شهرام کرمی: تعطیلی جشنواره تئاتر منطقهای منطقی بود
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۷۹۶۲
نشست آسیبشناسی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در حالی برگزار شد که مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر تعطیلی منطقی جشنواره منطقهای تئاتر در گذشته، از تصمیمی جدید برای این رویداد خبر داد.
به گزارش ایسنا، در نخستین نشست آسیبشناسی جشنواره تئاتر فجر که بخشی از آن به تئاتر استانها اختصاص داشت، نکاتی از سوی برخی کارشناسان حاضر در پنلهای تخصصی این نشست مطرح شد که که بیشتر درباره حذف جشنواره منطقهای در دوره پیشین مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این زمینه توحید معصومی با بیان اینکه «در جشنواره منطقهای برگزیدههای استانی که به منطقه میرفتند کار یکدیگر را میدیدند و متوجه میشدند چه کارهایی بالا رفته و چه کارهایی حذف شده است» گفت، برای یک گروه شهرستانی حداقل یک جایزه سومی یا یک لوح تقدیر انگیزه است و به همین دلیل پیشنهاد من احیای جشنواره منطقهای است مگر این که روشن شود بودجهاش چه میشود و حداقل بگویند پولش را میدهیم فرضا در فسا یک پلاتو میسازیم.
همچنین کامران شهلایی با تاکید بر اینکه «هیجان و جذابیت جشنوارههای استانی اصلاً قابل قیاس با جشنواره تئاتر فجر نیست»، گفت: شما نمیدانید برای بچهها نه اختتامیه فجر که اختتامیه استانی مهم است؛ جایی که رفقایشان حضور دارند و همه آنها را میشناسند. با این حال راجع به جشنواره استانی نباید به هیچ استانی باج داد. ما ۳۲ استانی داریم و ۶۲ اثر انتخاب میشود اما اگر کاری بد بود نباید به صرف سهمیه دوتایی هر استان انتخاب شود. این باج را به هیچ استانی و به هیچ شهرستانی نباید داد. در مقابلش اگر میبینیم در فلان استان پنج کار خوب هست باید آثارش را جایگزین آثار استانی کرد که خوب نبوده است.
او با اشاره به اینکه مخالف حذف جشنواره منطقهای بوده هر چند دلایل برای حذفش ابداً بد نبوده است، در مورد سلامت برگزاری جشنوارهها و نیز اتفاقات ناخوشایندی که در داوری استانها رخ میدهد و برخی آثار واجد ارزش حذف میشوند، بیان کرد: سالیان سال است که در جشنوارهها شاهد حضور داوران سفارشپذیر و فاسد بودهایم که همه هم آنها را میشناسند. به نظرم شورایی یک ساله، برای انتخاب داوران جشنوارههای کشور انتخاب شود تا داوران محدود به ۲۰، ۳۰ نفر نشوند. تشکیل این شورا برای حفظ سلامت داوریها بسیار لازم است.
اسدی: حذف جشنواره منطقهای برای فاصله گرفتن از آماتوریسم بود
در ادامه سعید اسدی، مدیر فعلی مجموعه تئاتر شهر و دبیر دو دوره از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با اشاره به این که جشنواره منطقهای در دوران دبیری او حذف شد، توضیح داد: در ادواری که من مسئولیت داشتم این طور شایع شد که اسدی جشنواره منطقهای را از بین برد در صورتی که این یک سیاست کلی بود و به واسطه ترغیب گروههای تئاتری برای حرکت به سمت اجراهای عمومی و گسترش اجراهای عمومی اتخاذ شد و قرار بر این بود که ارکان دیگری هم درست کار کنند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: جشنواره منطقهای اگر کنار گذاشته شد قرار بود آلترناتیوهایی داشته باشد و به این دلیل بود که فرآیند و شرایط انتخاب را تغییر دهیم و از آماتوریسم فاصله بگیریم. شما وقتی پنج منطقه دارید باید تقسیمبندی جغرافیایی کنید ولی آرایش گروههای منطقهای همواره طوری بود که در بعضی جاها مجبور بودند از بین شش کار خوب، دو کار را انتخاب کنند و جاهایی دیگر از بین ۱۰ کار بیهوده هم دو کار را. ضمن این که گروههای داوری هر بار به واسطه قرار گرفتن آدمهایی در کنار یکدیگر شیمی خاص خود را داشت. یک نگاه سراسر بین چطور میتوانست با این تناقضات کنار بیاید؟ اگر قرار باشد یک جشنواره استانی هیجانانگیز و باشکوه از راه جشنواره منطقهای بگذرد من صد در صد با آن مخالفم.
