Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-24@14:32:00 GMT

ادب جداشدن در قرآن کریم/ آداب طلاق از منظر قرآن چگونه است

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۵۱۵۳

ادب جداشدن در قرآن کریم/ آداب طلاق از منظر قرآن چگونه است

قرآن کریم ضمن تشویق به امر ازدواج، برای همسران، حقوق و حد و مرزهایی قائل شده است؛ یکی از نمونه‌های این حدود دقیق در ارتباط با موضوع جدایی همسران است. قرآن کریم توصیه‌هایی دارد که این اتفاق با کمترین آسیب برای همسران همراه باشد:«وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِتَعْتَدُوا وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلَا تَتَّخِذُوا آيَاتِ اللَّهِ هُزُوًا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُمْ بِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»(بقره، 231)

حجت‌الاسلام محمد انصاری، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان در این‌باره گفت: در ارتباط با موضوع مدیریت زندگی، خداوند متعال مبحث طلاق را در چند آیه از آیات سوره مبارکه بقره مطرح می‌کند و همه اینها به مواردی مربوط می‌شود که امکان ادامه زندگی برای زوجین وجود نداشته باشد. منتهی ما امروز با یک چالشی مواجه هستیم که یکی بحث گستره طلاق‌ها و آمار بالای این مبغوض‌ترین حلال‌ها است و دیگری این است که در نوع طلاق‌ها با بداخلاقی‌هایی در دادگاه‌های خانواده مواجهیم.

حدود الهی طلاق/ ظالم نباشیم

وی تصریح کرد: یکی از پرمراجع‌ترین قسمت دادگستری، دادگاه خانواده آن هم برای طلاق است واین می‌طلبد که اسلام برای این مسأله برنامه‌ای داشته باشد. خدای متعال در چندین صفحه از سوره بقره این چالش اجتماعی را مطرح کرده و حدودی را برای آن معین کرده و از آنها به حدود الهی تعبیر کرده است؛ اگر خدای نکرده کسی بخواهد از این حدود تجاوز کند جزء افراد تعدی‌گر و ظالم محسوب خواهد شد.

انصاری ادامه داد: آیه 223 سوره بقره می‌فرماید: «وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِتَعْتَدُوا وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلَا تَتَّخِذُوا آيَاتِ اللَّهِ هُزُوًا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُمْ بِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ؛ وقتی خواستید زن‌ها را طلاق دهید، و زمان عده آنها به پایان رسید، اگر پشیمان شدید، برگردید(قبل از پایان عده، مرد در طلاق رجعی می‌تواند رجوع کند) اما اگر می‌دانید با هم همخوانی ندارید و این زندگی امکان جبران را ندارد، به خوبی و نیکی از هم جدا شوید و یک وقت آسیبی به زن نرسد.»

عقده‌گشایی در مسیر طلاق

وی ادامه داد: آیه می‌فرماید: « وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِتَعْتَدُوا» یک وقت نگویید به زندگی برمی‌گردم تا به زن ضربه بزنم. قرآن می‌فرماید: برای آسیب زدن به زن و خانواده، چنین تصمیم شومی را اتخاذ نکنید. بعد می‌فرماید: اگر کسی چنین کاری بکند به خودش ظلم کرده است. بعد می‌فرماید: «واذکروا نعمه‌الله علیکم» اگر به یادتان بیاید نعمت ازدواج برای آرامش بود این‌طور در مسیر عقده‌گشایی از همدیگر و در این ورطه نمی‌افتید.

نیات شوم در طلاق/ سرگشتگی همسر 

این مدرس دانشگاه گفت: در پایان آیه می‌فرماید: «وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» تقوا داشته باشید و بدانید خداوند نسبت به همه نیت‌هایی که انسان در سر دارد آگاه است؛ گویی این قسمت آیه اشاره به نیتی دارد که بعضی‌ها در سر خود می‌پرورانند؛ نیت شومی که برای آسیب زدن به همسر خود دارند. قرآن در ارتباط با همسران یک عبارت «تعلیق» و یک عبارت «اضرار» را به کار می‌برد. خداوند می‌فرماید: «فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ؛ تا او را سرگشته رها كنيد» (نساء، 129).

