Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@15:47:18 GMT

مروری بر مهمترین خبرهای حقوقی و قضائی در هفته‌ای که گذشت

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۴۸۷۷

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شاهد خبرهای مهمی در حوزه‌های حقوقی و قضائی و مسائل مطرح شده از سوی مسئولان و کارشناسان این حوزه بودیم.

به گزارش ایسنا، مروری بر مهمترین خبرهای حوزه حقوقی و قضائی در هفته‌ای که سپری شد خواهیم داشت:

برگزاری مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران با حضور دادستان کل کشور

در اولین روز از این هفته مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران با حضور جمعی از دستگاه قضا، در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) برگزار شد و طی آن علی القاصی مهر به عنوان دادستان جدید کل تهران معرفی و از خدمات جعفری دولت آبادی تقدیر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل قضیه مرتضوی دید خوبی به دادستان نبود / بابک زنجانی ۳۰ هزار نامه نوشته است

دادستان سابق تهران در مراسم معارفه دادستان جدید تهران اقدامات انجام شده در دادستانی تهران طی دوران مسئولیتش در این سمت را تشریح کرد و گفت: مهمترین وجهه و بعد کاری دادستان تعقیب امر جزایی و پاسخ کیفری و مقابله‌ای با جرایم است. دوره من با دود و آتش فتنه آغاز و با دود و آتش تحریم و فساد اقتصادی به پایان رسید.

جعفری دولت آبادی همچنین خطاب به دادستان جدید گفت: آقای القاصی مهر فراموش نکنید جز به قانون عمل نکنید. کسانی که امروز می‌گویند این کار را بکن و نکن، ممکن است فردا پشت شما را خالی کنند.

فضای مجازی نباید پایگاهی برای زیر سوال بردن نظام شود

دادستان جدید تهران هم در مراسم معارفه‌اش گفت: باید از فضای مجازی استفاده درست شود اما نباید پایگاهی برای تخریب آبروی دیگران و زیر سوال بردن نظام شود. آنچه که مهم است این است که ما در میدان عمل و میدان کار برای مردم ثابت کنیم که تا چه اندازه توانسته‌ایم مطالبات آنها را پاسخ بگوییم.

بسیاری از فسادها در زمینه بانک‌ها و ارز مربوط به کوتاهی مدیران است

دادستان کل کشور هم در مراسم تودیع و معارفه دادستان جدید تهران، گفت: بسیاری از فسادها در زمینه بانک‌ها و ارز مربوط به کوتاهی‌هایی است که مدیران دارند.

منتظری افزود: از وزیر ارتباطات می‌خواهم که آقای وزیر محترم ارتباطات بیا با حضور کارشناسی که من معرفی می‌کنم در تلویزیون بنشیند و پاسخ به ما بدهد.

حکم پرونده حسین فریدون صادر شد

سرپرست مجتمع قضائی کارکنان دولت هم از صدور حکم پرونده حسین فریدون خبر داد و گفت: این فرد در حکم دادگاه در ارتباط با برخی اتهامات تبرئه و در ارتباط با بخش دیگری از اتهامات، به حبس محکوم شده که با توجه به قطعی نبودن حکم صادره از بیان جزئیات معذورم.

وی در پاسخ به این سوال که فریدون پرونده دیگری نیز در دادسرا دارد؟ گفت: آن پرونده در دادسرا است و فعلاً برای ما ارسال نشده است و برای سایر متهمان هم حکم صادر شده است.

ایراد شورای نگهبان به لایحه تمدید مهلت آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد

سخنگوی شواری نگهبان گفت: لایحه تمدید مهلت آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد که قبلاً تصویب شده بود در دوره دوم تمدید ابهامی وجود داشت که قرار شد پس از رفع ابهام اعلام نظر شود.

محسن فروزان و همسرش با وثیقه آزاد شدند

وکیل مدافع محسن فروزان و نسیم نهالی-همسر فروزان- از آزادی موکلینش با صدور قرار وثیقه خبر داد و گفت: متعاقب برگزاری بازی سپیدرود و تراکتور سازی اتهاماتی متوجه موکلین اینجانب شد که مرجع محترم قضائی در حال رسیدگی به این اتهامات می‌باشد. موکلین بنده انتساب هر گونه اتهام به خود را قویاً رد کرده و رجاء واثق دارند که مرجع محترم قضائی به دور از هیاهوهای غیر ورزشی و سهم خواهی‌های صورت گرفته از این واقعه صرفاً بر اساس مستندات پرونده رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد کرد.

کشف انبار ۵۷ تنی شکر و بازداشت شکرفروش اینترنتی

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم در اولین روز این هفته، از کشف انبار ۵۷ تنی شکر و بازداشت فرد اخلالگر در این بازار خبر داد و گفت: برای فرد متخلف نیز قرار وثیقه‌ای به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال صادر شده است.

برگزاری دادگاه پرونده پدیده در دادگاه ویژه مشهد

رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی گفت: در آینده نزدیک شاهد برگزاری جلسه دادگاه متهمان پرونده موسوم به پدیده در دادگاه ویژه در مشهد خواهیم بود.

