Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

ماجرای سفر قلب پیوندی با جت و بالگرد از یزد به تهران/ وقتی فرشته زندگی بر روی شانه‌های یک جوان می‌نشیند

ماجرا از یک ایثار و خداحافظی شروع شد برای شنیدن سلام زندگی به دیگری، ۱۲ فروردین امسال، زندگی چهره دیگر خود را به آقا میثم ۲۹ ساله نشان داد، قلب او به یکباره سر ناسازگاری بر می دارد و  به ناگهان مرگ را در یک قدمی خود می بیند و آرزوهای شیرین زندگی مشترک، دیدن تولد فرزند، بزرگ شدن و مدرسه رفتن و ازدواج آنها همه در لحظه دود می شوند و به هوا می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پزشکان از میثم قطع امید می کنند و پس از معاینه به او می گویند که قلب شما نفس های آخرش را می کشد و تنها راه زنده ماندن شما پیوند قلب است، ضربان قلب بیمار او چون ناقوس مرگی می ماند که ممکن است هر لحظه دیگر به صدا در نیاید و از حرکت بایستد.

ورق زندگی میثم به یکباره بر می گردد، جوان ۲۴ ساله یزدی و خانواده اش ایثار می‌کنند تا قلب او در سینه جوان دیگری بتپد و صدای تالاپ تلوپ قلب او همچنان در سینه میثم شنیده شود، نه تنها میثم بلکه ۴ بیمار نیازمند پیوند نیز حیات دوباره پیدا می‌کنند و زندگی بار دیگر به آنها سلام می کند و خداحافظی جوان مرگ مغزی با دنیا، با سلام پنج انسان دیگر به زندگی گره می خورد، خداحافظی که بوی بخشندگی و ایثار را تا سال ها در فضا معطر می‌کند.

پس از موافقت خانواده جوان یزدی، واحد فراهم آوری اعضا که میثم را کاندیدای دریافت قلب کرده بودند، با همکاری اورژانس کشور عملیاتی ضربتی و خطیر را رقم می زنند، انتقال قلب پیوندی باید در کمتر از ۴ ساعت از یزد به تهران صورت گیرد، تیم جراحی از بیمارستان شهیدرجایی تهران با هواپیما به یزد سفر و با بالگرد اورژانس هوایی به بیمارستان شهید رهنمون یزد پرواز می‌کنند، شاید وقتی این جملات را بشنوید فکر کنید بیمار نیازمند، آقازاده یا یک از ما بهتران بوده است اما برخلاف باور بسیاری افراد این امتیازی ویژه برای بیماران نیازمند پیوند بوده و برای دومین بار است که در طی ۲ هفته اخیر انتقال عضو پیوندی با هاهنگی واحد فراهم اوری اعضا و اورژانس هوایی انجام می شود.

استرس و اضطراب در دل تیم پیوند و اعضای تیم اورژانس هوایی موج می‌زند چرا که جان میثم ۲۹ ساله به گذر ثانیه ها پیوند خورده است و اگر فرصت چهار ساعته از دست برود، قلب اهدایی حیات خود را از دست می دهد و میثم دیگر چشم به زندگی نخواهد گشود چرا که از لحظه خروج قلب از بدن فرد مرگ مغزی تیم جراحی کار خود در تهران را شروع می کند تا گیرنده آمده دریافت عضو باشد.

ارز ۴٢٠٠ تمامی تنها راهگشای صنعت داروسازی است/ کاهش ارزبری با تولید ۴ داروی جدید در کشور

سعید نمکی وزیر بهداشت اظهار کرد: دارو‌هایی که امروز به عنوان ماده اولیه در حوزه سرطان و دیابت تولید شده‌اند، با همت عزیزانی در ٢ شرکت داروسازی بوده و معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در این تولید دخیل بوده است.

وی با اشاره به کاهش ارزبری دارو‌ها با تولید این دارو‌ها گفت: تولید این دارو‌ها به شکل قابل توجهی ارزبری را در واردات مواد اولیه دارو‌های ضد سرطان و ضد دیابت کاهش می‌دهد، امیدواریم که ما هم در حوزه سیاست حمایت از تولید داخل در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال رونق تولید نامگذاری کردند، بتوانیم گام‌های موثرتری را با حمایت و میدان داری بخش خصوصی در این زمینه برداریم.

نمکی ادامه داد: دارو‌هایی که امروز تولید شد در حد تولید صنعتی بوده و قطعاً هم در تولید انبوه دارو‌های خاص قابل استفاده است.

