Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویژه برنامه «در صحبت قرآن» با هدف احیای هنر آیینی از هنر در دل مردم با حضور چشمگیر روحانیون، مدیران فرهنگی و عرصه قرآنی در فضای بهاری رمضان در باغ زیبای غدیر اصفهان برگزار شد.

خبرگزاری شبستان- اصفهان: موسیقی مذهبی سبکی است که در سالیان اخیر با چالش‌های متفاوتی روبرو بوده و کمتر مخاطبی توانسته با اصل این سبک ارتباط گیرد و آن را در قالب‌های مختلف آیینی به اجرا گذارد که معراج خوانی و سرود قرآنی یکی از ابزارهای آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ویژه برنامه «در صحبت قرآن» با هدف احیای این سبک از هنر در دل مردم با حضور چشمگیر روحانیون و مدیران فرهنگی عرصه قرآنی در فضای بهاری رمضان و با استقبال مخاطبان در باغ غدیر برگزار شد.

 

در این برنامه پس از تلاوت قرآن با کلام شیوای محمدامین صادقی مجری برجسته شبکه اصفهان و صحبت درباره معنا و مفهوم هر کلمه از کلام الله وحی، تدبری در ترجمه آیات قرآن رقم خورد.

 

در ادامه برنامه صدای دلنشین سید روح‌الله قوام‌نیا با خواندن سرود قرآنی «اسمأ الحسنی» و تلاوت و تدبر در آیات معراج که موضوع برنامه نیز بر این اساس بود، بیشتر از پیش به روحانیت این شب رمضانی منجر شد.

 

تقدیر از استاد پیشکسوت موسیقی مذهبی استاد مهدی حمیدی

اما یکی از نقاط عطف این ویژه برنامه دعوت از استاد پیشکسوت آواز و موسیقی قرآنی استاد مهدی حمیدی و محمد قربانیان بود. استاد حمیدی که با آواز و سرودهایی قرآنی و تأثیرگذار از سال‌ دور برای جامعه قرآنی شناخته شده است در این برنامه مورد تقدیر و تشکر گرفت.

 

مهدی حمیدی در مراسم تقدیر خود در زمینه استفاده از ساز در اشعار مذهبی خاطرنشان کرد: همه سیستم این جهان بر اساس سازی در وصف خداوند نواخته می‌شود و با هنر موزون بودن آن می‌توان تأثیرگذاری زیادی در موضوعات مختلف در همه جهان شاهد بود.

 

دانستن ردیف آواز ایرانی لازمه حضور در فضای موسیقی مذهبی

استاد پیشکسوت و یار دیرینه استاد مرحوم احمد قوام‌نیا در ادامه افزود: برای فعالیت در فضای موسیقی مذهبی باید ردیف آواز ایرانی را دانست. کسانی که امروز بدون توجه به این موضوع مهم و هنر بومی در این عرصه فعال هستند راه درستی را طی نمی‌کنند. ما در طول سال‌های گذشته به همراه استاد قوام‌نیا بیش از 30 برنامه تولید کردیم که همه با ردیف موسیقی سنتی و ایرانی خوانده شد و جز برنامه‌هایی است که دیگر تجدید نخواهد شد.

 

اعتقادات خواننده مبنای اثرگذاری ترانه و آواز در شنونده و مخاطبان است

استاد حمیدی در پایان گفت: اعتقادات خواننده مبنای اثرگذاری ترانه و آواز در شنونده و مخاطبان است. بنده زمانی که شهر خلوت حضور را می‌خواندم 4 دفعه از استودیو خارج شدم و تحت تأثیر این اجرا اشک ریختم. چون این موسیقی از بطن اعتقادات من بود و به همین دلیل بود که تأثیرگذاری خود را به خوبی بر مخاطب داشت.

 

وی ادامه داد: در گذشته ما در گذشته به ساز اعتقادی نداشتیم و به همین دلیل وقتی در دوران قبل از انقلاب به برنامه رادیویی گل‌ها دعوت شدم، این دعوت را نپذیرفتم.

 

پیشکسوت موسیقی مذهبی اصفهان خاطرنشان کرد: افرادی مانند من با وجود اینکه سواد موسیقی و ردیفی داشتیم و در این هنر تجربه کافی بدست آورده بودیم و صدای خود را وقف دین و شریعت کرده بودیم اما مدت‌ها از فضای کاری و تخصصی خود در عرصه موسیقی مذهبی دور بودیم.

 

 

باید از خیر و برکت شب‌های رمضان نهایت استفاده را برد

شهردار اصفهان با حضور در این ویژه برنامه گفت: بسیار خوشحالم که توفیق نصیب من شد در چنین برنامه‌ای شرکت کنم و از حضور و صحبت‌های استاد مهدی حمیدی استفاده کنم.

