Web Analytics Made Easy - Statcounter

پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق در نشست روز چهارشنبه هجدهم اردیبهشت، رای به احیای پست ریاست این منطقه داد، این پست پس از کناره گیری مسعود بارزانی ناشی از حوادث رفراندوم برگزار شده سال ۲۰۱۷ معلق شده بود. ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق در نشست روز چهارشنبه خود و با رای اکثریت اعضاء، تعدیل قانون ریاست اقلیم و شیوه انتخاب آن را تصویب کرد، این اتفاق در نتیجه همگرایی سه حزب دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی و جنبش تغییر در راستای تشکیل کابینه جدید اقلیم روی داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رای گیری پارلمانی

از مجموع 111 عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق، 89 نماینده از احزاب دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی، جنبش تغییر، سوسیالیست دموکرات و اقلیت های قومی و دینی به این قانون رای مثبت دادند، اما رای 12 نماینده دیگر پارلمان از احزاب اسلامی جماعت و اتحاد اسلامی به این قانون، منفی بود. فراکسیون نسل جدید که دارای 8 نماینده در پارلمان اقلیم کردستان است در مخالفت با اصل سیستم حکمرانی اقلیم، نشست پارلمان را تحریم کرده بود.

رئیس جدید در برابر پارلمان محلی پاسخگو نخواهد بود

در حالی که رئیس جدید اقلیم کردستان عراق این بار از سوی نمایندگان پارلمان محلی انتخاب می شود، اما در مقابل پارلمان پاسخگو نخواهد بود، این بدان معنی است که نچیروان بارزانی که در روزهای آینده به عنوان رئیس اقلیم انتخاب می شود با اختیاراتی که خواهد داشت خود را ملزم به پاسخگویی در برابر نمایندگان پارلمان محلی نمی داند و از اختیارات زیادی برخوردار خواهد بود.

نچیروان بارزانی همان اختیارات عموی خود را در منصب ریاست اقلیم کردستان عراق تا زمان تهیه قانون اساسی این منطقه خواهد داشت، قرار است احزاب سه گانه دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی و جنبش تغییر این موضوع را از طریق مذاکره و گفتگو چاره اندیشی کنند.

اما نچیروان بارزانی چه اختیاراتی در منصب جدید خواهد داشت؟

رئیس جدید، عالیترین مقام اجرایی اقلیم کردستان عراق خواهد بود که فرماندهی کل نیروهای مسلح این منطقه را نیز بر عهده خواهد داشت.

در صورتی که نشست های پارلمان محلی به هر دلیلی برگزار نشود، رئیس اقلیم با مشورت نخست وزیر و رئیس پارلمان می تواند تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

نماینده عالی اقلیم در دو سطح داخلی و خارجی خواهد بود.تصویب نهایی قوانین اقلیم که از سوی پارلمان محلی به وی ارجاع می شود با رئیس اقلیم خواهد بود، این اختیار به رئیس اقلیم کردستان داده می شود که بخش هایی از این قوانین را به صلاحدید خود حذف و حتی به پارلمان دوباره ارجاع دهد.

در صورت انحلال و یا اتمام دوره پارلمان محلی، رئیس جدید اقلیم می تواند دستور برگزاری انتخابات عمومی را در این منطقه صادر کند.

ریاست نشست های مشترک فوق العاده با پارلمان در شرایط اضطراری با رئیس اقلیم خواهد بود.

تصویب احکام اعدام و یا عفو عمومی، اعلام حالت فوق العاده از دیگر اختیارات رئیس اقلیم است.

رئیس جدید اقلیم کردستان می تواند با رضایت پارلمان محلی، دستور ورود نیروهای نظامی عراق را به این منطقه صادر کند، همچنین می تواند با رضایت پارلمان به اعزام نیروهای پیشمرگ به خارج از جغرافیای اقلیم اقدام کند. این موضوع در زمان ریاست مسعود بارزانی و اعزام نیروهای پیشمرگ به شهر کوبانی سوریه اتفاق افتاده بود.

نچیروان بارزانی در آستانه رسیدن به ریاست اقلیم کردستان عراق

ماموریت نامزد پست نخست وزیری اقلیم برای تشکیل کابینه جدید اقلیم، انتصاب قضات عالی دستگاه قضایی و اعطای درجات نظامی نیز از اختیارات رئیس اقلیم کردستان عراق است.