کرمی: برای مطالبه استانها تصمیم گرفتهام
شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی نیز در این باره گفت: نکتهای که در تحلیل تئاتر استانها باید به آن توجه کرد تفاوت تئاتر استانهای مختلف است. ما در بعضی از استانها بسیار ضعیفیم و در بعضی استانها خوبیم و نمیشود آورده یکسانی از آنها خواست. ما در بعضی شهرها هنوز یک سالن تئاتر نداریم و این در تئاتر استانها اهمیت بسیاری دارد و به آن بیتوجهی کردهایم. در تئاتر استانها هر رویدادی که رخ میدهد بعد از مدتی تبدیل به یک مسئله حیاتی میشود که نه میشود تعطیلش کرد و نه میشود تغییرش داد. من میدانم در شهرستانی که جریان مستمر تئاتر وجود ندارد برگزاری جشنواره اتفاقی بسیار خوب است و این فرصتی فراگیر است که در غیاب اجرای عمومی میتواند کاری از پیش ببرد. در یک سال گذشته من با مطالبه شدیدی از طرف استانها مواجه شدهام و آن هم جشنواره مناطق است. نکته این است که جشنواره مناطق با دلایلی منطقی تعطیل شد ولی ما نتوانستیم آن چیزی را که باید جایگزیش کنیم. این جشنواره محاسن بسیار زیادی داشت اما به مرور تبدیل به رویدادی شد که معایبش غلبه پیدا کرد و هنوز جایگزین درستی برایش شکل نگرفته است که خروجی جشنوارههای استانی را هم به شیوهای هدایت کند. من این مطالبه را دریافت کردهام و تصمیمی را که در این مورد گرفتهایم اعلام خواهم کرد.
واگذاری یک بخش از جشنواره تئاتر فجر به خانه تئاتر؟!
بر اساس این گزارش و طبق اعلام روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی در بخشی دیگر از نخستین روز سلسله نشستهای «آسیبشناسی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر» که روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه با سه عنوان «جایگاه، ضرورت، هویت و اهداف»، «نقش تئاتر استانها» و «داوری» در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد، رضا کیانیان درباره سازمان تئاتر گفت: چنین سازمانی به ضرر تئاتر است. ما سازمان سینمایی داریم؛ جایی که بودجه مستقلی از مجلس میگیرد و آن را تقسیم میکند. ما به سازمان احتیاج نداریم به یک معاونت احتیاج داریم. من بارها با وزرای ارشاد و مدیران سازمان سینمایی صحبت کردهام و گفتهام این سازمان را منحل کنید. ما این همه کارمند میخواهیم چه کنیم؟! پدر تئاتر ایران نباید دولت باشد. تئاتر ایران باید مستقل باشد و خودش برای خودش پدری کند.
او همچنین با اشاره به طرح جداسازی بخش ملی و بینالمللی تئاتر فجر که چند سا قبل هم مطرح شده بود، بیان کرد: معیار جشنواره ملی باید شبیه مراسم اسکار باشد. تئاترهایی که اجرا شدهاند در پایان سال جمعبندی شوند و بهترینهایشان جایزه بگیرند. چه کسی این کار را انجام دهد؟ خانه تئاتر. همچنان که جشنواره فیلم باید توسط خانه سینما برگزار شود.