 

وی افزود: شهرداری اصفهان به مناسبت‌های مختلف در اعیاد و روزهای ویژه برنامه‌های خوبی را ارائه داده است و در سال گذشته نیز تلاش کرده شهروندان بتوانند در این برنامه‌ها به راحتی شرکت کنند.

 

قدرت الله نوروزی تصریح کرد: برنامه‌های ماه مبارک رمضان در ادامه برنامه‌های نشاط ‌‌آور شهرداری اصفهان است و باید از خیر و برکت شب‌های رمضان نهایت استفاده را برد.

 

اجرای قصه‌گویی معراج و منقبت خوانی توسط مرشد زرین کلاه

اجرای سرود رمضان و پیامبر اکرم(ص) از گروه سرود آوای مهر طاها قسمت بعدی برنامه بود که توانست بخش قابل توجهی از شهروندان را به خود جذب کند.

 

سپس مخاطب شاهد اجرای اشعاری با عنوان معراج از مرشد قاسم هاشمی متخلص به مرشد زرین‌ کلاه به همراه موسیقی سنتی گروه «ستاره سپهر بود که فضای قدیمی نقالی و پرده‌خوانی را در ذهن مخاطب زنده می‌کرد.

 

لباس زیبای سفید و عصای در دست مرشد که بی‌شباهت به لباس درویشان نبود، به حال و هوای صحنه لطف دیگری می‌بخشید، این المان‌ها در کنار جوان بودن مرشد، به جذابیت کار بیشتر می‌افزود و سبب شد اجرای دلنشین این مرشد جوان دوچندان تأثیرگذار باشد.

 

ویژه برنامه قرآنی «در صحبت قرآن» با نام "نزدیک‌تر بیا احمد" کاری از بخش فرهنگی شهرداری منطقه 4 اصفهان، شب گذشته در باغ غدیر در حرکتی نوآورانه به شرایط و احوالات موسیقی مذهبی حال حاضر جامعه پرداخت.

 

 

این برنامه گرچه به دنبال نشان دادن موسیقی مذهبی هنرمندان پیشکسوت و جوان با موضوع معراج پیامبر(ص) بود اما سبک و شمایلی تا حدودی کمتر دیده شده در جامعه را به مخاطبان خود نشان داد که همین مورد خود حرکتی پسندیده و محتاج به فعالیت بیشتر است./

 

پایان پیام/123

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان برجام نماز جمعه ماه مبارک رمضان راهپیمایی مجلس خطبه نماز جمعه اصفهان خبرگزاری شبستان اردبیل مسابقات قرآنی قرآن کریم قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۹۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد

آئین بزرگداشت استاد "مصطفی کمال پورتراب" پژوهشگر، مولف و استاد فرهیخته موسیقی در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن مفاخر فرهنگی برگزار شد. - اخبار فرهنگی -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، آیین بزرگداشت استاد «مصطفی کمال پورتراب» پژوهشگر، مولف و استاد فرهیخته موسیقی به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با حضور پرشمار استادان، پژوهشگران، مدیران فرهنگی و هنری و علاقه مندان به موسیقی در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن  برگزار شد.

در ابتدای این آیین پس اجرای زنده قطعاتی از آثار موسیقایی استاد کمال پورتراب از سوی دوتن از نوازندگان جوان کشور، محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ایراد سخن پرداخت و گفت: هنوز هم شخصیت و سلوک استاد پورتراب برای عموم مردم و دانشجویان موسیقی کشور ناشناخته است، حال آنکه این استاد فقید حائز ویژه گی هایی منحصر به فرد بود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آثار موسیقایی مرحوم پورتراب همواره در هنرستان های موسیقی مورد توجه و مرجع هنری آن هاست همچنین در واحدهای علمی و کاربردی و دانشگاه های ایران از گذشته تا کنون آثار این استاد گرانقدر از جمله کتاب وزین «تئوری موسیقی» محل رجوع استادان و دانشجویان موسیقی بوده و هست.

شالویی در پایان گفت: شوربختانه استاد پورتراب در میان ما نیست، اما نام و یاد او همچنان زنده است و ما نیز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تلاش می کنیم بار دیگر اندیشه و آثار هنری ایشان را بازخوانی نموده و میراث گرانقدر فرهنگی و هنری وی را به نسل جوان و جدید کشور منتقل نماییم.