مظفری خاطرنشان کرد: پرونده موسوم به پدیده دارای سه متهم اصلی و تعداد زیادی متهم دیگر است که پس از طی تشریفات قانونی و انجام تحقیقات مقدماتی برای رسیدگی به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی ارسال شد.

واکنش حسین فریدون به حکم دادگاه بدوی

حسین فریدون هم در واکنش به حکم دادگاه بدوی ضمن رد اتهامات مطرح شده علیه خود اعلام کرد که نسبت به این حکم درخواست تجدید نظر خواهد داد.

دومین روز هفته گذشته هم با خبری از پرونده متهم معروف بابک زنجانی آغاز شد.

درخواست وکیل بابک زنجانی از دادستان جدید تهران

وکیل مدافع بابک زنجانی با بیان اینکه مهمترین موضوع در پرونده موکلش از بدو تشکیل، استرداد وجه و استیفای حقوق بیت‌المال بوده است، ابراز امیدواری کرد که دادستان جدید تهران برای تسریع در این امر، نامه‌ها و مکاتبات موکلش را مطالعه کند.

اصلاح قانون مالکیت ادبی و هنری گامی بلند در توسعه مالکیت فکری است

معاون مالکیت فکری وزارت دادگستری نیز گفت: اصلاح قانون مالکیت ادبی و هنری گامی بلند در توسعه مالکیت فکری است و بعد از بازنگری، این قانون توسعه پیدا کرده است؛ در حقیقت این قانون یک تحول در حوزه مالکیت هنری و ادبی محسوب می‌شود که اگر به ثمر برسد گامی بلند در قانون مالکیت فکری است.

قاچاق انسان و اعضا یکی از چالش‌های جدی جامعه جهانی است

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری هم در دومین روز هفته‌ای که سپری شد، گفت: قاچاق انسان و اعضا یکی از چالش‌های جدی جامعه جهانی است.

وی با اشاره به بی توجهی دولت‌ها و پنهان کاری آنان در ارائه آمار و اطلاعات، تشکیل مرجع ملی مبارزه با قاچاق انسان و بردگی نوین را مورد تأکید قرار داد.

احضار تعدادی از مسئولان سابق سازمان میراث فرهنگی به دادسرا

دادستان کرمان هم از احضار تعدادی از مسئولان سابق سازمان میراث فرهنگی کشور به دادسرای این استان به دلیل تضییع حقوق بیت المال خبر داد و گفت: با توجه به وظیفه مدعی‌العموم به عنوان حافظ حقوق عامه این دادستانی با وجود آنکه هیچ شاکی خصوصی و گزارشی از سوی ضابطان در خصوص مراکز خدماتی و رفاهی بین راهی که توسط سازمان میراث فرهنگی در سال‌های گذشته با پول بیت‌المال پروژه ساخت آن‌ها شروع، اما به لحاظ عدم جانمایی مناسب بلا استفاده رها شده‌اند، دادستانی به این موضوع ورود کرده و پرونده‌ای در این رابطه در داسرای کرمان تشکیل شده است.

اخلال در نظام اقتصادی با قاچاق ۳ هزار میلیارد ریالی / گردش ۱۸ هزار میلیاردی حساب‌های بانکی متهم

جلسه رسیدگی به پرونده متهم اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به ارزش بیش از سه هزار میلیارد ریال در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی استان هرمزگان هم برگزار شد و اتهامات عقیل مبارکی مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق عمده ارز (درهم و دلار) به ارزش سه هزار و۵۸۲ میلیارد و۹۹۳ میلیون و۳۴۱ هزار و ۱۶۲ ریال قرائت شد و متهم به دفاع از خود پرداخت و حجت الاسلام والمسلمین اکبری رئیس دادگاه ویژه جرایم اقتصادی استان هرمزگان، ضمن اعلام ختم رسیدگی، اظهار کرد. رأی دادگاه متعاقباً صادر خواهد شد.

تلاش برای استرداد یکی از متهمان فراری پرونده پتروشیمی به کشور

رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی و اقتصادی از تلاش و پیگیری دستگاه قضا برای استرداد «شیرعلی» از متهمان فراری پرونده پتروشیمی به کشور خبر داد و گفت: «محمدحسین شیرعلی» یکی از متهمان پرونده پتروشیمی در باب معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

وی افزود: اقداماتی برای احضار این متهم انجام شده و وثایقی که سپرده بود به مبلغ ۱۳ میلیارد تومان در اختیار ماست.

اطلاعیه سازمان تعزیرات درباره ارائه مدارک معرفی‌شدگان مرحله نخست ششمین آزمون دستگاه‌های اجرایی

اداره کل راهبردی، بودجه و تشکیلات سازمان تعزیرات، اطلاعیه‌ای در خصوص تشریح فرآیند بررسی مدارک پذیرفته شدگان ششمین آزمون مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور منتشر کرد و از معرفی‌شدگان در این آزمون خواست که برای ارائه مدارک خود به این سازمان مراجعه کنند.

هدف لوایحی مانند منع خشونت علیه زنان باید تقویت بنیان خانواده باشد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه هم با بیان اینکه انتقاداتی به لایحه منع خشونت علیه زنان وارد شده است، گفت: هدف از تصویب چنین لوایحی باید در درجه نخست، تقویت بنیان خانواده باشد. انتقاداتی به این لایحه در قوه قضائیه وارد شده است.

