Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر امور فناوری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلام خبر تدوین بسته پیشنهادی "حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم" در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ تبیین جایگاه دانشگاه در اقتصاد دانش‌مدار، تشکیل واحد مالکیت فکری و نوآوری، راه‌اندازی پارک علم و فناوری، حمایت از فناوران و تجاری‌سازی معادل‌سازی فناوری با فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و بازتعریف نقش اعضای هیات علمی با تاکید بر فناوری را برخی از اولویت‌های این بسته پیشنهادی برشمرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر حمید رضا مقیمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بازتعریف دانشگاه به عنوان نهادی تعیین کننده در نظام ملی نوآوری، بازنگری رسالت دانشگاه با محوریت اقتصاد دانش‌مدار، بازنگری ساختار و ارتباطات دانشگاه و نقش اعضای هیأت علمی بر اساس رسالت کارآفرینی، نوآوری، تولید ثروت و ارزش افزوده اقتصادی از طریق فعالیت‌های دانشی برخی از اولویت‌های اصلی این طرح است.

وی با اشاره به رویکردهای جدید دانشگاه در گذار به دانشگاه نسل سوم، اظهار کرد: اراده جدی مدیریت کلان دانشگاه در کارآفرینی، ایجاد فرهنگ کارآفرینی بین مدیران و کارکنان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی، کنترل دارایی‌های فیزیکی و فکری دانشگاه، ظرفیت‌سازی برای انتقال فناوری و تجاری‌سازی دانش برخی از مؤلفه‌های دانشگاه کارآفرین است که باید به سمت آن حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه این اراده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سطوح مختلف وجود داشته و فعالیت‌های چشمگیری نیز انجام شده است، گفت: در همین رابطه شاهد کسب مقام دوم فناوری در سطح کشور طی دو سال پیاپی ۹۶ و ۹۷ و کسب جایزه دوم در جشنواره رازی در حوزه فناوری در سال ۹۷ بودیم.

مهمترین ویژگی دانشگاه‌های نسل سوم

وی همچنین با اشاره به برخی از ویژگی‌های دانشگاه نسل سوم، عنوان کرد: تولید دانش برای استفاده در بخش‌های اقتصادی، خلق مشاغل جدید، ارتباط نزدیک دانشگاه با صنعت و جامعه، ایجاد مراکز رشد و پارک‌های فناوری، حمایت آموزشی، مالی و بازاریابی از کارآفرینان و استقبال از ایده‌های جدید و خلاق برخی از مهمترین ویژگی‌های دانشگاه نسل سوم است که برای تحقق آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مراحل سه‌گانه تبدیل به دانشگاه کارآفرین

دکتر مقیمی با برشمردن مراحل سه‌گانه تبدیل به دانشگاه کارآفرین؛ به اتخاذ دیدگاهی راهبردی مبتنی بر توانایی و اولویت‌ها، ایفای نقش فعال در تجاری‌سازی دارایی‌های فکری و بهبود محیط نوآوری از طریق همکاری با صنعت، جامعه و دولت اشاره کرد.

دبیر کمیته گذار به دانشگاه نسل سوم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تحول در مأموریت‌های دانشگاه، تعیین اهداف و فعالیت‌های نوین، تبیین روش‌های نوین تأمین مالی و تعریف الگوهای مؤثر در ترفیع اعضای هیأت علمی و همچنین ایجاد تحول در ساختار را برخی از مهمترین مبانی تحول برای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم عنوان کرد.

جایگاه دانشگاه‌های علوم پزشکی در اقتصاد دانش مدار تبیین می‌شود

وی با بیان اینکه در صورت تحقق بسته پیشنهادی "حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم"، برخی دستاوردهای جدید در عرصه آموزش علوم پزشکی حاصل می‌شود، گفت: طی مراحل گذار به دانشگاه‌های نسل سوم، جایگاه دانشگاه‌های علوم پزشکی در اقتصاد دانش مدار تبیین شده و همچنین وابستگی دانشگاه‌های علوم پزشکی به بودجه‌های دولتی کاهش می‌یابد.

تدوین بسته پیشنهادی "حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم" در دانشگاه

دکتر مقیمی با اعلام خبر تدوین بسته پیشنهادی "حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم" (بسته تحول اقدام و عمل) در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: بازتعریف دانشگاه به عنوان نهادی تعیین‌کننده در نظام ملی نوآوری، بازنگری رسالت دانشگاه با محوریت اقتصاد دانش‌مدار، بازنگری ساختار و ارتباطات دانشگاه و نقش اعضای هیأت علمی بر اساس رسالت کارآفرینی، نوآوری، تولید ثروت و ارزش افزوده اقتصادی از طریق فعالیت‌های دانشی برخی از اولویت هاست.