وی در زمینه حمایت از تولیدکنندگان داخلی دارو گفت: بزرگترین حمایت ما این است که جلوی واردات دارو‌های مشابه داخلی را بگیریم و در عین حال نظام بانکی، اقتصادی و اجرایی کشور هم باید با تولیدکنندگان داخلی همراه‌تر شوند تا بنیه بیشتری را در تولید ملی داشته باشیم.

نمکی درباره تخصیص ارز دولتی به صنعت داروسازی گفت: فعالان اقتصادی دارو معتقدند که به دلیل بنیه اقتصادی پایین صنعت دارو فعلاً ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها راهگشای این صنعت است و اگر قیمت ارز را بالاتر ببریم با سرمایه در گردش بیشتری که صنعت نیاز دارد، دچار مشکل می‌شویم.

وزیر بهداشت بیان کرد: بنابراین ابتدا باید بتوانیم سرمایه در گردش صنعت دارو را تقویت و سپس درباره تغییر نرخ ارز تصمیم گیری کنیم.

لحظه‌های تلخ و شیرین مامایی در گل و لای سیل/ وقتی نجات جان مادر و نوزاد همه زندگیت می‌شوند

روز جهانی ماما فرصت مغتنمی است تا توجه هر چه بیشتر مردم و مسئولان را نسبت به جایگاه و نقش حرفه ای ماماها در ارتقای سلامت خانواده و جامعه و رشد جمعیت  دانست.

شعار روز جهانی ماما در سال 2019 «ماماها، مدافع حقوق زنان» انتخاب شده است واین مسئله نقش پررنگ ماماها در سلامت زنان و نسل آینده کشورها را نشان می دهد.

ابتدای سال 98 کشور رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفت و به جای سبزی و گل چهره برخی شهرها و خانه ها با گل تزئین شدند و بسیاری از هموطنان خانه به دوش شدند و در این بین گروههای مختلف با سیل مهربانی به کمک سیل زدگان شتافتند، یکی از خدمات مهم در زمان بحران هایی چون سیل و زلزله خدمات مامایی و مراقبت از مادر بارداری است که به اصطلاح بار شیشه دارند.

به بهانه روز جهانی ماما  با گلنار لرستانی ماما جوان و نمونه لرستانی در مناطق سیل زده در پل دختر به گفت و گو پرداخته است و در ادامه می توانید شرح این گفت و گو را اینجا  بخوانید.

کمک به ١٠ خانواده گیرنده و دهنده اعضا در مناطق سیل زده/ خرید و فروش اعضا خلاف قانون است

کتایون نجفی زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان اظهار کرد: انجمن اهدای عضو از سال ۹۴ فعالیت خود را با هدف حمایت از اهدای عضو و کمک به وزارت بهداشت  آغاز کرده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهداف ما فرهنگسازی در زمینه اهدای عضو بین مردم است و در این راستا پزشکان متخصص، هنرمندان، ورزشکاران و سایر نهاد‌ها کمک‌های بسیاری داشته اند و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشیم.

نجفی زاده گفت: با حمایت وزارت بهداشت، ایجاد سامانه ثبت و فراهم آوری اعضا به انجمن اهدای عضو ایرانیان واگذار شد که فاز اول این پروژه کلید خورده است.

وی با تأکید بر اینکه بهترین زمان اهدای عضو همان ساعات اولیه مرگ مغزی است، گفت: در همین زمینه فرهنگسازی اقدام به برگزاری جشن نفس کرده‌ایم که امسال به شکل دیگری برگزار خواهد شد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو با بیان اینکه امسال در روز ملی اهدای عضو شهر‌های نفس را خواهیم داشت، گفت: با شروع ماه مبارک رمضان کلانشهرها به شهر‌های نفس تبدیل خواهند شد و بنر‌های تبلیغاتی به کمک شهرداری، مترو، کمیته سلامت شورای شهر و وزارت بهداشت نصب می‌شوند.

نجفی زاده اظهار کرد: دستگاه خود چاپگر با حداقل اطلاعات کارت اهدای عضو را در لحظه صادر می‌کند.

نمی‌گذارم کسی ترمز تولید داخل شود/ در هیچ جای دنیا هر دارویی را وارد لیست بیمه نمی‌کنند

سعید نمکی وزیر بهداشت اظهار کرد: از دکتر ستاری که با توسعه زیرساخت‌های دانش بنیان همراه هستند و از امام جمعه و استاندار، نیرو‌های انتظامی و همه حاضران تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: رئیس انجمن اقتصاد آمریکا سخنی گفته است که خرج کردن در آموزش کشور‌ها هزینه نیست سرمایه است به شرطی که نتیجه آن را ظرف ٣ تا ۵ سال ببینیم.