بهمن کشاورز جایگاه اجتماعی بسیار بالایی داشت

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز هم در مراسم گرامیداشت زنده یاد بهمن کشاورز که در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد با بیان اینکه بهمن کشاورز جایگاه اجتماعی بسیار بالایی داشت، گفت: اگر بتوانیم همچون ایشان کارنامه مدنی خوبی ارائه دهیم نهاد مدنی وکالت را حفظ می‌کنیم. اولین ویژگی مرحوم کشاورز این بود که ایشان شاید اهل ورود به سیاست هم بود ولی نهاد مدنی را به درستی می‌شناخت و به همین دلیل نهاد مدنی را به درستی به جامعه وکالت و مردم معرفی کرد و هیچ گاه از سیاست به عنوان ابزار استفاده نمی‌کرد.

۶ هزار گوشی تلفن همراه یک گرانفروش به نفع دولت توقیف شد

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از ضبط ۶ هزار و ۵۹ دستگاه گوشی تلفن همراه در یک انبار به نفع دولت خبر داد و گفت: این محموله پس از تأیید به نفع دولت توقیف شده است.

ایران و ترکیه می‌توانند همکاری‌های دوجانبه در زمینه پزشکی قانونی داشته باشند

در دومین روز این هفته، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در دیدار با سفیر ترکیه در ایران با اشاره به همسایگی و اشتراکات دو کشور، بر همکاری دوجانبه ایران و ترکیه در زمینه‌های تخصصی پزشکی قانونی تأکید کرد و گفت: پزشکی قانونی ایران در زمینه‌های تخصصی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است و آماده همکاری با پزشکی قانونی کشور ترکیه در بخش‌های مختلف تخصصی و آموزشی است.

برگزاری ۳۰۰ جشن گلریزان در ایام ماه رمضان

در سومین روز از هفته‌ای که سپری شد، مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند هم گفت: با هدف آزادی حداکثری زندانیان نیازمندی که به دلیل ناتوانی مالی در بند هستند در ماه مبارک رمضان امسال بیش از ۳۰۰ جشن گلریزان برگزار می‌شود.

محکومیت ۷۴۵ میلیونی قاچاقچی پتوی خارجی

مدیرکل تعزیرات حکومتی زنجان از تأیید حکم ۷۴۵ میلیونی پرونده پتوی قاچاق خبر داد و گفت: ۶۵۰ تخته پتوی خارجی به نفع دولت ضبط شد.

فقدان تعامل با مراکز پژوهشی؛ چالشی عمده در حوزه تدوین لوایح قضائی

معاون حقوقی قوه قضائیه هم اعلام کرد: یکی از چالش‌های عمده در حوزه تدوین لوایح و مقررات قضائی، فقدان تعامل و ارتباط سازنده میان معاونت حقوقی با مراکز پژوهشی مرتبط با دستگاه قضا نظیر پژوهشگاه قوه قضائیه و مرکز تحقیقات فقهی قم است.

مرگ ۱۸۴ نفر با قرص برنج در استان تهران طی یکسال گذشته

اداره کل پزشکی قانونی استان تهران نیز اعلام کرد: در ۱۲ ماه سال گذشته ۱۸۴ مورد فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج به مراکز پزشکی قانونی استان ارجاع شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶، ۳۷ درصد افزایش یافته است که بنا بر این گزارش از کل فوت شدگان ناشی از مسمومیت با قرص برنج در ۱۲ ماه ،۱۱۱ نفر مرد و ۷۳ نفر زن بوده‌اند.

تذکر رئیس دادگستری یزد به هواپیمایی آسمان

رئیس کل دادگستری استان یزد، گفت: تأخیر پروازهای هواپیمایی‌ها به ویژه هواپیمایی آسمان، موجب گلایه‌مندی مردمی است و این مسئله مورد پیگیری قضائی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: بر اساس مراجعات مردمی در ملاقات‌های عمومی، پروازهای شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر تهران به یزد و بالعکس در اکثر مواقع با تأخیرهای طولانی که بعضاً تا سه ساعت هم می‌رسد، انجام می‌گیرد که این مسئله نارضایتی شهروندان را فراهم کرده است، بنابراین این شرکت باید ترتیبی اتخاذ کند که وضعیت موجود اصلاح شده تا نیاز به اقدام و پیگیری قضائی در آینده نباشد.

اجرای «قانون رسیدگی به دارایی مسئولان» برای صیانت از حیثیت مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی است

رئیس قوه قضائیه هم با بیان اینکه هدف ما از اجرای قانون رسیدگی به دارایی مسئولان، مچ گیری نیست، گفت: در واقع، این قانون برای صیانت هر چه بیشتر از حیثیت مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی است، به نحوی که با تدوین ساز و کارهای مناسب، عملاً نظارت بر دارایی کارگزاران نظام به گونه‌ای صورت گیرد که مسئولان مدام از سوی هر شخص یا رسانه‌ای در معرض اتهام نباشند و شبهه‌ای در خصوص دارایی‌هایشان وجود نداشته باشد.