قاسم افشار: آن زمان قیمت بلیت کنسرت 5 هزار تومان بود / ما جاده صاف کن موسیقی پاپ بودیم + فیلم

«پورتراب» با کسی تعارف نداشت
در ادامه این آیین شاهین فرهنگ استاد موسیقی و آهنگساز نامدار کشور به ایراد سخن پرداخت. او گفت: مرحوم پورتراب هم آهنگساز بود و هم نوازنده و استاد دانشگاه. او موسیقی دانی سرزنده و کوشا بود که اکثر نوازندگان و موسیقی دانان از مجلس درس او بهره مند شده بودند.

او اضافه کرد: «پورتراب» صریح الهجه بود و بمانند «پیرِ دیر» همگان را راهبری می کرد. او با هیچ کس تعارف نداشت و همواره در عرصه فرهنگ و هنر دیدگاه ها و نظرات خود را با صراحت بیان می‌کرد.

فرهت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در عرصه موسیقایی باید وقت گذاشت و تلاش و کوشش کرد. هیچ کس در جهان موسیقی بدون جد و جهد به جایی نمی رسد.
«پورتراب» نیز تلاش فراوان می کرد و پشتکار چشمگیری داشت تا به مقام استادی رسید و به بهترین شکل ممکن دانش موسیقایی خود را به شاگردانش منتقل کرد.

استاد «پورتراب» عاشق موسیقی بود
سومین سخنران این نشست داوود گنجه ای عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران بود. او اظهار کرد: اگر کسی عاشق باشد می تواند در مسیر زندگی خود به تکامل برسد. پورتراب نیز عاشق موسیقی بود و از رهگذر این سلوک به جایگاهی رفیع در سپهر موسیقایی ایران دست یافت و خوشبختانه شاگردان فراوانی را هم رشد و پرورش داد.

او تأکید کرد: مرحوم استادپورتراب، مردی دانشمند، بخشنده و با اخلاق بود که به معنای واقعی کلمه متخلق به اخلاق کریمه شده بود.

گفت‌وگو با حمید غلامعلی خواننده قدیمی موسیقی پاپ

تعهد و مسئولیت پذیری استاد پورتراب
در بخش دیگری از این رویداد، محمد میرزمانی آهنگساز و استاد موسیقی با ذکر خاطراتی از استاد پوتراب گفت: پورتراب به غایت متعهد و مسئولیت پذیر بود. از اینرو اگر مسئله ای در ذهنش شکل می گرفت، تا راه حلی برای آن پیدا نمی کرد از پای نمی نشست.

او تصریح کرد:پورتراب به معنی واقعی کلمه، عاشق موسیقی بود و در بسط و گسترش هنر موسیقی در ایران، نقشی مهم و تأثیرگذار داشت.

پورتراب؛ شخصیتی خستگی ناپذیر
در پایان، حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی ایران طی سخنان کوتاهی گفت: استاد پورتراب در بسیاری از جنبه ها کم نظیر بود و اما متاسفانه در ایام بعداز انقلاب کمتر نزد نسل های جوان و جدید شناخته شد.

اوافزود: پس از انقلاب، استاد با حضور در خانه موسیقی ایران  و برخی شوراهای تخصصی، جانی دوباره گرفت و مجدانه و با  مسئولیت پذیری فراوان، به عرصه موسیقایی کشور خدمات شایان تقدیری ارائه کرد.

مدیر عامل خانه موسیقی ایران تأکید کرد: پورتراب شخصیتی خستگی ناپذیر داشت و هیچوقت دست از تلاش و کوشش هنری و فرهنگی نکشید و در تمام طول عمر پربرکت خویش از سرامدان عرصه علم، فرهنگ و هنر ایران بود.

نوربخش پس از پایان سخنرانی خود به یاد استاد پورتراب، آوازخوانی کرد و در پایان این آیین بزرگداشت نیز پس از رونمایی از کتاب زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی استاد مصطفی کمال پورتراب، لوح تقدیر و سپاس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور رئیس انجمن و استادان حاضر در نشست به حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی ایران و نماینده خانواده استاد پورتراب اهدا شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ ۴ هزار حافظ قرآن کریم
  • ارتباط خوبی هم بین هیئت‌ها، قاریان و مجامع قرآنی برقرار شده است
  • نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی
  • آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد
  • از توجه ویژه وزارت فرهنگ به هنرمندان اصیل موسیقی تا حضور دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب
  • هفتمین نکوداشت روز شهرکرد با اجرای ۵۰ عنوان برنامه
  • تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان
  • سوژه‌های «محفل» که به سلبریتی قرآنی تبدیل شدند | ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان چه بود؟
  • کرسی ثابت تلاوت و تدبر در قرآن کریم در یاسوج
  • دعوت ۲۰ کشور دنیا از نابغه قرآنی برنامه محفل