تشکیل واحد مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه

وی با بیان اینکه بر اساس این طرح، پیشنهادهای راهبردی برای کارآفرین شدن دانشگاه تدوین شده است، ادامه داد: برای حفاظت از دارایی‌های فکری، آئین‌نامه مالکیت فکری دانشگاه، تدوین، آئین‌نامه مالکیت فردی تعریف و واحد مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه تشکیل شده است.

طراحی گرنت‌های جدید آموزش و فناوری

مقیمی در ادامه توسعه زیرساخت‌های فناوری، حمایت از فناوران و تجاری‌سازی، افزایش همکاری‌های بین بخشی و بین رشته‌ای، ارائه تسهیلات تشویقی و انگیزشی، طراحی گرنت‌های آموزش و فناوری، کشف پتانسیل‌های دانشگاه در حوزه فناوری و ایجاد منابع مالی پایدار را برخی از پیشنهادات راهبردی دانشگاه در این زمینه عنوان کرد که در حال انجام است.

استقرار بیش از ۶۰ شرکت دانش‌بنیان در مراکز رشد دانشگاه

وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های فناوری در دانشگاه، تصریح کرد: در این راستا تا کنون ۴ مرکز رشد و یک مرکز نوآوری ایجاد شده که بیش از ۶۰ شرکت در این مراکز مستقرند. البته به زودی ۲ مرکز رشد دیگر به مراکز رشد دانشگاه اضافه می‌شود.

راه‌اندازی پارک علم و فناوری د انشگاه، به زودی

وی استقرار شتاب‌دهنده‌ها و تأسیس پارک علم و فناوری را از دیگر ملزومات توسعه زیرساخت‌های فناوری در دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: در این رابطه با دو شتابدهنده مذاکره شده که به زودی مستقر خواهند شد، در همین رابطه طرح توجیهی پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دست تهیه بوده و زمین آن نیز پیش‌بینی شده است و امیدواریم به‌زودی راه‌اندازی شود.

دکتر مقیمی با اشاره به تأسیس آزمایشگاه جامع تحقیقاتی و بزرگترین اتاق تمیز در دانشگاه، اظهار کرد: تأسیس واحدهای فناور و دانش‌بنیان، کمک به تجاری‌سازی محصولات فناورانه و ارائه خدمات مشاوره فناوری برخی از خدمات حمایتی از فناوران و تحقق تجاری‌سازی در دانشگاه است.

تدوین سیاست‌های حمایتی از فناوران و تجاری‌سازی

وی با اشاره به برخی دیگر از سیاست‌های حمایت از فناوران و تجاری‌سازی، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عضو صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی البرز است، این صندوق در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر فعال بوده و بنابراین دانشگاه در صورت تأیید محصولات از طریق این صندوق از تولید و تجاری‌سازی آنها حمایت می‌کند.

ضرورت تسهیل نقل و انتقالات مالی در حوزه فناوری

وی با اشاره به ضرورت تسهیل نقل و انتقالات مالی در این رابطه، عنوان کرد: مدیران مالی ما باید از صندوق دار بودن به یک مدیر کامل تبدیل شوند. مدیر مالی باید شرایط را برای فناور و پژوهشگر تسهیل کند و هر کجا مشکل وجود دارد، برای آن راه حل پیدا کند.

راه‌اندازی شورای فناوری دانشکده‌ای و کمیته فناوری دانشجویان

دکتر مقیمی با اشاره به وجود واحد توسعه فناوری، کمیته فناوری و شورای فناوری در دانشگاه، گفت: در این راستا ایجاد شورای فناوری دانشکده‌ای و کمیته فناوری دانشجویان نیز پیش بینی شده که اولین مورد آن در دانشکده بهداشت و ایمنی تأسیس شد و پس از آن کمیته‌های فناوری دانشجویان در دانشکده‌های پزشکی راه‌اندازی شدند.

برقراری ارتباط با دانشگاه‌های فنی لازمه توسعه فناوری است
بستر حضور مهندسین در بخش‌های بالینی و اتاق‌های جراحی فراهم شود

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به ضرورت افزایش همکاری‌های بین بخشی و بین رشته‌ای و همکاری با دانشگاه‌های فنی و مهندسی به عنوان راهکاری برای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، اظهار کرد: برقراری ارتباط با دانشگاه‌های فنی و مهندسی لازمه توسعه فناوری است. باید بستر حضور مهندسین در حوزه‌های بالینی و در اتاق‌های جراحی فراهم شود تا مهندسان از نزدیک با نیازهای این حوزه آشنا شوند. در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارتباط نزدیکی با دانشگاه‌های فنی و مهندسی امیرکبیر، خواجه نصیر و شهید بهشتی برقرار کرده و به‌زودی مرکز رشد مشترک دانشگاه با دانشگاه امیرکبیر راه‌اندازی خواهد شد.