«عباس مسجدی آرانی» رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور شد

در چهارمین روز هفته‌ای که سپری شد، طی حکمی از سوی رئیس قوه قضائیه دکتر عباس مسجدی آرانی که پزشک و متخصص روانشناسی بالینی و عضو هیئت علمی و مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است به ریاست سازمان پزشکی قانونی کشور منصوب و از خدمات دکتر شجاعی رئیس سابق این سازمان تقدیر شد.

انتصاب رئیس جدید مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه

همچنین در ادامه خبرهای سومین روز این هفته، طی حکمی از سوی رئیس قوه قضائیه دکتر علی بهادری جهرمی به ریاست مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه منصوب و از خدمات جناب آقای مؤمنی رئیس سابق این مرکز تقدیر شد. بنا بر گزارش روابط عمومی قوه قضائیه: علی بهادری دارای مدرک دکتری حقوق عمومی از دانشگاه تهران است که رئیس هیئت مدیره بنیاد صیانت از حقوق شهروندی و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز می‌باشد.

ارسال گزارش وضعیت توزیع کاغذ با ارز ترجیحی به تعزیرات / بیش از ۲ هزار ناشر ارز دولتی دریافت کردند

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم از ارائه گزارش وضعیت توزیع کاغذ با ارز ترجیحی به تعزیرات خبر داد و گفت: در راستای اجرای مصوبات یازدهمین جلسه کارگروه ساماندهی کاغذ، گزارش وضعیت توزیع کاغذ با ارز ترجیحی مربوط به سال ۹۷ به تعزیرات حکومتی ارسال شده است که بیش از ۲ هزار ناشر مشمول دریافت این نوع ارز شده‌اند.

آزادی اکثر بازداشت شدگان مقابل مجلس / پرونده‌ای جدید برای نازنین زاغری / واکنش به سخنان سرافراز

سخنگوی قوه قضائیه هم در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک ماه رمضان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بازداشت شدگان مقابل مجلس و زمان آزادی آنها، گفت: از بازداشت شدگان اکثراً آزاد شدند و در مورد سایر افراد اقدامات قانونی در شرف انجام است.

همچنین غلامحسین اسماعیلی پاسخ‌هایی به سوالات خبرنگاران از جمله اینکه جلب و ممنوع الخروجی مهناز افشار صحت ندارد، اکثر بازداشت شدگان مقابل مجلس آزاد شدند، سن افراد اعدام شده در شیراز بیشتر از ۱۷ سال بود، واکنش به اظهارات سرافراز، ارسال پیامک بدحجابی اقل وظایف ناجا است، از نمایندگان مجلس برای لوایح معطل مانده گله داریم، آخرین وضعیت پرونده نازنین زاغری، ارتباطی میان مهناز افشار و قتل طلبه همدانی احراز نشده است اما… و… ارائه کرد.

برخورد با هرگونه تظاهر به روزه خواری در ملأ عام

در ادامه اخبار چهارمین روز هفته‌، رئیس دادگستری اهر هم گفت: با هرگونه روزه خواری یا تظاهر به آن در ملأ عام برخورد جدی خواهد شد.

وی عمل به فرامین و احکام الهی، به ویژه روزه داری در ماه مبارک رمضان را وظیفه همگانی برشمرد و افزود: تظاهر به روزه‌خواری و روزه‌خواری در ملأ عام، روزه‌داران را معذب و برای فضای جامعه آفت است.

۳ متهم به جای زندان، به امدادرسانی به سیل زدگان آق قلا مکلف شدند

رئیس کل دادگستری گلستان هم اعلام کرد که قاضی دادگاه کیفری ۲ گرگان، سه متهم را به جای زندان به امدادرسانی به سیل زدگان آق قلا مکلف کرده است.

دستور رئیس قوه قضائیه برای تهیه لایحه جامع احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی

همچنین رئیس قوه قضائیه به معاونت حقوقی قوه قضائیه مأموریت داد که لایحه جامع حقوق شهروندی را با بهره مندی از تجربیات گذشته و در نظر گرفتن مفاهیم و مصادیق جدید تهیه کند و گفت: آزادی، موهبتی است که خداوند به همه انسان‌ها عطا کرده و جمهوری اسلامی نیز در کنار استقلال و ماهیت اسلامی خود که متکی به آرای عمومی است، این موهبت الهی را در قانون اساسی و قوانین عادی تضمین کرده است.

تلاش کردیم نهایت همکاری را با سوریه داشته باشیم

سفیر سوریه در تهران با رئیس قوه قضائیه دیدار و گفت‌وگو کرد و آیت الله سید ابراهیم رئیسی از مقاومت دولت و ملت سوریه در برابر هجوم نظامی آمریکا و صهیونیست‌ها که به گفته او در نوع خود در تاریخ صد ساله اخیر بی نظیر بوده است، قدردانی کرد.

صدور احکام افزایش حقوق سال ۹۸ کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی قوه قضائیه

مهدی ناصری دولت‌آبادی رئیس امور اداری و استخدامی کارکنان اداری قوه قضائیه اعلام کرد: صدور احکام تغییر ضریب و افزایش حقوق سال ۱۳۹۸ کلیه کارمندان اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و مشاغل کارگری آغاز شده است و تغییرات حاصله از ابتدای سال جاری با حقوق اردیبهشت ماه قابل پرداخت خواهد بود.