گزینه استعفای رئیس جدید اقلیم نیز از تمام مناصب حزبی از سوی پارلمان محلی رد شده است. در تصویب دوباره قانون ریاست اقلیم پیشنهاد شده بود که رئیس اقلیم باید از مناصب حزبی خود استعفا کند، اما این گزینه نیز در راستای منافع حزب دموکرات کردستان و شخص نچیروان بارزانی لحاظ نشده است. گفته می شود که این احتمال وجود دارد نچیروان بارزانی به عنوان معاون کنونی حزب دموکرات کردستان عراق جای مسعود بارزانی را در کرسی ریاست این حزب بگیرد. مسعود بارزانی در تغییرات پیش آمده به عنوان یک مرجع سیاسی اقلیم کردستان ظاهر می شود و از پست حزبی خود نیز خداحافظی می کند.

انتقاد از نچیروان بارزانی

شماری از اعضای پارلمان اقلیم کردستان عراق از اینکه مدرک تحصیلی نچیروان بارزانی هنوز هم برای آنها محرز نشده است انتقاد کرده اند، بر اساس قانون انتخاب رئیس اقلیم، نامزد احراز این پست باید حداقل داری مدرک لیسانس باشد اما گویا نچیروان بارزانی هنوز مدارک تحصیلی خود را ارائه نکرده است. اگرچه رسانه های حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرده اند که وی فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران است، اما به جزئیات آن اشاره ای نشده است.

با تصویب این قانون، نچیروان بارزانی در روزهای آینده به عنوان رئیس جدید اقلیم کردستان عراق انتخاب می شود.

انتهای پیام/.

R36355/P/S8,90/CT12 واژه های کاربردی مرتبط کردستان عراق

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کردستان عراق کردستان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۸۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت و ساز غیرمجاز در زیارت گرگان پس از ۲۰ سال متوقف شد

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: ‌طی سه سال اخیر گره‌های کور چندین دهه‌ای اقتصادی استان باتفویض اختیارات ویژه از ناحیه رئیس قوه قضاییه و اهتمام دادگستری استان باز شد و بستر لازم را برای توسعه اقتصادی استان فراهم کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، حیدر آسیابی شب گذشته در نشست رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جماعات کشور با نماینده، ولی فقیه در استان گلستان اظهار داشت: خوشبختانه طی سه سال اخیر گره‌های کور چندین دهه‌ای اقتصادی استان با تفویض اختیارات ویژه از ناحیه رئیس قوه قضاییه و اهتمام دادگستری استان باز شد و بستر لازم را برای توسعه اقتصادی استان فراهم کرده است.

 رئیس کل دادگستری گلستان افزود: پتروشیمی گلستان یکی از طرح‌هایی بود 16 سال ابتر مانده بود که با تفویض اختیارات ویژه از طرف رئیس قوه قضاییه به دادگستری استان، مشکلات پیچیده حقوقی طی 16 ماه تلاش شبانه روزی رفع شد.

وی ادامه داد: طرح گردشگری آشوراده هم از 25 سال پیش بلاتکلیف مانده بود که با اقدام جهادی دادگستری طی یک ماه، مشکل حقوقی آن رفع و مقدمات اجرای طرح فراهم‌ شد.

آسیابی با اشاره به این که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری صیانت از انفال است گفت: منطقه زیارت گرگان 20 سال جولانگاه ساخت و ساز‌های غیرمجاز بود که با اقدام دادگستری استان و کنترل ورودی این منطقه اکنون 2 سال است ساخت و ساز غیرمجاز متوقف شده است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان از تلاش برای حل مشکل سند واحد‌های مسکونی در 300 روستای استان هم گفت و افزود: 47 درصد جمعیت گلستان روستایی هستند و یکی از معضلات در این بخش موضوع اسناد زمین‌های حاشیه روستا‌ها بود که با مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان و دریافت مجوز از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، مشکل سند 15 هزار خانوار روستایی حل شد که سرمایه اجتماعی عظیمی و موجی از رضایت مردمی را به دنبال داشت.

 آسیابی افزود: رویکرد قوه قضاییه جلب رضایتمندی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی و کمک به دولت برای تحقق شعار سال در زمینه جهش تولید است.

وی ادامه داد: در سال 1402 بیش از 100 واحد تولیدی در استان احیا و یا از ورشکستگی آن‌ها جلوگیری شد که در نتیجه این اقدام بیش از 3 هزار شغل حفظ شد.

رئیس کل دادگستری گلستان تعیین تکلیف پرونده کثیرالشاکی موج‌های آبی گنبدکاووس را نیز یکی دیگر از توفیقات دادگستری استان در سال 1402 برشمرد.

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • ساخت و ساز غیرمجاز در زیارت گرگان پس از ۲۰ سال متوقف شد
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق
  • اردوغان پس از دیدار با مقامات بغداد، وارد کردستان عراق شد
  • اردوغان وارد عراق شد
  • سفر اردوغان به بغداد/ دیدار با مقامات کردستان عراق در دستور کار
  • نماینده پارلمان عراق: ترکیه ۵۰۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده است