Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@15:23:45 GMT

نگاهی به نکات علمی روزنه رادیو گفتگو

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۲۷۸۶

نگاهی به نکات علمی روزنه رادیو گفتگو

برنامه "روزنه" رادیو گفت‌وگو طی هفته گذشته و در روزهای شنبه ۱۴ تا پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت به موضوعات متنوعی از جمله "اعتیاد روانی"، "مراقبت‌های بالینی از زنان باردار"، "نقش فضای مجازی در توسعه گردشگری"، "پوشش گیاهی و حوادث طبیعی" و "نقش ازدواج‌های فامیلی در بروز بیماری‌های صعب‌العلاج" پرداخته است. این گزارش سعی دارد ضمن مروری بر ۶ قسمت برنامه‌ روزنه طی هفته گذشته، جنبه‌های علمی این موضوعات را مورد بررسی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، در برنامه روز شنبه ۱۴ اردیبهشت روزنه در رادیو گفت‌وگو به موضوع "اعتیاد روانی" پرداخته شد و "تکرار مجموعه‌ای از رفتارها در برابر کنش‌های جامعه که بعضاً موجب دشواری دل کندن از آن رفتار می‌شود"، به عنوان تعریف اعتیاد روانی ارائه شد.

از هر ۳ نفر، ۱ نفر دچار اعتیاد روانی است

عادله حسینی، کارشناس بخش "علم و زندگی" این برنامه طول دوره ترک اعتیاد روانی را بیشتر از دوره ترک اعتیاد جسمی عنوان کرد و توضیح داد: تحقیقات نشان داده زمانی که در زندگی مدام یک طرز فکر را در ذهن خود مرور می‌کنیم، مغز ما به هیپوتالاموس دستور می‌دهد که "من این فکر یا احساس را دارم". بدین ترتیب هیپوتالاموس پروتئین‌های کوچکی را در خون ما آزاد می‌کند و به سلول‌ها می‌رساند. اگر نگرش ما مثبت باشد، تمام سلول‌های ما رفتار مثبت و اگر نگرش منفی باشد، تمام سلول‌های ما رفتار منفی را نشان خواهند داد.

وی ادامه داد: اگر ما روزها و ماه‌های زیادی در معرض این پروتئین‌ها باشیم، سلول‌های ما باور می‌کنند که سبک زندگی همین سرخوشی یا غم و غصه بیش از حد است؛ به عبارتی سبک زندگی همان احساس یا فکری است که بیش از سایر احساسات و افکار در سر داریم. بنابراین سایر گیرنده‌های ما خاموش می‌شود و در سطح سلولی معتاد به آن چیزی هستیم که بیشتر از همه به آن فکر می‌کنیم. به عنوان نمونه‌هایی از اعتیاد روانی می‌توان به اعتیاد به خریدهای افراطی، اعتیاد به پولدار شدن، اعتیاد به فضای مجازی و … اشاره کرد. از این لحاظ می‌توان گفت از هر ۳ نفر یک نفر دچار اعتیاد روانی است.

ارتباط ۸۰ درصد ناهنجاری‌های نوزادان با مشکلات بارداری و زایمان مادران

در برنامه روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت روزنه به موضوع " مراقبت‌های بالینی از زنان باردار" پرداخته شد و به این سوال پاسخ داده شد که زنان باردار از چه زمانی و تا کی باید به ماما مراجعه کنند.

نرجس رئوف کارشناس بخش "علم و زندگی" این برنامه در این رابطه گفت: امروز ۵ می و مصادف با ۱۵ اردیبهشت، روز جهانی "ماما" نام‌گذاری شده و به تناسب این روز موضوع مرتبطی را انتخاب کرده‌ایم. معاینه بالینی زنان باردار شامل کنترل علائم حیاطی، اندازه‌گیری وزن مادر و جنین، تعیین سن بارداری، واکسیناسیون، تشخیص کم‌خونی، تغذیه مادر، شنیدن صدای قلب جنین و لمس حرکات جنین می‌شود که مادر از ابتدا تا ۲۸ هفتگی هر ماه یک بار، از ۲۸ تا ۳۶ هفتگی دو بار در ماه و از ۳۶ هفتگی تا وضع حمل باید هر هفته انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه به عنوان مثال اضافه وزن بیش از حد در مادر می‌تواند موجب فشار خون بالا، دیابت دوران بارداری و سختی زایمان شود، گفت: تمام زنان مراجعه‌کننده باید ضمن معاینات بالینی از نظر قلبی-عروقی هم بررسی شوند چرا که ۸۰ درصد ناهنجاری‌های نوزادان به مشکلات بارداری و زایمان مربوط می‌شود که می‌تواند تا حد زیادی زیر نظر متخصص و ماما و با به‌کارگیری روش‌های مناسب، قابل پیشگیری و کنترل باشد.

