناوری استان خوزستان یکی از مجموعه‌های فناورانه موفق در بین تمامی این واحد‌هاست و هدف اصلی این سازمان افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقای فرهنگی نوآوری و افزایش رقابت بین شرکت‌ها و موسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند.
تمامی پارک‌های علم و فناوری از جمله پارک علم و فناوری خوزستان برای دستیابی به اهدافی همچون افزایش ثروت در جامعه و تکیه بر توان داخلی و بومی سازی طرح‌های موفق، به دنبال ایجاد انگیزه و مدیریت جریان دانش در میان دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های خصوصی و بازار هستند.
برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های پارک علم و فناوری استان خوزستان به گفتگو با بابک مختاری، مسئول پارک علم و فناوری استان خوزستان پرداختیم. مختاری می‌گوید: پارک علم و فناوری خوزستان از سال ۸۸ با کسب مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان «پارک علم و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز» شروع به فعالیت کرد و این پارک در سال ۹۰ با مصوبه وزارت علوم از دانشگاه شهید چمران اهواز منفک و مستقل شد.   ۱۶۰ شرکت در پارک علم و فناوری خوزستان مستقر هستند مسئول پارک علم و فناوری استان خوزستان با بیان اینکه اکنون در حال سپری کردن دهمین سالگرد پارک علم و فناوری خوزستان هستیم، می‌افزاید: حدود ۱۶۰ شرکت در پارک علم و فناوری خوزستان مستقر هستند که از این تعداد نزدیک به ۵۰ درصد آن‌ها در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت دارند و در حوزه‌های IT، کشاورزی و ساخت و تولید در بخش‌های مختلف فنی و مهندسی در حال فعالیت هستند.
مختاری اضافه می‌کند: علاوه بر این، حدود ۴۰ شرکت دانش بنیان از ۸۰ شرکت دانش بنیان فعال استان در پارک علم و فناوری خوزستان استقرار دارند.
وی با اشاره به تعداد اختراعات به ثبت رسیده در پارک علم و فناوری استان خوزستان اظهار می‌کند: در سال گذشته حدود ۵۵ اختراع دانشجویی و دانش آموزی و در بخش‌های مختلف در پارک علم و فناوری استان به ثبت رسیده است. یکی از دستاورد‌های مهمی که این پارک در سال گذشته داشته، این بود که در جشنواره خوارزمی، یکی از طرح‌های پارک علم و فناوری خوزستان که یک وکیوم لودر (جاروی صنعتی) بود به عنوان طرح برگزیده و برنده این جشنواره انتخاب شد.  
مسئول پارک علم و فناوری استان خوزستان ادامه می‌دهد: البته این اختراع داخلی و خارجی (جاروی صنعتی) اکنون در صنعت فولاد سازی کشور مورد استفاده قرار گرفته و به نوعی یک طرح داخلی و بومی سازی شده است.
وی می‌گوید: از سویی در سال گذشته حدود ۸ جشنواره ایده‌های نوآورانه در پارک علم و فناوری استان خوزستان در سطوح مختلف دانشجویی و دانش آموزی و در حوزه‌های تخصصی برگزار شد که همین موضوع باعث تقویت شرکت‌های دانش بنیان فعال در این مجموعه شده است.   MQG؛ اختراعی که مورد استفاده شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قرار گرفت مختاری با اشاره به تفاهم نامه‌های منعقد شده این مجموعه با ارگان‌های مختلف خاطرنشان می‌کند: تفاهم نامه همکاری با سازمان‌های مختلف از جمله شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت ملی حفاری و سازمان آب و برق خوزستان منعقد کرده ایم و از این طریق سعی در بهره گیری از تولیدات شرکت‌های زیرمجموعه پارک علم و فناوری استان در بخش‌های مختلف داریم.
وی ادامه می‌دهد: البته سال گذشته پارک علم و فناوری خوزستان با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قراردادی منعقد کرد و از این طریق یکی از اختراعات شرکت‌های دانش بنیان این مجموعه به نام MQG که برای اندازه گیری فشار و دما در عمق چاه‌ها از آن استفاده می‌شود و توسط یکی از شرکت‌های داخلی، بومی سازی شده اکنون مورد استفاده شرکت ملی مناطق نفت خیز قرار گرفته و در چاه‌های مختلف از آن استفاده می‌شود.