نمکی با تأکید بر اینکه من همواره با رانت واردات و رانت تولید داخل که بخواهد سلامت مردم را به خطر بیاندازد در میفتم، افزود: سال‌ها پیش هم سرم از خارج کشور به ایران وارد می‌شد و بازار داخل مغلوب شده بود و من خلاف مقررات قیمت سرم را ۹ برابر بالا بردم و ۳ میلیون دلار ارز بهداشت را برای خط تولید واکسن تخصیص دادم.

وزیر بهداشت ادامه داد: من تولید واکسن در بخش خصوصی را ارج می‌نهم چرا که دستاورد بزرگی محسوب می‌شود، ساخت واکسن ضد سم یکی از مهم‌ترین اقدامات در یکی از شرکت‌های دانش بنیان است که ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

وی درباره اظهارات یکی از نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان در زمینه وارد نشدن برخی دارو‌ها به لیست بیمه‌ای، گفت: در هیچ جای دنیا هر دارویی را وارد لیست نمی‌کنند و اگر دارویی وارد فهرست رسمی کشور شد نیز باز قرار نیست آن را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

وی تأکید کرد: من به عنوان وزیر بهداشت باید نظام بروکراسی را تسهیل کنم و نمی‌گذارم کسی ترمز تولید داخل شود و اجازه واردات محصول مشابه داخل را نمی‌دهم، نباید در سازمان غذا و دارو ترمزی در نظام بروکراتیک داشته باشیم.

بیشترین چالش مناطق سیل‌زده/ ضرورت سرعت بخشی به احیای زیرساخت‌های استانی

دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، چهارمین نشست کارگروه تهدیدکننده‌های محیطی سلامت با محوریت حوادث و بلایا (استان‌های درگیر سیل) را برگزار کرد.این نشست با محوریت بررسی گزارشی از سازمان بهزیستی، اقدامات انجام‌شده، چالش‌ها و پیشنهادها، وضعیت ساختار مراکز تشخیصی و آزمایشگاهی (پاراکلینیکی و بهداشتی) آسیب‌دیده از سیل، پیش‌بینی اقلام تشخیصی برای شناسایی و مقابله با همه‌گیری خصوصا در گروه بیماری‌های عفونی و واگیردار با توجه به شرایط اقلیمی و بومی منطقه، کمک‌های خارجی دریافتی و نیاز‌ها برای تامین از کانال سازمان‌های بین‌المللی و خیّرین برگزار شد.

بیشترین چالش در مناطق سیل‌زده، تخریب و شسته شدن محل‌های دفن پسماند در استان‌های درگیر سیل است و در مواردی آسیب‌دیدگی سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک‌های صنعتی و راه‌اندازی مجدد این سیستم‌ها مشاهده شده است.

علی‌اصغر فرشاد رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با تاکید بر همکاری ادارات کل دستگاه‌های اجرایی مستقر در استان‌ها با دبیرخانه‌های کارگروه سلامت و امنیت غذایی مستقر در استان، خواستار سرعت‌بخشی در پیگیری و احیای زیرساخت‌های استانی، نظیر مدیریت دفع پسماند، شبکه‌های تصفیه آب و فاضلاب شهری و اصلاح تصفیه‌خانه‌های از چرخه خارج‌شده شهرک‌های صنعتی، تعمیر و بازسازی مراکز آزمایشگاهی موجود در منطقه تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی از طریق همراهی خیّرین، خانه مشارکت مردم و مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان‌ها شد.

اذعان نماینده سازمان بهداشت‌جهانی به قدرت ایران در امدادرسانی/ پزشکی‌قانونی؛ مرجع اصلى اعلام آمار متوفیان حوادث/ پلاک‌گذاری آمبولانس‌ها انجام شده است

رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: بلافاصله پس از اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی مبنی بر تغییرات آب و هوایی، تجهیزات دارویی خود را تکمیل و اخطار و هشدار‌های مربوط به هواشناسی را به طور کامل دریافت کرده بودیم از این رو هیچ کمبود دارویی در طول سیل بوجود نیامد، در این بین تیم ویژه بین‌المللی به نام EMT  در حادثه سیل نقش آفرینی خوب داشتند.