در پنجمین روز این هفته نیز خبرهای حقوقی و قضائی مختلفی منتشر شد.

رئیس جدید سازمان پزشکی قانونی معرفی شد

مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید سازمان پزشکی قانونی کشور هم برگزار شد و معاون اول قوه قضائیه در آن به ارائه سخنانی پرداخت.

با کدام ناو می‌خواهند این مردم را به هراس بیاندازند؟

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به حضور ناو آمریکایی در منطقه و مباحث مطرح شده پیرامون آن، گفت: مردم به این حرف‌ها و تهدیدها توجه نکنند. مردم مجاهد، شهیدپرور، متدین و انقلابی و تجربه یافته در طول ۴۰ سال از میادین مختلف، جنگ دفاع مقدس، جنگ تحریم، تبلیغات فراوان و گسترده از صدها شبکه ماهواره‌ای و تلویزیونی و بلندگوهای مختلف از چه می‌ترسند؟ ۴۰ سال از این آزمایش رو سفید در آمدند و نه تنها شکست نخوردند پیروزمندانه قدم به جلو برداشتند. با کدام ناو می‌خواهند این مردم را به هراس بیاندازند؟ این مردم روزه دار و صبور و با استقامت با کدام تحریم می‌خواهند از پای در بیاورند. به گفته خودشان می‌خواهند تحریم فلج کننده‌ای را به ایران تحمیل کنند. این مردم زینبی با کدام تهدید و تبلیغ می‌خواهند آنها را بترسانند و ناامید کنند؟

برای دستگاه‌های خاطی در امر مبارزه با قاچاق پرونده تشکیل می‌شود

مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات هم اعلام کرد: با توجه به جلسه برگزار شده در دفتر معاون اول رئیس جمهور، دستگاه‌هایی که وظیفه مقابله‌ای خود را به درستی انجام نداده‌اند، بازخواست و پرونده قضائی برای آنها تشکیل می‌شود.

۷۴ خیّر به ضیافت افطار مددجویان ندامتگاه شهرری رفتند

اداره کل زندان‌های استان تهران نیز اعلام کرد: در اولین افطار ماه ضیافت الهی سالجاری ۷۴ خیّر با حضور مدیر کل زندان‌های استان و سایر مسئولین مربوطه مهمان ضیافت افطار مددجویان ندامتگاه شدند.

«سیدهادی رضوی» و «احسان دلاویز» و ۲۹ مدیر وقت بانک سرمایه محاکمه می‌شوند

رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران خبر داد: «سیدهادی رضوی» و «احسان دلاویز» دو نفر از تسهیلات گیرندگان بانک سرمایه و ۲۹ نفر از مدیران وقت این بانک در این دادگاه محاکمه می‌شوند.

قاضی اسدالله مسعودی مقام در این باره اظهار کرد: متهم رضوی بیش از ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات از بانک سرمایه دریافت کرده که بر اساس کیفرخواست، اتهام متهم رضوی اخلال در نظام اقتصادی با اخذ تسهیلات بانکی از طریق نامشروع است.

مراسم معارفه رئیس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه برگزار شد

مراسم معارفه رئیس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه با حضور رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه برگزار شد و علی بهادری جهرمی به عنوان ریاست جدید این مرکز معارفه شد.

جامعه وکالت باید کمکی برای کشور باشند

رئیس جدید مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه گفت: جامعه وکالت و جامعه حقوقی باید کمک کار کشور باشند و در فرهنگ قانونمداری از جامعه وکالت انتظار بیشتری می‌رود.

بازدید رئیس قوه قضائیه از کانون اصلاح و تربیت تهران

حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی با حضور در کانون اصلاح و تربیت تهران ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این کانون، در فضایی صمیمی با مددجویان به گفت‌وگو پرداخت.

ششمین روز از هفته‌ای که گذشت هم در حوزه حقوقی و قضائی شاهد خبرهای مهمی بودیم.

بررسی اصلاح موادی از قانون انتخابات؛ در دستور کار شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بررسی اصلاح موادی از قانون انتخابات روز پنجشنبه در شورای نگهبان بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی چهارشنبه شب در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

«پنجشنبه؛ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار شورای نگهبان قرار دارد، موازین شرع و قانون اساسی ملاک بررسی خواهد بود».

رئیسی: تمایل ما تعداد پایین زندانیان و مددجویان کانون اصلاح و تربیت است

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در شامگاه چهارشنبه ضمن بازدید از کانون اصلاح و تربیت تهران در مراسم افطاری مددجویان این کانون شرکت و بیان کرد: تمایل ما تعداد پایین زندانیان و مددجویان کانون اصلاح و تربیت است، در کانون اصلاح و تربیت همه امکانات فراهم شده تا شما نوجوانان متحول شوید و یک زندگی پاک و سعادتمند را بتوانید برای خود ایجاد کنید.

