Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@23:26:45 GMT

آئین سنتی پنجاه بدر در قزوین برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۳۲۶۳

آئین سنتی پنجاه بدر در قزوین برگزار شد

قزوین - ایرنا - آئین سنتی پنجاه بدر عصر پنجشنبه با حضور شهروندان در مصلی محله راه ری قزوین و باغات حاشیه آن برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این آئین سنتی که براساس اعتقاد کارشناسان حوزه میراث فرهنگی دارای قدمتی بیش از هزار سال است ، هرساله در نوزده اردیبهشت و همزمان با پنجاهمین روز از فصل بهار برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آیین سنتی پنجاه بدر ریشه در اعتقادات مذهبی مردم قزوین دارد و مراسمی شبیه سیزده بدر است با این تفاوت که شهروندان قزوینی در این روز برای طلب باران و نیایش به طبیعت می روند.
به دلیل تقارن پنجاه بدر امسال با ماه مبارک رمضان، بسیاری از شهروندان قزوینی شرکت کننده در این آئین در مصلی و باغات اطراف آن باقی مانده اند تا نماز مغرب و عشای خود را در این مکان به جا آورده و افطار کنند.
به همین مناسبت مراسمی در محل مصلی باران شهر قزوین از سوی شهرداری و با حضور شهروندان قزوینی برگزار شد..
برگزاری نماز باران و شکرگزاری بخشی از برنامه های این آیین کهن است که همه ساله برگزار می شود.
دعا و نیایش و طلب باران در سال های کم باران و یا شکرگزاری در سال های پرباران به همراه پخش آش نذری و برپایی سفره عصرانه از غذاهای محلی از جمله دویماج در کنار باغ های مصلی قزوین از جمله بخش های مختلف آئین سنتی پنجاه بدر است.
درخصوص تاریخ و قدمت پنجاه بدر زمان دقیقی در دسترس نیست اما برخی ها ریشه آن را پیش از تاریخ اسلام می دانند.
در این آئین سنتی زیبا، مردم قزوین در مصلی شهر و در کنار باغستان سنتی هزار ساله گردهم می آیند و ضمن پخش نذری با برگزاری مراسم دعا و نماز از پروردگار خود طلب نزول باران و سالی پر محصول و با برکت می کنند.
3013/6012

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آئين هاي سنتي پنجاه بدر قزوين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۳۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران در جاده‌های ۹ استان

مرکز مدیریت راههای کشور سازمان راهداری از بارش باران در جاده‌‌های ۹ استان، تردد روان در محورهای شمالی و ترافیک سنگین در آزادراه قزوین-کرج خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس اعلام مرکز مدیریت راههای کشور سازمان راهداری در زمان حاضر تردد وسایل نقلیه در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه و آزادراه تهران-شمال و آزادراه قزوین-رشت (رفت و برگشت) روان بوده و محورهای شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی هستند.

در آزادراه قزوین-کرج حدفاصل محمدشهر تا پل کلاک و محدوده گرمدره و آزادراه ساوه-تهران محدوده های دهشاد و فیروز بهرام ترافیک سنگین و در محور شهریار-تهران در اکثر مقاطع ترافیک نیمه‌سنگین است.

مرکز مدیریت راههای کشور از بارش باران در برخی محورهای استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان، سیستان و بلوچستان، سیستان بلوچستان جنوب، کرمان، کرمان جنوب، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، یزد و فارس خبر داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره «تن پوش» در ورامین
  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌های لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌ها لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • افزایش ابر و رگبار پراکنده پدیده غالب استان قزوین
  • آئین اختتامیه دوازدهمین دوره المپیاد دانش آموزان آماده
  • قزوین بارانی می‌شود
  • درخشش عکاس محیط زیست آذربایجان غربی در جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست
  • تظاهرات تجلیل از نیروهای مسلح
  • آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد
  • بارش باران در جاده‌های ۹ استان