کولیوند ادامه داد: فکر نمی‌کردیم سیل به این گستردگی رخ دهد، اما آمادگی کامل برای مقابله با آن داشتیم، عملیات امدادرسانی در استان‌های سیل زده به خوبی انجام شد و اطلاعات جمعیتی، میزان بیماری و منابع تکمیلی هر شهر روستا را بدسب آوردیم. 

کولیوند گفت: حوادث جوی پیش آمده بسیاری از استان‌های ما را تحت تاثیر قرار دهد و برخی از آن‌ها به خسارات جدی منجر شدند؛ استان مازندران اولین استان درگیر بود؛ سپس به ترتیب استان‌های گلستان فارس ایلام و خوزستان تحت تاثیر این حوادث قرار گرفتند،‌ در این بین کماکان برخی از محوطه حدود هزار نفر در کمپ‌های اسکان موقت سکونت دارند.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: اولین امدادرسانی در استان‌های شمالی بود؛ بلافاصله تیم‌های امدادرسانی به همراه خودرو‌هایی که قابلیت تردد از مناطق صعب العبور را داشتند و بالگرد‌های اورژانس به این مناطق اعزام شدند؛ تلفن‌های ماهواره‌ای شارژ شدند که باعث شده ارتباط ما با قطع نشده و عملیات در استان‌های گلستان و مازندران در خوبی انجام شود؛ بسیاری از روستا‌هایی که محاصره آب بودند یا زیر آب فرو رفته بودند به امدادرسانی نیاز داشتند به خصوص شهر‌های آق‌قلا و اطراف آن.

رئیس اورژانس کشور گفت: با توجه به اینکه پیش از این سازمان هواشناسی طی بیانیه‌ای احتمال وقوع را پیش بینی کرده بود، انبار‌های دارویی را تکمیل و تجهیزات مان را برای امدادرسانی آماده کردیم بنابراین هیچ گاه مشاهد کمبود تجهیزات نبودیم و در برخی موارد خاص موارد توانستیم از طریق اورژانس هوایی تجهیزات و دارو‌های ضروری را به مردم در کشورمان برسانیم.

رئیس اورژانس کشور افزود: بالگرد‌های اورژانس عده‌ای از مردم سیل زده و گرفتار در آب‌های خودشان را نجات دادند،‌ همچنین اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس در حادثه در نقش بیمارستان سیار ظاهر شدند،‌ بر اساس آمار ۲۵۰۰ نفر به وسیله بالگرد‌های اورژانس به مناطق امن منتقل شدند که در بین آنها ۵۰۰ نفر خانم باردار بودند.

رئیس اورژانس کشور درباره پلاک گذاری آمبولانس‌ها گفت: پلاک گذاری آمبولانس‌های اورژانس انجام شده است و دیگر مشکلی نداریم، همکاران من در نیروی انتظامی به خوبی در این مورد کار کرده‌اند و قسمت اعظم کار انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین هفت فروند بالگرد اورژانس به ۴۲ فروند رسیده و  طرح برای تربیت نیروی داوطلب اورژانس در دستور کار است.

کولیوند افزود: در راستای حمایت از داخل دستگاه‌های نوار قلب اورژانس توسط چهار شرکت داخلی تولید می‌شوند، بیماران سکته قلبی به اورژانس نمی‌روند و به‌صورت مستقیم به بخش تخصصی و اتاق عمل می‌روند، اورژانس کشور هیچ مشکلی در امدادرسانی به بیماران سکته قلبی و مغزی ندارد. خدمات ما در بخش سکته قلبی جهانی است و ایران به عنوان سفیر هیچ مشکلی در این بخش نداریم، بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند هم برای درمان بهتر به‌سرعت به بخش سی تی اسکن می‌روند.

ارز ۴٢٠٠ تمامی تنها راهگشای صنعت داروسازی است/ کاهش ارزبری با تولید ۴ داروی جدید در کشور

سعید نمکی وزیر بهداشت اظهار کرد: دارو‌هایی که امروز به عنوان ماده اولیه در حوزه سرطان و دیابت تولید شده‌اند، با همت عزیزانی در ٢ شرکت داروسازی بوده و معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در این تولید دخیل بوده است.

وی با اشاره به کاهش ارزبری دارو‌ها با تولید این دارو‌ها گفت: تولید این دارو‌ها به شکل قابل توجهی ارزبری را در واردات مواد اولیه دارو‌های ضد سرطان و ضد دیابت کاهش می‌دهد، امیدواریم که ما هم در حوزه سیاست حمایت از تولید داخل در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال رونق تولید نامگذاری کردند، بتوانیم گام‌های موثرتری را با حمایت و میدان داری بخش خصوصی در این زمینه برداریم.