برخی کارها خلاف شئون دستگاه قضائی و یک قاضی است

معاون اول قوه قضائیه در آئین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه برخی از کارها خلاف شئون دستگاه قضائی و یک قاضی است، خواستار صیانت از شئون دستگاه قضائی شد و گفت: سرمایه اصلی این نهاد نیروی انسانی است که باید آن را از جنبه‌های مختلف صیانت کرد.

همچنین در این مراسم، معاون اول قوه قضائیه ضمن تقدیر از تلاش‌های علی القاصی‌مهر، حجت‌الاسلام موسوی را به عنوان رئیس کل جدید دادگستری استان فارس معرفی کرد.

پرونده "باران" به سرعت و خارج از نوبت پیگیری می‌شود

دادستان اراک هم در خصوص پرونده باران، دختری که توسط تعدادی از افراد به گروگان گرفته شده بود، گفت: پیگیری قانونی پرونده "باران شیخی" به سرعت و خارج از نوبت پیگیری می‌شود تا مجرمان بسزای اعمال خود برسند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قوه قضاييه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۴۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید سازوکار‌های مشارکت مردم در جهش تولید مشخص شود


به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در نشست با منتخبانِ دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: از همان ابتدا که مسئولیت ریاست دستگاه قضا را بر عهده گرفتم به مدیران قضائی تاکید کردم که باید نگاه خود را به نمایندگان مجلس تغییر دهید و پیگیری‌های آنان را به مثابه دخالت و اعمال نفوذ در نظر نگیرید.
رئیس قوه قضائیه گفت: تعامل مستمر با نمایندگان مجلس برای ما مسئولان قضائی بسیار مفید است و وقتی که با نمایندگان مجلس نشست و برخاست می‌کنیم به معنی دیدار با کلیه اقشار مردم در سراسر نقاط کشور است.
وی افزود: تاکید داریم که شما نمایندگان مجلس بیایید و از نزدیک ببینید که آیا ما در مراکز و مراجع مختلف قضائی از جمله دادگستری‌ها، سازمان زندان‌ها، سازمان بازرسی و … و در حکمرانی‌ای که داریم آیا قوانین وضع شده توسط شما در مجلس را به درستی اجرا می‌کنیم یا خیر؟ تاکید داریم که شما زندان‌ها را از نزدیک ببینید و اگر مشکلی مشاهده کردید به من منتقل کنید و یا آن را در پشت تریبون مجلس بگویید؛ اگر آن مسئله و مشکل، وارد است باید رفع کنیم و اگر وارد نیست، آن را توضیح دهیم و تبیین کنیم.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: همواره خطاب به نمایندگان مجلس تاکید دارم که از مراکز و مراجع قضائی از جمله دادگستری‌ها و زندان‌ها بازدید به عمل آورید و با مشکلات و کمبود‌ها و تضییقات همکاران قضائی ما از نزدیک آشنا شوید. در برخی نقاط ما از اولیات کار نیز محرومیم و با توجه به این حجم کار، قاضی و کارمند و امکانات کافی نداریم. در نتیجه همین تعاملات و بازدید‌های نمایندگان مجلس از مراکز مختلف قضائی، شاهد بودیم که بعضاً در صحن علنی مجلس و از پشت تریبون مجلس، نمایندگان به بیان مسائل و مشکلات دستگاه قضائی پرداختند و گفتند چگونه توقع داریم که دستگاه قضائی با این میزان امکانات و بودجه بتواند یک کار متقن و بدون عیب انجام دهد.
رئیس عدلیه بیان داشت: طی دو سال اخیر، دو نشست مشترک در هر سال میان قوه قضائیه و نمایندگان مجلس به صورت سراسری برگزار شد؛ همچنین من به عنوان رئیس قوه قضائیه، ۱۶ نشست را با کمیسیون‌های تخصصی مجلس داشتم و با تعدادی از فراکسیون‌های مجلس نیز نشست برگزار کردم. قابل ذکر است که طی مدت اخیر ۳۴ بازدید توسط هیأت‌های نمایندگان از زندان‌ها صورت گرفت و بالغ بر ۱۵۰ نشست نیز میان مسئولان قوه قضائیه با نمایندگان مجلس برگزار شد. علاوه بر اینها، دفتر امور مجلس قوه قضائیه طی مدت اخیر ۶۲۰ مورد با نمایندگان مردم جلسه برگزار کرد و من شخصاً با تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس، جلسات خصوصی داشتم.
قاضی‌القضات گفت: تفاهم‌نامه‌ای برای نحوه تعامل میان قوه قضائیه و مجلس تدوین شد و توانستیم به موجب این امر، نحوه تعاملات را تسهیل کنیم و به واسطه این کار در تهران و تمامی استان‌های کشور، کارگروه‌هایی تشکیل شده که هر سه ماه یک‌بار جلساتی را برگزار می‌نمایند و در آن کارگروه‌ها تعدادی از نمایندگان استان مربوطه حضور دارند.