ارائه درس دو واحدی فناوری و دوره‌های مهارتی در تمام رشته‌ها

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اقدامات در حوزه آموزش فناوری، اظهار کرد: ارائه درس دو واحدی فناوری در تمامی رشته‌ها در دانشگاه تصویب شده که به زودی اجرایی خواهد شد و همچنین کارآموزی فناوری، دوره‌های توانمندسازی و افزایش برنامه‌های مهارتی برای پرورش فارغ‌التحصیلان توانمند جزو برنامه‌هاست.

دعوت از اساتید شاغل در صنعت برای تدریس در دانشگاه

وی پیش‌بینی دوره‌های فلوشیپ صنعتی و مدیریتی، حمایت ویژه از دانشجویان نخبه و دعوت از اساتید شاغل در صنعت برای تدریس در دانشگاه را از دیگر برنامه‌های این حوزه عنوان کرد.

تدوین آئین‌نامه معادل‌سازی فناوری با فعالیت آموزشی و پژوهشی

مدیر امور فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارائه تسهیلات و برنامه‌های تشویقی و انگیزشی را از دیگر اولویتها دانست و ادامه داد: تدوین آئین‌نامه‌های معادل‌سازی فعالیت‌های فناوری با فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی جهت دفاع از پایان‌نامه و همچنین گنجاندن فعالیت‌های فناوری در آئین‌نامه ارزشیابی هیأت علمی و کارمندی در این زمینه پیش‌بینی شده است.

اهدای درجات افتخاری به فناوران خارج دانشگاه

وی همچنین با اشاره به بخش‌های مرتبط با تسهیلات، تشویق و انگیزش در این آئین‌نامه، تصریح کرد: پرداخت حق تشویق در فناوری، تعریف جوایز فناوری و تدوین آئین‌نامه درجات افتخاری فناوری برای فناوران خارج دانشگاه برخی از این موارد است.

طراحی وام فناوری دانشجویی

دکتر مقیمی با اشاره به طراحی گرنت‌های آموزش – فناوری در این راستا، اظهار کرد: حمایت از پژوهش‌های منجر به فناوری، طراحی مدل یارانه و وام فناوری دانشجویی، طراحی سوبسید در رشته‌های پراولویت و کم متقاضی دانشگاهی برخی از مواردی است که در این راستا باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به افزایش تعاملات اجتماعی در راستای تحقق اهداف فناورانه دانشگاه، تصریح کرد: همکاری مناسب دانشگاه، صنعت و دولت، افزایش تعامل با نهادهای محلی و ملی و درگیرشدن در توسعه اجتماعی اقتصادی جامعه و افزایش تعاملات بین‌المللی در این رابطه پیش‌بینی شده است.

توسعه مدل جامع درآمدزایی دانشگاه

مدیر امور فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت کشف پتانسیل‌های دانشگاه در حوزه فناوری، اظهار کرد: توسعه مدل جامع درآمدزایی دانشگاه در این رابطه باید در اولویت باشد.

عدم بازنشستگی زودهنگام نیروهای کارآمد فناور

وی توسعه نیروی انسانی در حوزه فناوری را نیز از نکات مهم عنوان کرد و ادامه داد: در کنار توانمندسازی نیروی انسانی و استفاده بهینه از نیروهای موجود، عدم بازنشستگی زودهنگام نیروهای کارآمد فناور و در نظر گرفتن کارآفرینی به عنوان شاخصی در استخدام باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به تصویب آئین‌نامه ارتباط با صنعت در دانشگاه، اظهار کرد: این آئین‌نامه مورد تصویب هیأت امنای دانشگاه قرار گرفته و زمینه را برای ارائه خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و پژوهشی توسط اعضای هیأت علمی فراهم می‌کند. البته لازم است نقل و انتقالات مالی در این زمینه تسریع و تسهیل شود.

دکتر مقیمی در ادامه با تاکید بر ضرورت بازنگری فرآیندهای دانشگاه بر اساس دانشگاه کارآفرین، اظهار کرد: چابک‌سازی، تمرکز بر ایده‌های فناورانه زودبازده و اعتماد (مرکزگریزی) برخی از مواردی است که باید مورد توجه باشد.

بازتعریف نقش اعضای هیأت علمی با تاکید بر فناوری

وی بازتعریف نقش اعضای هیأت علمی بر اساس الزامات گذار به دانشگاه نسل سوم را نیز ضروری دانست و گفت: عضو هیأت علمی باید علاوه بر آموزش بتواند به عنوان منتور فناوری دانشجویان را به این سمت هدایت کند و خود نیز منشأ فناوری باشد.