وی در زمینه حمایت از تولیدکنندگان داخلی دارو گفت: بزرگترین حمایت ما این است که جلوی واردات دارو‌های مشابه داخلی را بگیریم و در عین حال نظام بانکی، اقتصادی و اجرایی کشور هم باید با تولیدکنندگان داخلی همراه‌تر شوند تا بنیه بیشتری را در تولید ملی داشته باشیم.

نمکی درباره تخصیص ارز دولتی به صنعت داروسازی گفت: فعالان اقتصادی دارو معتقدند که به دلیل بنیه اقتصادی پایین صنعت دارو فعلاً ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها راهگشای این صنعت است و اگر قیمت ارز را بالاتر ببریم با سرمایه در گردش بیشتری که صنعت نیاز دارد، دچار مشکل می‌شویم.

وزیر بهداشت بیان کرد: بنابراین ابتدا باید بتوانیم سرمایه در گردش صنعت دارو را تقویت و سپس درباره تغییر نرخ ارز تصمیم گیری کنیم.

4 داروی «ضدسرطان» و «دیابت» رونمایی شد

چهار داروی ایرانی که توسط محققان در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه سرطان و دیابت به تولید رسیده‌اند صبح امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار البرز رونمایی شد.

رگورافنیب: سرطان روده، معده و کبد، کشور تولید کننده آلمان، قیمت یک بسته ۲۸ عددی در بازار جهانی ۸۲ میلیون تومان، قیمت نمونه ایرانی معادل ۵ درصد نمونه خارجی

سورافنیب: سرطان پیشرفته کبد، کلیه و تیروئید، کشور‌های تولید کننده: آلمان و آمریکا، قیمت: ۶۸ میلیون تومان، قیمت نمونه ایرانی معادل ۱۰ درصد نمونه خارجی

آمپاگلیفلوزین: دیابت نوع دو، کشور‌های تولید کننده، آلمان و آمریکا، قیمت نمونه ایرانی معادل دو درصد نمونه خارجی

داپاگلیفلوزین: دیابت نوع دو، کشور تولید کننده، انگلستان، قیمت نمونه ایرانی معادل دو درصد نمونه خارجی

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌داران در ماه مبارک رمضان/ سحری و افطاری مفید برای روزه اولی‌ها

زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشتبا بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان پیروی از برنامه غذایی صحیح حائز اهمیت است، گفت: با پیروی از برنامه غذایی صحیح می توان علاوه بر برکات معنوی این ماه از فواید جسمانی آن نیز بهره برد و عادات غذایی  غلط را اصلاح کرد.

وی درباره رعایت برخی نکات و مصرف مواد غذایی مناسب در وعده سحری ماه مبارک رمضان اظهار کرد: بسیاری از روزه‌داران فکر می‌کنند اگر غذای پرکالری مصرف کنند در طول روز گرسنه نمی شوند اما باید دانست که مصرف مواد غذایی پر چرب موجب تشنگی شدید می شود، به ویژه در ایامی که ماه مبارک رمضان در فصل گرم سال قرار گیرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین مصرف مواد غذایی قندی و شیرین در سحر برخلاف باور مردم نه تنها به حفظ انرژی در طول روز کمک نمی‌کند بلکه به دلیل افزایش ناگهانی انسولین  موجب احساس گرسنگی در طول روزه داری می شود.

 عبداللهی وی با بیان اینکه مصرف برخی مواد غذایی در وعده سحر بسیار مفید هستند، گفت: مواد غذایی پرفیبر مثل سبزیجات حبوبات و غلات سبوس دار به دلیل آنکه آب زیادی جذب می‌کنند مانع احساس تشنگی در طول روز  روزه داری می‌شوند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تاکید کرد: مصرف مواد غذایی به دلیل آنکه سرعت حرکت غذا در روده را کاهش می‌دهند مانع از گرسنگی در ساعات روزه‌داری می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۶۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترک داروی مشهور لاغری چه عوارضی بر بدن دارد؟

آفتاب‌‌نیوز :

محققان و پزشکان اغلب آگونیست‌های GLP-1 را به عنوان درمان‌های مادام‌العمر می‌بینند. اما عوامل بی شماری می‌تواند افراد را مجبور به ترک این دسته از داروها کند. مردم ممکن است توان پرداخت داروهای پرهزینه را از دست بدهند، عوارض جانبی نامناسبی را تجربه کنند، تحت تأثیر کمبود مداوم قرار بگیرند یا نسخه‌هایی با محدودیت زمان به آنها داده شود. به عنوان مثال، خدمات بهداشت ملی بریتانیا (NHS)، تنها دو سال پوشش برای افرادی که این داروها را برای کاهش وزن مصرف می‌کنند، فراهم می‌کند.