انصاری ادامه داد: امروز متأسفانه ما، آمار بسیار زیادی از مردها و زن‌هایی داریم که از هم جدا شده‌اند اما همدیگر را طلاق نمی‌دهند؛ این تعلیق است. مرد حاضر نیست مهر زن را بپردازد، یا حاضر نیست وارد پروسه طلاق شود، چون می‌خواهد به او آسیب بزند و به همین دلیل او را در حالت تعلیق رها می‌کند، یا اگر زن را به زندگی برگرداند، برای زهر چشم گرفتن از اوست. این همان بداخلاقی تلخی است که گاهی در زندگی‌ها مشاهده می‌کنیم و قرآن کریم برای اینکه این بداخلاقی‌ها رخ ندهد؛ اول طلاق را توصیه نمی‌کند؛ اما اگر زوجین طلاق را به عنوان آخرین راه برای خود دیدند، حداقل در طلاق، تلخی و بدی رقم نخورد.

وی اظهار کرد: اسلام سعی کرده این حدود را مشخص کند و فرمود کسی که از این حدود تجاوز کند از ستم‌کاران خواهد بود. قرآن کریم در این آیه به رعایت ادب جدا شدن تأکید می‌کند به طوری که نزدیک سه صفحه سوره بقره به این مسأله پرداخته است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان فعالیت های قرآنی ماه رمضان قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۵۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم باید به یک مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود

به گزارش قدس خراسان، حجت الاسلام هادی صاحبقرانی ظهر سه شنبه در نشست خبری نوزدهمین آزمون سراسری اعطا مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم اظهار کرد: بزرگترین رویداد قرآنی در استان روز جمعه ۱۴ اردیبهشت با حضور ۱۶۱۸ حافظ قرآن در ۷ حوزه در استان برگزار می‌شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی در خراسان رضوی با بیان اینکه این تعداد حافظ یک عقبه‌ای دارد، ادامه داد: سالهای قبل فراخوانی برای حفظ و مأنوس بودن با قرآن توسط رهبری به کل جامعه داده شده و همین امر باعث بروز این تعداد حافظان قرآن شد.

وی گفت: مؤسسات و جلسات قرآنی شکل گرفت و این حافظان را پرورش داد و باید این افراد مورد حمایت قرار بگیرند.

صاحبقرانی گفت: مدرک معتبر توسط سازمان سنجش و آموزش و پرورش به حافظان قرآن اعطا می‌شود که این آزمون قبلاً توسط آموزش عالی انجام می‌شد و پس از راستی آزمایی این امر به سازمان تبلیغات محول شد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: حافظانی که در آزمون قبول شوند با این مدرک در مقاطع دانشگاهی ادامه تحصیل می‌دهند.

وی در خصوص نحوه برگزاری آزمون گفت: بعد از کسب امتیاز کتبی، حافظان به مرحله شفاهی راه پیدا می‌کنند که در مرحله شفاهی تجوید، صوت و لحن، وقف و ابتدا و حسن حفظ امتیازدهی می‌شود.

صاحبقرانی با بیان اینکه اگر جایگاهی برای اساتید قرآن دیده شود، در سالهای آینده شاهد رونق بیشتر قرآن آموزان خواهیم بود، ادامه داد: اگر دغدغه‌ای برای ظهور قرآن در فضای جامعه داشته باشیم که در قرآن ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم و برنامه محفل یک نمونه کوچکی از آن است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در خصوص تعداد مؤسسات قرآنی گفت: ۳۰۰ خانه قرآن، ۲۵۰۰ جلسه قرآن و ۲۰۰ مرکز قرآنی در استان داریم.

وی گفت: حافظان قرآن در حال حاضر فقط از نظر شاخصه‌های کمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و شرایط به دست آوردن شاخصه‌های کیفی و بعد از آن ارزیابی حافظان کار سخت و ایده آلی است، این آزمون‌ها و مأنوس با قرآن بودن مقدمه آن شرایط ایده آل است.

صاحبقرانی ادامه داد: مطالبه مقام معظم رهبری در تربیت ۱۰ میلیون حافظان قرآن کریم به یک مطالبه عمومی و گفتمان باید تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • ثبت نام ۱۹۸ کردستانی در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن
  • ثبت نام ۱۶۱۸ نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد
  • تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم باید به یک مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود
  • تجلیل از قاریان و عوامل اجرایی جمع خوانی قرآن کریم در بروجرد
  • ببینید | از کجا بفهمیم نماز هایی که میخوانیم بدرد قیامت می خورد؟
  • استقامت مردم غزه دشمن را به زانو درآورده است
  • طلاق می‌خواهم، چون شوهرم شب‌ها دیر به خانه می‌آید