Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-29@07:26:59 GMT

هجوم پروانه‌ها به جنوب استان تهران

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۹۲۴۹

هجوم پروانه‌ها به جنوب استان تهران

بارندگی‌های اخیر در استان تهران پای مهمانی زیبا و ناخوانده را به جنوب این استان باز کرده که سبب نگرانی برخی از کشاورزان شده است.

به گزارش مهر، هجوم میلیون‌ها قطعه پروانه که از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری به جنوب استان تهران آغاز شده است موجب شده جنوب تهران رنگی شود و هم اکنون ۶ اسلامشهر، ری، ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت از این زیبایی بهره مند شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاکمیت ۲۰ ساله خشکسالی بر عرصه‌های کشور به ویژه استان تهران سبب تغییرات اقلیمی در این مناطق شده بود، اما در روزهای ابتدای سال جاری، سیلی از باران سبب ایجاد موج شادی بین تهرانی‌ها شد و عطش کویر فروکش کرد و باران قابل توجه سبب نفوذ آب به لایه‌های زیرین زمین و خوشحالی مردم به ویژه کشاورزان در استان تهران شد.

اما این بارش‌ها سبب باز شدن پای گونه‌ای از پروانه به عنوان مهمان ناخوانده به شهرستان‌های جنوبی تهران به ویژه برخی از مزارع و مراتع کشاورزی شد.

این تعداد پروانه را تاکنون در مزارع ندیده بودم

برخی از کشاورزان این شهرستان‌ها که اولین میزبانان این مهمان ناخوانده بودند، معتقدند این تعداد پروانه را در طول سال‌های کشاورزی خود ندیده‌اند.

یکی از کشاورزان ورامینی با بیان اینکه بیش از ۶۰ سال تجربه کشاورزی دارم و هجوم این همه پروانه را ندیده‌ام، بیان کرد: در سال جاری بسیاری از مراتع را این پروانه‌ها فرا گرفته و کشاورزان را نگران کرده است.

عبدالله شاهسون با اشاره به بارندگی‌های فروردین ماه در استان بیان کرد: این پروانه‌ها برای کشاورزان ایجاد درد سر کرده است.

برخی از کشاورزان به دنبال سم برای نابودی پروانه‌ها هستند

یکی دیگر از کشاورزان اظهار کرد: اگرچه در سال‌های گذشته نیز این پروانه‌ها دیده می‌شد اما در سال جاری تعداد آنها چند برابر شده و بارش‌ها بستر مناسبی برای حضور این پروانه‌ها فراهم آورده است.

محمد میرعباسی بیان کرد: نگرانی کشاورزان جایی به اوج می‌رسد که ممکن است این پروانه‌ها به جوانه‌های محصولات کشاورزی خسارت وارد کنند.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی اطلاع رسانی مسئولان و کارشناسان به کشاورزا ن بسیار اهمیت دارد، چرا که برخی از کشاورزان به دنبال استفاده از سم برای نابودی این پروانه‌ها هستند.

کشاورزان دغدغه پروانه‌ها را نداشته باشند

کارشناسان جهاد کشاورزی و محیط زیست نیز جاری شدن آب باران و به وجود آمدن شرایط مستعد آب و هوایی را دلیل بر کثرت این پروانه‌ها می‌دانند.

یک کارشناس کشاورزی اظهار داشت: این پروانه‌های زیبا خسارتی بر میزان محصول و ثمره محصولات ندارند و نباید از بابت حضور آنها در مناطق کشاورزی و مزارع نگران بود.

حمید محمدی اضافه کرد: کشاورزان دغدغه‌ای برای فعالیت این پروانه‌ها نداشته باشند، اظهار کرد: این پروانه‌ها به گرده افشانی نیز کمک می‌کنند

وی با بیان اینکه این حضور این تعداد پروانه در مناطق کویری بی سابقه است، افزود: این نوع از پروانه‌ها به دلیل روزپر بودن در ثمره محصولات تأثیری نداشته و کشاورزان نگران نباشند.

حضور پروانه‌های زیبا در مزارع کلم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز  با بیان اینکه در شرایط فعلی استفاده از سم برای این پروانه‌ها توصیه نمی‌شود، افزود: حضور تعداد زیادی از این پروانه‌ها در مزارع کلم گزارش شده است، اما هیچ گونه آسیبی به مزارع وارد نمی‌کند.