به نقل از نیچر، از آنجایی که تعداد افراد مبتلا به چاقی همچنان در حال افزایش است، سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که بیش از یک میلیارد نفر یا یک هشتم جمعیت جهان اکنون به چاقی مبتلا هستند و محققان به چند سوال کلیدی در مورد اینکه وقتی افراد مصرف این داروها را برای کنترل وزن متوقف می‌کنند، چه اتفاقی می‌افتد، پاسخ داده‌اند.

با ترک سیگار چه اتفاقی برای وزن و سلامتی می‌افتد؟

اوزمپیک و ویگووی هر دو نام تجاری داروی سماگلوتاید (semaglutide) هستند که چندین سال است برای درمان دیابت نوع ۲ و از سال ۲۰۲۱ برای افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، تجویز می‌شود. هدف این درمان کاهش خطر عوارض سلامتی ناشی از مقدار زیاد چربی اضافی بدن، مانند بیماری‌های قلبی و کبدی و برخی سرطان‌هاست. این دارو با شبیه‌سازی هورمونی که پس از خوردن غذا توسط روده ترشح می‌شود، گرسنگی و دریافت غذا را مهار می‌کند و بر نواحی مغز درگیر در اشتها و پاداش تأثیر می‌گذارد.

تحقیقات نشان داده است که وقتی افراد مصرف آگونیست‌های GLP-1 را متوقف‌کنند، چه اتفاقی می‌افتد. بسیاری از آنها مقدار قابل توجهی از وزنی را که از دست داده‌اند، دوباره به دست می‌آورند. بدن به طور طبیعی سعی می‌کند در اطراف محدوده وزنی خود باقی بماند. بازگشتی که متخصص چاقی آریا شارما (Arya Sharma) آن را به یک کش لاستیکی سفت تشبیه می‌کند.

او توضیح می‌دهد که اگر دارویی برای تغییر بیولوژی خود مصرف می‌کنید، کشش این نوار لاستیکی بسیار کمتر می‌شود، اما وقتی دارو را حذف می‌کنید، این تنش دوباره برمی‌گردد.

به عنوان مثال، در یک کارآزمایی که اثرات ترک دارو را مورد بررسی قرار داد، حدود ۸۰۰ شرکت‌کننده تزریق هفتگی سماگلوتاید انجام دادند و همچنین در رژیم غذایی آنها تغییراتی ایجاد شد، انجام ورزش و دریافت مشاوره نیز جزء موارد این مطالعه بود. شرکت‌کنندگان به طور متوسط ۱۰.۶ درصد از وزن بدن خود را در حدود ۴ ماه از دست دادند. سپس، یک سوم از شرکت‌کنندگان به مدت نزدیک به یک سال با تزریق دارونما ادامه دادند. یازده ماه پس از تغییر دارو به دارونما، در افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، تقریبا هفت درصد وزن بدن بازگشت، در حالی که شرکت کنندگانی که سماگلوتید مصرف می‌کردند، به کاهش وزن ادامه دادند.

به طور مشابه، شرکت‌کنندگان در یک کارآزمایی طولانی مدت سماگلوتید، که پس از بیش از یک سال دریافت دارو و ایجاد تغییرات در سبک زندگی، به طور متوسط ۱۷.۳ درصد از وزن بدن خود را از دست داده بودند، این گروه پس از گذشت یک سال از قطع دارو حدود دو سوم وزن از دست رفته را به دست آوردند.

در یک مطالعه مشاهده‌ای که در ماه ژانویه منتشر شد، نشان داده شد که از نزدیک به ۲۰ هزار و ۳۰۰ نفر در ایالات متحده و لبنان که دست کم ۲.۳ کیلوگرم با استفاده از سماگلوتید از دست داده بودند و سپس مصرف دارو را متوقف کرده بودند، ۴۴ درصد پس از یک سال حداقل ۲۵ درصد وزن از دست رفته خود را به دست آوردند.

اما وزن تنها عامل خطر برای سلامتی نبود که بازگشت. فاطیما کودی استنفورد (Fatima Cody Stanford)، پزشک دانشمند در بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، که با چندین شرکت تولیدکننده داروهای ضد چاقی مشورت می‌کند، می‌گوید: در مطالعه اول، در افرادی که سماگلوتاید بیش از چهار ماه مصرف می‌کردند، کاهش سایز دور کمر مشاهده شد. اما کسانی که به دارونما روی آوردند در آن ناحیه مرکزی، که در اطراف ارگان‌های کلیدی بدن است و در آن مشکلاتی مانند بیماری کبد چرب ایجاد می‌شود، چربی بازگشت.

