Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@06:10:21 GMT

نانوداروی ضدسرطان ریه نتیجه مثبت داد

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۹۱۷۱

نانوداروی ضدسرطان ریه نتیجه مثبت داد

تهران-ایرنا- پژوهشگران یک شرکت آمریکایی موفق به انجام آزمون پیش‌بالینی روی نانوداروی جدید شده و نتایج مثبتی به‌دست آورده اند؛ این دارو که انکوپرکس نام دارد می‌تواند برای درمان سرطان ریه استفاده شود.

به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، شرکت جنپرکس (Genprex) اعلام کرد با همکاری مرکز آندرسن دانشگاه تگزاس نتایج مثبتی از آزمون پیش‌بالینی روی نانوداروی ضدسرطان ریه به‌دست آورده است؛ این دارو حاوی ژن سرکوب کننده تومور بوده که در یک نانوذره کلسترول قرار داده شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرکت جنپرکس در سال 2018، توافق‌نامه همکاری با مرکز آندرسن امضا کرد تا با همکاری این مرکز اقدام به توسعه دارویی برای درمان سرطان کند. در این دارو از ماده‌ای موسوم به TUSC2 که یک نوع سرکوب‌کننده تومور است، استفاده شده‌است. این ماده فعال به‌عنوان محصول پرچم‌دار شرکت جنپرکس بوده که با روش‌های خودایمنی ترکیب شده‌است.
پژوهشگران نشان دادند TUSC2 یک ژن سرکوب‌کننده تومور بوده که اثر جانبی بسیار کمی داشت و نسبت به داروهای رایج سرطان ریه از اثار جانبی کمتری برخوردار هستند.
این شرکت ژن TUSC2 را در یک نانوذره کلسترول قرار داده و به‌عنوان ماده‌ای مهندسی شده برای هدف‌گیری سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. در نشست انجمن تحقیقات سرطان آمریکا، محققان مرکز آندرسن نتایج این آزمون را در قالب پوستری با عنوان Development of an improved humanized patient-derived xenograft, Hu-PDX, mouse model for evaluation of antitumor immune response in lung cancer ارائه کردند.
در این پوستر پژوهشگران نشان دادند ترکیب ژن TUSC2 با یک عامل دارویی دیگر اثربخشی زیادی روی درمان سرطان ریه داشته به طوری که نرخ زنده ماندن موش‌های حامل سلول‌های سرطانی را افزایش داده است. این داده نشان داد روش یادشده درمانی می‌تواند به شدت رشد تومور سرطانی را کاهش دهد.
جولیان فام از مسوولان شرکت جنپرکس می‌گوید: این مدل بسیار پیچیده یک گام ما را به استفاده از سیستم ایمنی بدن در مقابل سرطان نزدیک می‌کند، کاری که روی مدل‌های حیوانی با موفقیت انجام شده‌است. این نتایج ما را قادر می‌سازد تا فرضیه‌های خود را در مورد چگونگی برهم‌کنش سیستم ایمنی بدن با یک تومور بعد از تزریق دارو به بدن ارزیابی کنیم.
علمی**9294**9157

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي توسعه فناوري نانو نانودارو سرطان ريه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۹۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: عراق یک مرکز تجاری مهم برای ترکیه است

رئیس‌جمهور ترکیه که در صدر هیأتی بلندپایه و بعد از ۱۲ سال وارد بغداد شده است، می‌گوید عراق یک مرکز تجاری مهم برای ترکیه است.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، بعدازظهر امروز (دوشنبه)، با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

اردوغان، ظهر امروز، در صدر هیأتی بلندپایه از وزرای این کشور وارد عراق شده است. «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه اخیرا در کنفرانسی مطبوعاتی در ترکیه اشاره کرد که قرار است دو طرف در این سفر بیش از ۲۰ توافقنامه و قرارداد امضا کنند.

براساس گزارش پایگاه خبری «المعلومه»، اردوغان در حاشیه دیدار با السودانی به او گفته است که ترکیه در جنگ با تروریسم و در تقابل با چالش‌های امنیتی، محیط‌زیستی و اقتصادی در کنار عراق است.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اضافه کرد: «عراق یک مرکز تجاری مهم برای ترکیه است و بهتر است سازوکارهای همکاری تجاری و اقتصادی توسعه یابد.»

اردوغان همچنین گفت: «نیاز عراق به آب را درک می‌کنیم و سعی می‌کنیم از طریق‌ کمیته‌های مشترک در این زمینه همکاری کنیم.»

عراق چند سالی است که با مشکل کم‌آبی و تبعات ناشی از آن از جمله طوفان‌های شن دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از منابع اصلی تامین آب عراق رودهای دجله و فرات هستند که هر دو از خاک ترکیه سرچشمه می‌گیرند.

ترکیه با سدسازی در مسیر این دو رودخانه حیاتی باعث شده است آب کمتری وارد عراق شود و در نتیجه عراق نیاز مبرمی به آب داشته باشد.

مقامات عراقی بارها با ارسال هیأت‌های متعدد به ترکیه از این کشور درخواست اجازه ورود مقادیر بیشتری آب به خاک خود را کرده‌اند که این درخواست بی‌نتیجه بوده است.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • اردوغان: عراق یک مرکز تجاری مهم برای ترکیه است
  • چرا خلبانان و مهمانداران نمی‌توانند به خودشان عطر بزنند؟
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند
  • بخش پرتودرمانی مرکز جامع سرطان البرز افتتاح می‌شود
  • اختصاص ۶۹ درصد ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ به کالای اساسی و دارو
  • خارج کردن تومور شکمی از کودکی ۱۰ ساله در رشت
  • وزن خود را با شرکت در رویداد مثبت ۱۰۰ کم کنید
  • عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک ۱۰ ساله در رشت
  • برخی از دارو‌های HIV می‌توانند با آلزایمر مقابله کنند