مسئول پارک علم و فناوری استان خوزستان با اشاره به برگزاری رویداد رویش در پارک علم و فناوری خوزستان می‌افزاید: هفته گذشته رویداد ملی رویش با همکاری موسسه دانش بنیان برکت در پارک علم و فناوری استان برگزار شد و از ۱۲ طرح پذیرفته شده این رویداد ۵ طرح به عنوان طرح‌های برگزیده قرار است انتخاب شوند و روی آن‌ها برای رشد و توسعه و استفاده از توان داخلی سرمایه گذاری شود.  
وی با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه این پارک وجود دارد، ابراز می‌کند: بزرگترین مشکلی که در پارک علم و فناوری خوزستان با آن مواجه ایم این است که بخاطر مشکلاتی که دولت داشته، در این سال‌ها طرح عمرانی پارک علم و فناوری به طور کامل نتوانسته اجرا شود. با توجه به اینکه ۸۰ درصد اقتصاد خوزستان وابسته به دولت است و کسب و کار‌های فناورانه و نوآورانه مربوط به اقتصاد خصوصی هستند، همین موضوع باعث شده طرح‌های فناورانه و شرکت‌های دانش بنیان در این استان آنگونه که باید رشد نکنند. البته برای حل این معضل در حال فرهنگ سازی هستیم و امیدواریم به نتایج مطلوبی در این زمینه دست یابیم.
مختاری خاطرنشان می‌کند: سال گذشته، فروش شرکت‌های حوزه دانشی کشور حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده و کل سرمایه‌گذاری که در این شرکت‌ها انجام شده، کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان بوده است؛ وقتی انجام چنین سرمایه گذاری ۴۰ برابر نتیجه بخش بوده و آورده داشته، بهتر است درصد سرمایه گذاری‌های دولت و نهاد‌های مختلف بر این بخش افزایش پیدا کند تا شاهد نتایج مطلوب‌تر آن در بخش‌های مختلف و توسعه داخلی سازی و رشد توان بومی سازی کشور در حوزه‌های گوناگون باشیم و از حالت مصرف کننده صرف خارج و به تولیدکنندگی دست یابیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه شهید چمران اهواز پارک علم و فناوری خوزستان پارک علم و فناوری شرکت های دانش بنیان وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۷۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاونی‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی ویژه حمایت می‌شوند

استاندار خراسان شمالی، گفت: تعاونی‌های دانش بنیان خراسان شمالی مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، محمدرضا حسین‌نژاد  امروز در کلنگ‌زنی پروژه انتقال آب غیر شرب برای واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان ضمن قدردانی از فعالیت‌های پارک علم و فناوری، آن را زمینه ساز حرکت پرشتاب این پارک خواند و اظهار داشت: قرار گرفتن خراسان شمالی در اقتصاد دانش‌بنیان در رده استان‌هایی مثل خراسان رضوی باعث افتخار است.

وی افزود: توجه به نخبگان، تقویت هیئت‌های اندیشه‌ورز، ایجاد تعاونی‌های دانش بنیان و جذب نقدینگی در دست مردم، تاسیس شرکت‌های سهامی عام و سایر تدابیر برای مشارکت مردم در پروژه‌های نیمه تمام از اهم مواردی هستند که می‌تواند در جهش تولید موثر باشد.

استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: فروش واحدهای دولتی و اعطای مشوق‌های مالیاتی از دیگر مواردی هستند که می‌تواند در رونق و جهش تولید اثرگذار باشد. 

حسین‌نژاد به حمایت‌های گسترده دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: امیدواریم در سال 1403 با انتقال آب، بخشی از مشکلات واحدهای فناور برطرف شود. 

قربانی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی نیز در ابتدای این آیین ضمن تشکر از توجه استاندار خراسان شمالی به حوزه ی علم و فناوری استان، پارک علم و فناوری را حلقه ی واسط میان مردم و دولت خواند و از توافق با شهرک‌های صنعتی استان برای ایجاد  شهرک فناوری در ضلع شمالی پارک به وسعت 30 هکتار خبر داد.

وی پارک علم و فناوری خراسان شمالی را دبیر خانه کشوری صنایع خلاق و دبیرخانه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان توصیف کرد و گفت: برای تسریع در انجام امور، بوروکراسی اداری در پارک و واحد های زیر مجموعه عملا وجود ندارد و رتبه پارک در ستاد اقتصاد دانش بنیان استان که در سال گذشته 26 کشوری بود، امسال با 13 رتبه ارتقا به 13 کشوری رسیده است.

استاندار خراسان شمالی در حاشیه این آیین از پروژه ساختمان 8 واحدی که قرار است در اختیار واحدهای فناوری استان قرار گیرد نیز بازدید کرد و پیشرفت پروژه را از بازدید قبلی تاکنون تحسین کرد.

انتهای پیام/311/

دیگر خبرها

  • ۲۵ هزار نفر به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام می‌شوند
  • ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفتخیز جنوب
  • تعاونی‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی ویژه حمایت می‌شوند
  • برگزاری رویدادی نوآورانه در صنایع خلاق/رونمایی از منشور مسئولت اجتماعی شرکت‌های خلاق
  • گرد و خاک در راه جنوب غرب خوزستان
  • شرکت‌های دانش‌بنیان بوشهر برای حل مسائل زیست محیطی پای کار هستند
  • فناوری با بلوغ پایین در پارک‌های علم و فناوری رها شده اند