سایر مشکلات متابولیک مانند بیماری قلبی و مقاومت به انسولین نیز با چربی اضافی بدن در قسمت میانی بدن مرتبط است. دور کمر بزرگتر معمولا به معنای چربی اضافی احشایی است که اطراف اندام‌های عمیق در حفره شکمی پیچیده شده و از نظر متابولیکی فعال‌تر از چربی است که زیر پوست قرار دارد. این خطرات سلامتی نیز پس از قطع دارو می‌توانند به سطوح قبلی بازگردند. افرادی که سماگلوتید را در آزمایش‌های بالینی ترک کردند، اغلب شاهد افزایش مجدد فشار خون و سطح گلوکز و کلسترول خون بودند که در حین مصرف دارو بهبود یافته بود. با این حال، برخی از این معیارها نسبت به شرکت کنندگان کارآزمایی بالینی که هرگز سماگلوتید دریافت نکرده بودند، بهتر باقی ماندند.

شارما می‌گوید برخی از افرادی که وزن خود را با این دارو کاهش داده‌اند، می‌توانند بدن جدید خود را تنها از طریق رژیم غذایی و ورزش حفظ کنند. او می‌افزاید، با این حال، این افراد در صورت بازگشت به عادات قبلی یا قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا در معرض خطر بالای بازگشت وزن هستند.

با این حال، محققان می‌گویند، مهم است که اذعان کنیم همه به آگونیست‌های GLP-1 پاسخ نمی‌دهند. در یک کارآزمایی بالینی، تقریبا ۱۴ درصد از شرکت‌کنندگان پس از بیش از یک سال مصرف سماگلوتاید مقدار قابل توجهی از وزن بدن خود را از نظر بالینی  که دست‌کم پنج درصد است، کم نکردند. برخی از دستورالعمل‌های بهداشتی توصیه می‌کنند در صورتی که این آستانه پس از مصرف دارو برای چند ماه برآورده نشده باشد، درمان را متوقف کنید.

چه چیزی باعث توقف دارو توسط مردم می‌شود؟

ادامه مصرف داروها ممکن است سخت باشد. برخی از افراد عوارض جانبی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست را تجربه می‌کنند که آنقدر شدید است که مجبور به ترک آن می‌شوند. تقریبا ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگانی که سماگلوتاید در کارآزمایی بالینی ذکر شده مصرف کردند، ناراحتی گوارشی را تجربه کردند، اگرچه بیشتر موارد خفیف تا متوسط در نظر گرفته شدند. حدود هفت درصد از شرکت کنندگان به دلیل عوارض جانبی، گوارشی یا موارد دیگر، کارآزمایی را ترک کردند.

سازنده این دارو، نوو نوردیسک (Novo Nordisk) در دانمارک، نیز در تامین تقاضا برای سماگلوتید مشکل داشته است. از سال ۲۰۲۲، این شرکت کمبود ویگووی و اوزمپیک را اعلام کرده است.

جیمی آرد (Jamy Ard)، متخصص بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه ویک فارست در وینستون-سالم، کارولینای شمالی، می‌گوید: برخی از افراد پوشش بیمه درمانی داروها را از دست می‌دهند و این امر انتخاب پرداخت حق بیمه‌های گران قیمت یا توقف درمان را به آنها واگذار می‌کند. برخی از بیماران او که هزینه داروها را از طریق بیمه درمانی خصوصی خود پرداخت می‌کردند، وقتی بازنشسته شدند و به بیمه سلامت فدرال ایالات متحده استاندارد برای افراد ۶۵ سال یا بیشتر روی آوردند، دیگر توان خرید آنها را نداشتند.

در بریتانیا، جایی که ویگووی در ماه سپتامبر گذشته عرضه شد، افرادی که برای درمان سماگلوتید مؤسسه ملی بهداشت متکی هستند با محدودیت زمانی دو ساله روبرو شدند.

سماگلوتاید و سایر داروهای ضد چاقی به عنوان درمان‌های تامین مالی شده توسط مؤسسه ملی بهداشت تنها در سطحی از مدیریت مراقبت از وزن در دسترس هستند که اغلب به حمایت بیمارستان نیاز دارند و معمولا فقط دو سال طول می‌کشد. اگرچه که اکثر پزشکان از محدودیت زمانی استفاده از سماگلوتید پیروی می‌کنند، چه به دلیل رعایت دقیق دستورالعمل‌ها یا به دلیل مسائل مربوط به ظرفیت خدمات بهداشتی، برخی ممکن است بسته به شدت بیماری استثنا قائل شوند.