واگذاری یک بخش از جشنواره تئاتر فجر به خانه تئاتر در حالی در این نشست مطرح شده که در سالهای اخیر عملکرد خانه تئاتر همواره مورد نقد قرار داشته و اخیراً هم که هفته گرامیداشت تئاتر توسط خانه تئاتر برگزار شد، اعتراضهایی مبنی بر تخلف در داوری شب بازیگر وجود داشت که اگرچه بازرس انجمن بازیگران و نیز هیأت داوران اولیه این جشن به طور غیررسمی، تخلف در داوری را تأیید کردهاند اما هنوز توضیحات شفافی دراین باره ارائه نشده است.
سلسله نشستهای «آسیب شناسی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر» به دبیری مهرداد رایانیمخصوص و مدیریت اجرایی میلاد نیکآبادی در روز جمعه، ۲۰ اردیبهشت نیز با سه عنوانِ «ساختار اجرایی و هنری»، «فعالیتهای بینالملل» و «چشمانداز جشنواره براساس الگوها و نمونههای جهانی» از ساعت ۱۵ در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر پی گرفته خواهد شد. این نشست در روز شنبه، ۲۱ اردیبهشت به گفتوگو و تبادل آرا با رئیس و دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، شهرام کرمی و نادر برهانیمرند اختصاص دارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: جشنواره تئاتر فجر جشنواره تئاتر منطقه ای خانه تئاتر رضا كيانيان شهرام کرمی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۷۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار میگیرد
مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) درباره راهاندازی سامانهای با عنوان «منظومه رضوی» گفت: در این سامانه بناست سوژهها و ایدهها و نیز منظومه فکری و اندیشهای در حوزه سیره رضوی در اختیار هنرمندان قرار گیرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مرتضی سعیدزاده مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در نشست تشریح برنامههای پیش روی جشنواره رضوی و برنامه اختتامیه گفت: ما از همان ابتدا که کار را بر عهده گرفتیم، بنا را بر رویکرد محتوامحور گذاشتیم. تأکیدمان بر دستیابی به منظومه محتوایی رضوی بود تا بازنمایی درستی از ابعاد سیرهای و معارف رضوی داشته باشیم. این رویکرد در این دوره به شدت مورد تأکید قرار گرفت.
محتواهای رضوی در اختیار هنرمندان قرار میگیرد
وی افزود: سامانه، اپلیکشن و سایتی را با عنوان «منظومه رضوان» همزمان با اختتامیه همایش بیست و یکم رونمایی میکنیم. در این سامانه بناست سوژهها و ایدهها و نیز منظومه فکری و اندیشهای در حوزه سیره رضوی در اختیار هنرمندان قرار گیرد تا به آسانی به تولید آثار فاخر خود بپردازند.
سعیدزاده توجه به برگزاری دورههای آموزشی با رویکرد ارتقای دانش فنی و مهارتی هنرمندان را از رویکردهای این جشنواره دانست و برگزاری کارگاههای متعدد در زمینههایی همچون عکاسی و گرافیک را از دستاوردهای این رویکرد معرفی کرد.
تشریح جزییات جشنواره رضوی در بخشهای گرافیک، خوشنویسی و عکس/ اهمیت توجه به کتابت و عکسهای جدیدوی گفت: انتخاب مؤسسات تخصصی با رویکرد مردم محور برای حرفهای شدن جشنواره اتفاق مطلوبی بود. در این راستا کانون هنر شیعی که یکی از مؤسسات برتر در حوزه تجسمی با رویکرد دینی است، در دو سال پیاپی به عنوان دبیرخانه تخصصی جشنواره گرافیک با محوریت استاد نجابتی تعامل خوبی با ما برقرار کرد. یا در حوزه شعر، مجموعه شهرستان ادب به یاری بنیاد آمد.
راهاندازی درگاه تولیدات رضوی
مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) دستیابی به خروجی مطلوب از این جشنواره را از سیاستهای اصلی بنیاد دانست و گفت: تلاش کردیم تا فعالیتها خروجیمحور باشد تا آثار در اختیار عموم مردم قرار گیرد. در این راستا امسال سایتی را به نام «پنجره» را به مناسبت میلاد امام رضا علیهالسلام به عنوان درگاه تولیدات رضوی رونمایی میکنیم.
سعیدزاده از برگزاری 500 رویداد فرهنگی و هنری در سراسر کشور طی ایام منتهی به اختتامیه جشنواره رضوی خبر داد.
فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره رضوی در این برنامه گفت: مردمی کردن جشنواره های رضوی از رویکرد جدید این دوره از جشنواره بود تا به این ترتیب سعی کنیم فرهنگ رضوی را در بین مردم رواج دهیم. سعی کردیم شوراهای سیاستگذاری را در تمام دفاتر استانی جشنواره شکل دهیم. اتفاق خوبی که رخ داد، برگزاری جشنواره سرود و تئاتر در روستای کُردر واقع در شهرستان میناب استان هرمزگان بود. اهل آن روستا به عشق امام رضا خانه و ماشین خودشان را در اختیار شرکتکنندگان قرار میدادند. در بخش روستایی و عشایری سه جشنواره دیگر را باید اضافه کنیم که شامل چاوشخوانی، پردهخوانی و نقالی رضوی است.
فضای بوسنی در رمضان با جشنوارههای قرآنی همراه استوی درباره بخش نمایشی جشنواره گفت: جشنواره های نمایشی در سه بخش در سراسر کشور اجراهای عمومی خواهند داشت که شامل تئاتر صحنهای، کودک و نوجوان و تئاتر خیابانی و میدانی است. تئاتر صحنه ای، در 10 استان برگزار میشود. تلاش کردیم تئاتر صحنهای رقابتی نباشد و این اجراها در سطح استان برگزار شود. در تئاتر خیابانی 18 اثر انتخاب شد که این تئاترها در 15 استان کشور به نمایش گذاشته میشود و تئاتر کودک که 10 اثر انتخاب شد و بناست در 8 استان روی صحنه بروند. در حوزه تجسمی 320 اثر به دبیرخانه امده و در مرحله اول داوری، 150 اثر انتخاب شد. در جشنواره عکس 4 کارگاه آموزشی در حرمهای امام رضا علیهالسلام، آستان حضرت معصومه (س)، آستان حضرت عبدالعظیم حسنی و آستان شاهچراغ برگزار شد
سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام گفت: این جشنواره دو بخش دارد؛ جشنواره تخصصی که خود شامل 12 عنوان است و جشنواره عمومی که دو بخش دارد. بخش روستایی و عشایری شامل سرود ، آیینهای نمایشی، نقالی، چاووشیخوانی، منقبتخوانی و عکس روستایی است. بیش از 1500 اثر از هنرمندان روستا دریافت کردیم. از بین 55 گروه سرود در کردر رضوی به رقابت پرداختند، 12 گروه برگزیده شدند. 14 اثر نمایشی در جشنواره روستایی حضور داشتند که 8 گروه به آیین اختتامیه دعوت شدند.
وی افزود: جشنواره عمومی دیگر، جشنواره دانش آموزی است. امسال طی این جشنواره سیزدهمین جشنواره سرود رضوی را برگزار میکنیم و اجراهای میدانی را هم به آن اضافه کردیم. رویکرد دیگری که در بخش سرود داریم، این است که در کنار کاروانهای «زیر سایۀ خورشید» و در اجتماع عظیم مردمی، گروههای سرود نقش آفرینی میکنند.
زمانی ادامه داد: در بخش محافل شعر در جشنواره شعر کودک و نوجوان 5 محفل را در 5 استان برگزار میکنیم که شامل قم، خراسان رضوی، تهران، همدان و کرمان است. 5 مفحل شعر در 5 استان طراحی کردیم.
شعر آذری امسال در تهران، قزوین، اردبیل و آذربایجان برگزار میشود. 6 محفل شعر عربی در هفتم اردبیهشت آیین افتتاحیهشان در استان خوزستان برگزار میشود. در شعر عربی بیش از 270 اثر به دبیرخانه رسید. 320 اثر در حوزه خوشنویسی داشتیم. 110 اثر منتخب مورد داوری قرار گرفت.
انتهایپیام/