محسنی اژه‌ای اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ از طریق شورا‌های حل اختلاف و مرکز وکلا و حضور مسئولان قضائی در مساجد، بیشترین ارتباط را با مردم برقرار کردیم و در جریان سفر‌های استانی با اقشار مختلف مردم و به ویژه فعالان اقتصادی نشست‌های تخصصی و هم‌اندیشی را برگزار کردیم.
رئیس قوه قضائیه گفت: در این جلسه از سوی یکی از منتخبین، در خصوص میزان نتیجه‌بخش بودن رسیدگی‌های قضائی به گزارشات کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، مطالبی مطرح شد؛ در اینجا باید توجه داشت که میان آن طومار و گزارشی که فاقد مستندات و ادلّه، از کمیسیون اصل ۹۰ به قوه قضائیه فرستاده می‌شود با گزارشات متقن و مستند، تفاوت وجود دارد؛ فرض کنید یک طوماری برای کمیسیون اصل ۹۰ می‌آید که از فلان شخص ناراضی هستیم و آن طومار را برای قوه قضائیه می‌فرستند؛ این غیر از آن گزارش مستند و مستدلی است که کمیسیون اصل ۹۰ بر اساس وظیفه‌اش که نظارت بر عملکرد قواست، تنظیم و ارسال کرده است.
رئیس دستگاه قضا بیان داشت: در قضیه تحقیق و تفحص‌ها نیز باید به برخی نکات قانونی و سلسله مباحثی عنایت داشت؛ طبق آئین‌نامه داخلی مجلس که به منزله قانون است، وقتی پیرامون موضوعی در مجلس، تحقیق و تفحص می‌شود، قوه قضائیه موظف است ظرف مدت مشخصی به موضوع ورود کند و موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد.
قاضی‌القضات بیان داشت: در مقطعی، ما در قوه قضائیه، فهرست گزارشات واصله از کمیسیون اصل ۹۰ را به مجلس ارائه کردیم و مشخص کردیم که کدامیک از آن گزارشات، مستند هستند و کدامیک صرفاً مطالبی هستند که به کمیسیون اصل ۹۰ واصل شده و این کمیسیون نیز به قوه قضائیه ارسال کرده است. تاکید می‌کنیم که هیچ مانعی وجود ندارد که نمایندگان مجلس به صورت مشخص و موردی اعلام کنند که اقدام مرجع قضائی در منع تعقیب پرونده‌ی مرتبط با فلان گزارش کمیسیون اصل ۹۰، غلط است؛ اگر لازم باشد، من در آن خصوص اعمال ماده ۴۷۷ هم می‌کنم. همچنین هیچ مانعی وجود ندارد که نمایندگان مجلس، از طرز کار ما در دستگاه قضائی ایراد بگیرند؛ اما این امر باید بر اساس قانون باشد.
محسنی اژه‌ای اظهار کرد: اینکه شما منتخبان و یا نمایندگان مجلس می‌گوئید چرا برخی موارد در قوه قضائیه شفاف اعلام نمی‌شود باید اعلام کنم که دلیل این امر به سبب قانونی است که خودِ شما نمایندگان مجلس مصوب کرده‌اید؛ من همیشه طرفدار این بوده‌ام که غیر از مواردی که قانون اساسی اجازه نمی‌دهد، دادگاه‌ها علنی برگزار شوند و به صورت علنی هم منتشر شوند.
رئیس قوه قضائیه گفت: در سال ۹۷ در زمان ریاست آیت‌الله آملی در قوه قضائیه، که یک شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا تشکیل می‌شد، دولت اعلام کرد در شرایط جنگ اقتصادی، اختیاراتی می‌خواهد؛ قوه قضائیه نیز اعلام کرد که برای مبارزه‌ی اثرگذار با فساد و در جریان قرار دادن مردم در این خصوص، اختیاراتی می‌خواهد؛ در آن شورا، با این صدور اختیارات برای قوه قضائیه موافقت نشد؛ متعاقباً رهبر انقلاب اجازه دادند که یک سری از پرونده‌ها به صورت علنی رسیدگی و منتشر شوند؛ در سال ۹۹ در زمان ریاست آقای رئیسی در قوه قضائیه، زمان محاکمه برخی از متهمان فساد که پروند‌های آنها در سال‌های قبل تشکیل شده بود، آغاز شد؛ در این مقطع، در جریان تمدیدِ آن اجازه صادر شده در سال ۹۷، چند نکته حذف شد که یکی از آنها برگزاری و انتشار علنی رسیدگی‌ها بود؛ چرا که بسیاری از صاحبنظران گفتند که برگزاری دادگاه‌ها به این طریق و انتشار آنها، برای کشور مضر است و باید طبق قانون عمل شود.
رئیس دستگاه قضا گفت: فرهنگ یک موضوع اساسی و زیربنایی است؛ مبحث مهم عفاف و حجاب، تنها یک شعبه از مقوله فرهنگ است؛ مقوله‌ی فرهنگ در همه شوؤن حاکمیت و امور مردم باید ساری و جاری باشد؛ همچنین باید به مقولات اقتصادی و معیشتی نیز توجه شود؛ اگر از این امر غفلت شود؛ امنیت و فرهنگ ما نیز آسیب می‌بینند.