بهترین راه برای ترک این دارو چیست؟

درمان با آگونیست GLP-1 مستلزم شروع با کمترین دوز و افزایش تدریجی دوز در طی چند ماه است. این برنامه افزایش دوز به کاهش عوارض جانبی کمک می‌کند و اگرچه پزشکان این داروها را یک درمان مادام‌العمر می‌دانند، اما قطع ناگهانی آن ضرری ندارد.

استنفورد به مردم توصیه می‌کند که به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد قطع درمان اطلاع دهند تا بتوانند سوابق پزشکی را به‌روز نگه دارند.

اما آرد با شواهد دیگری روبرو شده است که خلاف آن را نشان می‌دهد. پس از ترک آگونیست‌های GLP-1، برخی از افراد سطوح بالاتری از گرسنگی را نسبت به قبل از شروع درمان گزارش کرده‌اند. او می‌گوید کاهش آهسته دارو، به جای قطع ناگهانی، ممکن است به کاهش احساس گرسنگی برگشتی کمک کند.

شارما همچنین نظارت بر اشتها و وزن مجدد را برای کسانی که به میل خود داروها را قطع می‌کنند، توصیه می‌کند. او می‌گوید: منتظر نباشید تا دوباره وزن اضافه کنید. او همچنین می‌گوید که شروع مجدد دارو پس از استراحت، مستلزم افزایش مجدد از کمترین دوز است.

استنفورد می‌گوید برای افرادی که باید مصرف آگونیست‌های GLP-1 را در آینده قابل پیش‌بینی متوقف کنند، ادامه تغییرات رژیم غذایی، ورزش و مشاوره سلامت روان که باید در حین مصرف دارو وجود داشته باشد، ضروری است. افراد همچنین می‌توانند داروهای ضد چاقی را امتحان کنند که به روش‌های دیگر کار می‌کنند.

شارما می‌گوید یکی از رایج‌ترین دلایلی که افراد مصرف داروهای خود را متوقف می‌کنند، این است که وزن آنها بالا می‌رود و آنها را به این فکر می‌اندازد که این داروها دیگر اثری ندارند. او می‌گوید که هر فرد به روشی متفاوت به یک دوز پاسخ می‌دهد و ممکن است برای کاهش وزن بیشتر، دوز مصرفی افزایش یابد.

آرد می‌گوید: بسیاری از مردم می‌خواهند پس از رسیدن به وزن هدف متوقف شوند. او می‌گوید عبور از این خط پایان حس کامل شدن را به انسان می‌دهد، اما چاقی یک بیماری مزمن است که نیاز به مراقبت مادام‌العمر از جمله دارو دارد، درست مانند فشار خون بالا یا بیماری قلبی. او خاطرنشان می‌کند: تمام کاری که ما انجام داده‌ایم، این است که فیزیولوژی آنها را اصلاح کنیم. ما بیماری را درمان نکرده‌ایم.

آرد می‌گوید، کار زیادی برای ایجاد آگونیست‌های GLP-1 و رساندن داروها به افرادی که به آنها نیاز دارند، انجام شده است. اما ما به همان اندازه نیاز داریم تا در مورد آنچه که پس از رسیدن افراد به آن هدف در حالت کاهش وزن تا پایان عمرشان اتفاق می‌افتد، مطالعاتی انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بازسازی اورژانس‌ها در اولویت قرار گرفت
  • انتقال بیمار ۶۸ ساله با بالگرد به شیراز
  • پرواز بالگرد اورژانس کردستان برای امدادرسانی
  • انجام پنج عملیات مردم یاری توسط بالگرد‌های پایگاه هوانیروز
  • هشدار درباره تزریق بوتاکس‌های خارجی
  • جا به جایی بیمارتوسط بالگرد هوایی اورژانس ۱۱۵ هرمزگان
  • کلاهبرداری با داروی مرگ
  • ضبط ۱۳۸ قلم داروی تاریخ مصرف گذشته در سرخون
  • ترک داروی مشهور لاغری چه عوارضی بر بدن دارد؟
  • سقوط آزاد کاهش رشد جمعیت متوقف شد | واکسیناسیون سرطان دهانه رحم انجام می‌شود | برنامه کنترل سقط جنین در کشور