دکتر مقیمی در پایان با تاکید بر اینکه اراده جدی در سطوح مختلف دانشگاه برای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم وجود دارد، خاطرنشان کرد: بازنگری رسالت و کارکردهای دانشگاه بر اساس دانشگاه کارآفرین مورد توجه بوده و در این راستا کاهش وابستگی به بودجه دولتی، افزایش تعامل با نهادهای محلی، ملی و بین‌المللی، درگیر شدن در توسعه اجتماعی اقتصادی جامعه و ایفای نقش در کریدور علم و فناوری و مناطق ویژه فناوری از مواردی است که همه مورد تأیید و تاکید مسئولین دانشگاه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تجاري سازي دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فناوري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۵۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه ابعاد پیشرفت اجتماعی از خانواده آغاز می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در نشست رسانه‌ای به مناسبت هفته ملی سلامت که در سال‌جاری با شعار «سلامت خانواده، مردمی سازی سلامت» گرامی داشته می‌شود، گفت: همه ابعاد پیشرفت اجتماعی از خانواده آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، سیدوحید حسینی، صبح امروز_ یکشنبه دوم اردیبهشت_ در نشست خبری خود با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته ملی سلامت به انتخاب شعار «سلامت خانواده، مردمی سازی سلامت» برای هفته ملی سلامت امسال اشاره و اظهار کرد: این رویداد ملی فرصتی برای افزایش توجه و آگاهی عمومی نسبت به موضوع سلامت است.

وی با بیان اینکه همه ابعاد پیشرفت اجتماعی از خانواده آغاز می‌شود، افزود: با توجه به اهمیت بالای مقوله سلامت و به ویژه سلامت خانواده‌ها، امسال در هفته ملی سلامت به این موضوع پرداخته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطر نشان کرد: در هفته ملی سلامت موضوع محوری سلامت خانواده و بهره‌مندی از ابزارهای مختلف برای مردمی سازی این امر؛ موضوعات آموزش و پرورش، سلامت زمین، سلامت روانی اجتماعی، رسانه و فرهنگ سلامت، جوانی جمعیت، غذای سالم، ورزش و فعالیت بدنی مورد توجه قرار گرفته است.

حسینی همچنین مقوله سلامت خانواده را یک حق و یک مسؤولیت دانست که در هفته ملی سلامت امسال نیز به این موضوع پرداخته شده است.

وی در ادامه این نشست به بیان مهم‌ترین اولویت‌های مجموعه سلامت استان در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اشاره و تصریح کرد: موضوع سلامت فراتر از یک رویداد و زمان، بلکه رسالتی جامع بر عهده مجموعه دانشگاه است که در تمام ایام سال، به صورت شبانه‌روزی و در ابعاد مختلف دنبال می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز توسعه اهداف جوانی جمعیت در حیطه سلامت را از جمله مهم‌ترین اهداف دانشگاه علوم پزشکی شیراز برشمرد که به صورت مستمر، در حال پیاده‌سازی است.

ارتقای سلامت روانی جامعه، دیگر اولویتی بود که حسینی به آن اشاره کرد و ادامه داد: در همین راستا ضمن تلاش برای تقویت راهکارهای مراقبتی در حیطه سلامت روان گروه‌های مختلف جامعه؛ توسعه تخت‌های بستری بیماران اعصاب و روان در استان و همچنین راه‌اندازی سامانه خودکشی در مرکز پایش مراقبت‌های درمانی دانشگاه با هدف رصد و پیشگیری از موارد خودکشی، انجام شده است.

وی همچنین به موضوع آموزش همگانی سلامت اشاره کرد که در شعار امسال هفته ملی سلامت نیز مورد توجه قرار گرفته و با ابزارهای رسانه‌ای و فرهنگ سازی در حال انجام است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مدیریت روند شیوع بیماری‌های غیر واگیر با مشارکت تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط را بخش دیگری از مأموریت‌های مجموعه سلامت استان عنوان و اضافه کرد: همچنین با توجه به ضرورت نیاز به بازسازی زیرساخت‌های آموزشی و درمانی در استان به ویژه در شهر شیراز، این مهم با رایزنی در سطوح بالادستی با هدف راه‌اندازی دو ابر بیمارستان و توسعه دیگر مراکز از جمله پردیس شهید دوران، دنبال می‌شود.

کد خبر 746656

دیگر خبرها

  • تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • تاکید بر نقش مهم و اثرگذار صداوسیما در اجرای طرح جوانی جمعیت
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در هرمزگان
  • ضرورت توجه به مطالبات پرستاران در مازندران
  • فعالیت‌های سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تشریح شد
  • مردمی سازی سلامت و سلامت خانواده شعار هفته سلامت
  • همه ابعاد پیشرفت اجتماعی از خانواده آغاز می‌شود
  • بسته «ماندگاری پرستاران» در مرحله تدوین نهایی
  • لزوم تعریف بسته‌های عملیاتی برای ادارات ایلام در حوزه سلامت