کریم ذوالفقاری بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، این پروانه‌ها مهاجر نیستند، بارندگی‌های اخیر و پوشش گیاهی بسیار مناسب دشت باعث افزایش تعداد این گونه از حشره شده است.

وی با بیان اینکه این حشرات زیبا به هیچ عنوان آفت محسوب نمی‌شوند، افزود: در سال جاری به دلیل بارندگی‌های مساعد و شرایط آب و هوایی مطلوب، زمینه فعالیت پروانه‌های بیشتری فراهم شده است.

حضور این پروانه‌های زیبا در جنوب استان تهران که به دلیل بارش نعمت الهی رخ داده است، صحنه‌های زیبایی برای شهروندان و ساکنان این مناطق ایجاد کرده است و خوب است، همراه با خانواده در هوای بهاری و دلنشین این روزها به دل طبیعت رفته و از دیدن این مناظر زیبا لذت ببریم.

منبع: فرارو

کلیدواژه: پروانه مزارع کشاورزی تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۹۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترافیک در آزاد راه تهران شمال سنگین است

ایسنا/مازندران رییس پلیس راه مازندران اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته در مسیر جنوب به شمال، جاده چالوس حد فاصل پل زنگوله تا سیاه بیشه و هم‌چنین در مسیر شمال به جنوب این محور حدفاصل ماسال تا طویر و هزارچم تا سیاه بیشه ترافیک خودرو سنگین گزارش شده است.

سرهنگ یدالله جهان‌تاب در گفت‎وگو با ایسنا افزود: هم اکنون محورهای شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی است، وضعیت ترافیک در مسیر جنوب به شمال آزاد راه تهران شامل حدفاصل تونل البرز تا انتهای آزاد راه نیز سنگین است.

جهانتاب خاطرنشان کرد: در محورهای هراز و فیروزکوه تردد خودروها به صورت عادی و روان جریان دارد.

وی از اجرای طرح محدودیت‌های ترافیکی ویژه ایام تعطیلات نوروزی امسال از ۲۷ اسفندماه ماه پارسال تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۳ با هدف تسهیل در تردد خودرویی در راستای ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران نوروزی در محورهای ارتباطی مازندران خبر داد.

رئیس پلیس راه مازندران خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی لازم در ارتباط با نحوه اجرای طرح محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی به طور مستمر انجام شده است.

این مسئول افزود: رانندگان وسیله نقلیه علاوه بر مدیریت سفر و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، از هرگونه سرعت و سبقت غیرمجاز خودداری کنند تا سفری امن و ایمن را برای خود و دیگران رقم بزنند.

سرهنگ جهانتاب، رعایت نکردن حق تقدم، صحبت کردن با تلفن همراه، سرعت و سبقت غیرمجاز، نبستن کمربند ایمنی و حرکت در شانه خاکی را از جمله تخلفات حادثه‌ساز عنوان کرد.

وی گفت: پلیس به‌ شدت با این گونه تخلفات برخورد می‌کند و در صورت ثبت تخلف حادثه ساز، خودروی راننده متخلف ۷۲ ساعت به توقفگاه منتقل و برای گواهینامه راننده متخلف نیز نمره منفی درج خواهد شد.

مرکز کنترل ترافیک پلیس راه مازندران با شماره‌های ۲۱۸۲۴۴۳۴ و ۲۱۸۲۴۴۲۰ با پیش شماره ۰۱۱ به طور شبانه روز آماده پاسخگویی در خصوص وضعیت راه‌های استان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ترافیک در آزاد راه تهران شمال سنگین است
  • مسیر جنوب به شمال محور چالوس به تهران مسدود می شود
  • مسیر جنوب به شمال محور چالوس به تهران مسدود می‌شود
  • ترافیک سنگین در مسیر جنوب به شمال هراز
  • دستگیری عاملان ۳ قتل مرد جوان در جنوب تهران
  • دستگیری عاملان قتل ۳ مرد جوان در جنوب تهران
  • هجوم مورچه زرد؛ وحشت این شهر را فراگرفت
  • پاسداشت زبان فارسی در مقابل هجوم زبان‌های بیگانه لازم است
  • اولین قتل ۱۴۰۳ در تهران
  • ماجرای هجوم دستفروش‌ها به مسجد سپهسالار و امامزاده زید(ع)