Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@20:17:11 GMT

نظام ارجاع پزشکی از اول تیر ماه عملیاتی می شود

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۸۵۸۸

نظام ارجاع پزشکی از اول تیر ماه عملیاتی می شود

مشهد- ایرنا- معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سطح یک 'نظام ارجاع پزشکی' در قالب پرونده الکترونیک از ابتدای تیر ماه آتی برای پزشکان عمومی در سطح کشور عملیاتی می شود.

دکتر علیرضا رئیسی شب گذشته در نشستی با هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد 'پرونده الکترونیک' کارآمد را اولویت و زمینه اجرای مناسب برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده ذکر و بیان کرد: در قالب این پرونده می توان با ایجاد دستورالعمل 'برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع' را اجرایی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی همچنین از تلاش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اجرای برنامه نظام ارجاع قدردانی و بیان کرد: این دانشگاه با توجه به شرایط و ویژگیهای خاص خود قابلیت اجرای برنامه نظام ارجاع به شکل کامل حتی در سطوح دو و سه را نیز دارد.
معاون وزیر بهداشت افزود: تکریم و رضایت مندی گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت باید در برنامه نظام ارجاع مورد توجه قرار گیرد و در این راستا باید ضمن ایجاد نظام نوبت دهی مناسب در مراکز درمانی، نتایج این برنامه برای مردم و ارائه دهندگان خدمت قابل لمس باشد.
وی بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیز در اجرای برنامه نظام ارجاع پزشکی تاکید و بیان کرد: با این اقدام می توان ضمن جلوگیری از ایجاد محدودیت برای گیرندگان خدمت و افزایش رضایت مندی، از ازدحام و افزایش بار در مراجعه بیماران به مراکز دولتی نیز پیشگیری کرد.

* دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیشرو است
معاون درمان وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دانشگاههای پیشرو در اجرای برنامه نظام ارجاع محسوب می شود زیرا تنها دانشگاه علوم پزشکی در کشور است که توانسته تمامی کلینیکهای ویژه را وارد مدار برنامه نظام ارجاع و شبکه ارجاع کند.
دکتر قاسم جان بابایی افزود: هم اینک تمامی کلینیکهای ویژه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد وارد چرخه برنامه نظام ارجاع شده اند و نظام اچ.آی.اس مراکز درمانی نیز در این کلینیکها اجرایی شده است.
وی همچنین 'نسخه نویسی الکترونیک در سطح یک' را از دیگر موارد ضروری در اجرای برنامه نظام ارجاع اعلام و بیان کرد: این مهم نیز هم اینک به شکل مطلوبی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرایی شده است.
معاون وزیر بهداشت در ادامه بر لزوم ورود بخش خصوصی به عرصه اجرای نظام ارجاع پزشکی تاکید و بیان کرد: باید تلاش شود به صورت گام به گام این برنامه در بخش خصوصی نیز اجرایی شود. در مرحله نخست سطح یک و دو خدمات به ویژه در شهرستانهای زیر پوشش باید وارد این برنامه شود.
وی ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در مرحله نخست بخش خصوصی در شهرستانهای کاشمر، بردسکن و خلیل آباد خراسان رضوی باید وارد چرخه نظام ارجاع شود و به ترتیب در دیگر شهرستانهای استان نیز این طرح اجرایی شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته برنامه نظام ارجاع تا پایان امسال در سطح استان خراسان رضوی به شکل کامل اجرایی می شود.
دکتر محمدرضا دارابی برنامه نظام ارجاع را دارای نقش موثر در صرفه جویی منابع مالی و نیروی انسانی ذکر و بیان کرد: اگر نتوان این برنامه را به شکل کامل در سطح یک اجرا کرد بطور حتم در سطوح بعدی نیز نمی توان انتظار موفقیت آن را داشت.
وی ادامه داد: برنامه نظام ارجاع هم اینک در 40 درصد مناطق زیر پوشش در خراسان رضوی اجرایی شده و برای دستیابی به تمامی اهداف برنامه، علاوه بر بیمه سلامت سایر سازمانهای بیمه گر نیز باید وارد برنامه شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ایجاد پنج میلیون پرونده الکترونیک سلامت برای جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی از اقدامات مهمی است که برای اجرای طرح نظام ارجاع پزشکی انجام شده است.
'نظام ارجاع خدمات پزشکی' شیوه ای برای ارائه خدمات مناسب و موثر درمانی بهداشتی است که در قالب آن بیماران می بایست بر اساس سلسله ‌مراتب تعریف شده و مشخص به مراکز درمانی مراجع کنند. نخستین مرحله این روند مراجعه به 'پزشک خانواده' است. این شیوه با هدف 'ارتقا سلامت عمومی، جلوگیری از مراجعه مکرر و غیرضروری بیماران به مراکز تخصصی و اتلاف منابع' در قالب سطح‌ بندی خدمات درمانی اجرا می شود.
فعالیت 'طرح نظام ارجاع پزشکی' از سال 1384 در مناطق روستایی و شهرهای با جمعیت زیر 20 هزار نفر آغاز شد. با اجرای طرح طی این مدت مسائلی همچون 'فقدان فرهنگ ‌سازی عمومی پیش از اجرای طرح پزشک خانواده، همزمانی اجرای طرح تحول سلامت با نظام ارجاع، مشکلات در شیوه و میزان پرداخت هزینه خدمات به درمانگران خصوصا از سوی سازمانهای بیمه گر و میزان مشارکت
پزشکان عمومی' شناسایی و رفع آنها پیگیری شده است.


1922/3027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهداشت و درمان نظام ارجاع پرونده الكترونيك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۸۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای بانوی مرگ مغزی در مشهد به پنج بیمار زندگی بخشید

      به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هزار و چهارصد و هشتاد و سومین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، زنده یاد ام البنین حق بین، بیمار مرگ مغزی معرفی شده از بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد زیر عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.   دکتر ابراهیم خالقی افزود: یک کلیه این بانوی مرگ مغزی در بیمارستان منتصریه به مردی ۳۸ ساله ساکن نیشابور که سال ها از نارسایی کلیه در رنج بود، اهدا و پیوند شد.   مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کبد این بانوی مرگ مغزی به بانوی ۶۰ ساله ساکن تربت حیدریه که سالها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، در بیمارستان منتصریه پیوند شد.   خالقی افزود: همچنین قرنیه‌های این بانوی مرگ مغزی برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ارسال شد.   واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال‌شرق کشور را زیر پوشش دارد، از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

دیگر خبرها

  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • تزریق ۵۸۴ هزار دز واکسن فلج اطفال در خراسان رضوی
  • طرح«سلامت خانواده و نظام ارجاع» از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است
  • اعضای بانوی مرگ مغزی در مشهد به پنج بیمار زندگی بخشید
  • طرح سلامت خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار خانوار اجرا می‌شود
  • آیین افتتاح برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع در شهر زاهدان
  • سرطان روده بزرگ سهم ۱۰درصدی از کل سرطان‌ها دارد
  • لزوم تعریف بسته‌های عملیاتی برای ادارات ایلام در حوزه سلامت