فریبا روشنی کوشا، اولین مؤسس و مدیر مرکز مشاوره خدمات مامایی مهمان بخش "گفت‌وگوی ویژه" این قسمت از برنامه روزنه با اشاره به اینکه هر خانمی که بخواهد اقدام به بارداری کند باید از ۳ تا ۶ ماه قبل به ماما مراجعه کند، گفت: در این زمان دستگاه آزمایشات مربوط به خون، دستگاه گردش خون، تیروئید، کم‌خونی، سلامت دندان‌ها، معاینات فیزیکی مربوط به زنان و شروع مکمل‌ها از مواردی هستند که باید پیگیری و بررسی شوند.

وی درباره نقش استرس زنان باردار در مراجعه به ماما، توضیح داد: مراجعه ۳ تا ۶ ماه قبل زنان باردار به ماما باعث می‌شود وضعیت بهداشت روان آن‌ها هم مورد بررسی قرار گیرد. هر قدر آگاهی مادر در رابطه با شرایط بارداری بیشتر باشد، این دوران می‌تواند به دورانی عادی و حتی لذت‌بخش در زندگی زنان تبدیل شود. زنان باردار می‌توانند با شرکت در کلاس‌های مراکز مشاوره مامایی، مطب‌های خصوصی خانم‌های ماما و بیمارستان‌ها با انواع مراقبت‌های بالینی دوران بارداری آشنا شده و مهارت‌های لازم را کسب کنند.

اهمیت توسعه راهبردی صنعت گردشگری از طریق شبکه‌های اجتماعی

در برنامه دوشنبه ۱۶ اردیبهشت روزنه، به موضوع " نقش فضای مجازی در توسعه گردشگری" پرداخته شد. در بخش "علم و زندگی" این قسمت از برنامه، عادله حسینی کارشناس برنامه نقش فضای مجازی در رونق گردشگری را یادآور شد و تأکید کرد: آمار سازمان جهانی توریسم نشان می‌دهد در آینده نه‌چندان دور کشورهایی که دارای زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی فضای مجازی نباشند، از چرخه رقابت‌های جهانی و منطقه‌ای گردشگری حذف می‌شوند.

در بخش "تجربه جهانی" این قسمت نیز، الهه چابک‌رو کارشناس این بخش دومین اقتصاد جهان بعد از صنعت نفت را صنعت گردشگری عنوان کرد و گفت: بعضی کشورها از پدیده جهانی شدن و گسترش فضای مجازی در جهت افزایش درآمد در صنعت گردشگری استفاده می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به کشورهای فرانسه، ایالات متحده، اسپانیا، چین و ایتالیا اشاره کرد.

وی دومین منبع درآمد در کشورهای مالزی و ترکیه را نیز صنعت گردشگری دانست و گفت: حجم پولی که در حوزه گردشگری بین‌المللی جابه‌جا می‌شود، بالغ بر ۱ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار و بیشتر از درآمدهای نفتی کشورهای عضو اپک است که این موضوع و سایر موارد، اهمیت توسعه راهبردی صنعت گردشگری از طریق شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد.

ناصر رضایی، رئیس پژوهشکده گردشگری نیز مهمان بخش "گفت‌وگوی ویژه" برنامه روزنه بود که در این بخش با اشاره به اینکه فضای مجازی و فناوری اطلاعات نقش خود در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری را طی ۱۰ الی ۲۰ سال گذشته نشان داده است، گفت: در حال حاضر گردشگری مجازی به صورت آفلاین و آن‌لاین امکان‌پذیر شده و در عین حال می‌توان فناوری اطلاعات را در کلیه فرآیندهای گردشگری الکترونیک از برنامه‌ریزی سفر گرفته تا ارائه خدمات بعد از سفر به کار گرفت.

خشکسالی و سیل دو روی یک سکه‌اند / ‏‬ رعایت نشدن قوانین، عامل جبهه گرفتن مردم در برابر سازمان‌های متولی

در برنامه سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت روزنه، به موضوع " پوشش گیاهی و حوادث طبیعی" پرداخته شد. در بخش "علم و زندگی" این برنامه، نرجس رئوف کارشناس این بخش ضمن اشاره به اینکه عامل طبیعی سیل ارتباط مستقیمی با پوشش گیاهی آن منطقه دارد، توضیح داد: گیاهان باعث می‌شوند جلوی سرعت آب گرفته شده و آب راحت‌تر به خاک نفوذ کند؛ بنابراین دو مزیت پوشش گیاهی را می‌توان جلوگیری از جاری شدن سیل و پرآب شدن سفره‌های آب زیرزمینی دانست.

وی سهم دنیا از فرسایش خاک را ۲۶ میلیارد تن و سهم ایران را ۲ میلیارد تن عنوان کرد و ضمن تأکید بر این موضوع که ایران به لحاظ میزان فرسایش خاک در رتبه‌های نخست قرار گرفته، اظهار کرد: خشکسالی و سیل دو روی یک سکه هستند و بعد از سیل باید منتظر خشک‌سالی باشیم. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که تعادل طبیعت به دست انسان به هم بخورد.

کارشناس علمی این بخش از برنامه رادیو گفت‌وگو توسعه پوشش گیاهی با ایجاد جنگل‌های مصنوعی برای کنترل هرزآب‌ها، وارد نشدن به حریم رودخانه‌ها، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی، ایجاد سازه‌ها مکانیکی در مکان‌هایی که پوشش گیاهی مناسبی ندارد، سدسازی مناسب، مدیریت درست ومنطقی و جدی گرفتن توصیه‌های مراکز علمی را از راهکارهای مناسب برای مبارزه با سیل و پیامدهای آن دانست.

هادی کیادلیری، رئیس انجمن جنگلبانی کشور نیز در بخش "گفت‌وگوی ویژه" این برنامه نیز در پاسخ به این سوال که چرا مردم رفتار زیست‌محیطی درستی نشان نمی‌دهند، گفت: زمانی که مردم شاهد باشند که افراد مهم و تأثیرگذار از جمله دولت و مسئولان توجهی به قوانین زیست‌محیطی ندارند، آن‌ها نیز توجه چندانی به این قوانین نشان نخواهند داد. این موضوع و عادی‌سازی بسیاری مسائل موجب تخریب فرهنگی و جبهه گرفتن مردم در مقابل سازمان‌های متولی می‌شود.

نقش ازدواج‌های فامیلی در بروز بیماری‌های صعب‌العلاج و ژن‌های معیوب / ‏‬ درمان رایگان بیماری‌های نادر از سوی بنیاد بیماری‌های نادر ایران

برنامه روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت "روزنه" در رادیو گفت‌وگو که به مناسبت روز "افزایش آگاهی‌های عمومی درباره بیماری‌های خاص و صعب العلاج" پخش شده بود، به موضوع شناخت، کنترل و مدیریت این بیماری‌ها پرداخت؛ ضمن آن که به این سوال پاسخ داد که ازدواج‌های فامیلی چه نقشی در بروز بیماری‌های صعب‌العلاج دارند.

در بخش "علم و زندگی" این قسمت از برنامه روزنه، عادله حسینی کارشناس علمی این بخش ضمن برشمردن برخی بیماری‌های اکتسابی و ژنتیکی از جمله بیماری‌های هموفیلی، تالاسمی، ام اس، بیماری‌های نیازمند پیوند اعضا، نیازمند دیالیز و انواع سرطان‌ها که جزو بیماری‌های صعب‌العلاج هستند، گفت: بسیاری از این بیماری‌ها بعد از بروز و ظهور قابلیت درمان ندارند پس بهترین روش برای مبارزه با آن‌ها، پیشگیری از بروز است که با تشویق مردم به پی گرفتن سبک زندگی سالم، تغذیه سالم، مدیریت استرس، خودمراقبتی و توجه والدین به‌خصوص گرفتن مشاوره ژنتیکی قبل از بارداری (در ازدواج‌های فامیلی) میسر می‌شود.

