Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-23@09:11:09 GMT

سواد رسانه شرط مهم استفاده از فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۲۵۰۱

سواد رسانه شرط مهم استفاده از فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی درویشی امروز در اجلاسیه مجمع بسیج شهرستان همدان، اظهار داشت: نسل امروز به دنیای دیجیتال ورود پیدا کرده است که اصطلاحاً به آنها شهروندان دنیای دیجیتال گویند.

وی با بیان اینکه ما به دنبال سواد رسانه هستیم، گفت: استفاده از فضای مجازی یک شرط مهم دارد و آن سواد رسانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده کارگروه تربیتی اخلاقی مجمع بسیج شهرستان همدان ضمن ارائه سه اصل در فضای مجازی که تنها نبین، تنها نکش و تنها نخور است، ابراز داشت: مهارت‌های «نه گفتن» مقدمه‌ای بر فضای مجازی است.

وی ضمن اشاره به ویژگی‌های فضای مجازی در ادامه افزود: ارتباط گیری سریع و سرعت دریافت اخبار از ویژگی‌های این فضا است.

درویشی با اشاره به اینکه ۸ میلیارد انسان روی زمین وجود دارد که 4.5 میلیارد نفر از فضای مجازی استفاده می‌کنند، گفت: تا سال ۲۰۲۰، ۷۵ درصد جمعیت جهان به فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دست خواهند یافت.

وی با بیان اینکه فضای مجازی دارای آسیب است، تصریح کرد: مهد فضای مجازی روسیه است.

نماینده کارگروه تربیتی اخلاقی مجمع بسیج شهرستان همدان عنوان کرد: آمریکا در مورد تحریم‌ها همه چیز را بر ما تحریم کرد اما اینترنت را علیه ایران تحریم نکرد چرا که جنگ امروز جنگ نرم است.

وی به دیگر آسیب‌های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: ایجاد فرقه‌های انحرافی، قاچاق، قتل و جنایت و خشونت، تن فروشی، تجاوز، افزایش استرس و افسردگی، افزایش طلاق، دوستی های مجازی، قمار و شرط بندی، اعتیاد، انحرافات جنسی، انتشار اکاذیب، افت تحصیلی، اعتیاد اینترنتی و... از جمله موارد آسیب‌های فضای مجازی است.

درویشی با بیان اینکه استفاده بیش از حد فضای مجازی، رایانه و ابزارهای تکنولوژی را اعتیاد اینترنتی گویند، خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی بیشترین تهدید و آسیب برای دختران و زنان را دارد و احساسی بودن باعث بیشترین فشار بر روی این قشر است.

وی در خصوص اثرات منفی شبکه‌های اجتماعی افزود: تمایلات فردبه فرد یا رودررو را کاهش می‌دهد، بیگانگی با هویت ایرانی_اسلامی ما دارد، تسهیل قانون گریزی، خطر ابتلا به اختلالات روانی را افزایش می‌دهد، احتمال شکست روابط را در دنیای واقعی از دست داده است، به شدت افراد را بی خواب می‌کند وحریم خصوصی معنا ندارد.

نماینده کارگروه تربیتی اخلاقی مجمع بسیج شهرستان همدان در خصوص آسیب‌های شبکه مجازی بر کودکان گفت: بیشترین آسیب‌ها متوجه کودکان است و در سطح کلان و کشوری در حال آسیب هستند.

وی ابراز داشت: یکی از قوانین بین المللی این است که موبایل، تبلت و تلویزون در اتاق کودکان نباشد و تلفن همراه باید توسط والدین رمزگذاری شود و کودکان نباید مستقل باشند مرورگرهایی برای فرزندان تعبیه شود و زمان استفاده از تلفن همراه و تبلت را پدر و مادر باید تعیین کنند.

درویشی در مورد راهکارهای برخورد با آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی از سوی دولت تصریح کرد: بومی سازی شبکه‌های اجتماعی، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، برنامه‌ریزی و تدوین قانون فضای مجازی با استفاده از نظر نخبگان و صاحب نظران این فضا، تشکیل مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی در استان، طراحی و توزیع سیم کارت‌های دانش آموزی با فعالسازی کد ملی، بالا بردن تعرفه استفاده از فیلترشکن ‌ توسط وزارت ارتباطات، عدم رایگان بودن بسته‌های اینترنتی از ساعت ۲ بامداد الی ۷ صبح برای کودکان و نوجوانان و ... از جمله این راهکارها است.

وی خطاب به متولیان آموزش ابراز داشت: برگزاری دوره‌های ضمن خدمت سواد رسانه برای فرهنگیان، طراحی و تدوین مسابقات(مهارت محور) فضای مجازی، تخصیص مشاوران مجرب در این فضا، برگزاری منظم و اجباری جلسات آموزش خانواده، تشکیل همایش فتا برای دانش آموزان و فرهنگیان توسط پلیس فتا و تخصیص ساعت درسی سواد ریانه در مقدع ابتدایی از جمله مواردی است که باید متولیان آموزش مدنظر قرار دهند چرا که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب هم به این مسئله اشاره کرده است.

انتهای پیام/

 

منبع: بسیج نیوز

کلیدواژه: سواد رسانه اینترنت فضای مجازی درویشی تربیتی همدان مجمع بسیج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۲۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه «مثبت آموزش» از شبکه آموزش سیما

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه «مثبت آموزش» با توجه به هدف شبکه آموزش که فرصت برابر آموزشی و توجه به عدالت آموزشی است، به بخش‌های مختلف فرهنگی، سواد آموزشی، سواد مالی، سواد رسانه، سواد اجتماعی به صورت کارشناسی وگفتار‌ها و داستان‌های کوتاه آموزشی، سلامت دانش آموزی و کارشناسی سلامت محور  می‌پردازد.
در بخش صبحگاهی نیز با محوریت تقویم تاریخ، اخبار و اتفاقات روز را مرور می‌کند.

همچنین در بخش فرهنگی با حضورعطیه موذن کارشناس حوزه خبر، اخبار و رویداد‌های جذاب فرهنگ و هنر مرور می‌شود.

مطالبات عمومی و پیگیری مطالبات و بررسی رویداد‌ها و مناسبت‌ها در بخش‌های مختلف ملی و آیینی، توجه ویژه به نوجوانان و جوانان بصورت معرفی استعداد‌ها و ظرفیت‌های مستعد، بررسی روند مطالبات معلمان و مسائل مرتبط با آموزش و پرورش به صورت مستقل، جذب و پخش تولیدات مردمی، روایت زندگی مردمی و نگاه ملی و آیینی به مناسب‌های تقویمی و تبیینی از دیگر رویکرد‌های قابل توجه برنامه «مثبت آموزش» است.
این برنامه در ساعات نیمروزی و عصرگاهی نیز تا ساعت حدود ۱۸ ادامه خواهد داشت و با مرور برنامه‌های پخش شده در شبکه آموزش به بررسی اخبار و مسائل روز و آموزش مطالب علمی و همچنین جهاد تبیین در زمینه دستاورد‌های علمی و فرهنگی و آموزشی کشور نیز خواهد پرداخت.
برنامه «مثبت آموزش» به تهیه کنندگی سید احسان میرمحمد علی و محمد بخشایش هر روز از ۸ صبح تا ۱۸ بصورت متناوب و در پانزده دقیقه پایانی هر ساعت پخش می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • با 6 تکنیک کهن ژاپنی زندگی و روابط تان را متحول کنید
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • تراکتور شایعات را تکذیب کرد؛ گزینه‌های پرافتخار مدنظرمان است
  • با «مثبت آموزش» در شبکه آموزش به روز باشید
  • برگزاری دوره آموزشی خبرنویسی و سواد رسانه به میزبانی صومعه سرا
  • فیلم| واکنش کاربران فضای مجازی به ماجرای اصفهان
  • فیلم منتسب به شهردار فردیس تکذیب شد
  • تکذیب فیلم منتسب به شهردار فردیس
  • برنامه «مثبت آموزش» از شبکه آموزش سیما