رئیس عدلیه تصریح کرد: همواره تاکید من به مسئولان قضائی آن است که یکی از وظایف اصلی ما در قوه قضائیه، مبارزه با فساد است؛ اما باید توجه شود که اولاً، این فساد چیست؟ دوماً، چگونه باید با این فساد برخورد کرد؟ ثالثاً، اگر نحوه مبارزه با فساد، آسیب‌هایی دارد، چگونه می‌توان از آنها جلوگیری کرد؟ رابعاً، آیا با صرف گفتن اینکه در فلان سال، فلان میزان اختلاس داشتیم و تکرارِ پرونده‌های فساد در سال‌های مختلف، می‌توان جلوی فساد را گرفت؟ یا اینکه باید با فساد و مفسد، مبارزه مجدانه و حرفه‌ای و به دور از شعار کرد و بستر‌های فسادزا را خشکاند.
رئیس دستگاه قضا گفت: طی سال‌های اخیر، به صورت مجدانه، به مقوله خشکاندن ریشه‌ها و بستر‌های فسادزا و جلوگیری از تضییع حقوق عامه ورود کرده‌ایم؛ نمی‌گویم کاملاً در این قضیه به توفیق رسیده‌ایم، اما قدم‌های بلندی را برداشته‌ایم؛ شما به رودخانه چالوس بروید و مشاهده کنید که در رفع تصرف از بستر و حریم این رودخانه و تبدیل آن به تفرجگاه‌ها برای انتفاع عموم، چه اقداماتی با همکاری همه قوا و دستگاه‌ها صورت گرفته است؛ ما تخریب و قلع و قمع در آن نقطه را خودِ بنای متعلق به دستگاه قضا شروع کردیم و آن را به سایر دستگاه‌ها نیز که در آن منطقه دارای بنا‌های غیرمجاز بودند تسری دادیم.
وی ادامه داد: حدود ۵ ماه پیش گزارشی به من واصل شد ناظر بر آنکه در جنگل‌های جلگه‌ای نوشهر در استان مازندران با ایجاد قطعاتی، ویلا‌هایی آن‌چنانی را ساخته و یا در آستانه ساخت دارند و این ویلا‌ها را با قیمت حدوداً ۸۰ میلیارد پیش‌فروش کرده‌اند؛ من بلافاصله هیئتی فرستادم و به صورت ویژه موضوع را در دست بررسی قرار دادیم که نتیجه این امر آن شد که از آن اراضی تصرف‌شده، رفع تصرف صورت گرفت و آن اراضی با صرف هزینه و زمان کم و با غرس بیش از ۲ هزار نهال به حالت اولیه بازگشتند.
رئیس عدلیه گفت: در استان بوشهر نیز مشکل اسناد اراضی چند هزار نفر از مردم عزیز در چندین شهر و روستا بیش از ۳۰ سال برقرار بود که این مشکل را رفع کردیم.
رئیس قوه قضائیه بیان داشت: در قضیه ساماندهی انبار‌های بنادر و گمرکات و اموال‌های تملیکی و توقیفی نیز قدم‌های بلندی برداشتیم؛ پیش از آن مشاهده می‌کردیم که با تخصیص ارز ترجیحی، مقادیر زیادی از کالا‌های مورد نیاز، وارد کشور می‌شوند، اما چندین ماه در کشتی‌ها و یا انبار‌ها می‌ماندند و فاسد می‌شدند؛ به گونه‌ای که برای امحای آنها نیز باید مبالغ متنابهی صرف می‌شد و یا حتی قابل امحاء نیز نبودند. من از شما منتخبان مجلس دوازدهم درخواست دارم که این موضوعات را به صورت میدانی مشاهده کنید و بر استمرار آنها تاکید ورزید و در این خصوص، پیگیری‌های مجدانه را داشته باشید.
رئیس دستگاه قضا در پایان تصریح کرد: باید بستر‌های مشارکت مردم در امر رونق اقتصاد و جهش تولید را فراهم آوریم؛ با صرف گفتن اینکه می‌خواهیم مردم را مشارکت دهیم، کار به جلو نمی‌رود بلکه باید سازوکار‌های این مقوله را مشخص کنیم؛ باید مشخص کنیم چگونه می‌خواهیم از مردم حمایت کنیم و گره‌ها را برای آنها باز کنیم و کجا‌ها مردم را کنار گذاشته‌ایم. در یک جا‌هایی اصلاً نیاز نیست که به مردم کمک کنیم بلکه صرفاً باید سنگ‌هایی را که جلوی پایشان گذاشته‌ایم برداریم و اگر چنین شود مردم کار خودشان را می‌کنند.

دیگر خبرها

  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • محسنی اژه‌ای: نباید از نظرها و سلیقه‌های مختلف هراسید
  • مسئولان قضائی عهده‌دار مسئولیتی خطیر و تکلیفی سنگین هستند
  • مسئولان قضائی عهده دار مسئولیت خطیری هستند
  • نباید از نظرها و سلیقه‌های مختلف هراسید
  • مروری بر آخرین خبرهای ورزشی استان
  • آغاز به کار سامانه مشاوره حقوقی ۱۲۹ در بوشهر
  • ۱۲۰ ثانیه| مروری بر مهمترین رویداد‌های دوشنبه سوم اردیبهشت قم
  • باید سازوکار‌های مشارکت مردم در جهش تولید مشخص شود
  • هیچ مانعی وجود ندارد که نمایندگان از دستگاه قضائی ایراد بگیرند