وی در همین زمینه ادامه داد: می‌توان این نوید را به بیماران صعب‌العلاج در کشور داد که در حوزه درمان در کشور، در حال حاضر روش‌های نوینی همچون ژن‌درمانی و سلول‌درمانی به جای دارودرمانی؛ تولید فرآورده‌هایی از زهر جانوران سمی برای درمان انواع سرطان‌ها و ام اس و درمان با اکسیژن پرفشار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بخش "تجربه جهانی" این برنامه، الهه چابک‌رو کارشناس علمی این بخش با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ شرکت در دنیا مشغول تولید محصولات در حوزه سلول زنده هستند، توضیح داد: بیش از ۵۲ درصد این شرکت‌ها در کشور آمریکا و مابقی آن‌ها در کشورهایی همچون آلمان و ژاپن فعالیت می‌کنند؛ به کمک سلول‌درمانی می‌شود از بروز بسیاری بیماری‌ها جلوگیری کرد معالجه بیماران هموفیلی، تالاسمی و نوزادان ناشنوا از طریق ژن‌درمانی ممکن است. همچنین معدودی کشورها از جمله کانادا، آمریکا، چین و ژاپن دارای فناوری فرآوری سلول‌های بنیادی جنینی هستند که با این فناوری می‌توان بیماری‌های دیابت، ام اس، سیروز کبدی، تروماها و بیماری‌های مربوط به نقص سیستم ایمنی بدن را تحت درمان قرار داد.

وی افزود: سازمان FDA برای اولین بار به یک مدل درمانی جدید مبارزه با سرطان مجوز داده که در آن متخصصان با بازطراحی سیستم دفاعی بدن بیمار، آن را برای مبارزه با سلول‌های سرطانی تجهیز می‌کنند. شرکت ارائه‌کننده این روش درمانی ادعا می‌کند در ۸۳ درصد موارد مبتلایان به سرطان خون کاملاً درمان می‌شوند. در این روش برخلاف روش‌های معمول شیمی‌درمانی یا جراحی که برای همه بیماران به طور یکسان تجویز می‌شود، برای هر بیمار و بر مبنای مشخصات سیستم ایمنی بدن او، داروی ویژه‌ای تهیه می‌شود.

در بخش "گفت‌وگوی ویژه" این برنامه، گفت‌وگویی با حمیدرضا ادراکی، مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران و عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پخش شد.

وی در این بخش از برنامه میزان شیوع بیماری‌های نادر را بین ۲ تا ۳ نفر در هر ۱۰ هزار نفر دانست و توضیح داد: در کشور پهناور ما به دلیل وجود جمعیت بالا و قومیت‌های متفاوت و البته ازدواج‌های فامیلی که به وفور انجام می‌شود، میزان بروز ژن‌های انتقال‌دهنده این بیماری‌ها بیشتر از کشورهای مشابه است.

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران در این برنامه اظهار کرد: با کارهای تحقیقاتی که از سال ۷۸ تاکنون در بنیاد انجام گرفته، تاکنون ۲۹۲ نوع بیماری نادر که از قضا صعب‌العلاج و دارای طول دوره بیماری و درمان طولانی هستند شناسایی کرده‌ایم که این بیماری‌ها در سایتی به نام "سبنا" (سامانه بیماران نادر ایران) شناسایی و ثبت شده و از آن پس تمام امور مبتلایان به این بیماری‌ها از جمله امور تصویربرداری، تشخیصی، آزمایشگاهی و کلینیکی به صورت رایگان از طرف بنیاد بیماری‌های نادر ایران انجام می‌شود.

ادراکی در این برنامه یادآور شد: سایت بنیاد بیماری‌های نادر ایران به آدرس radoir.org یا شماره تلفن ۶۴۰۴۵ به طور ۲۴ ساعته منتظر است تا اگر فردی شک به بیماری نادر دارد، تماس بگیرد تا مورد او در اولین کمیسیون پزشکی ما متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شود و در صورت تأیید نادر بودن بیماری و ثبت‌نام فرد، کلیه امور درمانی و تشخیصی برای او رایگان خواهد بود.

وی در پایان این بخش از برنامه، ازدواج‌های فامیلی و بارداری در سنین بالا به‌خصوص بالای ۳۵ سال را عامل بروز ژن‌های معیوب عنوان و تشریح کرد: اگر خانواده‌ای دارای یک بیمار نادر ژنتیکی است مهم است که از مشاوره ژنتیکی بهره‌مند شود تا بداند بروز ژن معیوب در فرزندهای بعدی خواهد بود یا خیر و این موضوع چطور قابل کنترل است. همچنین آزمایش‌های ژنتیک و تصویربرداری‌های فوق تخصصی همچون سونوگرافی سه و چهار بعدی و ام آر آی جنین از ماه چهارم به بعد، می‌تواند به نحوی دیگر امکان بروز بیماری ژنتیکی را شناسایی کند.

در بخش "رویداد" این برنامه شبنم طوفانی، کارشناس خبری این بخش از ساخت دستگاه تشخیص‌دهنده بیماری‌های خاص در عرض کمتر از دو دقیقه، به همت محققان اسکاتلندی، خبر داد و گفت: این دستگاه کوچک دستی می‌تواند نشان‌گرهای زیستی را اسکن کرده و به راحتی افراد مبتلا به بیماری‌های خاص را شناسایی کند.

وی درباره "نشان‌گر زیستی" اظهار کرد: "نشان‌گر زیستی" در حوزه پزشکی، شاخصی قابل اندازه‌گیری برای تشخیص وجود یک بیماری است که گاهی شدت یک بیماری را هم نشان می‌دهد. دستگاه فوق برای کمک به پزشکان ساخته شده تا بتوانند راحت‌تر وجود یا پیشرفت بیماری‌ها را تشخیص بدهند.

کارشناس خبری بخش رویداد گفت: اطلاعات به دست آمده از دستگاه ساخته شده توسط محققان اسکاتلندی می‌تواند از طریق یو اس بی کوچک به گوشی‌های اندروید منتقل شود و نتایج آزمایش را در کمتر از دو دقیقه به نمایش بگذارد.

در برنامه روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت نیز ضمن مروری تیتروار بر مباحث مطرح شده در طول هفته، با حضور مهدی شاملو مدیر شبکه اینترنتی ایران صدا، زهرا ابراهیم آبادی دبیر سرویس دانشگاهی ایسنا و با حضور حمید شریف نیا کارشناس مجری برنامه روزنه، مدیر شبکه اینترنتی ایران صدا در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های این شبکه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این شبکه اینترنتی به مثابه یک رسانه مکمل برای رادیوهای سنتی است.

وی افزود: ایران صدا در سال اخیر با راه‌اندازی ۶ پایگاه موضوعی، ‬ فعالیت خود را ارتقا داد. که این موضوعات شامل"موسیقی"، قرآن و تلاوت"، "مداحی، ادعیه و نغمات مذهبی"، "سخنرانی" و موضوعات مربوط به" کودک"است.

رسانه اجتماعی صدامحور، صدای جامعه دانشگاهی می‌شود

مدیر شبکه اینترنتی ایران صدا در خصوص گنجانیدن مباحث علمی و مباحث مربوط به دانشجویان در این شبکه رادیویی گفت: از ابتدای تابستان قرار است بخش جدیدی به نام تولیدات مردمی برای حضور گروههای خاص از جمله دانشجویان در نظر گرفته ایم و سعی داریم یک رسانه اجتماعی صدامحور ذیل ایران صدا راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: قرار بود ارائه برخی رساله دکتری را به صورت تجمیع شده داشته باشیم اما اجرای این کار به موانعی برخورد اما امیدواریم با توجه به اینکه موضوعات دانشگاهی جزو موارد مهمی است که مخاطب خاص خودش را دارد، در حوزه دانشگاهی بتوانیم موارد و موضوعات مربوط به دانشگاهیان را نیز در شبکه اینترنتی ایران صدا ارائه کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برنامه روزنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۲۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارم اردیبهشت سالروز تأسیس رادیو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، چهارم اردیبهشت سالروز تأسیس رسانه‌ای گرم به نام رادیو است که در لحظات تلخ و شیرینی زیادی همراه مردم ایران بوده است.
 امروز ۸۴ سال از تآسیس رادیو ایران و ۵۲ سال از تأسیس رادیو در لرستان می‌گذرد و همچنان مخاطبان زیادی پای ثابت برنامه‌های آن هستند.
 هم اکنون ۴۸ برنامه رادیویی در رادیو لرستان به صورت زنده و ضبطی پخش می‌شود؛ و حدود سه ساعت برنامه در رادیو بروجرد تولید و پخش می‌شود.
 همچنین ۹۰ درصد از مردم لرستان از پوشش کامل رادیو لرستان برخوردارند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بررسی وضعیت عفاف و حجاب در برنامه «آرمان»
  • برنامه «پل مدیریت» از رادیو تهران
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • ۲۷ سال برنامه‌های «راه شب» را اجرا کردم
  • چهارم اردیبهشت سالروز تأسیس رادیو
  • پیگیری مشالبات مردم در برنامه رادیویی «ساوالانیم» از رادیو اردبیل
  • رادیو کرمان محبوب مخاطبان
  • برنامه «باغ فردوس» از رادیو تهران
  • «عیدیHD»؛ سفری به سرزمین طنز و خلاقیت
  • بحث و گفتگو درباره کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع»